Wat te doen met kast achterwand en open betonsteen? Verhuizen?

Started by LS2, October 5, 2016, 20:21:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LS2

Beste medeforumleden.

Ik kan eindelijk vooruit met mijn 1e "fatsoenlijke" ht ruimte. Ik heb sinds kort een nieuw huis met geïsoleerd tuinhuis met zoldertje. De afmetingen van de begane grond zijn 482x339x247cm lxbxh.
Ik zou er graag een 5.2 surround set in willen "proppen". Deze bestaat uit een Yamaha Z7 versterker met SACD/DVD speler, 5 XTZ 99.26 mkII speakers en 2 passieve 12" XTZ subs met 1 XTZ dsp subamp. Ook heb ik voor de lol nog twee kleine front height speakertjes. Ik heb de set nog nooit in deze opstelling horen spelen dus ben erg benieuwd. De subs speelden eerder met 2 focal chorus 826v speakers. Die focal heb ik verkocht omdat ze nooit helemaal tot hun recht kwamen en ik verwachtte dat ze in deze kleine ruimte ook weer niet tot hun recht zouden komen en ook niet tot volledige 5.2 set uit te breiden was (te duur en mogelijk nog meer problemen goed tot hun recht te laten komen).
Achteraf wel spijt van deze beslissing.  Speel nu in de woonkamer met 2 99.25 mkI's. Maar mis ontzettend veel... Desondanks ben ik vol vertrouwen over de xtz set, mits ik de akoestiek goed ga krijgen. En daar heb ik de volgende vragen over om te beginnen (heb nog veel meer vragen maar eerst maar even beginnen bij het begin wat inmiddels dus al niet helemaal het begin meer is omdat de hardware er al is.
Op onderstaande foto's zie je de ruimte met 2 deuren en 2 ramen en tegen de wand een 2/3 muurkast met stoppenkast er achter verwerkt. Ik denk dat ik de wand van de kast als front bestempel en de wand bij de deuren als rear.
Wat doe ik met de kast? Er helemaal uit? De hoeken (incl rechts stoppenkast) vervolgens bedekken met twee kamerhoge basstrap panelen volgens het advies van Ethan Wine? http://audioundone.com/do-it-yourself-bass-traps
Of de kast uitbouwen naar links. Verder hol laten of opvullen met spullen.
Of de deuren eruit en er 1 grote extra voorzetwand van maken met isolatie en het idee van een grote basstrap?




Ten tweede wat doe ik met die lelijke grijze betonstenen met poreuze structuur. Het lijkt alsof die een interessante akoestische rol kunnen vervullen als smalbandige absorptie/verstrooiing in 1. Iemand daar ervaring mee? En wat als je ze donker verft? Waarmee het best en verlies je dan niet teveel de open structuur?
Ik zou het eerst allemaal kunnen uitproberen maar wil ook nog een nieuwe vloer en de kast en wanden eerst af hebben.

Alvast hartelijk dank voor jullie meningen/adviezen
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

Sjettepet

Mooie diffusor hangt daar boven het urinoir  :P

Maar serieus: intuitief zou ik de 'nis' naast de kast gebruiken voor apparatuur. De kast zwart schilderen en een projectiescherm over de volle breedte voor apparatuur en kast langs.

Met het schilderen van betonstenen heb ik geen ervaring maar ik denk wel dat er een heleboel verf in gaat zitten. Een alternatief kan zijn bekleden met zwart velour of ander doek. Spannen op tengels.

Succes! Ik ben jaloers. Elke dedicated ruimte is fijner dan gerommel in de woonkamer.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

LS2

Quote from: Sjettepet on October  6, 2016, 08:13:18
Succes! Ik ben jaloers. Elke dedicated ruimte is fijner dan gerommel in de woonkamer.
Dank je. Het geeft alleen zo'n zooi al die tuinspullen in de woonkamer   :blush:



Ik was bang dat de asymmetrie achter de frontspeakers niet goed zou zijn. Maar het is inderdaad wel een goede plek voor de apparatuur links naast de kast.
Ik ben niet van plan om een beamer te gebruiken. Kan er dan misschien een zwaar gordijn ophangen over de breedte van de kamer. Of een paneel in het midden en links en rechts een doorgang met gordijnen om de opening af te sluiten.

Misschien kan ik wel de wanden (laten) spuiten. Ik zal eens rondvragen.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

LS2

Inmiddels heb ik besloten de kast en muren maar gewoon zo te laten en me ook nog niet bezig te houden met akoestiek. Het is voor mij gewoon niet te doen om goede keuzes te maken die in mijn ruimte een betere ervaring gaan opleveren. Ik vind het te moeilijk  :satisfied:
Ik ga wel een massief eikenhouten vloer leggen die uit mijn oude huis komt. Of dat beter gaat zijn dan vloerbedekking weet ik niet maar de vloer heb ik nu eenmaal al en hout vind ik gewoon mooi (in tegenstelling tot de betonstenen wanden  :-X maar bespannen daarvan zie ik ook niet zo zitten, toch dank voor het advies)
De orientatie van de zitpositie hou ik richting de kast. Maar dan komt een volgend "probleem"!  :dontgetit: Als ik op 38% van de lengte van de kamer ga zitten dan heb ik een kijkafstand van ongeveer 1,5m. Dat komt overeen met een beelddiagonaal van 30". Wel lekker goedkoop!!  :bigsmile: Maar of dat fijn kijkt.... Iemand daar ervaring mee?
Verder kom ik er niet uit qua center speaker. Ik ben niet slim genoeg om te bedenken hoe je een tv op ooghoogte plaatst en een center speaker op oorhoogte  :eh: 

hebben jullie tips/aanvullingen/opmerkingen?
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

rovinggecko

Als je center op oorhoogte wilt, dan moet hij achter een acoustisch transparant scherm. Alternatief: er boven of onder.
Als je ooghoogte scherm op 1/3 van onder doet, dan is center onder het scherm het meest logisch, mits je daar ruimte hebt.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Een massief eiken vloer is mooi om te zien. Qua acoustiek levert dat wel maximaal reflecties op. Tapijt is beter in dat licht. Een wollig kleed kan ook.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

LS2

Quote from: rovinggecko on October  9, 2016, 13:09:18
Een massief eiken vloer is mooi om te zien. Qua acoustiek levert dat wel maximaal reflecties op. Tapijt is beter in dat licht. Een wollig kleed kan ook.

Dat klopt, maar ik dacht met de kijkafstand van anderhalve meter en het feit dat er dan tussen de speakers en de bank maar max 1 meter zit dat het niet heel irritant zou zijn voor de 1e reflecties en uiteindelijk zal ik toch wel wat bass traps moeten plaatsen en die kan ik dan wellicht nog hoogabsorberend afwerken. Met vloerbedekking wordt het dan wellicht te doods allemaal. Maar dat kom ik de hele tijd tegen, alles is een compromis. Je weet nooit wanneer je het goed doet voor jezelf. Het hoeft wat mij betreft dus ook niet perfect maar ik wil me niet irriteren. En dat weet je pas als het allemaal speelt.
Dus vandaar misschien eerst maar gewoon alles opstellen en kijken hoe het klinkt en ook eens een fatsoenlijke meting verrichten.
Het is alleen zo jammer van alle moeite om het nu in te richten en straks wellicht weer alles weg te moeten halen om de ruimte aan te passen. 5.2 is toch wat meer werk dan 2.0. Voordat die 2 subs goed staan...... En nu is de ruimte mooi leeg. Had graag een goed uitgangspunt gehad.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

LS2

Ik heb inmiddels een begin gemaakt. Allereerst heb ik de vloer geïsoleerd met pir platen en daaroverheen het oude eiken vloertje gelegd. Zal niet iedereen zijn smaak zijn met die kleurverschillen en niet mooi in de olie of was maar ik hou wel van dat beetje ruwe. En het scheelt een hoop werk  ;)





De kast heb ik qua ombouw intact gelaten en van de schuifdeuren heb ik een voorzetwandje gemaakt van 1.7m breed. Zo hou ik nog toegang tot de binnenkant vd kast waar oa de elektra zit. De openingen worden afgewerkt met een soort schuifdeuren van een houten frame met 10cm steenwol. Hopelijk functioneert dat dan ook als een breedbandige absorber.







Zo is het nu. Volgende stap is het opruimen van de ruimte en de luidsprekers en apparatuur installeren en afstellen. Daarna de akoestiek verder aanpakken. Waarschijnlijk komt er ook hout tegen de wanden, maar ik kijk even hoe het zo uitpakt. Of ik de lelijkheid van de betonstenen kan verdragen. Anders zat ik te denken om de wanden met hout te potdekselen. Volgens mij voorkom je zo vervelende echo's. Wordt vervolgd
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

BuSpu

Veel werk gedaan, ziet er al 10 keer beter uit !!
Let wel op dat de ruimte is zo kaal is dat je dat in negatieve zin zal gaan terughoren ben ik bang.
Een eenvoudig te realiseren oplossing is gordijnrails rondom en flink zware gordijnen ophangen. Als dat teveel dempt kan je ze altijd op verschillende plekken openschuiven. Neem wel zware kwaliteit want anders gaat het alleen in het hoog wat doen en ga je het hoog missen. Eventueel kan je achter de gordijnen ook nog demping voor het laag doen mocht dat nodig blijken. Moet je de rail wel iets verder van de wand hangen anders past er niets achter.
Denk je ook aan vochtigheid? Ik weet niet of de ruimte geïsoleerd is maar het kan zomaar flink vochtig en klam worden.

Succes !!  ;)

LS2

Dank je! Ook voor je tips. Ik heb 4 akoestische panelen die ik op nog nader te bepalen plaatsen wil hangen. De ramen wil ik ook iets voor maken. En er komen op de achterwand nog maatregelen. Maar eerst maar eens kijken waar ik nu sta en dan van daaruit dingen aanpakken.
Het is er gelukkig kurkdroog. De wanden hebben 10cm spouw, opgevuld met isolatiekorrels. Het dak is goed geïsoleerd.  Het tuinhuis is eigenlijk gewoon  een woonruimte, daar ben ik erg blij mee. Alleen de vloer was nog koud en niet geïsoleerd. Verder heb ik 2 ventilatieroosters tegenover elkaar om ook wat te ventileren. Enige minpunt is dat er geen gasaansluiting is en ik nu moet verwarmen met gasflessen.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

LS2

Overigens.... De stenen strips zijn nep! Zijn van tempex  :D
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

Raymen

Netjes gedaan zo

Hangt daar een mooi pioneer aan de muur.....

Welke tempex strips zijn dat, zien er mooi uit
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

LS2

Quote from: Raymen on January  1, 2017, 12:32:38
Netjes gedaan zo

Hangt daar een mooi pioneer aan de muur.....

Welke tempex strips zijn dat, zien er mooi uit
Thx! Die pioneer heb ik recent overgenomen van forumlid Qris. Hangt daar erg fraai vind ik.  :pompom: heb hem al meerdere keren bedankt!

De tempex strips heb ik via bol.com: https://www.bol.com/nl/p/decoratieve-wandpanelen-piepschuim-antraciet/9200000054583340/?suggestionType=typedsearch
Toen ze bezorgd werden dacht ik wat een miskoop. Je ziet overal kleine puntjes (van het productieproces) en ja het blijft piepschuim. Toch zijn ze gewoon best stevig, heel makkelijk te verwerken, zijn ze door en door gekleurd en vanaf een meter afstand en zonder fel licht erop hou je echt iedereen voor de gek (de reactie van drie vrienden afgelopen vrijdag was onvergetelijk toen ze aan de muur voelden  :clapping:  ) Ik vind het nu echt heel erg mooi en ben er ontzettend blij mee. Ik zou er zelfs bepaalde wanden in de woonkamer of slaapkamer mee kunnen doen.

Admin edit: linkt terug geplaatst, dit is toegestaan omdat het geen product betreft die door een forumsponsor verkocht wordt
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

BuSpu

Quote from: Raymen on January  1, 2017, 12:32:38
Netjes gedaan zo

Hangt daar een mooi pioneer aan de muur.....

Welke tempex strips zijn dat, zien er mooi uit
Vroeg ik me ook af

master30

Je kan die stenen wel sausen, je moet dan eerst een impregneer of voorstrijk middel aanbrengen om het sterk inzuigen van de ondergrond tegen te gaan
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

LS2

En dan kom je ineens het huis van je dromen tegen, betaalbaar....  :nopompom:

Een langgevelboerderij met wel 6 potentiële dedicated ht ruimtes.  :pompom:  :inlove:
Hebben er vanmiddag met open mond rondgelopen. Prachtige vergezichten en oa 2 grote garages van 12x8 en 6x9 meter (heb nog een paar Amerikaanse auto's)

Ik ben danig in de war. We wonen nu in een heel mooi huis maar een stuk minder fijne lokatie. En we wonen er pas een jaar. Maar het huis staat gelukkig behoorlijk boven water en tsja...  :wub: :wub: :wub:

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

LS2

#16
Ons bod op het huis is geaccepteerd.   :bigsmile:
We kunnen er nog lang niet in maar ik begin wel vast met fantaseren over een mogelijke ht ruimte  :satisfied:
In 1 vd oude varkensstallen:


Of op de open zolder boven de stallen:


Of in het lage stalgedeelte:


Komt wel goed denk ik. Als er nog budget overblijft tenminste.  ::)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

yorkie13


skyfox

Die zolder... <3 daar kan je echt een supermooie ruimte van maken zeg! Gefeliciteerd met jullie aankoop!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Robert T

+1  :exclamation: :exclamation: :exclamation:
Quote from: skyfox on January 19, 2017, 21:34:43
Die zolder... <3 daar kan je echt een supermooie ruimte van maken zeg! Gefeliciteerd met jullie aankoop!
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

LS2

Dank jullie wel!

Wij zien ook heel veel mogelijkheden maar ook heel veel werk, haha.
Helaas laat ons inkomen niet toe dat we alles direct kunnen aanpakken. Maar gedurende de komende 10-15 jaar moet er zeker iets heel moois van te maken zijn. In 1e instantie pakken we het komende jaar het woongedeelte aan zodat we in ieder geval alvast fijn kunnen wonen
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..