Koeling Audiomeubel

Started by wackid, October 5, 2016, 15:04:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wackid

Heb sindskort een eindversterker bij mijnAVR in het dressoir staan. En zoals je begrijpt loopt de temperatuur aardig op als deze beide aanstaan.

Nu heb ik bij het ontwerpen van de kast wel een sleuf onderin laten maken voor koeling.
Nu wil ik dmv pc ventilator een actief koelsysteem maken met thermostaatje.

Maar kan ik de ventilatoren nou beter laten blazen van onderaf? Of zuigen?

Ter verduidelijking de situatie.

Misschien niet goed te zien, maar het is een vrijhangende kast.



VincentG

Warmte stijgt, dus ik zou er sowieso voor zorgen dat warmte er boven of hoog uit kan.
Qua beste airflow en intake vs outtake zijn er de nodige discussies. Sommigen geven de voorkeur aan een intake fan, onderdruk creƫren. Anderen hebben een outtake fan om de warmte eruit te halen. Intake + outtake kan ook.

Had zelf volop openingen (oa voor kabels), maar vond dat niet voldoende. Bovenin achterzijde opening maken hielp al en daar een outtake fan geplaatst. Heb zeer stille low rpm fans. Had achteraf nog wel iets zwaardere fans kunnen nemen (zou ik alsnog niet horen en geeft net wat meer luchtverplaatsing). Maar werkt tot heden prima bij mij.
Marantz SR5010 - Marantz UD5007
Klipsch RP-260F - RP-450C - RP-250S - R-112SW

wackid

#2
Een opening aan de bovenzijde is idd het mooist. Maar niet voor de afwerking aanzicht bovenzijde van de kast.

Ik dacht zelf ook idd aan een intake (blazen) . Maar omdat ik vloerverwarming heb? Dan blaas ik er relatief warme(re) lucht in.

@VincentG

Je hebt nu 40mm fans?

VincentG

Heb 80mm fans van be quit. Shadow wings low rpm ofzoiets.
Marantz SR5010 - Marantz UD5007
Klipsch RP-260F - RP-450C - RP-250S - R-112SW