Ziggo HD is geen echte HD meer?

Started by TheSeparator, October 2, 2016, 21:16:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TheSeparator

Enkele jaren geleden zag ik voor het eerst een live HD uitzending op mijn projector, het jaarlijkse Nieuwjaarsconcert vanuit Wenen op 1 januari. Samen met mijn familie waren we verbaasd over de strakke, kleurrijke en storingsvrije beelden en het prachtige geluid.

Vandaag de dag kijken we 'altijd' naar uitzendingen in HD, via de ( full HD )projector, een 4K TV en een Full HD  TV van Samsung.

Zelden of nooit wordt die kijkervaring van de eerste keer geƫvenaard, meestal is het acceptabel, maar regelmatig is onze kijkervaring teleurstellend.
Volgens de kanaal informatie is de uitzending in 1080i maar het lijkt erop of de bron van het signaal, zoals die tegenwoordig bij ons door Ziggo wordt doorgegeven, van een inferieure kwaliteit is vergeleken met die van die bewuste uitzending op 1 januari, waarschijnlijk in 2013.

Het signaal van Ziggo, recent gemeten, is prima, voldoet aan de standaarden en er zijn over het algemeen geen artifacts zichtbaar.

Opvallende indicaties zijn bij voetbal de zichtbaarheid van meerdere ballen bij een uittrap van de keeper bij Studio Sport of Fox Sports, slecht leesbare tickertapes bij RTL-Z, in het algemeen onscherpte bij het "pannen" van een camera en het stotteren van het beeld bij het kijken naar Spaans voetbal op Ziggo Sports HD.

Ik weet het niet goed meer, is onze verwachting van HD te hoog of worden wij allemaal het slachtoffer van algemene upscaling van SD signalen of compressie van datastreams ten van faveure van het aanbod van onze kabel providers ?

Zelf vermoedt ik sterk dat bandbreedte efficiency gaat boven beeldkwaliteit.

Maar ik hoop dat ik er naast zit...

In afwachting van jullie ervaringen !

Groeten,
Gerard



Who cares about separation, continuous climbs, direct routes, profile adherence, Barco TFT panels 2048x2048, roller-coasters, CPDLC, Flight Level 490, 5.0 NM, Boeing 787 and A388 ??

Cobraatje

Sinds Ziggo is samengegaan met UPC is de bandbreedte van HD zenders variabel geworden en dus minder.

Ik weet de getallen niet meer precies maar b.v. als eerder een HD uitzending 12 MB ruimte had is het nu 8-10 MB.
Kijk je HD tv wanneer er minder kijkers zijn, dan is de kwaliteit beter.
Hoe groter het beeld, hoe meer de kwaliteitsvermindering opvalt.

Helaas leveren andere providers geen betere kwaliteit.

jossie

Ik kijk nu een jaar of vijf tv met de beamer. De laatste jaren heb ik eerder de omgekeerde ervaring. Ziggo zendt al jaren in 1080i uit maar veel zenders werden tot voor kort na upscaling uitgezonden. Uiteraard is er nog genoeg oude content in SD kwaliteit die wel te herkennen is als zodanig.

Pannen zonder frame interpolatie van HD materiaal is ook bij mij goed te zien. Mijn TW3200 kan dat niet, de 50 Hz beeld frequentie loopt gewoon hopeloos achter bij de HD resolutie van tegenwoordig. Maar jouw 4K tv zal toch wel iets van Interpolatie kunnen? Dat zou het beeld bij pannen moeten verbeteren.

Stotteren, licht eraan wat je bedoelt. Ik zie wel af en toe slecht gemaakte reclames waarbij de beeldfrequentie niet goed is omgezet naar 50 Hz, dan zie je elke halve seconde of zo het beeld  een stukje skippen. Zeker met het grote beamer beeld valt dat snel op. Zou me niks verbazen als de reclamemakers het zelf niet in de gaten hebben...

Mogelijk heb je ergens in je systemen de video output vastgezet op een waarde zodat de hardware niet mee kan bewegen met het bronmateriaal?
Omni !

TheSeparator

#3
@jossie: Over het stotteren : dit is heel goed te zien bij de beelden van Ziggo Sport van de Spaanse Primera Division.
Zowel op mijn projector alsook op mij 4K Samsung is het heel duidelijk. Bij Fox Sports eredivisie is het veel minder zichtbaar uiteraard via zelfde HUMAX en Denon AV versterker.

Lijkt mij een signaal deficit.

Bij rustige TV  (RTL Late Night, NOs journaal) ziet alles er prima uit ...







Who cares about separation, continuous climbs, direct routes, profile adherence, Barco TFT panels 2048x2048, roller-coasters, CPDLC, Flight Level 490, 5.0 NM, Boeing 787 and A388 ??

frank2

Klopt wat ts zegt, wij zijn vorig jaar verplicht overgestapt van ziggo naar caiway. Het verschil in beeldkwaliteit was bijzonder goed te zien, waarbij Caiway duidelijk de betere was, dit geldt ook voor de geluidskwaliteit, die is was bij ziggo vorig jaar beduidend slechter, een heel kaalgeluid tov caiway. Caiway iheeft een groter voller geluid met meer dynamiek en ook het beeld was gewoon beter, gestokener. Heb nog wat beeld van ziggo op de hdd staan als je dat vergelijkt met het huidige beeld van caiway is het schrikken.
Had vroeger canal digital, die was niet beter dan ziggo.
NB ik praat over ziggo voordat zij samengingen met upc.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

fokke-gerrit

Quote from: frank2 on October  3, 2016, 07:22:07
Klopt wat ts zegt, wij zijn vorig jaar verplicht overgestapt van ziggo naar caiway. Het verschil in beeldkwaliteit was bijzonder goed te zien, waarbij Caiway duidelijk de betere was, dit geldt ook voor de geluidskwaliteit, die is was bij ziggo vorig jaar beduidend slechter, een heel kaalgeluid tov caiway. Caiway iheeft een groter voller geluid met meer dynamiek en ook het beeld was gewoon beter, gestokener. Heb nog wat beeld van ziggo op de hdd staan als je dat vergelijkt met het huidige beeld van caiway is het schrikken.
Had vroeger canal digital, die was niet beter dan ziggo.
NB ik praat over ziggo voordat zij samengingen met upc.

Kun je ook niet vergelijken de decoder van ziggo toen neemt niet 1:1 op doen de meesten niet zit altijd verlies in en hoe het ge codeert wordt
Yamaha CX-A5100 | Yamaha MX-A5000 | Monitor Audio Gold GX200 | Monitor Audio Gold GXC150 | Monitor Audio Gold GX50 |

fokke-gerrit

Hoe heb je de signaal gemeten via tv of box is niet 100% wat voor signaal je binnen krijgt die wijken nogal eens af
Yamaha CX-A5100 | Yamaha MX-A5000 | Monitor Audio Gold GX200 | Monitor Audio Gold GXC150 | Monitor Audio Gold GX50 |

TheSeparator

Gemeten dmv Hirschmann CAI signaaltester ( 65 dBμV ) en via de data zoals weergegeven op de Humax 5200c boxen die ik hier heb aangesloten. ( Sterkte rond 60%, kwaliteit 100%, BER rate 0 )

Who cares about separation, continuous climbs, direct routes, profile adherence, Barco TFT panels 2048x2048, roller-coasters, CPDLC, Flight Level 490, 5.0 NM, Boeing 787 and A388 ??

frank2

Quote from: fokke-gerrit on October  3, 2016, 11:18:51
Kun je ook niet vergelijken de decoder van ziggo toen neemt niet 1:1 op doen de meesten niet zit altijd verlies in en hoe het ge codeert wordt

Ik heb beide programma's opgenomen en vergeleken.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Brammus

Telt de kwaliteit van de camera niet mee waarmee alles opgenomen word?

Dit heb ik mezelf altijd wijs gemaakt. In het begin toen HD populair werd zag ik altijd een groot verschil tussen Discovery en andere zenders in HD.

Ook toen mijn vrouw laatst GTST zat te kijken viel mij iets soortgelijks op. De shots opgenomen in Thailand (buiten) zien er beduidend beter uit als die van in de studio.

Puur opnamekwaliteit zou ik zeggen.
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

frank2

Telt zeker mee maar neemt niet weg dat hetzelfde programma de rijdende rechter, via ziggo er slechter uitziet als op caiway. Dat was wel toen het nog via npo werd uitgezonden. Maar er zit dus verschil in de diverse aanbieders.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

jossie

Net bij Ziggo sport paar fragmenten primera gezien, waren kort maar ik zag er niets bijzonders aan. Nu basketbal uit Spanje, beeld is zeker HD, uiteraard onscherpte bij pannen maar ik zie geen stotteren in het beeld.
Omni !

bigbro

Voorbeeld is ook Ziggo Racing. Die is sinds kort in HD. Dat ziet er vaak fantastisch uit. Dat het nog veel beter kan is wel duidelijk. Lig al jaren met KPN in de clinch waarom ze niet een volwaardig ongecomprimeerd signaal versturen via Glasvezel. Hoeveel afdelingen ik ook krijg men weet niet wat ik bedoel. Gewoon het signaal van de mediastraat op de glasvezel en niet comprimeren.

Verder raad ik je aan eens naar de Duitse zenders te kijken. Dat beeld is enorm goed.