Zidoo X9S Review

Started by skank1, October 2, 2016, 20:01:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

le mans




Bedankt Skank,

Het systeem draait op linux daarover draait android 6 en dan ga je daarin kodi opstarten. Voor mijn gevoel draai je dan 3 systemen in elkaar. Of niet?

kan ik zonder Kodi  Media vanaf mn pc streamen in dts hd mstr 7.1 en de scraper gebruiken? Dan zou dit een ideale vervanger wezen van mn Mede8er 800x3D

skank1

Het draait op android. Kodi is software, geen os.
Neen. Kodi heeft de scraper.
En ja perfecte vervanger
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

le mans

Zou het niet mogelijk wezen, zonder Kodi te scrapen?

Moet toch niet ingewikkeld wezen? Of was dat echt byzonder van de Mede8er? :wacko:

road rebel

#53
Zoals Skank zei, je moet kodi niet scrapen: Kodi is de software die de metadata verzamelt zodat je posters, imdb rating, foto's, synopsis enz op jouw scherm krijgt. Het gebeurt automatisch en het is zo min of meer het beste wat er is op de markt.

Dankzij Kodi zijn al jouw films en series altijd automatisch mooi gepresenteerd op scherm en hoef je niet door saaie folders bladeren. Wat vind je er ingewikkeld aan?!

Het sterke aan zidoo is dat ze een eigen software hebben ontwikkeld die verborgen draait achter kodi zodat je nog meer types bestanden kan afspelen dan een standaard Kodi.

webafast

Heb sinds een week de Zidoo X8. Werkt perfect! Hiervoor heb ik een Minix X8-H maar deze werkt beter. Ik kan zelfs 4K mkv's streamen via NFS zonder schokken!

Paul-Karacsony

vraagje!
Heb nu 5.1 geluid gelukkig. Maar heb maar 1 film kunnen vinden. Is er toevallig een site of wat dan ook. Waar in staat welke films dit weergeeft en bij welk programma

HenkJan

Quote from: Paul-Karacsony on December 10, 2016, 21:32:59
vraagje!
Heb nu 5.1 geluid gelukkig. Maar heb maar 1 film kunnen vinden. Is er toevallig een site of wat dan ook. Waar in staat welke films dit weergeeft en bij welk programma
Dit is een beetje onduidelijke vraag. Kan je iets specifieker zijn?

Ik zit ook naar deze speler te kijken (of een Himedia Q5). Heeft iemand de HDMI in al getest? Ik zie mogelijkheden om bijvoorbeeld programma's op te nemen vanaf mijn settopbox van Vodafone Thuis, weet niet of dit kan ivm coderingen.
Daarnaast lijkt het me met bediening haast een must dat je een flymouse/keyboardje gebruikt of niet?

renzo4000

@Paul-Karacsony --> We gaan hier natuurlijk geen sites plaatsen waar mogelijk illegale content staat, maar je zou ook kunnen zoeken op legale sites met samples, meestal staat erbij wat de media qua specs heeft zoals hier: http://kodi.wiki/view/Samples

@Binnetie --> de Zidoo x9s heeft een video in, dus alles wat er aan beeld materiaal binnenkomt wordt "gecaptured" dus dat zou geen beperkingen moeten hebben. Ik gebruik het zelf echter niet. Ik bedien mijn x9s met een harmony touch remote, dit werkt prima. Enige nadeel is dat de ontvanger redelijk precies komt (line of sight) dus nonchalant richten is er niet bij).

Wil je veel browsen/typen dan is een muis/toetsenbord combi wel handig, ik gebruik hem echter puur voor Kodi (ZDMC) dus volstaat een gewone afstandsbediening en de kodi remote (ik gebruik Yatse). Daarnaast kan je met een app (BOX RC) ook een toetsenbord oproepen als je toch wat tekst moet intikken op andere plekken.

HenkJan

Bedankt voor de info renzo4000. Dus met je smartphone kan je ook gewoon Kodi bedienen? In het begin zul je wat zaken in moeten typen maar daarna is het gewoon browsen met de afstandsbediening. Ik zit recht voor de speler, dat moet geen probleem zijn.
Ik meende ergens gelezen te hebben dat als er bepaalde codering in de HDMI stream zit dat hij dan niet opneemt, DRM zeg maar. Het is een leuke bijkomstigheid maar geen must ofzo.

Skins als Aeon werken ook gewoon op dde speler?

renzo4000

Qua DRM weet ik niet of de Zidoo daar last van heeft ... Qua skins moet ie alles aan kunnen, ik heb er een paar geprobeerd en die deden het allemaal soepeltjes al is voor een android box een lichtere variant wel aan te raden. Ik val eigenlijk altijd weer terug op de Aeon Nox skin, lightweight en ziet er slick uit (met veel mogelijkheden als je dat wenst). http://kodi.wiki/view/Add-on:Aeon_Nox

HenkJan

Blijkbaar is mijn bericht niet geplaatst.
Ik gebruik dezelfde skin en die bevalt mij goed. Ziet er mooi uit.
De Zidoo neemt de copy protection in de stream ook op, deze kan je dan later niet afspelen. He is een kwestie van testen dan, het is geen must in elk geval.

Besturen via een app op de telefoon gaat via het netwerk? Mijn telefoon zit op wifi de Zidoo bedraad, wel in dezelfde ip-range Of gaat de besturen via bluetooth?

renzo4000

Via je Wi-Fi op je bestaande netwerk...

NickV

Hoi, ik overweeg de aankoop van de Zidoo 9XS ter vervanging van mijn Popcornhour A-110. Maar begrijp ik het goed ? zou mijn logitech harmony afstandsbediening over RF niet werken met de externe mediaplayer van de Zidoo ?

HenkJan

Quote from: NickV on December 25, 2016, 14:41:45
Hoi, ik overweeg de aankoop van de Zidoo 9XS ter vervanging van mijn Popcornhour A-110. Maar begrijp ik het goed ? zou mijn logitech harmony afstandsbediening over RF niet werken met de externe mediaplayer van de Zidoo ?
Waarom zou dat niet werken? De meegeleverde afstandsbediening is toch ook RF neem ik aan.

NickV

Dat zal infrarood zijn en geen RF volgens mij.

HenkJan

Ik less ook over de aankomende nieuwe spelers van Zappiti met dezelfde Realtek chip erin.

Ik maak me wat zorgen om het niet kunnen afspelen van forced PGS subtitles: http://www.avsforum.com/forum/39-networking-media-servers-content-streaming/2686633-zappiti-4k-hdr-mini-one-duo-thread.html (ziie bericht 24). Dit schijnt door de Realtek chip te komen. De Zidoo X9S heeft dezelfde chip dan moet die hier ook last van hebben zou je denken. De Zidoo X9S is ook een kanshebber bij mij namelijk. In een andere thread bespreken ze dit probleem maar lees ik toch weer wat handmatig werk wat er aan te pas moet komen: http://www.avsforum.com/forum/39-networking-media-servers-content-streaming/1771537-zappitti-4k-player-12.html#post40451946

Moet er nog even goed in duiken, vraag me af of mensen met een Zidoo dit 'probleem' herkennen.

HenkJan

Gisteren heb ik ook de Zidoo X9S ontvangen. Ik was lang aan het wikken en wegen tussen de Zidoo X9S, HiMedia Q5 en de Zappiti 4K mini (nieuwe model).
Uiteindelijk gekozen voor de Zidoo X9S omdat ik daar ook nog met VVV-bonnen kon betalen en het zo 'minder pijn' deed.

Ik heb er direct een MX3 flymouse bij besteld om e.e.a. makkelijker te kunnen bedienen.
Het is mijn eerste echte ervaring met Kodi en mijn eerste Android mediaspeler met Kodi. Op mijn laptop heb ik Kodi een paar dagen getest en dat beviel wel.

Mijn setup:
Panasonic 55VT60 plasma TV (geen 4K)
Yamaha RX-V1900 reciever (zo'n 7 jaar oud)

Aansluiten en updaten
Vanochtend de boel aangesloten en er lekker voor gaan zitten om alles in te stellen. Toen ik de speler voor het eerst opstartte gaf hij direct aan dat er een software update uit was: van 1.2.20 naar 1.2.23. Ik wist dat er ook een 1.2.27 uit was, maar deze wilde niet automatisch installeren. Dus de update op een stick gezet en gaan installeren. De Flymouse werkt direct wanneer je hem aansluit.
Het ip-adres vastzetten (ik gebruik geen DHCP voor dergelijke apparaten) lukte niet helemaal. Hij gaf aan dat het ipadres niet goed was. Ik was van mening dat deze wel goed was. Uiteindelijk ben ik niet voor 1 gat te vangen en heb ik via mijn router 'bind mac to ip' gehanteerd en nu heeft de speler het door mij gewenste ipadres.

ZDMC/Kodi in gebruik nemen
Ik ben de ZDMC app gaan starten (Zidoo's eigen versie van Kodi). En direct begonnen met wat repositories in te stellen om addons te gaan gebruiken. Het streamen uit minder legale bron gebruik ik niet. Dit vind ik kwalitatief niet om aan te zien. De addons die ik wilde gaan gebruiken zijn KidsTime en Kindertube.nl, deze komen uit de repository van SuperRepo. Het installeren van KidsTime wilde niet. Waarom ben ik nog niet acher, kreeg alleen de melding 'installatin failed', de Kindertube.nl wilde wel installeren, maar geeft af en toe errors in het gebruik met Youtube:



Opening stream blijft tijdens het spelen in beeld staan, soms verdwijnt hij en soms verdwijnt hij en stopt de video mt afspelen. Heb hier bij Zidoo al een topic over aangemaakt. Op mijn laptop deden de addons het wel en speelden ook zonder problemen af. Dit was vorige week, misschien dat er iets ander aan de hand is. Helaas moest ik toen de flymouse afstaan en gingen de gastouderkids even een kinderfilmpjes via de addon kijken.

Kodi en de moviewall
Toen ik de Flymouse in handen kreeg werd het tijd om de moviewall (een van de eisen van mijn nieuwe mediaspeler) te gaan instellen. Mijn skin is Aeon Nox. Ik heb in Kodi NFS-shares aangemaakt naar mijn Synology nas en daarna de moviewall laten scrapen. Dit ging heel snel (ongeveer 8-10 minuten op basis van 255 films). Mijn Dune HD TV-303D kan ook wel een moviewall hebben maar deze moet je met de hand en een laptop aanmaken met een programma genaamd Yadis. In het begin is het leuk, maar later gebruik je het niet meer omdat je geen zin heb om telkens de moviewall te moeten bijwerken. Met de Dune keek ik dan eigenlijk ook alleen maar via de bestandsverkenner naar de NFS-share op mijn nas.

Het afspelen ging allemaal prima, zelfs de films waarvan de ondertiteling niet meer werkten op mijn Dune werden nu met ondertiteling afgespeeld, top dus!
Ik merkte wel dat in de menu's er telkens aan de randen van mijn TV een letter wegviel. Nu is dit in Android wel in te stellen, maar heb het nog niet helemaal goed kunnen krijgen. Misschien moet ik de TV ook wel anders instellen. In Android staat alles verder op AUTO.
Wat een beetje wennen is is dat wanneer ik in het menu zit of in Kodi en dan een film start dat mijn TV heel even zwart wordt (halve seconde) en dan van 60 naar 23,97fps gaat. Volgens mij staat de Panasonic op 60fps ingesteld (vergeef me als ik bepaalde waardes door elkaar haal). Ook zegt de Panasonic dat ik naar x.v. color schakel (geen idee wat dat is).

Ik heb van de wiki van Kodi een paar testscenes gedownload en deze spelen allemaal af, behalve testscene 3.15: MPEG2 4:2:2@High 1080i/29.970 35Mbps (C-Band satellite capture in TS w/DTS-HD MA 5.1 audio, converted from E-AC3) (most media players can't play this; Sigma SoC-based media players and Intel i3+ NUC's/HTPC's can).
De Jellyfisch 300mbps testscene ging ook zonder problemen.

Interne en externe mediaspeler

(afbeelding geleend van: http://www.gadgetexplained.com/2016/11/zidoo-x9s-4k-android-6-tv-box-with.html)

Wanneer je in het hoofdscherm komt dan heb je de optie 'Media Center'. Van hieruit kan je via een verkenner je media afspelen. Wanneer je iets afspeelt en op pauze drukt of met de flymouse beweegt krijg je de afspeelbuttons te zien + informatie over het bestand zoals geluidscodec, resolutie, framerate etc.

In ZDMC gebruik in de interne speler, je kunt hier ook kiezen voor de externe speler deze is wat uitgebreider. Ik vermoed dat dit de speler is die gebruiker worden wanneer je via 'Media Center' je media afspeelt.

Afstandsbediening
De afstandsbediening ligt lekker in de hand, maar is erg eevoudig. De muis is niks anders dan een cursus die je alleen naar boven, naar beneden, naar links of naar rechts kan bewegen. Dus niet zoals met een echte computermuis. De Flymouse is even wennen, maar dat gaat nu wel lekker. Als je deze omdraait heb je een klein toetsenbordje om dingen in te stellen. Deze kan ik je van harte aanbevelen.

Het is ook mogelijk om de Zidoo via je smartphone te bedienen met een app. Dit heb ik nog niet getest.

HDMI ingang
De speler heeft een HDMI ingang die je in staat stelt op te nemen van externe bronnen, de kans is vrij groot dat hij ook het beeld van je settopbox kan opnemen. Op het Zidoo forum zwerft een apk rond waar je 'alles' mee kunt opnemen: Unofficial HDCP hack ( record anything ) : http://forum.zidoo.tv/index.php?posts/16438
Ik ga dit zeker nog eens proberen, heb u geen opnamemogelijkheid met mijn settopbox. Dit is handig voor af een toe opnemen. Een nadeel is dat je alleen maar 2 kanaals kunt opnemen ipv de origineel meegestuurde audiostream, mogelijk dat dit in de toekomst nog anders wordt.

Conclusie
Ik moet de speler nog langer gaan gebruiken om meer zaken te testen. Tot nu toe ben ik heel erg tevreden. Als je geen ervaring hebt met Kodi dan is het instellen misschien wat lastig en misschien wel frustrerend. Er zijn voor heel veel zaken wel instructiefilmpjes te vinden. Ga daarom niet zomaar wat instellen als je niet weet wat je doet, maar kijk eerst instructiefilmpjes als voorbereiding.
De Kindertube.nl addon die wat problemen geeft met afspelen is jammer, maar ik verwacht dat ik dit nog wel kan oplossen. Wanneer ik weet waar de logs te vinden zijn kan ik hier wat dieper in duiken.
Het beeld lijkt iets beter te zijn dan via mijn Dune, maar het is nog te vroeg om hier echte conclusies uit te trekken.

Mochten er gebruikers zijn die graag willen dat ik een bepaalde testfilm test laat het me dan even weten. Eventueel met een link, nzb of wat dan ook.

Het heeft denk ik geen zin om 4K scenes af te spelen als je een 1080P TV hebt?

RonG

Ik heb de zidoo x6 Pro, afspelen enz gaat prima via "ZDMC" maar wanneer ik bv naar een bepaalde passage wil dan loopt ZDMC een beetje vast, of het beeld bevriest en de audio gaat door, of andersom.
Het gaat ook erg lastig om met de cursortoetsen naar voren of achter te springen tijdens het afspelen

Zou je dat eens kunnen testen?

thanks alvast.

HenkJan

#68
Bedoel je zoiets:


Ik heb de film gepauzeerd om de opname te starten en ga daarna versneld doorspoelen. Het geluid wat je hoord is mijn vriendin die aan het koken is.
Ik ervaar geen haperingen of problemen met het geluid. Terwijl ik filmpje moest ik de camera van mijn telefoon goed richting en de afstandsbediening bedienen. Ook zie je op het laatste stukje van de film dat ik naar een bepaalde tijd spring. Dit gaat heel snel en moet je een beetje feeling mee hebben.

Ben zelf nog even aan het kijken hoe ik met de MX3 flymouse de Zidoo uitschakel. Vanuit het hoofdscherm druk je op de rode knop maar dan krijg je opties te zien als: Power off, standby en reboot. Wanneer ik dit met mijn Logitech Harmony wil gaan regelen zal ik iets moeten verzinnen dat hij na de druk op de rode knop ook nog een keer op de 'OK' knop drukt om te bevestigen.
Met HDMI-CEC is het voor nu zo dat wanneer de TV uitgaat dat de Zidoo ook in standby gaat. Maar wanneer ik met de Logitech Harmony van 'Film kijken' naar 'TV kijken' schakel dan gaat de TV niet uit en blijft de Zidoo dus ook aan.

Edit: Opgelost, je kunt instellen wat de Zidoo moet doen als je op de rode knop moet drukken: power off, standby of reboot. Nu druk ik de knop in en gaat hij na 3 seconden automatisch uit.

RonG

Ok, ik zie het verschil al, de X9S gebruikt een scraper zo te zien, of vergis ik me?
Ik speel met Kodi zelf af, wanneer ik op pauze duw zie ik het interface van Kodi.

HenkJan

Dat zou goed kunnen. Dan moet ik het Kodi installeren en het het dan testen.

HenkJan

Ik heb nog eens even getest met een full iso bluray van War Dogs. Ik was benieuwd of ZDMC ook bluray menu's afspeelde. Dat deed hij, alhoewel ik niet zeker weet of dit menu ook te zien is op een standalone bluray speler. In elk geval was een filmposter van War Dogs te zien en knoppen om e.e.a. in te stellen.

Het afspelen ging minder soepel, er zit een lichte stottering in het beeld en het geluid viel ineens weg:


Toen ik de bluray in Kodi opende zonder menu (je selecteert de stream van de film), speelde hij alles perfect af. Met menu lijkt met de interne speler van Kodi te gebeuren en enkel de stream gebeurd via de externe speler van Zidoo.

renzo4000

Nieuwe firmware 1.2.9 is er: http://forum.zidoo.tv/index.php?threads/new-firmware-v1-2-9-for-zidoo-x9s-released.3904/

Nog niet alles is verholpen maar hopelijk in een volgende release wel.

jaapaap

na het lezen van de vele reviews heb  ik besloten om ook voor deze speler te gaan.
1 ding ben ik nog niet achter. Ik wil mijn speler niet ziet. Er moet dus een RF of BT remote voor komen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Doet een flymouse op BT het op deze? Of anders een remote met RF dongel wellicht?

De verzameling 4K iso's is groter aan het worden; mn oled hangt maar te wachten  8) 8)

clicquot

Ik bedienn met een harmony (met usb hub en extenders) werkt perfect met de kast dicht.

Iemand een idee hoe ik kodi automatisch kan laten opstarten bij een boot?