Zidoo X9S Review

Started by skank1, October 2, 2016, 20:01:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skank1

Zidoo X9S Review

Getest op systeem:
Sony HW30ES
Kingpin VFS210
Marantz sr7010
Focal Surround Systeem

Introductie

Een half jaar terug een zidoo X6 Pro gehad, die behoorlijk wat issues had en bijlange na niet alle beloftes kon naleven ondanks vele inspanningen van het zidoo team. Het vlotte gewoon niet.
Door de vele frustraties het ding gewoon van de hand gedaan en onmiddelijk vervangen door een himedia Q5. Iets later kwam de himedia Q10 Pro en de Q5 pro, wat tot op de heden, naast de intel nuc, de te kloppen mediaspeler is. Een fantastisch plaatje, hoewel nog steeds geen perfecte 3d weergave, komt deze incl 4K aardig in de buurt van de perfecte speler.
Een tijd geleden las ik dat zidoo terug met een mediaspeler op de markt kwam met een nieuwe realtek chipset.
Gezien de ervaring met hun vorige speler, was ik nogal skeptisch tegenover deze en dacht ik van: ik kijk nog even de kat uit de boom.
Tot ze mij voorstelden om deze speler op de sturen zodat ik een review kon schrijven, dacht ik: ach waarom niet.

https://imgur.com/a/J1j6r

Box Inhoud

Zoals je op bovenstaande foto kan zien bevat de box de mediaspeler zelf, een voedingsadapter, 2 antennes, hdmikabel, afstandsbediening en zeer korte handleiding. De afstandsbediening is zeer basic maar reageert wel goed. Wederom ontbreekt er een “stop” knop. Waarom toch? Gelukkig kan je deze wel programmeren op een harmony of dergelijke. Wat ook onbreekt op de ab en ik toch wel handig vond op die van himedia, is een knop om makkelijk te switchen tussen 3D/2D. Ook hier kun je met een trucje wel om. Zie vergelijkingsfoto ab (links himedia , rechts zidoo). De box zelf is ook een pak kleiner dan bv de himedia Q10pro maar je kan er ook geen hdd in weg natuurlijk.

Qua specs zit de speler zelf helemaaaaal goed. (Zie foto)
Enige verrassing is wel dat hij naast de gebruikelijke hdmi out, ook een hdmi in heeft. (recording functie https://www.youtube.com/watch?v=Dy53xu-0Yjw)
De X9S is gebaseerd op de realtek soc RTD1295. Het is een tijdje geleden dat er nog eens een goeie realtek op de markt kwam… De laatste echte goeie soc was de RTD1186, deze werd bovendien gebruikt in de Mede8er 3D series.. Die waren op zich erg goed in 2D/3D maar deden geen kodi, alsook vond ik het beeld wat plat.
Er gaan ook geruchten op het forum van mede8er dat zij ook met een nieuwe speler komen gebaseerd op de RTD1295. Idem als deze zidoo dus..

Testing

Zodra je de box aansteekt werd de firmware automatisch geupdate. Dat is al mooi om te beginnen! Deze review is dan ook gebaseerd op versie 1.2.3. De box start binnen de 30sec op en komt dan in het zidoo opstartscherm. Voor de correct instellingen verwijs ik graag naar de screenshots.

De vraag is nu hoe goed scoort deze box. Zodra je zdmc opstart (zidoo werkt met een eigen fork van kodi.. (versie 16.1)) heb je eigenlijk 2 mogelijkheden:
Ofwel kies je ervoor om met kodi´s internal player af te spelen ofwel voor de externe speler van zidoo zelf. Dit kun je heel makkelijk on/off zetten binnenin kodi zelf, je hoeft dus zelf helemaal geen wrapper te installeren.
Wanneer je kiest voor kodi´s interne speler kun je helaas geen 3D MVC afspelen, met de externe speler uiteraard wel. Vandaar dat ik ook meer aandacht besteed heb aan de external player. Wanneer je beeldkwaliteit vergelijkt met de kodi´s speler, dan is de externe speler toch een pak mooier van beeld. Om met de deur in huis te vallen. Ik zou zelfs zeggen dat het beeld evenwaardig is als de intel nuc, en beter dan die van himedia met de image processor. Het beeld wordt hier helemaal niet opgewaardeerd en dat is ook niet nodig. Lekker plaatje ! Helemaal snor! Maar speelt deze speler nu alles af en vooral met de juiste framerate?
Na enkele testen kan ik jullie zeggen dat we op dat vlak eindelijk een winner hebben die perfecte 23.976 doet, Dit zowel in 2d maar ook in 3d !!! Vlekkeloos! Hier kan himedia nog iets van leren :)
Dit is een verademing. Eindelijk een speler die dit doet.
Ook andere framesrates doet hij correct. Slikt hij dan alles? Nee, helaas (nog) niet.
Bij testen blijkt dat 3D mvc in mkv formaat problemen geeft.. Voor mezelf no big deal daar ik alles in iso heb, maar ik kan me voorstellen dat sommigen dit wel verlangen.
Ook dvd formaat heeft hij blijkbaar problemen mee. Niet dat ik nog veel van die dingen heb maar hij zou deze wel mogen spelen.
Bij VP9 bestanden zie je ook een judder.
Nu weet ik wel dat er reeds een nieuwe firmare in de pijplijnn staat die het dvdprobleem verhelpen en 3d mkv mvc al weet af te spelen maar nog niet vlekkeloos, dit is bevestigd. 3D flip eyes is momenteel ook broken. Ook dit wordt gefixed
4K heb ik zelf niet kunnnen testen maar schijnt helemaal in orde te zijn.

En op het vlak van geluid hoor ik dan? No worries, dit toestel dat alles probleemloos : AAC, FLAC, LPCM, DD, DD TRUEHD, DTS-HD, Atmos, DTS X ,.... werkelijk alles.

Nog een kleine nota omtrent de externe speler, de overgang hiernaar is beter geintegreerd dan dat het bij himedia is, veel merk je er niet van. Wat wel ontbreekt zijn misschien controls om het beeld wat te kunnen tweaken.. Maar zidoo is hiermee bezig.
Voorbeelden van hoe de externe speler eruit ziet , zie je terug in de screens. Je kan tijdens het afspelen van een film ook ondertitels downloaden binnen de externe speler, makkelijk !

Slot

Deze speler heeft heel wat in zijn mars en heeft mij alvast aan mijn stoel genageld! Nooit gedacht dat zidoo onmiddelijk zo´n stabiele speler op de markt kon zetten.
Wanneer straks het dvdprobleem opgelost is en de 3d mvc mkv files ook zonder probleem afspelen dan krijgt deze van mij een dikke A+ aanrader!
Ach, voor mij persoonlijk kan deze nu al niet meer stuk en scoort hij in mijn ogen beter dan de himedia Q10pro vooral door het feit dat hij gewoon 2D/3D feilloos in 23.297 afspeelt !
En mag ik mij nu excuseren.. Ik ga even een filmpje meepikken op de zidoo!




HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Fred Flinstone

Erg leuke review.
Ga je straks ook de Xtreamer eXpress nog vergelijken?
Bedankt voor je tijd.

skank1

Nee, sorry xtreamer komt hier niet binnen
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Joske007

Gaat deze tov je andere streamers een blijvertje worden  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jurgman

Heb hem net besteld.  :pompom:
Quote from: skank1 on October  2, 2016, 20:01:23
Je kan tijdens het afspelen van een film ook ondertitels downloaden binnen de externe speler, makkelijk !
Kleine vraag nog. Is er ook een subtitle offset functie in de external wrapper? Ahead of delay sync?
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

_ MarcelloW _

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

jurgman

JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

skank1

Quote from: Joske007 on October  3, 2016, 21:06:59
Gaat deze tov je andere streamers een blijvertje worden  ;)

ja, maar heb 1 teveeel nu, de q5 gaat in verkoop
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Quote from: jurgman on October  4, 2016, 16:00:56
Heb hem net besteld.  :pompom:Kleine vraag nog. Is er ook een subtitle offset functie in de external wrapper? Ahead of delay sync?

ik dacht het wel, zou terug moeten zien
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jurgman

@skank
Ik ben vandaag eens met die Zidoo aan het stoeien geweest.
Wat gebruik jij voor remote?
Ik heb sinds jaren dit ding in gebruik:
http://www.anandtech.com/show/5725/pulseeight-motorola-nyxboard-hybrid-remote-review
Ben ik super tevreden over. RF dongle. Nu zit ik alleen met het volgende. In kodi wordt dat ding super ondersteund. Die external player herkent de remote alleen niet. Dus dan zit ik waarschijnlijk weer aan een IR remote vast. Daar heb ik dus echt geen zin meer in.
Dit zou best een dealbreaker kunnen worden. Jammer want de rest van het apparaat vind ik echt best leuk werken.
Is er ook een manier om kodi automatisch te starten met het apparaat? Nu kom je in het android menu.
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

RonG

Quote from: jurgman on October  5, 2016, 18:18:00
@skank

Is er ook een manier om kodi automatisch te starten met het apparaat? Nu kom je in het android menu.

Heb de x6 pro en daar gaat het zo, zal bij deze denk ik niet anders zijn.

Ga naar de apps (daar waar je alle apps ziet) , klik op de kodi (zdmc) app en hou deze ingedrukt, je krijgt dan een popup menu.

jurgman

Ik heb gisteren even side by side zitten vergelijken met mijn windows/ kodi/ madvr installatie. Ik zou echt heel graag de zidoo beter willen vinden, maar met madvr haal ik toch een mooier beeld. Ook vind ik de external player qua integratie (huidige rf remote snapt de menu optie niet) een dealbreaker. Ik zit dan weer vast aan een IR remote. Daar zit ik niet op te wachten. Airmouse en andere keyboard/ logitech toepassingen zit ik ook niet op te wachten. Ik heb nu alles na 14 jaar configuraties veranderen zeer WAF vriendelijk.
Jammer aangezien ik niet weet hoe lang de dsplayer config nog blijft werken. De enige developer heeft zijn biezen gepakt en er is vooralsnog geen opvolger.
Ideaal zit ik dus te wachten op een streamer die native kodi ondersteund en met de beeldkwaliteit van een oppo. Dat zal waarschijnlijk dus nooit gebeuren.    :(
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

skank1

De external player is qua integratie super. Jij zit wrschnlk nog op een andere zidoo.
Ook mijn ir remote werkt bij mij
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jurgman

#13
Quote from: skank1 on October  7, 2016, 08:20:19
De external player is qua integratie super. Jij zit wrschnlk nog op een andere zidoo.
Ook mijn ir remote werkt bij mij
Misschien leg ik het wat beroerd uit. Ik gebruik zelf al jaren xbmc/kodi. Heb speciaal een rf remote gkocht een aantal jaren geleden.
http://www.anandtech.com/show/5725/pulseeight-motorola-nyxboard-hybrid-remote-review
Deze remote wordt 100% door xbmc/kodi ondersteund. Helaas kan deze remoten niets met de external player. Hij snapt wel windows commando's bijvoorbeeld. Op de Zidoo remote zit een "menu" optie waarmee je in de external player van Zidoo het menu krijgt waarin je de subtitles kunt downloaden etc.
Die functie is onbekend en snapt mijn rf remote niet.
Jammer, maar helaas. Ik had wel met het, let wel, zeer lichte beeldkwaliteit verlies kunnen leven in de wetenschap dat dit apparaat een factor 10 kleiner is dan mijn huidige windows/madv configuratie.
Ik heb hem dus gisteren terug gestuurd.
Aan andere gegadigden kan ik alleen maar zeggen dat dit een top apparaat is! Zeker een must buy! Alleen voor mijn eigen specifieke "eis" (bestaande vervangende rf remote ondersteuning) niet.
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

skank1

Very nice  :clapping: :headbanging:

Model:ZIDOO_X9S
VERSION:V1.2.4
CHANGELOG:

Fixed:
1,System
(1)Occasionally failure on the Auto OSD language setting (A CEC function).
(2)Occasionally invalidation on the Auto Power On From TV setting(A CEC function).
(3)Abnormally sound recorded from HDMI IN.
(4)Blurred or unstabble screen of a small number of the HDR videos.
(5)Some MVC MKV videos not that smooth.
(6)Black screen occur to some MPEG4 encode videos.

2,OPENWRT
(1)The BT function issue fixed.

3,VideoPlayer
(1)Subtitle be trimmed when it be moved to the bottom of screen.
(2)Sometimes the 3D MVC videos displayed as 24Hz but not 23.976Hz in a certain condition.
(3)Some spelling mistakes of UI revised.
(4)DVD ISO can't be controlled by remote for the focus lost(support DVD Menu).
(5)Issue of set primary eye on watch 3D video(Change eyesview to Right eye first).
(6)Some MVC MKV have not be identified rightly as MVC format.
(7)Videoplayer failed to exit when a error occurred in the meantime play mode set as single cycle.


Enhancements:
1,System
(1)A Color Mode Space setting added.(RGB 444,YUV444,YUV422,YUV420)
(2)Set CEC language function Off as a default setting
(3)Compatibility of playback improved.
(4)IOS 10 supported in airplay and air mirror.


2,OPENWRT
(1)Stability of OPENWRT system improved.

3,VideoPlayer
(1)3D to 2D function added.
(2)The default value of character encoding of external subtitle's will be saved after power off.
(3)The speed of loading of video improved significantly.
(4)25fps and 50fps added in the switch of frame rates.
(5)The bookmark closed as default.
(6)The bookmark popup cancelled.

BTW:About the basic picture control function still have some problem.Will be release it in v1.2.5
Known issues:Because of the efficiency of Mediainfo problem, caused to judge some MVC MKV files little bit slower.will try to solve it in v1.2.5

Full_OTA_Package:
Mediafire mirror
Amazon mirror
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

papaleo

Wel in het Italiaans,maar de beelden spreken voor zich..
https://youtu.be/bgoaF2ISHf4
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

skank1

Echt topspelerke

Ondertussen zou 3d mvc mkv ook fixed zijn..
Jaren gelden zon perfecte speler icm kodi..
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

geronimo

Een vraagje mbt de USB poorten.

Ik ben in het bezit van 6x externe harddisks (elk 2TB) waarop films staan in het formaat BD25 ISO(2D + 3D), BD50 ISO (2D + 3D) en enkele DVD ISO.  Deze 6x hd's zijn aangesloten op een 6 port USB hub en deze is weer verbonden met mijn OPPO BD speler.
Ik zou graag deze hd's dmv de USB hub op de USB 3.0 poort van de Zidoo X9S willen aansluiten en dan ook gebruik gaan maken van KODI. Is dit mogelijk met de Zidoo X9S waarin je in het hoofdmenu de 6x hd's ziet staan en dan kan afspelen?

skank1

Quote from: geronimo on October 22, 2016, 12:10:22
Een vraagje mbt de USB poorten.

Ik ben in het bezit van 6x externe harddisks (elk 2TB) waarop films staan in het formaat BD25 ISO(2D + 3D), BD50 ISO (2D + 3D) en enkele DVD ISO.  Deze 6x hd's zijn aangesloten op een 6 port USB hub en deze is weer verbonden met mijn OPPO BD speler.
Ik zou graag deze hd's dmv de USB hub op de USB 3.0 poort van de Zidoo X9S willen aansluiten en dan ook gebruik gaan maken van KODI. Is dit mogelijk met de Zidoo X9S waarin je in het hoofdmenu de 6x hd's ziet staan en dan kan afspelen?

Geen idee. Ik heb dergelijk apparaat niet. Het zou me verbazen moest het niet gaan
Ik zou zeggen try and buy
Als het niet gaat geraak je die heus kwijt, is een topspeler
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

(Today 12:15)mirror88 Wrote: 
v1.2.6 coming soon
Model:ZIDOO_X9S
VERSION:V1.2.6
CHANGELOG:

Issues Fixed:
1,The playback of video get stuck after aging test of audio playback, which is in the situation that the box connected to receiver meanwhile the HDMI out set to RAW.
2,Solved some VP9 4K@30p files has minor judder.
3,Video<Crouching Tiger Hidden Dragon> shows green screen when playback.
4,Repeatedly playback through the tag of Html5, may lead to system crash and green screen.
5,Some Apks use for root were prohibited to install.
6,Failed to set FIX IP and PPPOE.
7,Unexpected restart happens when close the CEC.
8,Some 3D MVC MKV's stutters on playback.
9,Sometime unexpected power on in spite of the CEC was off.(Now turn off the CEC POWER ON FROM TV will be OK.)
10,PPPOE failed to log in.

Enhancements:
1,A Picture parameter adjustment function added to Setting of system and Native player.
2,A option that close the subtitle added to the native player.If you selected this option,the default subtitle setting will be "off" anyhow
3,A icon added in PiP window to mute audio.
4,The MP4 format added to record function in HDMI IN.
5,The arrangement of apps in the Apps list enriched,there are 3 ways which are alphabetical,installation time and usage frequency to reorder apps.
6,2160P50Hz mode added.
7,Auto-switching to 3D mode for HALF 3D files,If the filename contains "3D" and "HSBS" or "HOU" or "HTAB" or "H.SBS" or "H.OU" or "H.TAB" or "H&U"


About Proper playing MVC MKV's to framepacking,In completely rewriting about this, it takes some time.
Will add Aria2 and webui-aria2 in version v1.2.7
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Paul-Karacsony

Goedendag. Ik heb de ZIDOO X9S dit weekend aangesloten.
In een woord geweldig tot nu toe. Maar ik heb deze met een glasvezelkabel aangesloten op mijn Marantz suround receiver sr 6001
Alleen speelt alleen af op 2 speakers en de senten en de basbox. Maar niet op de achter speakers :(
Moet ik iets anders instellen bij de ZIDOO X9S??
Want ik vind het zo jammer dat er geen goede beschrijving erbij zit met de mogelijkheden. Want er kan volgens mij veel meer mee dat ik weet.


Quote from: skank1 on October  2, 2016, 20:01:23
Zidoo X9S Review

Getest op systeem:
Sony HW30ES
Kingpin VFS210
Marantz sr7010
Focal Surround Systeem

Introductie

Een half jaar terug een zidoo X6 Pro gehad, die behoorlijk wat issues had en bijlange na niet alle beloftes kon naleven ondanks vele inspanningen van het zidoo team. Het vlotte gewoon niet.
Door de vele frustraties het ding gewoon van de hand gedaan en onmiddelijk vervangen door een himedia Q5. Iets later kwam de himedia Q10 Pro en de Q5 pro, wat tot op de heden, naast de intel nuc, de te kloppen mediaspeler is. Een fantastisch plaatje, hoewel nog steeds geen perfecte 3d weergave, komt deze incl 4K aardig in de buurt van de perfecte speler.
Een tijd geleden las ik dat zidoo terug met een mediaspeler op de markt kwam met een nieuwe realtek chipset.
Gezien de ervaring met hun vorige speler, was ik nogal skeptisch tegenover deze en dacht ik van: ik kijk nog even de kat uit de boom.
Tot ze mij voorstelden om deze speler op de sturen zodat ik een review kon schrijven, dacht ik: ach waarom niet.

https://imgur.com/a/J1j6r

Box Inhoud

Zoals je op bovenstaande foto kan zien bevat de box de mediaspeler zelf, een voedingsadapter, 2 antennes, hdmikabel, afstandsbediening en zeer korte handleiding. De afstandsbediening is zeer basic maar reageert wel goed. Wederom ontbreekt er een "stop" knop. Waarom toch? Gelukkig kan je deze wel programmeren op een harmony of dergelijke. Wat ook onbreekt op de ab en ik toch wel handig vond op die van himedia, is een knop om makkelijk te switchen tussen 3D/2D. Ook hier kun je met een trucje wel om. Zie vergelijkingsfoto ab (links himedia , rechts zidoo). De box zelf is ook een pak kleiner dan bv de himedia Q10pro maar je kan er ook geen hdd in weg natuurlijk.

Qua specs zit de speler zelf helemaaaaal goed. (Zie foto)
Enige verrassing is wel dat hij naast de gebruikelijke hdmi out, ook een hdmi in heeft. (recording functie https://www.youtube.com/watch?v=Dy53xu-0Yjw)
De X9S is gebaseerd op de realtek soc RTD1295. Het is een tijdje geleden dat er nog eens een goeie realtek op de markt kwam... De laatste echte goeie soc was de RTD1186, deze werd bovendien gebruikt in de Mede8er 3D series.. Die waren op zich erg goed in 2D/3D maar deden geen kodi, alsook vond ik het beeld wat plat.
Er gaan ook geruchten op het forum van mede8er dat zij ook met een nieuwe speler komen gebaseerd op de RTD1295. Idem als deze zidoo dus..

Testing

Zodra je de box aansteekt werd de firmware automatisch geupdate. Dat is al mooi om te beginnen! Deze review is dan ook gebaseerd op versie 1.2.3. De box start binnen de 30sec op en komt dan in het zidoo opstartscherm. Voor de correct instellingen verwijs ik graag naar de screenshots.

De vraag is nu hoe goed scoort deze box. Zodra je zdmc opstart (zidoo werkt met een eigen fork van kodi.. (versie 16.1)) heb je eigenlijk 2 mogelijkheden:
Ofwel kies je ervoor om met kodi´s internal player af te spelen ofwel voor de externe speler van zidoo zelf. Dit kun je heel makkelijk on/off zetten binnenin kodi zelf, je hoeft dus zelf helemaal geen wrapper te installeren.
Wanneer je kiest voor kodi´s interne speler kun je helaas geen 3D MVC afspelen, met de externe speler uiteraard wel. Vandaar dat ik ook meer aandacht besteed heb aan de external player. Wanneer je beeldkwaliteit vergelijkt met de kodi´s speler, dan is de externe speler toch een pak mooier van beeld. Om met de deur in huis te vallen. Ik zou zelfs zeggen dat het beeld evenwaardig is als de intel nuc, en beter dan die van himedia met de image processor. Het beeld wordt hier helemaal niet opgewaardeerd en dat is ook niet nodig. Lekker plaatje ! Helemaal snor! Maar speelt deze speler nu alles af en vooral met de juiste framerate?
Na enkele testen kan ik jullie zeggen dat we op dat vlak eindelijk een winner hebben die perfecte 23.976 doet, Dit zowel in 2d maar ook in 3d !!! Vlekkeloos! Hier kan himedia nog iets van leren :)
Dit is een verademing. Eindelijk een speler die dit doet.
Ook andere framesrates doet hij correct. Slikt hij dan alles? Nee, helaas (nog) niet.
Bij testen blijkt dat 3D mvc in mkv formaat problemen geeft.. Voor mezelf no big deal daar ik alles in iso heb, maar ik kan me voorstellen dat sommigen dit wel verlangen.
Ook dvd formaat heeft hij blijkbaar problemen mee. Niet dat ik nog veel van die dingen heb maar hij zou deze wel mogen spelen.
Bij VP9 bestanden zie je ook een judder.
Nu weet ik wel dat er reeds een nieuwe firmare in de pijplijnn staat die het dvdprobleem verhelpen en 3d mkv mvc al weet af te spelen maar nog niet vlekkeloos, dit is bevestigd. 3D flip eyes is momenteel ook broken. Ook dit wordt gefixed
4K heb ik zelf niet kunnnen testen maar schijnt helemaal in orde te zijn.

En op het vlak van geluid hoor ik dan? No worries, dit toestel dat alles probleemloos : AAC, FLAC, LPCM, DD, DD TRUEHD, DTS-HD, Atmos, DTS X ,.... werkelijk alles.

Nog een kleine nota omtrent de externe speler, de overgang hiernaar is beter geintegreerd dan dat het bij himedia is, veel merk je er niet van. Wat wel ontbreekt zijn misschien controls om het beeld wat te kunnen tweaken.. Maar zidoo is hiermee bezig.
Voorbeelden van hoe de externe speler eruit ziet , zie je terug in de screens. Je kan tijdens het afspelen van een film ook ondertitels downloaden binnen de externe speler, makkelijk !

Slot

Deze speler heeft heel wat in zijn mars en heeft mij alvast aan mijn stoel genageld! Nooit gedacht dat zidoo onmiddelijk zo´n stabiele speler op de markt kon zetten.
Wanneer straks het dvdprobleem opgelost is en de 3d mvc mkv files ook zonder probleem afspelen dan krijgt deze van mij een dikke A+ aanrader!
Ach, voor mij persoonlijk kan deze nu al niet meer stuk en scoort hij in mijn ogen beter dan de himedia Q10pro vooral door het feit dat hij gewoon 2D/3D feilloos in 23.297 afspeelt !
En mag ik mij nu excuseren.. Ik ga even een filmpje meepikken op de zidoo!

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

papaleo

'in een woord geweldig'?!
Twee regels verder schrijf je dat de achter speakers niets doen...,dat vind ik nou niet echt 'geweldig'  :nopompom:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

skank1

Quote from: papaleo on November 21, 2016, 19:38:16
'in een woord geweldig'?!
Twee regels verder schrijf je dat de achter speakers niets doen...,dat vind ik nou niet echt 'geweldig'  :nopompom:
Klopt :) maar het is puur een instelling. Die gaan perfect uiteraard ;)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

renzo4000

Ik ben ook in de running voor een vervanger van mijn oude Asrock 330 ion based mini pc. Deze doet het vandaag de dag nog steeds goed maar zwaardere files hoger dan 1080p (+ 14GB) trekt ie vaak niet meer. Ik heb mijn keuze inmiddels weten te beperken tot de Himedia Q5 pro(q10 niet nodig aangezien ik alles van mijn nas speel) en de Zidoo x9s maar weet eigenlijk niet welke nu de beste keuze is. Waarom zo de Zidoo het "winnen" tov de Q5? @Skank1, als ik me niet vergis heb jij ze beide, wat is jouw visie hierop?