Laag valt weg bij wat hogere volume

Started by theshadow, September 28, 2016, 22:05:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GPO

Hij hoort minder laag als hij het spul harder zet; ook met alleen z'n hoofdspeakers aan. Lijkt dus geen fase probleem of een akoestiek probleem, anders zou dat op elk volume een probleem zijn.

Heb je soms ADSY aan staan met zo'n dynamic EQ functie aan of iets soortgelijks (loudness/bass boost) wat zich anders gedraag afhankelijk van het hoofdvolume? Maw zet je versterker in pure direct en probeer het dan nog eens.

Gruwelijk mooie speakers trouwens die Infinity IRS Omega!!!  :headbanging: :headbanging: :headbanging: :headbanging:

Met wat voor eindtrappen stuur je die aan?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

#26
Quote from: GPO on September 29, 2016, 00:22:09
Hij hoort minder laag als hij het spul harder zet; ook met alleen z'n hoofdspeakers aan. Lijkt dus geen fase probleem of een akoestiek probleem, anders zou dat op elk volume een probleem zijn.

Heb je soms ADSY aan staan met zo'n dynamic EQ functie aan of iets soortgelijks (loudness/bass boost) wat zich anders gedraag afhankelijk van het hoofdvolume? Maw zet je versterker in pure direct en probeer het dan nog eens.

Gruwelijk mooie speakers trouwens die Infinity IRS Omega!!!  :headbanging: :headbanging: :headbanging: :headbanging:

Met wat voor eindtrappen stuur je die aan?

GPO
Dat is een goeie gert jan !!!
Wat voor receiver is het?

Former member 78

Quote from: GPO on September 29, 2016, 00:22:09
Hij hoort minder laag als hij het spul harder zet; ook met alleen z'n hoofdspeakers aan. Lijkt dus geen fase probleem of een akoestiek probleem, anders zou dat op elk volume een probleem zijn.

Heb je soms ADSY aan staan met zo'n dynamic EQ functie aan of iets soortgelijks (loudness/bass boost) wat zich anders gedraag afhankelijk van het hoofdvolume? Maw zet je versterker in pure direct en probeer het dan nog eens.

Gruwelijk mooie speakers trouwens die Infinity IRS Omega!!!  :headbanging: :headbanging: :headbanging: :headbanging:

Met wat voor eindtrappen stuur je die aan?

GPO

Denk wel dat het de akoestiek is.
Dit omdat er buiten de kamer wel voldoende laag is.

Raphie

JBL PRX Power!

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

theshadow

#30
Super GTO (gert jan) dat was het. Ik was helemaal vergeten dat ik dynamic volume aan heb staan. Heb het uitgezet en ik merk een groot verschil. Toch kan ik het niet helemaal plaatsen want met dynamic volume aan kon ik de lage tonen goed horen in de woonkamer maar niet in mijn ht. Ff voor de beeldvorming: mijn ht is slechts 3 bij 4,5 meter.

De sub of fase is echt het probleem niet. Main speakers zijn in fase aangesloten en de sub is mbv de fase knop zo ingesteld dat ze mijn main speakers aanvullen (met een db meter gedaan). Cd met 30 hz op gezet, db meter op de luister plek en vervolgens de fase van de sub zo ingesteld dat de db meter in positieve zin uitsloeg.

Kwa power van de sub zit het meer dan genoeg. Als ik m flink aan het werk zet dan merk je dat overal in het huis.

@ morca (marco) dat van de hypex en hpf en getuned snap ik niet zo. Zou je dat wat kunnen toelichten, thx

theshadow

#31
Het is idd een gepoorte sub

morca

Quote from: theshadow on September 29, 2016, 22:30:30
Super GTO (gert jan) dat was het. Ik was helemaal vergeten dat ik dynamic volume aan heb staan. Heb het uitgezet en ik merk een groot verschil. Toch kan ik het niet helemaal plaatsen want met dynamic volume aan kon ik de lage tonen goed horen in de woonkamer maar niet in mijn ht. Ff voor de beeldvorming: mijn ht is slechts 3 bij 4,5 meter.

De sub of fase is echt het probleem niet. Main speakers zijn in fase aangesloten en de sub is mbv de fase knop zo ingesteld dat ze mijn main speakers aanvullen (met een db meter gedaan). Cd met 30 hz op gezet, db meter op de luister plek en vervolgens de fase van de sub zo ingesteld dat de bd meter in positieve zin uitsloeg.

Kwa power van de sub zit het meer dan genoeg. Als ik m flink aan het werk zet dan merk je dat overal in het huis.

@ morca (marco) dat van de hypex en hpf en getuned snap ik niet zo. Zou je dat wat kunnen toelichten, thx
Een gepoorte sub ontwerp je tot een bepaald punt.
16 hz bv zie he vaak voor ht use,een grote svs bv.
Onder de 16 hz geeft de natuurkundige berekening geen tegendruk meer op de woofer zoals bij een gesloten systeem.
En dan kan je woofer ongecontroleerd veel gaan wapperen waarbij hij geen geluid meer weergeeft,en je hem over ze,xmax heendraaid waardoor de sub mechanisch defect kan raken.
En daarom pas je een filter toe die onder de tuning de output stijl af laat vallen ,een hpf high pass filter genoemd.

Ik denk dat die tuning bij jouw 32 hz is ofzo,dat passen ze vaak toe bij jl.
Dan heeft hij onder 32 hz geen tegendruk meer van de kist en daar moet je hpf op aangepast zijn.

Zelf zou ik deze supersub in een gepoorte kist bouwen tot 14 hz.
Dan haal je eruit wat erin zit en heb je nog meer ht ervaring.
Ik zal vd week eens kijken  of ik wat info kan vinden of krijgen van jl mbt de tuning .

Xander32

Maar als daar het probleem niet zit; dan bezit de ts straks een betere, gesloten sub, maar kan er net zoals nu enkel van genieten buiten de ht ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

GPO

Quote from: Xander32 on September 30, 2016, 06:20:30
Maar als daar het probleem niet zit; dan bezit de ts straks een betere, gesloten sub, maar kan er net zoals nu enkel van genieten buiten de ht ...

Naar mijn weten is het probleem nu opgelost, want het was Dynamic Volume van ADSY wat het probleem was -->

Quote from: theshadow on September 29, 2016, 22:30:30
...
Super GTO (gert jan) dat was het. Ik was helemaal vergeten dat ik dynamic volume aan heb staan. Heb het uitgezet en ik merk een groot verschil. Toch kan ik het niet helemaal plaatsen want met dynamic volume aan kon ik de lage tonen goed horen in de woonkamer maar niet in mijn ht. Ff voor de beeldvorming: mijn ht is slechts 3 bij 4,5 meter.
...

Blijft alleen de vraag over waarom met dynamic volume aan je op hoge volumes buiten je HT wel lage tonen had en binnen niet.

Ik zou zeggen : uit zetten en niet meer aan ... :)

ADSY is een prima tool, maar die dynamic dingen kun je maar beter uitlaten; doet vaker geen goeds met het geluid.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Quote from: GPO on September 30, 2016, 09:56:12
Naar mijn weten is het probleem nu opgelost, want het was Dynamic Volume van ADSY wat het probleem was -->

Blijft alleen de vraag over waarom met dynamic volume aan je op hoge volumes buiten je HT wel lage tonen had en binnen niet.

Ik zou zeggen : uit zetten en niet meer aan ... :)

ADSY is een prima tool, maar die dynamic dingen kun je maar beter uitlaten; doet vaker geen goeds met het geluid.
Ik was vd week bij  een vriend om even af te stellen .
Die had hem ook al aanstaan.
Na afstellen klonk de set stukken beter.

eduard

Ruimte is waarschijnlijk  te klein voor echt goede laag weergave. Lage Geluidsgolven zijn veel langer dan de ruimte waardoor de buik van de golf buiten de ruimte ligt

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


morca

Mijn ruimte boven was 4,20-3,50.
Groot zat hoor om goed laag op te zetten imo.
Klonk juist super.
Quote from: Xander32 on September 30, 2016, 06:20:30
Maar als daar het probleem niet zit; dan bezit de ts straks een betere, gesloten sub, maar kan er net zoals nu enkel van genieten buiten de ht ...
Ik had al aangegeven dat dir buiten zijn andere probleem me opviel.
En ik doelde op een gepoorte sub

morca

Ik heb even gekeken,de kist zal nog geen 50 liter netto zijn.
Dat is veel te klein voor een goeie gepoorte HT sub,zeker bij deze supergoeie driver.
Eigenlijk zonde dat je hem in zo,n kistje hebt zitten.
De tuning kan ik niet vinden zo snel maar ik gok 35 hz,terwijl je deze woofer als je zelf een kist bouwt makkelijk tot 14 a 16 hz kan tunen.

Ik zie wel een ander probleem ,de spoelen staan parralel en dan is hij 2 ohm.
De hypex mag eigenlijk niet onder 4 ohm belast worden.
Dit gaat de levensduur van de hypex wel verkorten vermoed ik/weet ik wel haast zeker.

chansig

Quote from: eduard on September 30, 2016, 13:04:59
Ruimte is waarschijnlijk  te klein voor echt goede laag weergave. Lage Geluidsgolven zijn veel langer dan de ruimte waardoor de buik van de golf buiten de ruimte ligt

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Dus in een kleine kamer kan er geen sprake zijn van een goede laagweergave ?

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

yorkie13

Wie gebruikt er nu een autosubwoofer in een HT  :D

luuk123456

#41
Quote from: chansig on September 30, 2016, 15:31:43
Dus in een kleine kamer kan er geen sprake zijn van een goede laagweergave ?

Gr. Hans
Ik ervaar het hier in ieder geval anders...

Mijn berekening:
Kleine kamer+ dikke sub=[emoji1]

Verstuurd vanaf mijn Nexus 10 met Tapatalk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

eduard

Er is sowieso een verschil tussen goed laag weergave en veel laag. Maar ik ben geen expert. Maar akoestiek en grote van de ruimte zijn 2 hele belangrijke factoren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


luuk123456

#43
Oh oké
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

morca

Quote from: RA SUBS on September 30, 2016, 15:33:07
Wie gebruikt er nu een autosubwoofer in een HT  :D
De driver is super,ik heb al een kist berekend wat het echt een ht monster maakt.
Want ik heb net mail van Jl terug en ja hoor 33 hz.
Vaak toegepast in de auto.
Maar voor ht use zonde van die dure goeie driver.
Hij kan veel beter presteren.

Ik heb een berekening klaar liggen voor de ts.
14 hz tuning ,airspeed 15 m,s bij 20 hz.

Als je deze driver overbouwd naar die kist blaast ie je echt van je sokken :headbanging:

MVG

Misschien zit ik er helemaal naast hoor, maar als de sub zo duidelijk te horen is vooral buiten de ruimte, zijn dan de wanden wellicht zo slap en/of doorlatend dat met name op hogere volumes de lage tonen dwars de muren gaan en t laag dus als ware opgevreten wordt Door de rest van het huis ipv in de ruimte te blijven? Hoger volume is natuurlijk meer luchtverplaatsing en energie...

Lang verhaal kort, zoek t eens in de akoestiek..

Former member 78

Quote from: eduard on September 30, 2016, 13:04:59
Ruimte is waarschijnlijk  te klein voor echt goede laag weergave. Lage Geluidsgolven zijn veel langer dan de ruimte waardoor de buik van de golf buiten de ruimte ligt

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Proest :D

martin778

Lijkt mij plausibel, een staande golf.

theshadow

#48
Ik denk zelf ook dat m.n. De kamer te klein is om de lage bassen goed te horen. Het uitzetten van dynamic eq scheelde een hoop maar dat neemt niet weg dat het laag een stuk beter klinkt in de ruimte achter mijn ht. De muren zouden idd ook een probleem kunnen zijn. Ik heb als het ware een kamer in een kamer geprobeerd te bouwen. Ik heb daarvoor op de bestaande muren hout aangebracht maar tussen het hout en de muur vilt aangebracht. Hiermee hoop ik het geluid te ontkoppelen. En daarop dubbele gipsplaten.

Ik ga zeker gebruik maken van het advies van marco. Ik heb destijds de sub in een kast gekocht omdat ik het te druk had (heb) om een kist te bouwen. Maar het eind van de drukke periode is in zicht dus nu alle informatie verzamelen zodat ik alles paraat heb als de bouw start - zal tegen die tijd een bouw topic starten. Ik heb overigens nooit geweten hoe dat zat met het tunen van een kist, dat onder de getune'de frequentie de woofer meer gaat uitslaan. Voor nu hoef ik me daar geen zorgen om te maken want ik speel zelden op een hard volume - ook omdat ik merkte dat de bas daardoor juist minder werd.

morca

De afmeting hoeft niks uit te maken .
Mijn ruimte was ook zoiets,en daan stonden 2 jls in,klonk juist geweldig.
En bij een kennis die een kleinekamer had was het ook volop geweld.

Misschien dan toch de manier waarop je de kamer gebouwd hebt......