Stroom is een raar beestje

Started by ief, September 23, 2016, 09:59:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

De koelkast is een beruchte stoorder omdat deze zo nu en dan in- en uit-schakelt kan dat tikken of "plops" in het geluid geven.

ief

Ik heb gisteren een paar toestellen nagekeken
Zowel vaatwasser als verwarmingsketel staan op verkeerde fase.

Maak ik hier nu een te groot probleem van? Of zou dit echt kunnen zorgen voor een nagatieve invloed op het stroomnet en bijgevolg optimaal resultaat in audio/video?

Kjelt

Hoe bedoel je staan op de verkeerde fase?
Je wilt even alle (groot)verbruikers in je huishouden op een rijtje zetten en ook wanneer ze gebruikt worden, deze zullen hoe je het went of keert toch over de aanwezige fases en groepen even verdeeld dienen te worden.
Sommige verbruikers zoals een wasdroger moeten hun eigen groep hebben vanwege de hoge stroom etc.
Als je 3 fases binnen krijgt en je kunt al je groot verbruikers op twee fases draaien zonder over 75% van de max. belasting van die fase heen te gaan (kijk even naar je energie contract daar staat de max stroom per fase waar je voor betaald) dan kun je die ene overgebleven fase gebruiken voor je apparatuur.
In de praktijk bij een huishouden van een familie zullen er ergens altijd wel wat verbruikers op die fase ergens mee liften.

ief

ja, ik druk het waarschijnlijk verkeerd uit.

Toestellen zijn wel degelijk mooi verdeelt over aparte groepen.

In elk stopcontact heb ik een fase en een nul.
Ik heb een toestelletje waarmee ik kan meten op welke draad in het toestel de fase zit.
Dan meet ik in het contact op welke draad de fase zit. En zoals hierboven vermeld lijkt dat op vele toestellen niet juist te zitten.
Dit corrigeren bij de droger had duidelijk een positieve invloed op de storingen op de digitale TV ervaring.

Kjelt

Interessant want in NL zijn de wcd'en symmetrisch en dus kan willekeurig bij ieder apparaat de Fase omgedraaid zitten.
De apparaten zouden in principe hier goed mee om dienen te gaan.