Velodyne na 17 jaar...

Started by jossie, September 22, 2016, 23:55:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

 :headbanging: :headbanging: :headbanging:

Hulde voor je kunde, geduld en wat dan al niet meer. Hoeveel tijd ben je eraan kwijt geweest ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


Achiel

Petje af voor zo'n vakmanschap.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

Contour

Hallo Jossie, hoe staat de sub er nu als geheel bij, heb je een foto? Werkt de sub nu weer helemaal naar behoren? Kan je hem vol aan het werk zetten, of kan de driver dat niet meer aan denk je?

Gr. Walter

jossie

Ik heb van de week bij Leo nog de doos met de manual en de meet microfoon opgehaald. Komende week zal ik dus 's kijken (en meten) of de sub weer goed presteert. Ben benieuwd!
Omni !

jossie

#155
Ik kreeg vandaag een DD15 module onder ogen waar de high level ingangen in gebruik zijn.

Eigenaar zei dat er rook uit de module kwam, nooit eerder iets dergelijks gezien bij Velodyne, maar voor alles een eerste keer.

Tja... wat blijkt na een korte inspectie, de 'high level' ingangen zijn ontworpen met 'normale' versterkers in gedachten. Dat wil zeggen, twee keer signaal via de rode klemmen en twee keer massa via de zwarte (via kleine 100 Ohm weerstandjes). Als je dan een nieuwerwetse gebalanceerde klasse D trap aansluit fikken de high level ingangen op de print uit. En natuurlijk ook meteen goed, niet te herstellen...
Of een normale versterker in bridge mode; zelfde probleem (!)

Ik heb er het ontwerp van de 'plus' ook even op na gekeken, die hebben dit fenomeen ook...

LET OP! Overleg goed met de dealer voordat je je Velodyne high level aansluit op een nieuwe versterker (!) De zwarte klemmen van de high level ingangen liggen aan massa.



Nog een kleine nabrander... op de voorprint zitten de bekende CS SMD condensatoren die we eerder slechts in een periode rond 2006 terugvonden. Even snel gemeten vind ik er zo meerdere die geen condensator meer zijn...  Ai... heb je een DD uit de periode juni 2010 is het raadzaam om de module na te (laten) kijken. Waarom? lees dit topic even vanaf het begin.

Nog een plaatje erbij voor de visueel geïnteresseerden, altijd geinig
Omni !

Kjelt

Wil je nu zeggen dat ze die condensatoren dik 4 jaar hebben gebruikt?

jossie

Quote from: Kjelt on June 21, 2018, 16:38:07
Wil je nu zeggen dat ze die condensatoren dik 4 jaar hebben gebruikt?

Neuh... dit is de eerste module van latere datum met CS condensatoren. Print is gedateerd 2009 dus mogelijk met dat redesign ook weer een batch CS condensatoren. Andere data ertussen heb ik nog niet gezien.
Omni !

mimic

Ik ga morgen een DD12 ( niet plus ) kopen. Je kunt het altijd treffen met oude spullen maar kan ik iets controleren waarmee ik het risico op defecte in de versterker kan minimaliseren?
KEF LS50W - Velodyne DD12

jossie

Let op het jaartal, zie dit topic. Verder moet hij absoluut stil zijn zonder signaal. Als er wat pruttelt in rust is er mogelijk wat mis (hele zachte, continue ruis is geen probleem).
Omni !

mimic

Top, houd ik dat in de gaten. Hij is gekocht in 2006, maar dat zegt natuurlijk niet veel over de productiedatum.
KEF LS50W - Velodyne DD12

jossie

#161
Achterop zit een stikker waar je redelijk op kunt varen. Mogelijk wil de verkoper de module even demonteren, dat geeft hem ook zekerheid (en/of een betere prijs) als je CS condensatortjes ziet is het feest.
Omni !

mimic

Als ik het topic een beetje doorneem is alles tussen 2005-2010 een risico ( maar kan natuurlijk ook goed gaan ). Als de verkoper dit niet samen met met kan/ wil demonteren; laten staan? ( geen idee of dat demonteren veel werk is )
KEF LS50W - Velodyne DD12

jossie

Rond 2005/6 is een groot risico op CS condensatoren. CS condensatoren zijn vervolgens geen risico maar een probleem. Recent is daar 2009 bijgekomen, daartussen weet ik het niet.

CS condensatoren moeten eigenlijk onmiddellijk vervangen worden, daarna weet je pas of de module nog bruikbaar is... er zijn nog een paar potentiële problemen op die leeftijd afhankelijk van het historische gebruik. Een keuring van ongeveer een uur kan uitsluitsel geven.
Omni !

chansig

Beetje afdingen en dan laten nakijken door Jossie en waar nodig laten fixen...ook door Jossie.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

Niet alle modules zijn te fixen Hans... gezien de 2e hands prijs voor een goed werkende Velo zou een keuring vooraf beter zijn...




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

mimic

Zo wat fijn al die informatie! Dit voelt een beetje als een grote kans op problemen! Ik ga hem iig even bekijken en beluisteren. Ik denk dat ik een nette prijs heb besproken, maar als er een paar 100 euro aan reparatie bij komt wordt het een ander verhaal.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

KEF LS50W - Velodyne DD12

jossie

Een DD12 is een grote kans op een erg mooie subwoofer.

Blind kopen geeft extra kans. Niet perse meer dan bij andere merken hoor...

De prijs van een 2e hands product weerspiegelt de te verwachten onderhoudskosten in de toekomst... Openbare informatie is dan eigenlijk voor alle partijen goed.

Als de sub niet 24/7 onder spanning heeft gestaan is het mogelijk een goede koop.
Omni !

Kjelt

Als ie het nog doet dan is het toch goed?
Daarna zelf even binnen kijken fotos maken of Jossie laten checken, komt er misschien een elco recap bij, beding je vooraf (voor een gedeelte) al op de prijs.
Niets anders dan bij 15 jaar oude eindversterkers.

mimic

Top; als hij goed klinkt en geen gekke dingen doet neem ik hem mee ( wil namelijk graag de velodyne inc mijn KEF LS50w ). Hebben we een ruwe schatting van de kosten van een elco recap?
KEF LS50W - Velodyne DD12

jossie

Afhankelijk van de staat, pm gestuurd.
Omni !

mimic

Ik ben een Velodyne rijker! Bedankt voor jullie support.
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

#172
Heeft er iemand een trucje voor het verwijderen van de versterkmodule? Ik wil graag hem even van binnen bekijken, maar hij lijkt vrij vast te zitten :)

Ik moet even beter lezen :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Mijn Velodyne DD12 ( 2006 ) had dus helaas toch een probleem. Ik kwam daar pas achter toen ik begon met inmeten, de microfoon gaf bijna geen output. Na overleg met Jossie bleek dit toch met het hier vaker beschreven probleem te maken te hebben. Lang leve het forum; ik heb de versterker module opgestuurd naar Jossie, en daar is hij keurig ( en snel! ) gerepareerd.

De verkoper van de DD12 deelt de reparatiekosten, super geregeld! Ik moet zeggen dat de DD12 met mijn KEF LS50Wireless wel een heel tof resultaat neerzet!
KEF LS50W - Velodyne DD12

Peerless Monster

Quote from: mimic on August 19, 2018, 10:53:49
Mijn Velodyne DD12 ( 2006 ) had dus helaas toch een probleem. Ik kwam daar pas achter toen ik begon met inmeten, de microfoon gaf bijna geen output. Na overleg met Jossie bleek dit toch met het hier vaker beschreven probleem te maken te hebben. Lang leve het forum; ik heb de versterker module opgestuurd naar Jossie, en daar is hij keurig ( en snel! ) gerepareerd.

De verkoper van de DD12 deelt de reparatiekosten, super geregeld! Ik moet zeggen dat de DD12 met mijn KEF LS50Wireless wel een heel tof resultaat neerzet!

Heel gaaf Mick!
Ik was al benieuwd wat een goede sub doet ism de ls50!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler