Niet werkende waterontharder

Started by Starred, September 20, 2016, 18:27:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Sinds 2009 huur ik voor ruim EUR40 per maand een waterontharder. In de huur zit een jaarlijkse servicebeurt inbegrepen. Daarnaast verbruik ik voor EUR 75 per jaar aan zout schat ik.

Na de installatie in 2009 heb ik al relatief snel contact opgenomen met de leverancier omdat er nog steeds sprake was van nieuwe kalkaanslag. Men zei toen dat dit waarschijnlijk andere mineralen in het water waren die aanslag veroorzaakte. In de afgelopen jaren heb ik diverse keren gewag gemaakt van het feit dat er nog steeds veel kalkaanslag was, heb ik fotos gestuurd etc. Bij de daarop volgende servicebeurten is het apparaat steeds nagekeken, is de hardheid van het water getest en elke keer concludeerde men dat het apparaat goed werkte en het water zacht was. Men adviseerde ook om eens naar bepaalde schoonmaakmiddelen te kijken. Ik heb alle correspondentie in mijn mailbox bewaard.

Afgelopen zomer was ik het echt zat en heb gevraagd of een monteur van het bedrijf eea nu echt eens goed kon onderzoeken. Hij kon in eerste instantie niks vinden, maar na enige tijd kwam hij er toch achter dat de harshoeveelheid in het apparaat niet goed was. Gevolg hiervan was dat de ontharder zo'n 3 dagen onthard water gaf, en daarna de rest van de week niet. Dit is een fabriekmatige fout geweest, die niet in de loop der tijd is ontstaan en ligt niet aan gebrekkig onderhoud en er dus altijd in heeft gezeten. Dit heb ik nu zwart op wit gekregen van de monteur.  Sinds hij geweest is heb ik eindelijk continue zacht water.

Ik heb dus al die tijd betaald voor een niet werkend apparaat. Mijn koffiemachine, quooker, vaatwasser, etc zijn relatief snel kapot gegaan en nu vermoed ik door sterke kalk. Immers, ik gebruikte schoonmaakmiddelen zonder kalkverwijderaar (zolas aanbevolen).

Mijn vraag is, wat kan ik claimen en hoe sterk sta ik?


Raphie

Wij hebben in nl helemaal geen superhard water, lijkt me sterk dat binnen 6 jaar alles door kalk is stuk gegaan.

Zitten een aantal dimensies aan
1. Hoe hard is het water uberhaupt in de regio
2. Wat is de verwachte levensduur van de apparatuur
3. Hoe kan jij aantonen dat deze apparaten allemaal overleden zijn door een overdaad aan kalk
4. Hou oud waren deze apparaten toe je overeenkomst aanging?
5. Ze zijn voor de overeenkomst misschien ook wel in gebruik geweest, wie zegt dat als kalk al bewezen wordt het niet in de voorgaande periode al is opgelopen?

Kortom, zonder een heel batterij aan experts, geologische data, bewijs dat kalk de boosdoener is, ga je niks bereiken
Totaal onhaalbaar dus lijkt mij.
JBL PRX Power!

Starred

Je hebt het alleen over de gevolgschade. Wellicht is die inderdaad lastig aan te tonen.
Maar ik heb het ook over de directe schade. Ok heb 7 jaar betaald voor een apparaat dat niet goed functioneerde. Lijkt me een zogenaamde wanprestatie. Ik wil dus in ieder geval mn geld terug

eduard

Ik zou zeggen neem contact met rechtsbijstand verzekeraar

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


Raphie

Quote from: Starred on September 20, 2016, 18:57:58
Je hebt het alleen over de gevolgschade. Wellicht is die inderdaad lastig aan te tonen.
Maar ik heb het ook over de directe schade. Ok heb 7 jaar betaald voor een apparaat dat niet goed functioneerde. Lijkt me een zogenaamde wanprestatie. Ik wil dus in ieder geval mn geld terug
daar heb je met de verklaring wel een punt.
JBL PRX Power!

abbcdcg

Quote from: Raphie on September 20, 2016, 18:34:06
Wij hebben in nl helemaal geen superhard water, lijkt me sterk dat binnen 6 jaar alles door kalk is stuk gegaan.

O ja?
12 - 13 dH in Brabant noem ik toch aardig, 18 - 20 dH in Zuid Limburg is echt hard.

12 - 13 dH is geen aanleiding om in 6 jaar dicht te kalken, 18 - 20 dH, en afhankelijk van de toepassing wel.

snopper

@Raphie .. dat hangt echt af waar je woont ...
Ik woon dus in Luxemburg, onze gemeente heeft zijn eigen bronnen en eigen leidingwerk voor drinkwater. De grondgestelltheid is zo dat we net op een erg rotsig gebied zitten. De hardheid is hier bij mij:

hardheid water: 33°fH

°fH = Franse hardegraad
(1 °fH = 1 g Kalk in 100 l Water)
°dH = Duitse hardegraad
(1 Franse Hardegraad = 0.56 Duitse Hardgraad)
dus ik heb hier zo rond de 18.5 °dH

Nu geldt er:
Zacht water ligt tussen 0-15 °fH / 0-8 °dH
Middel hard water 15–25 °fH / 8–14 °dH
Hard Wasser boven 25 °fH / 14 °dH

@starred
vervelend, ik ken het probleem met hard water. Misschien is daar je Miele koffiemachine ook stuk door gegaan .. ;)
Ook als je een bericht van de monteur hebt, moet je ook kunnen bewijzen door een analyse hoe hard je water eigenlijk was voordat het euvel verholpen was. Anders lijkt het mij moeilijk om je gelijk te halen op vervolgschade. Tevens moet je kunnen laten zien dat deze machines inderdaad door hard water zijn kapot gegaan en niet door iets anders.

zoals als voorgesteld, even bellen naar de rechtsbijstand

Snopper

abbcdcg

Quote from: snopper on September 21, 2016, 10:53:48
@Raphie .. dat hangt echt af waar je woont ...
Ik woon dus in Luxemburg, onze gemeente heeft zijn eigen bronnen en eigen leidingwerk voor drinkwater. De grondgestelltheid is zo dat we net op een erg rotsig gebied zitten. De hardheid is hier bij mij:

hardheid water: 33°fH

°fH = Franse hardegraad
(1 °fH = 1 g Kalk in 100 l Water)
°dH = Duitse hardegraad
(1 Franse Hardegraad = 0.56 Duitse Hardgraad)
dus ik heb hier zo rond de 18.5 °dH

Nu geldt er:
Zacht water ligt tussen 0-15 °fH / 0-8 °dH
Middel hard water 15–25 °fH / 8–14 °dH
Hard Wasser boven 25 °fH / 14 °dH


^^

Geen speld tussen te krijgen....

Perfectionist

Koffie apparaat altijd waterfilter gebruiken (Brita).

Koffie is en lekkerder, ook geen kalk in het apparaat.
Een beter forum begint bij jezelf.

Starred

Quote from: snopper on September 21, 2016, 10:53:48
@starred
vervelend, ik ken het probleem met hard water. Misschien is daar je Miele koffiemachine ook stuk door gegaan .. ;)
Ook als je een bericht van de monteur hebt, moet je ook kunnen bewijzen door een analyse hoe hard je water eigenlijk was voordat het euvel verholpen was. Anders lijkt het mij moeilijk om je gelijk te halen op vervolgschade. Tevens moet je kunnen laten zien dat deze machines inderdaad door hard water zijn kapot gegaan en niet door iets anders.

zoals als voorgesteld, even bellen naar de rechtsbijstand

Snopper

Ik weet dat de gevolgschade lastig met 100% zekerheid is vast te stellen en dat men zich daarop zal beroepen.
Maar feit is dat ik ruim 7 jaar lang meer dan EUR 40 per maand heb betaald voor een apparaat wat dus klaarblijkelijk al vanaf het moment van levering niet heeft gefunctioneerd, ondanks mijn meldingen en de servicebeurten die zijn uitgevoerd.

Dan is compensatie hiervoor toch niet onredelijk lijkt me?

snopper

Quote from: Starred on September 21, 2016, 13:49:57
Ik weet dat de gevolgschade lastig met 100% zekerheid is vast te stellen en dat men zich daarop zal beroepen.
Maar feit is dat ik ruim 7 jaar lang meer dan EUR 40 per maand heb betaald voor een apparaat wat dus klaarblijkelijk al vanaf het moment van levering niet heeft gefunctioneerd, ondanks mijn meldingen en de servicebeurten die zijn uitgevoerd.

Dan is compensatie hiervoor toch niet onredelijk lijkt me?
nee niet onredelijk, maar dat is altijd een moeilijk verhaal en hangt mede daarvan af hoe goed het de verhuurder van het apparaat gaat en of er meerdere klanten in de buurt zijn. De monteur had ook vastgesteld dat het gedurende 3 dagen in de week wel goed ging .. dus 100% vergoeding zit er waarschijnlijk niet in .. Ik zou zeker de insteek nemen dat er apparaten in je huishouden erdoor kapot zijn gegaan en dat je een beroep doet op hun coulantie ... voordat er hardere woorden uitgewisseld gaan worden. Je hebt dan natuurlijk ook het risico dat de huur wordt opgezegd en dat je naar een alternatief mag gaan kijken

Snopper

SV..S

lastig, ik zou zeggen dat je het te lang hebt laten liggen, hardheid is simpel te meten.
als je dat een week lang dagelijks doet had je het al veel eerder geweten.
niet lullig bedoelt hoor ;)


volgens mij heb je nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag wat de hardheid is bij jullie.

overigens, wat betreft gevolgschade, 8 graden Duits is al voldoende om een Quooker in 6 jaar tijd te doen overlijden is mijn ervaring!




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Witalik

Maar heb je nog helemaal niks laten weten aan dat bedrijf dan ? Lijkt me toch redelijk duidelijk dat het niet gewerkt heeft. Misschien zijn ze wel heel coulant hier in ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

SV..S

wat verbruik je aan water per jaar, en hoeveel Kilo zout?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

jrnholt

Kan dit topic dicht, of is de vraag nog actueel?