Review Epson TW9300 DEEL1 ook DEEL2 online.

Started by home@the movies, September 18, 2016, 14:42:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Hi iedereen,

Lang verwacht en eindelijk hier, de Epson TW9300  :pompom: :pompom:
Ik heb mijn best gedaan om reeds een groot aantal dingen op papier te zetten, er is echter zoveel te bekijken dat ik vrees voor een lang verhaal  ;D
Neem het mij niet kwalijk als ik dus af en toe wat lang uit de hoek kom, de review is ook opgebouwd met foto's tussen de tekst door maar aangezien dit hier niet zo kan gepost worden zal het dus eerst een behoorlijke hap tekst zijn met daarna de foto's van metingen enz.

Ik start met het eerste deel omdat ik er niet meer toe zal komen om vandaag deel 2 af te werken, ik tracht dit tegen ten laatste halverwege volgende week voor elkaar te krijgen.
Veel van jullie vragen zullen dus voorlopig in het eerste deel nog niet aan bod komen, maar doe me een plezier en stel ze toch maar, dat maakt het ook voor mij wat makkelijker om de antwoorden in de review te verwerken.

Voor nu, veel leesplezier.

Review  Epson TW9300,

Het zijn spannende tijden voor Home Cinema liefhebbers, langzaam maar zeker betreden we een nieuw tijdperk , een tijdperk waarin een heleboel vernieuwingen op ons af zitten te komen.
Zoals dat zo vaak het geval is bij mensen die gepassioneerd met hun hobby bezig zijn kan het voor de meesten onder ons allemaal niet snel genoeg gaan, en toegegeven ik reken mijzelf ook graag bij die groep ;-)

Jammer maar helaas hebben we die zaken niet onder controle en zijn we afhankelijk van een industrie die niet altijd hetzelfde gedachtenpatroon volgt als de consumenten waarvoor ze die producten ontwikkelen.
Maar heel af en toe wordt dat lange wachten ook wel beloond, en zijn we weer zo blij als een kind datnet nieuw speelgoed heeft gekregen.

En wachten hebben we echt wel moeten doen dit keer, wachten op een opvolger van van de Epson TW9200, een toestel dat bij menig Home Cinema liefhebber gezorgd heeft voor jaren van filmplezier.
De hele 9000 reeks is ondertussen echter al wat jaartjes oud, de introductie van de TW9300 dateerd reeds van 3 jaar geleden, hoog tijd dus voor wat nieuws.

Dat er in die afgelopen 3 jaar wel één en ander op het verlanglijstje stond hoef ik jullie niet te vertellen. Zaken als 4K, 4K E-Shift, HDR, UHD Blu Ray, werden op ons afgevuurd en ondertussen had Epson met de LS10000, een behoorlijk statement gemaakt om een laser projector met reflectieve panelen op de mark te zetten voor een erg mooie prijs.
De verwachtingen waren dan ook hoog gespannen en we keken erg uit naar ons bezoek aan de IFA waar Epson maar liefst 7 nieuwe modellen op ons losliet;

TW9300
TW9300W
TW7300
TW7300W
TW6800
TW6700
TW6700W





Tijd voor een kennismaking;

Bij een eerste blik op het toestel is het al meteen duidelijk dat het hier niet om wat opsmukwerk van de oudere reeks gaat, de nieuwe reeks is met een volledig nieuw shassis uitgerust en ziet er behoorlijk imposant uit.
De 9200 was al geen kleintje maar deze 9300 doet er nog een schepje bovenop, met zijn gewicht van 11kg en 50 cm breedte zet je hem niet eender waar neer maar stevige toestellen daar houden we wel van.

De vormgeving is wat mij betreft meer dan geslaagd, een centraal geplaatste lens en de in en uitlaat van de koeling er mooi naast.
Achteraan zijn de nodige aansluitingen netjes achter een afneembaar roostertje geplaats om ze aan het zicht te onttrekken.
Die aansluitingen zijn meer dan volledig, zo vinden we twee HDMI ingangen waarvan HDMI 1 voldoet aan HDCP 2.2 de norm voor UHD/HDR en de nieuwste HDCP copier beveiliging. Echter één klein puntje van aandacht, net zoals de Sony koos Epson niet voor ondersteuning van de volledige bandbreedte van18Gbit, maw 2160P aan 60HZ in 4:4:4 gaat niet worden ondersteund.
Nu is er all heel wat gezegd en geschreven rond dit topic, feit is dat op dit moment er geen enkele bron is die deze volledige bandbreedte gebruikt , ook de nieuwe UHD Blu ray schijfjes hebben een max van 2160P 24 HZ 420.
Niets echt iets om je zorgen over te maken dus tenzij je een speler hebt zoals de Samsung die per se de volledig bandbreedte wil uitsturen en ook met bvb de JVC hiermee in de problemen kwam.

Verder een standaard en en mini usb ingang voor het installeren van firmware updates, een LAN poort, VGA, RS232 aansluiting en een 12 volt trigger voor eventuele aansturing van een scherm.
De aansluiting voor de stroomtoevoer zit onderaan ook netjes verzonken in het shassis en vormt ook op die manier geen hinder voor de plaatsing.



Dan maar even de techniek onder de loupe nemen, het eerste wezenlijke verschil tussen de voorganger en dit niuew apparaat is vast en zeker de lens. Daar waar Epson tot nu toe hun toestellen uitruste met een manuele lens (LS10000 uitgezonderd) is de nieuwe line up voorzien van een volledig gemotoriseerd exemplaar.
Een upgrade die menig film liefhebber wel zal weten te waarderen, niet alleen maakt het de plaatsing een stuk makkelijker ook mensen met een 2:35 scherm zullen dit naar waarde weten te schatten.
Bij een elektische lens hoort nl ook een volledig geheugen waarbij 10 vershillende beeldformaten kunnen worden opgeslagen en door één druk op de knop weer worden opgeroepen.
Uiteraard zijn ook zoom, focus en lens shift gemotoriseerd en verloopt het uitlijnen op het scherm dus een stuk vlotter.
Comfort bij het plaatsen stond bij Epson steeds hoog aangeschreven, een ruime lens shift (96% verticaal/47% horizontaal), groot zoom bereik (2.1), het is ook hier weer allemaal aanwezig.

De 9300 kreeg een UHP lamp mee van 250 Watt, die volgens de gegevens van Epson goed zou moeten zijn voor 5000 branduren in de eco modus en een lichtopbrengst zou moeten opleveren van 2500 Lumen in de max stand (later daarover meer)
Een tweed luik van vernieuwingen zit hem in de beeldverwerking, de TW9300 is wel nog steeds een HD 1080P toestel maar werd net zoals zijn duurdere broerje uitgerust met 4K E-Shift, zij het hier wel met klassiek LCD panelen daar waarde LS10000 over reflecterende panelen beschikt.
Die 4K E-Shift in combinatie met de nieuwste beeldverwerking en HDMI chips zorgen ervoor dat deze Epson in staat is om native UHD materiaal te kunnen accepteren en weer te geven.
Daarbovenop komt als extra dat ook HDR weergave tot de mogelijkheden behoort, een volledig arsenaal aan tools dus om mee te zijn met de laatste ontikkelingen.
Zullen we dan maar even de stekker inpluggen en zien wat voor leuke dingen er nog te ontdekken zijn? Er is nl nog een hele boterham aan features die opduiken eenmaal het toestel een beeldje op het zcherm neerzet.

Eentje daarvan is een hele mooie upgrade nl, de mogelijkheid om de kleuruniformiteit van het LCD paneel aan te passen.
Mensen die vertrouwd zin met de LCD techniek weten dat het vaak bijzonder moeilijk is om een volledig egaal wit oppervlak te projecteren. Vaak zit er aan de zijkanten van het scherm een verkleuring die welliswaar niet altijd zichtbaar is maar bij heldere scenes toch storend kan zijn.
Epson heeft hier wat op gevonden, met de Color Uniformity instelling is het mogelijk om in verschillende zones deze verkleuring weg te werke en zo tot een egaal resultaat te komen.
De eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat bij onze unit dit niet nodig was, al is dit puur exemplarisch en dus kan het zeker wel opduiken.

In de gegevens van Epson staat te lezen dat deze TW9300 in de hoogste stand maar liefst 2500 lumen zou weten te produceren. Nu zijn we meestal niet zo snel onder de indruk van datgene wat er op papier staat en ons slechte karakter noopt ons tot nader onderzoek ;-)
Even de kalibratie apparatuur erbij nemen en tijd maken voor het echte werk, we gaan deze unit op de rooster leggen en kijken of de beloften worden waargemaakt.

Beginnen doen we dus met de hoogste stand nl Dynamic modus, lamp in de hooste versnelling, geen iris geen kalibratie gewoon gas geven.
En kijk eens aan, op ons 2m30 breed scherm meet ik  een slordige 74 ftlmb dat is 2367 Lumen, helemaal niet ver van de specs op papier dus.

Meetwaarden;

Even het lijstje van de meetwaarden in de verschillende preset standen zonder kalibratie.

Natural;

Low 40 ftlmb  1280 Lumen
Mid  48 ftlmb  1535 Lumen
High 61 Ftlm  1951 Lumen

Dynamic;

Low 58 ftlmb  1855 ftlm
Mid  60 ftlmb  1920 ftlmb
High 74 ftlmb  2367 ftlmb

Cinema;  (Met DCI cinema filter)

Low 20 ftlmb   640 Lumen
mid  23  ftlmb  736 Lumen
High 27 ftlmb  846 Lumen

Test één is dus in ieder geval behoorlijk positief, de opgegeven max helderheid is eigenlijk zo goed als correct en dat zien we graag.
Zeker in het kader van het hele HDR gebeuren is het een belangrijk gegeven.

Mat minstens zo belangrijk is zijn de getallen die overblijven na kalibratie, we weten uit ervaring dat dit in het verleden al wel eens voor de nodige verassinge kon zorgen.
Ik heb niet alle standen van een kalibratie voorzien, dat is ook niet nodig omdat we uiteindelijk kiezen voor diegen die het beste voor de dag komt,

na kalibratie kom ik in de laagste lamp modus op de natural preset (later meer) uit op maar liefst 38 ftlm.
Als we weten dat de standaard rond de 15 ftlmb ligt dan mag het duidelijk zijn dat deze TW9300 meer dan voldoende licht in huis heeft om zelfs een behoorlijk groot scherm zonder moeite op te lichten.
Meer zelfs, 37 ftlm in de laagste stand op een 2m30 breed in een donkere ruimte scherm is gewoon teveel licht, gelukkig hebben we hier een volgende handige niuewe feature nl de manuele iris.

In tegenstelling tot de dynamische iris, die ook aanwezig is, is de manuele in stapjes instelbaar. Je kan hiermee dus zeer nauwkeurig de gewenste lichtsterkte instellen in iedere situatie, daarna kan je de combinatie maken om de variablel iris bij aan te schakelen en zo tot een geweldig contast te komen.

Dat brengt ons bij de volgende meting nl de contarstwaarden, want veel licht is één zaak maar iedereen weet dat meer licht en mooie zwartwaarden meestal niet samengaan.

Contrast;

In de natural stand, met de iris helmaal dicht 

Contrast 7400/1

Met de iris helemaal open is dat;

Contrast 6300/1

Ansi contrast

415

Dat zijn bijzonder goede cijfers, die eigenlijk bijna gelijk zijn aan de metingen van de TW9200 destijds en dat is goed nieuws omdat de lichtopbrengs van de TW9300 dus een stuk hoger zit zonder aan contrast te moeten inboeten.
We krijgen dus een plaatje te zien dat er dynamischer uitziet vanwege de combinatie.



Tijd voor de metingen, we starten met de natural stand uit de doos, dat geeft volgende meetresultaten als gevolg

Foto's

Heel erg belangrijk is de saturatie sweep, het is nl zo dat het meestal wel lukt om de saturatie op één punt, nl 75% kwasi perfect te krijgen. Echter indien er teveel correcties moeten worden gemaakt in het Color Management sysyeem dan zijn vaak de onderliggende saturatiepunten 80%, 60%, 40% en 20% totaal ondergesatureed wat een flets plaatje als gevolg kan hebben.

Als we naar de Cinema stand overschakelen bvb dan zien de metingen er net wat anders uit, de Epson schakeld dan zijn Cinema filter voor het lichtpad om een groter kleurbereik aan te kunnen bieden voor het UHD gebeuren.
Dit kleurbereik is uiteraard een stuk (lees veel) groter dan de standaard REC 709 driehoek.
Met het Color management Systeem van de projector moet het in principe mogelijk zijn om deze driehoek terug te brengen naar rec 709 voor standaard Blu Ray materiaal.

Als we dit toepassen lopen we echter tegen een probleem aan, we moeten op een aantal kleuren bijna het volledige regelbereik van het CMS gebruiken en bij groen is het absoluut onmogelijk om tot een juiste waarde te komen.
Verder is het ook zo dat, zoals eerder reeds aangehaald, door het zwaar ingrijpen in het CMS de saturatie op de lagere waarden dan helemaal ondergesatureerd is.
Voor alle duidelijkheid, dit is verder geen probleem omdat de natural stand prima te kalibreren is, deze grote color space is vooral belangrijk voor het UHD/HDR verhaal.
Ik wil hier alleen maar aantonen dat indien je de verkeerde stand gebruikt het best kan zijn dat de gemeten waarden op 75% perfect ok zijn maar zoals op de bijhorende metingen te zien is de onderliggende waarden helemaal ondergesatureerd zijn.

Voor we verder in het UHD/HDR gebeuren duiken was ik toch benieuwd om eerst even wat beeldjes te bekijken, een paar uur naar testpatronen en cijfertjes kijken is niet direct de meest spannede bezigheid ;-)

Voor ik van start ging had ik eerst met de meter een max helderhied ingesteld van 18 Ftlm, hiervoor diende het toestel op de laagste lamp stand met de iris net niet volldig dicht te worden gezet. (-19 op een bereik van 0 tot 20)
Dat wil dus zeggen meer dan voldoende ruimte om na verloop van tijd lichtverlies op te lossen, er resten nl nog twee hogere lampstanden en de iris.

We starten met de media player in 1080P de E-Shift uit, Oblivion heeft de eer en het genoegen om de aftrap te geven.
Mijn verwachtingen waren hoog gespannen, maar werden ook helemaal ingelost. Ik was de laatse maanden behoorlijk verwend door continu naar toestellen te kijken als bvb LS10000 , de Sony VW520 en de JVC's, stuk voor stuk apparaten die met prijzen flirten die bijna het dubbel zijn van deze TW9300.
Nu ga je mij niet horen beweren dat deze Epson hetzelfde level haalt maar hij komt verdomd sterk uit de hoek. Op geen enkel moment heb ik het gevoel om naar een LCD te zitten kijken, op een scherm van 2m30 met een kijkafstand van 3m20 is dit een plaatje om bij weg te dromen.
Ik had ook sterk het gevoel dat de motion zonder inschakelen van frame interpollatie ook weer wat beter voor de dag kwam, net als de frame interpollatie zelf trouwens.


Epson had dit reeds langere tijd goed onder de knie maar in deze reeks lijkt het er op dat er nog wat verbeteringen zijn aangebracht. Ik houd niet van de typische 24 frames motion blur maar de meeste frame interpollaties zijn me vaak wat te agressief.
In de laagste satnd echter ben ik bijzonder tevreden met wat ik zie, geen overdreven Soap opera effect, maar nette bewegingen die nog voldoende "film like gevoel " overhouden. Zoals zo vaak bij dit soort instellingen is het vooral een persoonlijke smaak dus, testen en kijken is de boodschap.

Dan maar even de 4K E-Shift aangezet, je hoort een heel kleine klik in het toestel als deze functie wordt aangezet maar verder geen andere neveneffecten. Bij de JVC bvb gaat het gebruik van de E-Shift gepaard met een toch wel merkbare sprong in geluidsreproductie, niet het geval bij deze Epson.

Het al dan niet gebruiken van de E-Shift functie is ook voor discussie vatbaar, persoonlijk adviseer ik meestal om bij 1080P materiaal dit niet te gebruiken maar uiteraard wel bij het bekijken van native 4K materiaal.
Veel hangt af van de kwaliteit van het bronmateriaal in 1080P, met de eerder aangehaalde Blu ray van Oblivion is de e-Shift bvb wel een meerwaarde. De kwaliteit van deze film is zo goed dat er bij wijze van spreken "veel materiaal is" om mee te werken.
Ook hier is persoonlijk voorkeur de maatstaf om deze functie al dan niet te gebruiken, werken doet het absoluut wel.

Daar waar je, indien je met de neus op het scherm gaat staan, nog wel een vorm van pixels kan onderscheiden is dit met de E-Shift aan kwasi verdwenen. Ik heb er voor de lol een loupe bijgehaald om dit effect beter te kunnen beoordelen, een testje dat we zeker bij demo's zullen herhalen.
In tegenstelling tot wat velen denken gaat hetbeeld gaat net iets minder "scherp" worden maar net iets "zachter" vanwege het feit dat er pixels worden geshift.
Het resultaat is dat het getoonde beeld er een nog betere analoge look door krijgt die niet "hard" gestoken scherp is maar zeer filmisch oogt.


home@the movies

#1
Zo dat zal het zijn voor vandaag, ik moet dringend aan het werk dus de rest zal voor Dinsdag zijn.

donaldk

Dank je Werner,

16 fL is lang achterhaald, zoals de Editor voor Ang Lee vorige week zei: "they did not try a lot of speeds and decided 24 FPS was the best,no they chose 24 FPS because it was the bare minimum they could get away with to carry audio smoothly. So for the past ninety years audio the industry has been giving us the bare minimum". En zij doen 120 FPS. En meer dan 16 fL door de open gate laat de flicker van 24FPS zien. 106 nits van Dolby Cinema is echt niet te weinig 14 zoals de standaard voor film, maar dan in 3D is net genoeg.

Je gemeten waarde zitten net op de 95% van spec. waarheidswaarde, dat is inderdaad netjes, alleen de Epson Color Brightness waarde klopt dus van geen kanten!

Maar mooi te horen dat Epson na alle aandacht voor de 3LCD Laser Phosphor range weer aandacht heeft voor een nieuwe reeks iets kleinere projectoren, inclusief de LS 10500.

maximus79

Mooi eerste deel, zou dit een flinke upgrade zijn tegen over mijn huidige VW-95?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

home@the movies

Quote from: maximus79 on September 18, 2016, 22:04:17
Mooi eerste deel, zou dit een flinke upgrade zijn tegen over mijn huidige VW-95?

Absoluut zeker weten, de VW95 was destijds een heel erg mooie projector maar ondertussen heeft de tijd en technologie niet stilgestaan.
Ik zou zeggen kom kijken en overtuig jezelf van de kwaliteiten van de Epson, hij staat vanaf nu permanent in demo.

home@the movies

Voor diegenen die al wat meetresultaten willen zien, op onze website staat deel 1 met foto's van de meetresultaten

http://www.cinedream.be/nieuws/review-epson-tw-9300-cinedream-line


Homethx

Quote from: home@the movies on September 19, 2016, 15:09:03
Voor diegenen die al wat meetresultaten willen zien, op onze website staat deel 1 met foto's van de meetresultaten

http://www.cinedream.be/nieuws/review-epson-tw-9300-cinedream-line

Overal lees je hoe schitterend deze projector is, maar is dit omwille van wat je krijgt voor
de "lage" prijs of is dit echt concurrentie voor een X5000 of vw320 of ls10000?

home@the movies

Quote from: Homethx on September 19, 2016, 16:18:23
Overal lees je hoe schitterend deze projector is, maar is dit omwille van wat je krijgt voor
de "lage" prijs of is dit echt concurrentie voor een X5000 of vw320 of ls10000?

De VW320 is een native 4K toestel met SXRD panelen, de LS10000 een toestel met laser en ook reflecterende panelen, beiden zijn meer dan het dubbel in prijs van de TW9300 dus als je gaat vergelijken moet je de dingen in de juiste context plaatsen natuurlijk.

Laten we zeggen dat hij aardig inde buurt komt van wat de JVC X5000 neerzet, verder is het heel erg afhankelijk van hoeveel waarde je aan bvb native 4K of laser als lichtbron hecht. Uiteraard hebben beiden hun meerwaarde tov de TW9300, maar ook een meerprijs die voor de ene wel en voor de ander niet in verhouding staat tot de toename in kwaliteit.

Het is in ieder geval een toestel dat zeker meekan met duurdere projectoren zonder daarbij gezichtsverlies te moeten lijden. als je wil weten hoe hij tov de toestellen die je aanhaalt presteert moet je ze gewoon komen vergelijken  ;) ;) ;)

maximus79

Ik kom 22 oktober even kijken.

Quote from: home@the movies on September 19, 2016, 14:27:33
Absoluut zeker weten, de VW95 was destijds een heel erg mooie projector maar ondertussen heeft de tijd en technologie niet stilgestaan.
Ik zou zeggen kom kijken en overtuig jezelf van de kwaliteiten van de Epson, hij staat vanaf nu permanent in demo.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

MechanicalAnimal

#9
Mooie review al  :pompom:
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

roteldebotel

Wellicht over heen gelezen maar toch voor zekerheid de vraag of 3D nog altijd wordt ondersteund..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RonG

Quote from: roteldebotel on September 20, 2016, 09:38:50
Wellicht over heen gelezen maar toch voor zekerheid de vraag of 3D nog altijd wordt ondersteund..

Ja hoor ;D.

Vervolg vraag,,,, zijn  de 3D brillen (ELPGS03) welk ik nu voor de 8100 heb compatibel met de 9300?

home@the movies

Quote from: RonG on September 20, 2016, 09:55:13
Ja hoor ;D.

Vervolg vraag,,,, zijn  de 3D brillen (ELPGS03) welk ik nu voor de 8100 heb compatibel met de 9300?

Zou geen enkel probleem mogen zijn, het zijn RF brillen dus dit moet werken.

jurgman

Ik heb brillen van de TW9000. Die zijn denk ik niet meer ondersteund...  ;)
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

home@the movies

Quote from: jurgman on September 20, 2016, 11:49:34
Ik heb brillen van de TW9000. Die zijn denk ik niet meer ondersteund...  ;)

neen want dat waren jammer genoeg nog infra rood versies ;-)

Fred Flinstone

Mooi stuk Werner.

Hoe verhoudt deze TW9300 zich ten opzichte van de Sony HW65, want hij  gebruikt nog steeds dezelfde D9 panelen als de TW9200?
Het hele automatische lens gedeelte is wel heel mooi, maar daardoor is hij bijna 2 keer zo groot. Dit wil ik dan wel in de kwaliteit terug zien en aan mijn vrouw kunnen uitleggen. ;)

De Sony HW65 geeft zo'n 1550 Ansi Lumen in zijn ISF Mode op Highlamp.en op high is dia HW65 projector nog steeds erg stil.
Om die hoeveelheid Ansi Lumen op deze Epson TW9300 te halen zul je hem zeker ook in Highlamp moeten zetten, maar hoe klinkt dat? Ik vond de TW9200 in Highlamp nogal gehorig namelijk.

Is de Auto Iris nu trouwens aangepakt, want die zag ik bij de TW9200 veel te duidelijk zijn werk doen, dus hoe is dit op de TW9300?

Bedankt voor je tijd.

home@the movies

Quote from: Fred Flinstone on September 20, 2016, 13:24:53
Mooi stuk Werner.

Hoe verhoudt deze TW9300 zich ten opzichte van de Sony HW65, want hij  gebruikt nog steeds dezelfde D9 panelen als de TW9200?
Het hele automatische lens gedeelte is wel heel mooi, maar daardoor is hij bijna 2 keer zo groot. Dit wil ik dan wel in de kwaliteit terug zien en aan mijn vrouw kunnen uitleggen. ;)

De Sony HW65 geeft zo'n 1550 Ansi Lumen in zijn ISF Mode op Highlamp.en op high is dia HW65 projector nog steeds erg stil.
Om die hoeveelheid Ansi Lumen op deze Epson TW9300 te halen zul je hem zeker ook in Highlamp moeten zetten, maar hoe klinkt dat? Ik vond de TW9200 in Highlamp nogal gehorig namelijk.

Is de Auto Iris nu trouwens aangepakt, want die zag ik bij de TW9200 veel te duidelijk zijn werk doen, dus hoe is dit op de TW9300?

Bedankt voor je tijd.

In de Natural stand haalt de TW9300 op ons scherm van 2m30 breed een lichtopbrengst van 1500 lumen in de middelste lamp stand.
in deze stand is de projector nog steeds fluisterstil, in de hoogste stand waar je een kleine 1800 Lumen haalt gaat hij weer wat meer geluid produceren.
Ik moet de mid en de High lamp mode wel nog even nakijken na calibratie maar het zal niet echt veel minder zijn, in de low stand was er bijzonder weinig lichtverlies.
wat de iris betreft, dit is altijd heel erg persoonlijk vrees ik, bij de vorige versie stoorde ik mij er helemaal niet aan, er is wel aan gewerkt in die zin dat hij nu wel heel erg diep gaat, bij zwart gaat hij echt bijna helemaal toe.

vergelijken is altijd heel erg moeilijk vind ik, het is een logische vraag uiteraard maar zo persoonlijk. Ik heb wel net aan een klant waarvoor ik een paar weken geleden een HW65 in zijn offerte had gestoken een mail gestuurd om eerst nog even naar de Epson te komen kijken.
wat voor de één pro Sony is zal voor de ander dan weer geen doorslaggevend argument zijn en andersom, ze liggen in ieder geval heel erg dicht tegen elkaar.
Ik stond op het punt om verder te gaan met meten en review van het UHD/HDR gebeuren, ik zal ook nog even de mid en high lamp modus in SDR na calibratie even meten.


RonG

Typo werner denk ik ;)  TW9300 dateerd reeds van 3 jaar geleden,

Ben benieuwd naar deel 2 :)

home@the movies

Quote from: RonG on September 20, 2016, 15:12:46
Typo werner denk ik ;)  TW9300 dateerd reeds van 3 jaar geleden,

Ben benieuwd naar deel 2 :)

Oeps, dat moet uiteraard TW9200 zijn, my bad.

home@the movies

#19
Net even de metingen op de middelste lamp stand gedaan, zoals een paar posts eerder werd gevraagd, ik meet in de middelste lamp modus nog steed 45 ftlmb na cal. dat is op een 2m30 breed scherm 1440 lumen.

Fred Flinstone

Kan ik deze Epson projector al bij jou kopen en kun je hem wel ook al leveren nu?
Ik zou dat voornamelijk wegens de automatische lens doen.


Quote from: home@the movies on September 20, 2016, 14:37:19
In de Natural stand haalt de TW9300 op ons scherm van 2m30 breed een lichtopbrengst van 1500 lumen in de middelste lamp stand.
in deze stand is de projector nog steeds fluisterstil, in de hoogste stand waar je een kleine 1800 Lumen haalt gaat hij weer wat meer geluid produceren.
Ik moet de mid en de High lamp mode wel nog even nakijken na calibratie maar het zal niet echt veel minder zijn, in de low stand was er bijzonder weinig lichtverlies.

Ja, ik bedoelde ook na ISF calibratie. Ik ben erg benieuwd hoe de Epson TW9300 zich in High (ISF) en Mid (ISF) verhoudt ook qua geluidsniveau t.o.v. de Sony HW65 die over de 1580 Ansi Lumen geeft in ISF op High en dan toch erg stil is.

Nu ziet de Sony HW65 er behoorlijk scherp uit, mede door zijn RC techniek en je ziet geen pixels en dat oogt net als echt film.
Als je op de Epson TW9300 de Shift techniek uitzet dan zie je die pixels natuurlijk wel.
Als ik voor deze Epson zou gaan en ik die analoge look dus wel wil hebben, zal ik de 4K Shift techniek dus standaard aan moeten zetten.
Is de scherpte van het beeld dan nog wel vergelijkbaar met de HW65, of is het beeld dan veel te zacht?

home@the movies

Quote from: Fred Flinstone on September 20, 2016, 18:38:49
Kan ik deze Epson projector al bij jou kopen en kun je hem wel ook al leveren nu?
Ik zou dat voornamelijk wegens de automatische lens doen.


Ja, ik bedoelde ook na ISF calibratie. Ik ben erg benieuwd hoe de Epson TW9300 zich in High (ISF) en Mid (ISF) verhoudt ook qua geluidsniveau t.o.v. de Sony HW65 die over de 1580 Ansi Lumen geeft in ISF op High en dan toch erg stil is.

Nu ziet de Sony HW65 er behoorlijk scherp uit, mede door zijn RC techniek en je ziet geen pixels en dat oogt net als echt film.
Als je op de Epson TW9300 de Shift techniek uitzet dan zie je die pixels natuurlijk wel.
Als ik voor deze Epson zou gaan en ik die analoge look dus wel wil hebben, zal ik de 4K Shift techniek dus standaard aan moeten zetten.
Is de scherpte van het beeld dan nog wel vergelijkbaar met de HW65, of is het beeld dan veel te zacht?

We verwachten onze toestellen vrij spoedig, op dit moment is er nog geen stock beschikbaar, van de eerste toestellen die zullen binnenkomen zijn ook reeds behoorlijk wat gereserveerd.

De Epson geeft in de mid lamp stand na ISF calibratie dus evenveel licht als de Sony en is even stil,  de Epson heeft drie lamp standen de Sony 2.
In de hoogste stand gaat hij meer geluid maken dan de Sony, maar die stand heb je dus om een vergelijkbare lichtopbrengst te halen niet nodig.

Wat het zien van pixels betreft zou ik zeker niet zeggen dat je de E-Shift MOET aanzetten, de LCD is ondertussen toch heel erg dicht tegen SXRD gekomen.
Ik val in herhaling maar ik kan onmogelijk in jou plaats deze vraag beantwoorden, dit is zo persoonlijk  dat je dit zelf moet bekijken.


Fred Flinstone

Maar deze Epsons gebruiken toch dezelfde D9 panelen als van de serie ervoor?
Daarvan vond ik het verschil behoorlijk zichtbaar.

luuk123456

#23
Het dus, zoals gezegd, heel persoonlijk...
Ik zeg; hup, de auto in en op naar het altijd gezellige België ;D
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

home@the movies

Quote from: luuk123456 on September 20, 2016, 21:25:02
Het dus, zoals gezegd, heel persoonlijk...
Ik zeg; hup, de auto in en op naar het altijd gezellige België ;D

:worship: :worship: :worship: :worship: