Een ultieme luidspreker, mijn afstudeerproject

Started by S.W., September 16, 2016, 10:53:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

S.W.

Beste forumleden,

Al enkele jaren ben ik een fanatiek lezer van dit forum en ik heb al veel aan de tips gehad die hier aan andere gegeven zijn. Om deze reden wil ik jullie graag vragen om met mij mee te denken. Voordat ik ga vertellen waar ik jullie hulp voor nodig heb zal ik mezelf eerst even voorstellen, mijn naam is Sjoerd Wouters, ik ben 21 jaar en ik zit op dit moment in het laatste leerjaar van mijn opleiding tot industrieel product ontwerper. Tijdens dit laatste jaar houden wij ons bezig met een project welke wij volledig zelf mogen bepalen. Omdat ik al jaren veel interesse heb in de weergave van geluid en omdat ik het als een grote uitdaging zie om een luidspreker te ontwerpen en te bouwen welke in mijn ogen ultiem is en welke daarnaast betaalbaar is, was de keuze voor mij snel gemaakt. Mochten jullie meer informatie wensen over mijn project, dan wil ik jullie graag uitnodigen op mijn blogsite: http://sjoerdafstudeerblog.weebly.com/blog-afstudeerproject

Op dit moment ben ik aan het onderzoeken wat er van een goede luidspreker verwacht wordt en daar heb ik informatie voor nodig. Om deze reden wil ik jullie graag vragen om 10 minuten de tijd te nemen om mijn enquête in te vullen. http://www.survio.com/survey/d/Q3E1A9N9G9G7U8T8H

Alvast veel dank!

edgnoj

Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70


Rusher

Graag terugkoppeling over resultaat onderzoek [emoji1360][emoji2]

Martijn M

Ook ingevuld. Ik ben benieuwd wat je wilt onderzoeken!
Dutch & Dutch

knubbe

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

op eigen verzoek verwijderd.

Waarom je wilt weten dat ik van romantischefilms houd..?

:blush:

Former member 78


RubenV.

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

S.W.

Quote from: Rusher on September 16, 2016, 12:00:29
Graag terugkoppeling over resultaat onderzoek [emoji1360][emoji2]

Jazeker dat ik de resultaten ga terugkoppelen! Dit zal ik zowel op dit forum gaan doen als ook op mijn blogsite. Mocht u nu al meer willen weten over dit project dan nodig ik u graag uit op: http://sjoerdafstudeerblog.weebly.com/blog-afstudeerproject

Marcel V

Samsung UE55HU7500 // Pioneer SC-LX77 // Pioneer BDP-LX55 // Dreambox 800HD se // Apple TV3 // B&W CM8 s2 // B&W CMC s2 // SVS SB12-NSD // Audioquest // Belden // Furutech // Synology DS412+

WickedGame

Ook hier ingevuld :)

Ben benieuwd naar de resultaten en voortgang.

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

WickedGame

#14
Ik zie in je afstudeerplanning dat je de X-Fi show gaat bezoeken, ben benieuwd wat je daar gaat onderzoeken.

S.W.

#15
Quote from: Martijn M on September 16, 2016, 12:08:40
Ook ingevuld. Ik ben benieuwd wat je wilt onderzoeken!

Wat mij de laatste jaren opvalt wanneer ik hifi shows zoals de X-fi bezoek dat is dat er weinig betaalbare luidsprekers zijn die de ware essentie van muziek naar boven weten te halen. Wat deze luidsprekers verkeert doen daar is denk ik niet een eenduidig antwoord op te geven maar wat wel vast staat naar mijn mening is dat bijna al deze luidsprekers een bepaalde maten van irritatie veroorzaken waardoor er luistermoeheid ontstaat bij mij. Dit kan zijn doordat ze te scherp klinken, dit kan zijn doordat ze het laag teveel aanzetten en er zijn nog veel meer redenen te noemen. Ik besef me dat een luidspreker kiezen zeer persoonlijk is maar waar ik wel van overtuigd ben dat is dat voor het grote publiek vaak niks zeggende specificaties zoals het fase gedrag en het impedantie verloop een zeer grote invloed hebben op hoe wij mensen muziek uit een luidspreker ervaren.
Ik wil graag gaan onderzoeken of deze mening juist is, of er nog andere specificaties zijn welke de geluidskwaliteit beïnvloeden is en of ik instaat ben om een luidspreker te ontwikkelen die dit verbeterd.

S.W.


holco

Ook ingevuld, maar ik denk zelf dat je het in de acustiek moet zoeken dmv DSP.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Contour

Even in een paar maanden een speaker ontwerpen die beter klinkt en goedkoper is dan wat er nu op de markt te krijgen is, ik geef het je te doen...

Hoe denk jij beter en goedkoper te kunnen zijn dan de grote jongens zoals KEF, B&W etc? Die bedrijven kunnen door hun omvang zo goedkoop produceren en hebben zoveel geld voor R&D, daar kom je echt niet zomaar tussen, zeker niet in het lage prijssegment.

Groetjes Walter

S.W.

Quote from: WickedGame on September 16, 2016, 12:48:54
Ik zie in je afstudeerplanning dat je de X-Fi show gaat bezoeken, ben benieuwd wat je daar gaat onderzoeken.

Ik hoop op de X-Fi in gesprek te kunnen met fabrikanten en leveranciers van luidsprekers, om op deze manier een beter beeld te krijgen van wat een goede luidspreker, een goede luidspreker maakt.

S.W.

Quote from: Baardmannetje on September 16, 2016, 12:17:42
Waarom je wilt weten dat ik van romantischefilms houd..?

:blush:

Dat is een goede vraag! De reden dat ik dat wil weten is omdat ik dan een verband kan leggen tussen waar mensen naar luisteren en kijken en wat voor luidsprekers ze daarvoor gebruiken.

WickedGame

Quote from: S.W. on September 16, 2016, 13:04:45
Ik hoop op de X-Fi in gesprek te kunnen met fabrikanten en leveranciers van luidsprekers, om op deze manier een beter beeld te krijgen van wat een goede luidspreker, een goede luidspreker maakt.

Poeh, dat is wel een hele lastige vraag, en ben bang dat je daarop wel hele diverse antwoorden gaat krijgen. Al roept elke speaker fabrikant natuurlijk dat ze een zo nauwkeurig en natuurlijk mogelijk geluidsbeeld willen afgeven, zoals dit bedoeld is door de muzikant.

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

blue-eyes

#23
Quote from: Contour on September 16, 2016, 13:03:00
Even in een paar maanden een speaker ontwerpen die beter klinkt en goedkoper is dan wat er nu op de markt te krijgen is, ik geef het je te doen...

Hoe denk jij beter en goedkoper te kunnen zijn dan de grote jongens zoals KEF, B&W etc? Die bedrijven kunnen door hun omvang zo goedkoop produceren en hebben zoveel geld voor R&D, daar kom je echt niet zomaar tussen, zeker niet in het lage prijssegment.

Groetjes Walter

Alhoewel ik je zeker geen ongelijk kan geven zal met deze gedachte nooit meer een bedrijf gestart worden, worden er nooit meer producten ontwikkeld, ontdekt, verbeterd, etc.
Aan de andere kant, dit is en primair een studie opdracht, maar wie weet wat het kan worden?

And done.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2