Goede eindversterker tussen de 15 en 50 watt (8 ohm)

Started by Kwabbernoot, September 2, 2016, 17:10:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kwabbernoot

Ik ben een beetje aan het rond kijken naar een eindversterker maar deze mag niet teveel vermogen hebben. Maximaal 50 watt bij 8 ohm, liever 30 watt.
De eerste keus is een Pass Labs XA30.5 of een XA30.8. Helaas zijn deze erg duur. Wat zijn goede (en niet te dure) alternatieven? Het mag best tweedehands zijn. De meeste eindversterkers die ik tegenkom op het internet zijn beduidend krachtiger.

Ik ben benieuwd.

Groeten...

op eigen verzoek verwijderd.


Kwabbernoot

Misschien wel, ja. Of een iets zwaardere OTL,  dat is ook nog een optie. Of eindelijk mijn tweede se-otl afbouwen en beide mono schakelen.
Maar ik heb geen haast en ben alleen maar aan het rondkijken.

Groeten...

op eigen verzoek verwijderd.


Kwabbernoot

Ach, wat zijn high-end aspiraties. Mijn huidige versterker was ook maar een kitje van 800 euro. Maar klasse A zal wel fijn zijn.

Groeten...

Kingpin

Richtprijs?

W&W heeft nog wel een mooie audio flight staan.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

op eigen verzoek verwijderd.

Ik zou gewoon die andere OTL kit in elkaar schroeven als je daar tevreden over bent.

Kwabbernoot

Quote from: Kingpin on September  2, 2016, 18:13:09
Richtprijs?

W&W heeft nog wel een mooie audio flight staan.

Voor alsnog heb ik geen budget. Ik ben alleen nog maar aan het rondkijken. Het idee van dit topic is dan ook vooral om een beetje inzicht te krijgen in wat er zoal op de markt is. Wel bedankt voor het idee.

Quote from: Baardmannetje on September  2, 2016, 18:24:10
Ik zou gewoon die andere OTL kit in elkaar schroeven als je daar tevreden over bent.

Yep, klinkt logisch. Ik ken geen amp die mij beter bevalt qua transparantie maar ik weet niet of een overgang van 2 x 1,5 watt naar 2 x 3,5 watt genoeg gaat zijn.

Groeten...

eMVe

Audio Innovations First die op Marktplaats staat? Of Second als je wat meer vermogen nodig hebt, maar die staan momenteel niet te koop volgens mij.

Jumping Jack

Een oudere Naïm nap? Op marktplaats staat bv een nap 90. Niet te krachtig, wel stabiel en muzikaal.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Kwabbernoot

Hij hoeft op dit moment niet te koop te staan, het gaat mij nu om een beetje zicht te krijgen op wat er op de markt is.

Naim is opzich een prima idee.

Groeten...

martin778


PuNkEnStEiN

Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

Thanatos

Misschien een Hiraga Le Monstre. Je hebt er ook wat opgepimte versies van met meer vermogen. Wel DIY hoek.

http://diyaudioprojects.com/Solid/Jean-Hiraga-Le-Monstre/

boem

Of de hiraga leclasse A. Iets meer vermogen, afhankelijk van de uitvoering 20 of 30 watt. Klinkt heerlijk, wel een beetje een bakbeest.
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

martin778

#15
Quote from: PuNkEnStEiN on September  5, 2016, 18:05:48
Een Quad 303 misschien?

303 / 405 is echt niks qua geluid, bovendien is een niet gereviseerd exemplaar nu helemaal gaar, met name de elco's. Makkelijk servicevaar maar imo enorm overrated.
Een OTL is extreem moeilijk te evenaren, het probleen ermee is dat ze vaak erg weinig vermogen hebben, geen lastige speakers lusten en enorm veel vermogen verbruiken.

Heeft Transcendent geen zwaardere OTLs?

Kwabbernoot

Allereerst bedankt allemaal voor het meedenken. Ook leuk dat er dergelijke oude gebakjes genoemd worden waar ik al jaren niet meer aan heb gedacht. Hiraga? Ik was hem vergeten. Hetzelfde geldt voor Croft OTL.
Ik hoop dat er nog meer genoemd gaan worden. Tot nu toe is het lijstje niet nog echt groot.

Een andere optie die ik nog ben tegengekomen is een Threshold T50.

Yep, Transcendentsound heeft wel andere OTL ' S.  Op marktplaats staat er zelfs één op het moment. 2 x 15 watt dacht ik maar daar wordt in mijn ogen veel te veel voor gevraagd. Transcendent heeft nog wel een paar OTL ' S in hun productlijn zitten. Maar de Mini Beast (Single ended OTL) heeft ongeveer hetzelfde vermogen als de mijne als ik de tweede afbouw en beide mono schakel. De Son of Beast (tjonge, wie bedenkt die namen) is wel interessant met 2 x 15 watt maar dat is dan weer geen single ended OTL.

Groeten...

Thanatos

Ik heb de Threshold T50 en T100 gehad. Zijn al op leeftijd. De T100 heb ik helemaal moeten recappen, de gebruikte Elna's zijn niet de beste qua duurzaamheid.

En vergeet de obsolete IGBT transistoren niet. Sluitung is voor upgrade terug naar de fabriek voor een fortuin :-)

Verder wel erg mooie amps.

patsijb

accuphase a47 is wel aan de prijs
of de voorganger 2ehands
45 watt klasse A

martin778

#19
Quote from: Thanatos on September  6, 2016, 17:11:29
Ik heb de Threshold T50 en T100 gehad. Zijn al op leeftijd. De T100 heb ik helemaal moeten recappen, de gebruikte Elna's zijn niet de beste qua duurzaamheid.

En vergeet de obsolete IGBT transistoren niet. Sluitung is voor upgrade terug naar de fabriek voor een fortuin :-)

Verder wel erg mooie amps.

Was het niet mijn T200 (ipv. T100)? :)
De IGBT zijn inderdaad unobtainium maar zo zijn V-Fets ook.

Het 'probleem' van kwabber is dat hij OTL gewend (of eerder - verwend  :D) is, ik heb al heel veel amps gehad, o.a Krell KSA50,80 en 200 en dus bijv. ook die Threshold T200 maar geen enkele had de snelheid, transparantie en detail van de Croft OTL met zijn 8 PL519's.

+Transcendent heeft nu ook de Evermore OTL met mogelijkheid om met 6550 buizen te draaien, 12W / 8 ohm.

Thanatos

Quote from: martin778 on September  6, 2016, 17:16:11
Was het niet mijn T200 (ipv. T100)? :)
De IGBT zijn inderdaad unobtainium maar zo zijn V-Fets ook.

Het 'probleem' van kwabber is dat hij OTL gewend (of eerder - verwend  :D) is, ik heb al heel veel amps gehad, o.a Krell KSA50,80 en 200 en dus bijv. ook die Threshold T200 maar geen enkele had de snelheid, transparantie en detail van de Croft OTL met zijn 8 PL519's.

+Transcendent heeft nu ook de Evermore OTL met mogelijkheid om met 6550 buizen te draaien, 12W / 8 ohm.

Ja, was T200 idd zoveel zwerven er niet in NL dus kon goed jou 'ex' zijn geweest. Is inmiddels naar het buitenland vertrokken.

Kwabbernoot

Quote from: martin778 on September  6, 2016, 17:16:11

Het 'probleem' van kwabber is dat hij OTL gewend (of eerder - verwend  :D) is, ik heb al heel veel amps gehad, o.a Krell KSA50,80 en 200 en dus bijv. ook die Threshold T200 maar geen enkele had de snelheid, transparantie en detail van de Croft OTL met zijn 8 PL519's.

+Transcendent heeft nu ook de Evermore OTL met mogelijkheid om met 6550 buizen te draaien, 12W / 8 ohm.

Ik ben bang dat je hier wel gelijk in hebt.
Maar ik heb laatst een musical fidelity FX eindversterker aangesloten en ik herinnerde mij weer dat een beetje power toch ook wel lekker is. Verder was ik niet echt tevreden over die musical fidelity FX terwijl ik daar vroeger, voor de OTL, toch altijd met veel plezier mee heb gespeeld. Tja...

Groeten. ..

PuNkEnStEiN

Quote from: martin778 on September  6, 2016, 16:02:32303 / 405 is echt niks qua geluid
Haha, jij bent leuk!  :P
Maar serieus nu: dat is jouw mening. Nu de mijne: de 303 en 405 (II) behoren nog altijd tot de betere versterkers op de markt. Een hoop nieuw (en veel duurder) spul kan daar niet aan tippen. Er zal na zoveel jaar e.e.a. aan opgelapt moeten worden, maar dat is vanzelfsprekend, en dan heb je voor relatief weinig geld een geweldige versterker.
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

advr

Heb ook een 303 en na een aantal zeer makkelijk uit te voeren upgrades klinkt ie ontzettend goed. Zou zo maar in de hoofd set passen.

Verstuurd vanaf mijn S7 edge met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

martin778

#24
Ze lijken leuk omdat ze een extreem suf fail-safe geluid neerzetten waardoor het niet direct opvalt wat ze verkeerd doen.
Bij een 1 tegen 1 vergelijk tegen een doorsnee Rotel etc. vallen ze wel gauw door de mand.
Ik kwam tot de 520f in de Quad hierarchie maar ook die was nauwelijks beter en toen was ik klaar met Quad. Ik heb ze samen met een kennis vergeleken en we kwamen beide tot dezelfde conclusie.

Transparantie of drive is ver te zoeken bij deze versterkers, echt waar.
Een goede OTL is totaal andere wereld en onverslaanbaar zolang je hem niet zwaar belast.