Eindelijk: Canon 5D mk IV

Started by VlisChris, September 1, 2016, 00:17:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Ik zit hoofdzakelijk voor de grap wat te lezen over de 5DmkIV die eindelijk aangekondigd is. Zelf heb ik er op het moment geen interesse in, want mijn klassieke 5Dmk2 voldoet nog meer dan goed genoeg ;) De voorbeeldfoto's die op de site van Canon Japan Clikcbait staan doen me ook nog niet meteen heel erg watertanden, maar dat terzijde.

Een ding dat me wel heel, heel erg opvalt is de exorbitant hoge adviesprijs van 4200 euro. Dat is wel serieus heel, heel erg veel geld voor een camera. De 5D2 was 2500 meen ik. De mk3 was iets van 2700 euro. En dan nu in 1 keer naar 4200? Daarmee zit die qua prijsrange in hetzelfde vaarwater als de 1Dx, al is die natuurlijk opgevolgd door de 1Dx2 ondertussen.

Goed. Genoeg. Specs.

QuoteBasic Specifications:
New 30.4 Megapixel full-frame CMOS sensor for versatile shooting in nearly any light, with ISO range 100–32,000; expandable up to 50–102,400.

4K Motion JPEG video (DCI cinema-type 4096 x 2160) at 30p or 24p; in-camera still frame grab* of 4K 8.8-Megapixel images; multiple video options include Full HD up to 60p, and HD up to 120p.

Dual Pixel CMOS AF for responsive and smooth AF during video or Live View shooting; LCD monitor has full touch-screen interface, including selection of AF area.

Up to 7.0 fps** continuous shooting speed with high performance DIGIC 6+ Image Processor for improved speed and excellent image quality.
61 AF points with expanded vertical coverage with 41 cross-points, and AF possible at all 61 AF points with many lens + extender combinations effective at f/8.

150,000-pixel RGB+IR metering sensor helps provide precise exposure metering, helps detect flickering lights and allows for enhanced scene recognition and face detection capabilities.

Dual Pixel RAW, in-camera Digital Lens Optimizer during JPEG shooting and Diffraction Correction technologies.

Built-in Wi-Fi and NFC2 connectivity provide easy sharing to compatible smart devices, select social media sites and the Canon Connect Station CS100 device.

Built-in GPS provides geotag information including auto time syncing with Universal Time Code (UTC) via satellites.

Jammer genoeg nog geen woord over dynamisch bereik. Nooit echt een sterk punt bij Canon geweest natuurlijk. Of ze het dit keer wel echt goed op orde hebben? De tijd gaat het leren. Als ze daar nu echt grote stappen in weten te zetten kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die de stap nemen. Maar anders lijkt de prijs mij TE hoog voor wat je krijgt.







Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Geert

#1
Ik had deze camera t.z.t. in overweging willen nemen als vervanging van mijn Canon 6D, die het overigens op dit moment nog voortreffelijk doet. Echter als ik inderdaad naar de prijs kijk, dan kan ik dit voor mij als simpele amateur niet verantwoorden om dergelijke bedragen aan een camera body te spenderen. Ben benieuwd hoe t.z.t. de canon 6D MK2 gepositioneerd wordt.

Tony Northrup had zo hier en daar zijn bedenkingen bij deze nieuwe 5D.

Ik heb echter een groot voordeel, daar ik met vervanging geen haast heb. Ik denk echter dat het (erg) lang zal duren voor de 5D IV op een prijspeil komt te zitten wat voor mij acceptabel is.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

VlisChris

Het enige voordeel is dat als je realistisch bent, de 5Dmk3 voor het over, overgrote deel van de mensen meer dan genoeg is.
En die zal nu wat in prijs gaan dalen, tot die niet meer te krijgen is natuurlijk. Wil je dus een nieuwe camera zou dat voor mij nog de meest realistische oplossing zijn. De 4 zal vast gaver en mooier en geweldiger en subliemer zijn.
Maar of die prijs te verantwoorden is?

Ik gok er een beetje op dat ze, net als met hun glaswerk een aantal jaren terug, bezig zijn om weer meer onderscheid aan te brengen tussen pro en amateur.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

Misschien zijn mannen toch net vrouwen. Hoe duurder je het artikel maakt hoe meer ze het willen hebben :D
Verder is de euro minder waard geworden tegenover de dollar en yen maar dat geeft niet dat door jou genoemde verschil.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill