digitale vervorming Dirac Live icm Roon?

Started by Dirk, August 27, 2016, 14:41:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

vandaag ben ik volle moed aan de slag gegaan met de trialversie van Dirac Live.

geïnstalleerd op de "dedicated audio" Mac Mini (waar ook Roon op draait) en vervolgens via een lange USB verlengkabel de metingen gedaan met de UMIK-1 (verlengkabel is nodig, want hardware staat in andere kamer)
tot zover liep alles perfect, ook het opmaken van een correctiecurve, aanpassen van de target etc.
dan kwam het moment dat ik die target geladen heb ik de DAP (Dirac Audio Processor) en eea wil gaan beluisteren...

ik krijg wel muziek uit de set maar die klinkt alsof het digitaal overstuurt is.
alle setting nagekeken die in de manual (ook die onder "troubleshooting") worden vermeld, ook eens alles afgesloten en de MM herstart, maar geen soelaas, de distortion blijft (onafhankelijk vh gekozen volume) aanwezig.
In Roon kan je zover ik kan ontdekken niet zo gek veel aanpassen, dus daar heb ik ook wel al eea gewijzigd, maar zonder hoorbaar effect, althans...ofwel is er geen muziek ofwel met vervorming, maar goed krijg ik het niet.

enig idee waar ik naar kan kijken?

fwiw; ik heb in de titel even duidelijk gezet dat het probleem zich stelt icm Roon.
bij het afspelen van bvb een stukje muziek vanaf Youtube klinkt het perfect normaal, dus daar is vreemd genoeg geen vervorming bij te horen.

hardware setup is als volgt;
op de MM draait dus Roon als mediaplayer/streamer.
Roon staat zo ingesteld dat de DAP de output device is.
de DAP z'n output gaat fysiek (via USB) naar de Mutec 3+USB, die dan weer via SPDIF (coax) naar mijn AVR gaat.(Denon DN 500AV)
even dacht ik dat het probleem misschien in de Mutec convertor zat, dus heb ik de audio uit de MM gehaald via HDMI welke ik rechtstreeks kon voeden aan de AVR, maar ook daar is dezelfde distortion te horen.

Ik heb alle (mij bekende) instellingen en parameters gecheckt en ge-dubbelcheckt, maar heb nu echt geen idee meer waar ik het moet gaan zoeken. :unsure:, dus 'k hoop hier iemand die wat meer ervaren is met Dirac & C° even wat gericht advies kunnen geven?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kingpin

Heb je wel voldoende headroom na correctie?
Weet niet welke Dirac je hebt, maar je kan daar de attenuator instellen op 0 tot -10dB meen ik.
Probeer dat eens uit.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Raphie

Signaal niveau is ergens te hoog, dus er staat iets te clippen, ingangsvolume omlaagzetten in dirac.
JBL PRX Power!

Dirk

volumes die ik kan vinden allemaal al geprobeerd, maar dat wijzigt niets aan die vervorming. (volume is op zich ook absoluut niet harder dan andere bronnen)
het feit dat ik het enkel heb icm Roon doet me een beetje vermoeden dat ik het niet in volume- of gain settings binnen Dirac moet gaan zoeken, maar eerder in iets van afwijkende samplerates tussen verschillende software oid.
als ik iets op m'n browser afspeel van Youtube klinkt dit compleet normaal....en daar zit dan ook Dirac met z'n correctie tussen.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Kingpin



Launch Roon
Open Settings
Go to Audio tab
Press on gear icon in front of Dirac zone
Pick 'Settings' from the dropdown
Go to 'Playback' tab
Mark "Use Power-of-2 Hardware Buffer Size" option
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

holco

Target curve niet te hoog ingesteld? zeker met wat flinke dalen in de meting is imo Dirac wat te positief met hun default curve.

Voorbeeld van een goed werkende target curve bij mij.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Dirk

Quote from: rovinggecko on August 27, 2016, 15:25:53
Had je deze thread al gezien? https://community.roonlabs.com/t/dirac-1-2-not-roon-update-occasional-buffer-static-again/10148/44

En power of 2 aangevinkt?
was ook al gaan zoeken op de Roon community  ;D
zonet gedaan en het is een pak minder, maar nog steeds aanwezig.
lijkt erop dat er gewoon een software-issue is tussen die 2, dan maar ff verder Dirac testen zonder Roon...zit niks anders op.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

J.S.

Quote from: holco on August 27, 2016, 15:38:51
Target curve niet te hoog ingesteld? zeker met wat flinke dalen in de meting is imo Dirac wat te positief met hun default curve.

Voorbeeld van een goed werkende target curve bij mij.
...knip...

Zo doe ik het inderdaad ook.