audio meubel bouwen

Started by Robert T, August 23, 2016, 18:13:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robert T

Hi,

Ik ga een audio meubeltje bouwen, geinspireerd door:



Het enige verschil is dat ik de zijkanten niet dicht maar maar 2 staanders per kant bouw en daartussen laat ik het open ivm warmte ontwikkeling. Het is allemaal geen probleem om het hout netjes op maat te zagen maar afwerken is nog een vraagteken. Twijfel tussen fineren in hoogglans wit (nooit eerder gedaan) of zo net mogelijk aflakken, het laatste geeft minder strak resultaat natuurlijk.

Hebben hier mensen ervaring met zelfbouw audio meubel en dan specifiek de afwerking? Ik bouw het overigens in 18 en 22mm MDF. Zal vast niet akoestisch audiofiel verantwoord zijn maar wel meest makkelijk af te werken hout ongeacht de keuze van afwerking.

Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

erwinh

Laten spuiten bij een meubelspuiterij. Kost wel wat, maar strakker kan je het niet krijgen.
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

mijkie

#2
Ik denk dat t lastig wordt om er 1 geheel van te maken, als je er poten van maakt ....

Is een kader niet sterker, hebben de poten onderling nog een beetje verband tov. elkaar

Wel leuk meubel !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

advr

Nice

Verstuurd vanaf mijn S7 edge met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Robert T

Ik heb dit nu 5x gelezen en snap er nog steeds helemaal niks van....  :confused:

Ik maak de 4 staanders eerst op maat (allemaal verstek). daarna verbind ik de staanders met de latjes onder de plateus (met schroeven) en als laatst de plateaus erop vanaf onderkant latjes geschroefd. Op het eind frees ik een grote sleuf uit de achterste staanders voor elektra aan 1 kant en netwerk/signaal aan de andere kant. Denk dat de staanders zo'n 15x15cm worden (buitenmaat) om daar genoeg ruimte te hebben.

Quote from: mijkie on August 23, 2016, 18:32:21
Ik denk dat t lastig wordt om er 1 geheel van te maken, als je er poten van maakt, is een kader niet sterker, hebben de poten onderling nog een beetje verband tov. elkaar

Wel leuk meubel !!
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

mijkie

#5
ik zal er ff een tekening van maken, dan begrijp je wat ik bedoel !

dit bedoel ik ipv. poten, een kader ..... dat geeft een berg sterkte van de voorste poten naar de achterste !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Xander32

Fraaie 3d tekening; welke app heb je daarvoor gebruikt?


8)

Quote from: mijkie on August 23, 2016, 18:49:35
ik zal er ff een tekening van maken, dan begrijp je wat ik bedoel !

dit bedoel ik ipv. poten, een kader ..... dat geeft een berg sterkte van de voorste poten naar de achterste !
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

mijkie

Laat dat niet mijn sterkste punt zijn maar, voor iedereen begrijpbaar !


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Xander32

... Iig super hulpvaardig van je  :thumbs-up:.

Quote from: mijkie on August 23, 2016, 22:17:55
Laat dat niet mijn sterkste punt zijn maar, voor iedereen begrijpbaar !


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

KayaRahnee

Zoals erwinh en mijkie het voorstellen, wrappen kan eventueel ook.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Robert T

Thanks. Zal even overleggen met de baas in huis, wat ze ervan vind.. Misschien dat we dit dan doen al denk/hoop ik dat het niet nodig is. Als je goed naar het plaatje kijken zie je dat de plateaus niet aansluiten op de zijkanten, daaronder zit een latje. Ik wilde dus die latjes gebruiken om alle pilaren te verbinden. Aangezien ik 4 planken monteer zitten de pilaren op 4 hoogtes vast aan elkaar. Dat zou wel stevig zijn toch??

Ik kan eventueel nog een kruis maken onder elk plateau? Dus van links voor naar rechts achter en links achter naar rechts voor - voor extra stevigheid?



Quote from: mijkie on August 23, 2016, 18:49:35
ik zal er ff een tekening van maken, dan begrijp je wat ik bedoel !

dit bedoel ik ipv. poten, een kader ..... dat geeft een berg sterkte van de voorste poten naar de achterste !
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

Robert T

hehe, EINDELIJK.

had al gezocht op "fineer" en "folie" maar daar kwam niks uit waar ik vertrouwen in had... nu google ik op wrappen en dan komen er wel webshops uit waar ik wat mee kan. Denk dat wrappen het mooist is.. zal eens inlezen nu..

Thanks!




Quote from: KayaRahnee on August 23, 2016, 23:51:14
Zoals erwinh en mijkie het voorstellen, wrappen kan eventueel ook.
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

gilles0181

vwb MDF gebruik in ieder geval geen bouwmarkt kwaliteit. MDF is er in verschillende 'persingen' te krijgen. Zelf heb ik mijn meubel nu van "Medite" MDF gemaakt, en ik ben het nu aan het aflakken.
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

Robert T

Yup, dat doe ik zeker niet nee en heb al vaker met MDF gewerkt om te weten dat er enorme verschillen kunnen zijn in persing/kwaliteit.

Quote from: gilles0181 on August 24, 2016, 10:07:33
vwb MDF gebruik in ieder geval geen bouwmarkt kwaliteit. MDF is er in verschillende 'persingen' te krijgen. Zelf heb ik mijn meubel nu van "Medite" MDF gemaakt, en ik ben het nu aan het aflakken.
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

knubbe

Quote from: Robert T on August 24, 2016, 09:42:17
Denk dat wrappen het mooist is.. zal eens inlezen nu..

Mooier dan lakken? Vanwaar denk je dat?
Ik denk namelijk dat lakken veruit het mooiste is :D mits goed gedaan natuurlijk..

Succes met de bouw !  :pompom:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

mijkie

Naar dat latje had ik ook gekeken, zo'n smal strookje MDF in welke kwaliteit ook, is natuurlijk niet heel sterk, ik zou alleen plateaus er tussen maken en die verlijmen met deuvels of lamello's maar, misschien heeft een ander nog een goed idee ?!

Is staal geen optie? Kun je alles lassen en daarop de plateaus van MDF leggen
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Robert T

Als je goed wrapt is dat het strakst denk ik. Lakken blijf je zien.. zelfs met het fijnste viltrollertje. Neemt niet weg dat goed gelakt hout mooi is.. maar niet de look die ik wil

Moet nog even wachten tot m'n zaagtafel gerepareerd is..het ding wil niet meer perfect 45gr verstrek zagen maar zo gauw ie terug is gaan we starten :)
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

mijkie

Ben benieuwd wat je maken gaat en naar de afwerking !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Robert T

ik ook....  ;D

Zal wel eens wat pics posten wanneer ik bezig ben/ product klaar is...

Quote from: mijkie on August 24, 2016, 10:22:24
Ben benieuwd wat je maken gaat en naar de afwerking !
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

KayaRahnee

Quote from: Robert T on August 24, 2016, 10:18:51
Als je goed wrapt is dat het strakst denk ik. Lakken blijf je zien.. zelfs met het fijnste viltrollertje. Neemt niet weg dat goed gelakt hout mooi is.. maar niet de look die ik wil
Moet nog even wachten tot m'n zaagtafel gerepareerd is..het ding wil niet meer perfect 45gr verstrek zagen maar zo gauw ie terug is gaan we starten :)

Wil je diepglans ..... dat verkrijg je door meerdere laklagen aan te brengen, minstens 7.
Tussen elke laag natschuren, en na aanbrengen van laatste laag polijsten.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Robert T

Yup, gelezen ja.. dus net samples besteld voor wrapping.
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

patsijb

strak meubel..
suc6 met de bouw..

wrappen vind ik zelf niet zo mooi dus zou ik persoonlijk niet doen


Robert T

Qua kosten valt het wrappen wel mee. Ondergrond moet wel goed glad zijn dus in het ergste geval haal ik het er weer af. Ziet alleen nog wel met de manier van wrappen van de 4 staanders.. Rondom is niet moeilijk maar hoe dat netjes de bovenkant afwerken..

Misschien is het wel makkelijker dan ik denk en kan je het strak verwerken en vormen met een fohn maar geen ervaring mee nog.

Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

KayaRahnee

Youtube-->bvb. "speakers wrappen".
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Robert T

Deze gevonden, heb nu al een beter idee...

https://www.youtube.com/watch?v=9LGjfWlB6UY

Nu even zoeken op speakers wrappen...  ;D
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3