Automatische HDMI switch geen signaal naar beamer

Started by mark19, August 22, 2016, 08:44:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mark19

Beste,

Onlangs heb ik mijn home cinema in gebruik genomen, maar zit met de volgende storing. Aangezien ik meerdere HDMI bronnen heb (DVD, dig.ontvanger, media player, mini pc) welke ik zowel op mijn tv als beamer wil bekijken heb ik een automatische HDMI switch aangeschaft welke 4 HDMI ingangen en 2 HDMI uitgangen heeft welke onafhankelijk van elkaar bediend kunnen worden.  Aangezien ik de beamer op een lichtpunt aan het plafond heb gehangen, en ik de signaal bedrading door de 220v leiding wilde laten lopen om deze zo min mogelijk in het zicht wilde hebben,  heb ik gebruik gemaakt van een HDMI - LAN adapter, en 2x 8 aderige LAN kabels getrokken. In het begin werkte de switch perfect en kon ik het signaal zowel naar mijn tv als mijn beamer sturen, maar sinds een aantal dagen komt er geen signaal meer op mijn beamer binnen. Zodra ik de uitgang naar de beamer en tv op de switch omwissel, geeft de switch het signaal wel gewoon door. Om uit te sluiten dat de HDMI -LAN adapter defect is, heb ik de ingang rechtstreeks aan een mediaplayer gekoppeld. Deze gaf perfect signaal door. Tevens heb ik de HDMI - LAN kabel tijdelijk vervangen door een HDMI kabel van 3 meter en deze uit de uitgang van de HDMI switch aangesloten. In dit geval komt er ook geen signaal door bij de beamer. Heeft iemand een idee wat de oorzaak van deze storing kan zijn?

Bij voorbaat dank voor uw reactie / advies.

Mvrgr. Mark

Koiboy

Het heeft gewerkt...en nu niet meer. En je hebt het nu ook getest met een 3 meter HDMI kabel, dat werkt ook niet.

Ik schat in dat er toch een defect aan de switch is ontstaan.
Deskundig op electronisch gebied ben ik niet maar als je nog garantie hebt op de switch dan zou ik contact opnemen met je leverancier.
Wellicht dat hij aanbiedt om het met een ander exemplaar te testen.
Als dat wel goed functioneert weet je zeker dat je huidige exemplaar een defect heeft.

Roeland


mark19

Bedankt voor jullie snelle reactie.
Het type switch is: Digitus DS-48300 4 poorten HDMI-matrix-switch. Zoals ik al schreef, hij heeft perfect gewerkt en heb nog garantie, dus ga hem retourneren. (Het betreft overigens een Epson EH-TW3200 beamer)

Nogmaals bedankt !!

Mvrgr. Mark

Roeland

Zie dat de switch een auto edid heeft.
Nu werkt hdmi erg bijzonder iz protocols.
Waarschijnlijk je 1e hdmi out stelt vast welke resolutie je tv maximaal heeft.
Je 2e hdmi out geeft dan ook de gelijke waardes door aan je input en output.

Wat belangrijk is om voor jezelf na te gaan > heb je een andere weergever/tv?

Nu kun je diverse combinaties testen. Eerst alle apparaten uit (dus niet standby maar echt uit)
Uitgaande van tv op hdmi 1 out en projector op hdmi 2
1 schakel tv aan, daarna de switch, daarna een bron, daarna de voeding op de HDMI - LAN adapter, daarna de projector.
2 schakel switch aan, daarna een bron, daarna de voeding op de HDMI - LAN adapter, daarna de projector
3 schakel projector aan, daarna de voeding op de HDMI - LAN adapter, daarna switch, daarna een bron
4 alle bronnen,HDMI - LAN adapter  en weegevers aan en alleen de switch restten

Alleen projector op hdmi 1 out
1 schakel switch aan, daarna een bron, daarna de voeding op de HDMI - LAN adapter, daarna de projector
2 schakel projector aan, daarna de voeding op de HDMI - LAN adapter, daarna switch, daarna een bron

Alleen projector op hdmi 2 out
1 schakel switch aan, daarna een bron, daarna de voeding op de HDMI - LAN adapter, daarna de projector
2 schakel projector aan, daarna de voeding op de HDMI - LAN adapter, daarna switch, daarna een bron

Mocht de projector wel op hdmi 1 werken en niet op 2 dan is vermoedelijk port 2 stuk

mark19

 Bedankt voor je advies en uitvoerige testuitleg Roeland !!
Ik heb de switch wegens tijdgebrek nog niet terug gestuurd dus ik ga er eerst mee aan de slag volgens jou advies. Wat wel vreemd is, is dat ik alles eerst in willekeurige volgorde in kon schakelen en dat alles toch functioneerde en nu niet meer. Maar ik houd jullie op de hoogte via dit topic. Nogmaals bedankt.
Mvrgr. Mark

mark19

#6
Hallo,

Aangezien ik de Digitus HDMI matrix switch niet aan de praat kreeg heb ik deze ter reparatie onder garantie naar de webwinkel gestuurd. Onlangs ontving ik een nieuwe Digitus HDMI matrix switch van hen retour. Nadat ik alles aangesloten had, leek alles perfect te werken maar na 1 week vertoonde deze switch hetzelfde euvel als de oude switch.  :(
Zodra ik de switch inschakelde, daarna de beamer en als laatste de mediaplayer verscheen bij het opstarten van de mediaplayer het opstartlogo van deze mediaplayer keurig op het beamerscherm, maar zodra deze doorstart en ik het keuzemenu in beeld dacht te krijgen, verscheen de vermelding " no signal " op het scherm.

Als ik 2 tv's via HDMI op de matrix switch aansluit werkt deze echter prima.
De switch en mijn Epson TW3200 beamer werken dus niet goed samen, maar welke van de 2 is de boosdoener?
De aangesloten apparatuur staat allemaal ingesteld op 1080p, de matrix switch is niet instelbaar, en de beamer staat op automatic aangezien deze ook wel eens aangestuurd wordt via een VGA signaal door mijn laptop of via de cinch video aansluiting.
Soms lijkt het erop dat de beamer het signaal wel op wil pakken maar dat dit niet lukt.

Heeft iemand soortgelijke ervaring?

Alvast bedankt vuur uw reactie.

Koiboy

Zó zeg, dat is een flinke afknapper voor je....je moet dus verder gaan puzzelen.

Je schrijft dat twee tegelijk aangesloten televisies probleemloos werken via de matrix switch.
Nu probeer je te onderzoeken wie de boosdoener is: de matrix switch of de projector.

Dat kun je volgens mij testen door de projector direct op je diverse bronnen aan te sluiten: Ziggo kastje, blu-ray speler en media-speler.
Als dat probleemloos werkt lijkt me dat de matrix-switch de oorzaak is....

mark19

#8
Bedankt voor je reactie Koiboy.
Ik weet inmiddels wat de oorzaak is waarom ik geen signaal op mijn beamer kreeg. De HDMI switch was alleen HDMI 1.3  compatible en stelde zich automatisch in op de resolutie van een van de apparaten welke aangesloten was op een van de output poorten. Nu heb ik een Full HD 3D HDMI 1.4 matrix switch aangesloten en nu werkt het prima.... althans.... het gewone HD signaal komt goed door (ook op de beamer) maar het 3D signaal komt vanaf de mediaplayer niet door op mijn LG 3D tv. Dit terwijl de switch hier wel geschikt voor is. Het beeld verschijnt SBS (Side By Side) maar wordt door mijn tv niet herkend als 3D signaal. Normaal verschijnt er een venster met keuzemogelijkheden voor o.a. 3D SBS of OU waardoor de beelden  samengevoegd ipv naast elkaar weergegeven worden. Ook handmatig met de 3D toets op de afstandsbedienig lukt dat niet. Weet iemand hier een oplossing voor?

Bvd.

Mvrgr. Mark

mark19

#9
Ik heb de oplossing al gevonden.
De videoresolutie van de mediaplayer welke 3D content draait was om onverklaarbare reden gewijzigd van 1080i naar 420i resolutie. Deze is blijkbaar te laag om 3D beelden af te draaien. Nadat ik de resolutie hersteld had naar 1080i functioneerde alles naar behoren.
Wat mij betreft mag hier dan ook een slotje op.

Bedankt voor jullie adviezen.

Mvrgr. Mark

Koiboy

Fijn om te lezen dat je al puzzelend nu de goede antwoorden hebt kunnen vinden....nu kan het licht uit om lekker film te kijken!

Voor wat betreft mijn eigen puzzel: Ik moet wachten op goed betaalbare matrix switches die HDMI 2.0 en HDCP 2.2 ondersteunen.
Dat is nodig om 4K beelden vanuit mijn HD-Blu-Ray speler naar tv en projector te sturen.