Wanneer verjaren facturen?

Started by Siddartha, August 19, 2016, 12:30:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Siddartha

in 2007 ben ik bij een bepaalde zorgverzekering geweest en woonde destijds in België. Vorige week, 9 jaar na dato, krijg ik via een Incassobureau (Cannock Chase) een sommatie dat ik binnen 3 dagen moet betalen anders gaat men gerechtelijke stappen ondernemen en het standaard angstaanjagende verhaal.

Heb direct gebeld en aangeven dat mij dit niets zegt en dat ik dan wel wil weten waar het over gaat. Nu hebben ze mij een aantal fatsen gestuurd die destijds door die zorgverzekering zijn verstuurd.

In hoeverre is het nog mogelijk om zo lang na dato geld te claimen? Op internet lees ik meer vreemde verhalen over bovenstaande incasso bureau en daarnaast zou een factuur van een dienstverlener naar een particulier na 2 jaar verjaard zijn.

Mijn administratie van 9 jaar geleden heb ik ook niet meer, en ik zou dus mijn rekeningafschriften moeten gaan nakijken of er al dan niet is betaald. In die periode ben ik ook verhuisd en de rekeningen die ik nu heb gekregen zijn destijds naar mij  oude adres gestuurd, dus die heb ik ook nooit ontvangen.

mijn vraag is eigenlijk, kan men mij zomaar vervolgen of is dit enkel een forcerende manier om mij te laten betalen, maar kan men hier juridisch verder niets mee?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

chansig

Contact opnemen met de zorgverzekering om te horen of zij inderdaad dit bedrijf hebben ingeschakeld ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raymond187

Belastingdienst verjaart al na 5 jaar toch. Als deze al na 5 jaar verjaart dan zouden bovenstaande dat ook wel zijn.

Kan me niet voorstellen dat na 9 jaar ze je nog rekeningen mogen sturen.

https://verweij-juristen.nl/verjaringstermijn-vordering/

consument idd na 2 jaar.

Erik

Interessant om te weten of het Belgisch of Nederlands recht betreft. Kan me voorstellen dat de wet in belgie anders is.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Nosferatu

Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Siddartha

Dit lijkt mij ook niet serieus vervolgbaar, maar goed je weet het nooit. Ik zal eens contact gaan zoeken met de betreffende zorgverzekeraar (welke overigens een Nederlandse partij is, ik werkte destijds ook in NL, dus ook NL verzekerd) of ze dit serieus menen en weten dat facturen na 2 jaar verjaard zijn... ben benieuwd. Anders eens rechtsbijstand bellen.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

chansig

Zou mij niets verbazen als de verzekering zegt: Geen idee waar u het over heeft meneer Siddartha.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raymond187

Of ze zeggen:"Ploert heb je nu nog niet betaald".

:D

Siddartha

Denk dat ze op dhr. Siddartha niet veel vinden inderdaad [emoji1]
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Former member 78

9 jaar is belachelijk!

Laat het anders maar voorkomen, geen rechter die er in mee zal gaan.

morca

Heb je geen goeie rechtsbijstand verzekering.
Die rekenen altijd snel af met dit soort zaken en had je al antwoord waarschijnlijk

Siddartha

ja, ik ga daar maandag eens contact mee zoeken..
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

morca

Lijkt me goed plan.
Ik had ook ooit iets,ik belde ze namen dezelfde dag nog actie.
Daardoor had ik volgende dag al excuus van de tegenpartij met retificatie op hun fout.
Kan je een boel zorgen uit handen nemen zonder er zelf veel aan te doen .

dennism

Na 9 jaar lijkt het mij ook dat deze zaken verjaard zullen zijn, mits er geen correcte stuiting heeft plaatsgevonden.

Siddartha

Quote from: dennism on August 20, 2016, 17:14:13
Na 9 jaar lijkt het mij ook dat deze zaken verjaard zullen zijn, mits er geen correcte stuiting heeft plaatsgevonden.
Wat bedoel je met dat laatste?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Raphie

Stuiting is ten minste iedere 2 jaar een herinnering sturen
Het leven is niet zo makkelijk als 2 jaar je kop in het zand steken en deurwaarders ontduiken en dan is je verplichting voorbij :D zo werkt het dus niet :D
JBL PRX Power!

Siddartha

De enige facturen die zij overleggen, dateren van 2007 en daarna heb ik op mijn huidige adres noch het vorige adres post van hen ontvangen...
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Raphie

Zorgverzekeringen factureren op basis van burgerservicenr. Daar gaat weinig mee mis.
Heb je al contact gehad? Waar gaat het eigenlijk om? Verleende zorg? Gemiste premie?
JBL PRX Power!

Jinsu

Quote from: Raphie on August 20, 2016, 19:03:25
Stuiting is ten minste iedere 2 jaar een herinnering sturen
Het leven is niet zo makkelijk als 2 jaar je kop in het zand steken en deurwaarders ontduiken en dan is je verplichting voorbij :D zo werkt het dus niet :D

Voor afloop van het 5e jaar is voldoende, in sommige gevallen verjaar iets pas na 20 jaar voordat een stuiting noodzakelijk is.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Siddartha

zojuist met de verzekering gebeld en zij konden in eerste instantie helemaal geen klankgegevens meer terug halen.. na een paar keer zoeken op verschillende nummers kwam de medewerker tot wat gegevens, maar die dateerden allemaal uit 2008, toen was de laatste herinnering gestuurd. Bij hun stond verder niets meer open. Volgens hem was dit inderdaad verjaard en onterecht dat het incassobureau dit probeerde te vorderen. Het werd nog voor de zekerheid nagekeken op de debiteurenafdeling en ik kreeg nog een schriftelijke bevestiging als alles in orde was en dan werd dit ook bij dat incassobureau gemeld.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Richi

Hopelijk is het daarmee dan ook echt afgehandeld. Vreemde gang van zaken hoor.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Faxe

In 2007 hadden we al wel de basisverzekering maar had deze nog geen eigen risico maar een no-claim regeling. Kans dat de zorgverzekeraars dus geld van je tegoed heeft is überhaupt niet zo groot als tegenwoordig. Volgens mij verjaart een vordering van een zorgverzekering na 5 jaar.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

snopper

Blijft natuurlijk de vraag waarop dan het incassobureau dan de claim gebaseerd heeft als de zorgverzekeraar ook niets meer heeft open staan. Wel fijn te zien dat het tot dusver goed afgelopen is

Snopper

dennism

Quote from: snopper on August 22, 2016, 12:28:33
Blijft natuurlijk de vraag waarop dan het incassobureau dan de claim gebaseerd heeft als de zorgverzekeraar ook niets meer heeft open staan. Wel fijn te zien dat het tot dusver goed afgelopen is

Snopper

Kan zijn dat de zorgverzekeraar een partij vorderingen verkocht heeft waarna deze aan de kant van de zorgverzekeraar gesloten zijn. Het incassobureau zal dan uiteraard proberen te innen, er zullen er namelijk genoeg zijn die ook eventueel verjaarde vorderingen gewoon betalen na het krijgen van een schrijven van een incasso bureau.

Raphie

Quote from: dennism on August 22, 2016, 13:46:13
Kan zijn dat de zorgverzekeraar een partij vorderingen verkocht heeft waarna deze aan de kant van de zorgverzekeraar gesloten zijn. Het incassobureau zal dan uiteraard proberen te innen, er zullen er namelijk genoeg zijn die ook eventueel verjaarde vorderingen gewoon betalen na het krijgen van een schrijven van een incasso bureau.
of een hoofdsom die destijds na enkele brieven wel voldaan is, maar de kosten niet.
Dan blijft de incasso ook gewoon doorhameren.
JBL PRX Power!