NUC achtig apparaat als htpc met veel plaats voor HDD's

Started by Ejorne, August 11, 2016, 22:18:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn oude desktop/htpc
Een Intel NUC is iets wat mij wel lijkt. Eenvoudig, stil, klein en vrij goedkoop. Maar de kastjes zijn zo klein dat er geen plek is voor extra HDD's. En daarnaast zal zo'n NUC waarschijnlijk ook niet al teveel of helemaal geen data poorten beschikbaar hebben. Graag zou ik er een aantal HDD's in kwijt kunnen.

Nu kom ik waarschijnlijk al snel uit op weer een desktop achtig iets. Op zich geen probleem, ik zou ook mijn huidige behuizing kunnen blijven gebruiken. Er moeten dan wat nieuwe fans in om hem weer wat stiller te krijgen maar wellicht is het tegenwoordig goed mogelijk om fanloos te draaien.

Maar welk mainboard cpu combi is energiezuinig, eventueel passief gekoeld en goedkoop?

snopper

en waarom wil je de hdd's in je NUC stoppen? Je kan ook een stille NUC op je netwerk aanlsuiten en dan met een NAS (die ergens anders staat) dan streamen?

Snopper

_ MarcelloW _

Quote from: snopper on August 12, 2016, 10:06:03
en waarom wil je de hdd's in je NUC stoppen? Je kan ook een stille NUC op je netwerk aanlsuiten en dan met een NAS (die ergens anders staat) dan streamen?

Snopper

Dit. Combineer een nuc om te spelen en een nas om op te slaan.

Zo werkt het bij mij al jaren.
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

dennism


Voor een desktop wil je natuurlijk vanwege de performance lokale opslag. Echter in een Nuc kan je gewoon een (grote) SSD inbouwen, wat voor desktop gebruik voldoende moet zijn. Zet er dan zoals hier al aangegeven een NAS naast voor Media / (archief) data opslag en je hebt een mooie kleine en stille setup. Dat zou mijn inziens toch de grootste aanrader zijn, al zal het duurder zijn dan een Mobo / cpu / geheugen combi in je oude kast steken. 




_ MarcelloW _

Er zijn tegenwoordig zo veel (goede) mediaspelers te koop met ingebouwde CEC (remote van je TV gewoon gebruiken) en Kodi, dat het ook een serieuze optie kan zijn om een mediaspeler (zeg, maximaal € 100) en een NAS te gebruiken.

Naast een eventuele laptop, voor het beheer van de NAS.

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Dura

Of zelf een passief gekoeld mini itx systeem bouwen, zo moeilijk is dat niet. Wel wat groter, maar dat komt door de HD-eis.
Ik heb een fractal design node 304 kast, formaat flinke schoenendoos, maar er passen wel 6 3.5 schijven in. Kleiner kan ook, en dan 2.5 schijven gebruiken.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Erik

Ik ook een node 304 is aanrader op meerdere fronten
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Roeland

Goede ervaringen met een Chenbro ES34169
4 bay hotswap
mini ITX



_ MarcelloW _

Een kast van € 200. Dan moet je nog aan de software, schijven enz enz.
En e.e.a. allemaal zelf uitvogelen.

Ik zou het mijzelf iets makkelijker maken.

2bay Nas (2015 of later model)
2 harddisks (4 TB per stuk)
Dit voor de opslag.

En voor het afspelen een keuze tussen:

A.: Intel NUC + USBstick (open elec) + CEC module
of B.: Android Kodi Mediaplayer.
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Ejorne

Ik heb inderdaad ook een nas overwogen. Maar een nas en een nuc ben ik toch wel weer bijna 1000 euro verder.
Ik heb momenteel 1x1gb, 1x1.5gb en een 3gb schijf. Daar wil ik er graag nog enkele bij kunnen plaatsen.
Een nas met zoveel hdd's mogelijkheden kost veel geld. Dus zal ik al snel een servertje moeten bouwen.

Graag speel ik gewoon alles vanaf interne hdd. Wanneer ik muziek afspeel dan kunnen alle andere schijven "uitgeschakeld" worden door Windows. Dus ik verwacht niet veel lawaai overlast te krijgen wanneer alle schijven ín de pc komen. Wel lijkt het mij de goedkoopste oplossing.

Ik zal me eens verdiepen in een mini itx kastje. Hot swappen van schijven lijkt me ook wel een optie. Ik hoef alle schijven immers niet gelijktijdig of in raid te gebruiken. Maar als alleen de kast al 200 kost dan houd ik voorlopig liever mijn oude desktop kastje nog even.

_ MarcelloW _

Sorry hoor, maar je hebt nu...

1+1,5+3 TB (neem ik aan) aan schijven. Dat is dus 5,5 TB.

Stel, je koopt een 2 bays nas (daar kun je echt genoeg mee) van Synology: https://tweakers.net/pricewatch/480869/synology-diskstation-ds216+.html

EUR 325
2 schijven van 4 TB https://tweakers.net/pricewatch/347909/wd-red-wd40efrx-4tb.html (een gemiddelde gepakt als voorbeeld, ga uit van 2*150)
EUR 300

Zitten we op 625 voor je opslag.

Heb je wel 8 TB opslag en het gemak (want dat is het echt) van een synology.

Koop daarbij een android media player

En je bent voor nog geen 700 klaar.

Die nuc kan altijd nog (en kost trouwens ook geen EUR 375)
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!


Ejorne

Een android media player is geen optie want ik wil graag mijn usb soundkaart gebruiken voor het afspelen van muziek.

Ejorne

En het is een  (oud) plan om mijn verzameling te delen met een forumgenoot. Zodoende hebben we elkaar als backup. En daarmee krijg ik direct zo'n 4 a 5 gb aan data extra. Dus ook zo'n nas met 2x 4tb loopt dan al gelijk vol.

Madhouse

Een NUC (RYH versie) passen 2 schijven in, 1 M.2 SSD en een normale SSD. Ik heb in mijn nuc zo 1TB aan ruimte en de rest staat op netwerkshares welke via een gigabit netwerk prima prestaties geven.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Ejorne

Quote from: Madhouse on August 12, 2016, 20:33:45
Een NUC (RYH versie) passen 2 schijven in, 1 M.2 SSD en een normale SSD. Ik heb in mijn nuc zo 1TB aan ruimte en de rest staat op netwerkshares welke via een gigabit netwerk prima prestaties geven.
Misschien dat ik toch wel voor een eenvoudige nuc kan gaan.
Mijn huidige desktop is wat oud en de stille voeding en fans zijn niet zo heel stil meer. Maar hij kan nog prima mee als fileserver. Er passen genoeg schijven in de kast en in de meterkast ga ik zelfs luidruchtige pc's niet horen.
Via wol ontwaak ik de pc dan wanneer ik data nodig heb en laat hem vanzelf weer in slaap vallen. Om zodoende toch een beetje energie te besparen. Wellicht gebruikt mijn oude desktop in slaapstand meer dan huidige systemen onder load maar het zal allicht schelen dan wanneer dat ding continu aan staat te staan.

Madhouse

Als je ook energie wilt besparen zou ik je oude pc vervangen voor een nas, deze zijn een stuk zuiniger.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Ejorne

Quote from: Madhouse on August 12, 2016, 21:49:55
Als je ook energie wilt besparen zou ik je oude pc vervangen voor een nas, deze zijn een stuk zuiniger.

Inderdaad. Maar hoeveel draaiuren zal het kosten om zichzelf terug te verdienen?

pameijer

Of je neemt een NUC met een echt grote harddisk. Je hebt ze van 8 of zelfs 10 TB. Zoveel kleine en oude schijfjes gebruiken is zonde van de ruimte en de energie.
Mocht je toch naar een zelfbouwsysteempje willen kijken kan ik je een moederbord van Fujitsu aanbevelen. Altijd heel erg zuinig en zeer betrouwbaar en stil. Wel duur....
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

donaldk

Als front end kun je dan ook een 32/2 atom 8300 win 10 4k mediaplayer gebruiken op de Chinese sites tussen de 50 en 85 euro, 4/64 schaarser en duurder, zo-ook de in Europese merken gebruikte Z8350 die een fractie sneller is/kan zijn afhankelijk van instelling. Als PC-tje vooral door 2 GB RAM te langzaam voor windows.