Te late aanzeg einde contract

Started by Siddartha, August 9, 2016, 09:50:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Siddartha

Hallo Allemaal,

Helaas heb ik van ij werk te horen gekregen dat mijn dienstverband niet wordt voortgezet. Mijn contract is ingegaan met de nieuwe wettelijke regeling dat een werkgever minimaal 1 maand voor het einde van het contract schriftelijk aan moeten geven of het dienstverband al dan niet wordt voortgezet.
Nu is dit enkel mondeling aan mij meegedeeld en dit ook nog 2 dagen te laat. De schriftelijke aanzegging heb ik nog niet ontvangen.

Nu schrijft deze regeling voor dat, indien de werkgever deze termijn niet respecteert, hij verplicht is een boete te betalen á raison van een dagloon per dag te laat to maximaal een maandloon.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit het beste aan pakken? Als ik mijn baas hierop aan spreek, dan krijg ik de brief wel, maar wat als deze dan eerder gedateerd wordt?
Is het wijs een mail te sturen dat ik de brief nog niet heb en hem houd aan de regeling en dus boete?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Sjaak_Banaan

#1
Dat is vervelend en erg slordig van je werkgever.

Heb je geen rechtsbijstand of zit je bij de bond? Misschien kun je die het beste raadplegen.
Ook al zou je het niet hebben, misschien dat een telefoontje je al duidelijkheid geeft en wil je ze als nog in de arm nemen, dan kost het maar een paar centen, maar wellicht haal je er meer uit.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Kjelt

Email sturen zodat je het zwart op wit hebt tenminste als je een reply krijgt. Deze uitprinten en doorsturen naar je prive email voor bewijs.
Netjes blijven niets zeggen over de boete en consequenties tot alles vast ligt.
Aan de andere kant wil je wellicht hem if anderen van dat bedrijf als referentie opgeven voor je nieuwe dienstverband, dat kan veel meer waard zijn dan een paar dagen loon vind ik maar dat wil je zelf bepalen.

Raphie

"Met inachtneming van de wederzijds overeengekomen opzegtermijn kom ik dan op 1mnd + 29dgn

Stel die maand had 30dgn dan dus 1mnd + 29/30ste maandloon
Maar hoe lang ben je hier in dienst?
JBL PRX Power!

Siddartha

We hebben wel een rechtsbijstandsverzekering inderdaad, staat wel op naam van mijn vriendin, maar volgens mij kan ik daar ook gebruik van maken..

Had zelf ook al gedacht om een mail te sturen en ik wel inderdaad niet vervelend weg gaan, maar aan de andere kant heb ik er wel recht op. Daarbij komt dat ik zelf al een aantal maal op voorhand heb geïnformeerd en wist men het niet, dus het voelt ook niet prettig hoe er gehandeld is.

Ben 1 jaar in dienst en de wettelijke opzegtermijn is dan 1 maand. De boete is dan ook max 1 maand. In het contract stond overigens 2 maanden genoemd, maar daar zijn wij in onderling overleg vanaf gestapt en dit is ook vast gelegd.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Raphie

#5
Nou, dan gaat de opzegtermijn dus een maand later in. Simple as that..... 2mnd loon ipv 1
+ opgebouwde pro rata vakantiedagen over deze 2mnd  :D kaaachinngggg...
Mag je baas aangeven of je wordt vrijgesteld van werk, of dat hij nog een maand waar voor z'n geld wil hebben
En dat is het dan....
JBL PRX Power!

Siddartha

Volgens de wet is het maximaal 1 maand boete, ongeacht of het contract wordt voorgezet of niet. En over opbouw van vakantiedagen wordt nergens gerept.

Maar wat ik mij dus afvraag is, hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ik kan ook wachten met het aangeven en tot het einde van de maand dan vragen om een aanzegbrief en een hele maand boete claimen... In principe heb ik nog twee weken gepland verlof vanaf 22 augustus, maar zoveel dagen heb ik niet meer staan, dus kan ook voor een gedeelte verrekend worden.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

patsijb

zoals eerder gemeld idd een mail sturen en gelijk ook dit melden bij je rechtsbijstand..

dennism

Quote from: Raphie on August  9, 2016, 11:37:26
Nou, dan gaat de opzegtermijn dus een maand later in. Simple as that..... 2mnd loon ipv 1
+ opgebouwde pro rata vakantiedagen over deze 2mnd  :D kaaachinngggg...
Mag je baas aangeven of je wordt vrijgesteld van werk, of dat hij nog een maand waar voor z'n geld wil hebben
En dat is het dan....

Zo werkt het volgens mij niet bij tijdelijke contracten, deze eindigen op de datum afgesproken in het contract, ook als de aanzegging te laat is of zelfs helemaal niet gedaan word tot de datum van het einde van het contact (uitzondering wanneer er geen aanzegging wordt gedaan, en je gaat gewoon aan het werk na het verlopen van het contract dat het contract dan geacht wordt stilzwijgend doorloopt met een zelfde contractduur als het voorgaande contract).

Bij geen aanzegging of aanzegging op de laatste dag heb je recht op 1 maand salaris als vergoeding, bij een te late schriftelijke aanzegging gaat deze vergoeding naar rato, bijv. 1 week te laat, is recht op 1 week salaris als vergoeding.

Raphie

#9
Nee hoor, de termijn van een maand dien je gewoon te respecteren, als dit maand 13 wordt jammer dan. Hierdoor ook een stilzwijgende verlenging wanneer dit in het jaarcontract is afgesproken.
Laat je niet met een kluitje in het riet sturen, scheelt je zo een maand salaris + opgebouwde vakantie dgn. Dit is het mooie van arbeidsrecht, er is een minimale rechtsgrond voor rechtmatigheidheid, maar daarboven mag je vastleggen wat je wil.
JBL PRX Power!

Siddartha

Quote from: dennism on August 10, 2016, 11:46:08
Zo werkt het volgens mij niet bij tijdelijke contracten, deze eindigen op de datum afgesproken in het contract, ook als de aanzegging te laat is of zelfs helemaal niet gedaan word tot de datum van het einde van het contact (uitzondering wanneer er geen aanzegging wordt gedaan, en je gaat gewoon aan het werk na het verlopen van het contract dat het contract dan geacht wordt stilzwijgend doorloopt met een zelfde contractduur als het voorgaande contract).

Bij geen aanzegging of aanzegging op de laatste dag heb je recht op 1 maand salaris als vergoeding, bij een te late schriftelijke aanzegging gaat deze vergoeding naar rato, bijv. 1 week te laat, is recht op 1 week salaris als vergoeding.

Zo begrijp ik het uit de wettekst ook..

Maar goed, we hebben het geregeld, want toevallig riep de directeur mij op kantoor over de aanzegging. We hebben het zo geregeld dat ik de laatste twee weken verlof opneem (wat ik niet meer heb) en dat negatieve saldo wordt kwijtgescholden door de werkgever. Dit hebben we op papier gezet en beide ondertekend. Hij heeft een geantidateerde aanzegbrief gegeven welke ik ondertekend heb waardoor ik geen aanspraak op deze regeling kan maken. Wat mij betreft is het goed zo, waardoor we ook positief uit elkaar gaan en dat voelt voor mij ook wel prettig.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Raymond187


Kjelt

Mooi geregeld en je kunt hem als referentie gebruiken bij een volgende sollicitatie?

Siddartha

Quote from: Kjelt on August 10, 2016, 12:50:52
Mooi geregeld en je kunt hem als referentie gebruiken bij een volgende sollicitatie?

zeker... contract wordt ook niet niet verlengd vanwege mijn functioneren, maar ligt meer aan de visie van het bedrijf en wat er met mijn afdeling gaat gebeuren komende maanden.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2