Probleem kanaal wisselen

Started by vanderheijden, August 7, 2016, 18:53:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vanderheijden

Verwijderd

vanderheijden

#1
Verwijderd

jossie

Omni !

yorkie13

Wordt de x4000 niet erg warm in de kast tijdens het film kijken ?

heb hier de x4300 draaien met nagenoed dezelfde Klipsch.

amp wordt redelijk warm, en staat bovenop een audiomeubel.

vanderheijden

#4
Verwijderd

yorkie13


vanderheijden

#6
Verwijderd

jossie

Ik was zeker serieus. Als je wattenstaafjes en alcohol of spiritus hebt kun je wel uitvinden of het vuiligheid van buiten af is. Als die chip ontploft is kun je stoppen met zoeken.

Anders hars uit de planken?
Omni !

yorkie13

Als ik de foto van de chip inzoom, dan lijkt het er toch op dat de chip schade heeft.

vanderheijden

#9
Verwijderd

Thanatos

Quote from: jossie on May 21, 2017, 18:07:15
Hebben jullie muizen?

Of een kat ?

Ik heb wel eens meegemaakt bij een versterker dat de kat er op kroop omdat het lekker warm was. In zijn slaap lekker liggen kwijlen met schade als gevolg..

jossie

Bij het kleine IC lijkt me zo vuiligheid. Zo ontploffen IC's niet. Maar ik vind de foto's niet goed genoeg voor 100% zekerheid.

Als dat vuiligheid is, lijkt het mij op de grote chip ook.
Omni !

jossie

Quote from: Thanatos on May 22, 2017, 21:21:35
Of een kat ?

Ik heb wel eens meegemaakt bij een versterker dat de kat er op kroop omdat het lekker warm was. In zijn slaap lekker liggen kwijlen met schade als gevolg..

+1
Omni !

vanderheijden

#13
Verwijderd

vanderheijden

#14
Verwijderd

vanderheijden

#15
Verwijderd

jossie

Dat is wat mij betreft vuil van buiten.

Op de grote chip geen probleem, de kleine mogelijk wel. Dat is een spanningsregelaar met rondom pootjes. Als die rommel geleidend/agressief is, is er zeker schade.

Mogelijk nog op te lossen door reiniging maar waarschijnlijk moet de regelaar (of meer) vervangen worden.
Omni !

Kjelt

Quote from: jossie on May 23, 2017, 13:15:45
Dat is wat mij betreft vuil van buiten.
Ben ik het mee eens. Een chip doet zelf zoiets niet, wat je nog wel eens tegenkomt zijn lekkende batterijen of elco's maar die zitten niet in de buurt dus inderdaad vuil van buiten, maar wat?

Beetje onsmakelijk maar het beste om er achter te komen wat het voor oorzaak zou kunnen zijn is om van de grote chip met een wattenstaafje met wat IPA (iso propyl alcohol) of als je dat niet hebt met >90% ethanol (verkrijgbaar bij de drogist) even wat van die zut af te nemen en er aan ruiken als de alcohol verdampt is. Dit kan geen kwaad voor de elektronica.
Uiteraard netstekker verwijderen uit wcd en houdt ook even de kast zelf vast zodat je zelf geen extra lading hebt. Als het urine van muizen of een kat is dan ruik je dat wel.  Als het hars van het hout van de kast is ruik je het ook wel.

Schoonmaken is eigenlijk langdurig met een wattenstaafje en IPA meerdere malen goed schoonspoelen en afnemen.
Het apparaat niet in bedrijf nemen voor het weer schoon is om verdergaande schade te voorkomen (als de spanningsregelaar het begeeft gaan er misschien meer componenten kapot.)

Je hebt ook geen overijverige partner of poets die de bovenkant van de kast regelmatig met een natte doek af doet ? :-X

vanderheijden

#18
Verwijderd

Thanatos

Elektronica winkels verkopen het wel. Anders Conrad.nl

Lekt het hout van je dressoir geen hars ? Het ziet er niet uit als kaarsvet, maar misschien geurkaars of iets in die geest.

Lastig altijd met vloeistof schades. Vaak is de oorzaak echt onbekend maar het resultaat liegt niet. Wel idd even schoonmaken zoals hierboven aangegeven.

Edit: Ook snel met levering met een dag : http://www.elektronica-online.nl/?content=8666

jossie

Spiritus is goed genoeg hoor... Minder High End, geef ik toe.
Omni !

vanderheijden

#21
Verwijderd

jossie

Koop meteen ook even Thinner. Met spiritus kun je lang niet alles oplossen. Thinner kan op de print ook weinig kwaad.
Omni !

vanderheijden

#23
Verwijderd

Kjelt

Spiritus kan maar stinkt, duurt lang voor het verdampt is en laat dan alsnog een blauwige kleurstof achter.
Dit laatste kun je voorkomen door het door een koffiefilter met theelepel Norit of fijngewreven houtskool te gieten dan hou je in ieder geval een schone vloeistof over.

Thinner zou ik persoonlijk niet gebruiken maar wellicht heeft jossie andere ervaringen.