Short throw beamer

Started by jelleeelco, July 28, 2016, 23:18:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jelleeelco

Wij gaan op termijn de woonkamer anders indelen, en en aparte ruimte wordt de tv en beamer ruimte. Het is geen grote ruimte (368 x 267) en de bedoeling is dat we in de breedte gaan kijken. Niet ideaal voor mijn huidige beamer, zeg maar gerust onmogelijk. Nu projecteer ik met mijn Mitsubishi HC4900 een fantastisch mooi plaatje van 235 breed, vanaf ongeveer 5 meter.

Ik heb zelf nog geen dlp geprobeerd, maar klopt het dat ik geen lcd short throw projectoren kan vinden? Lens tot scherm zal maximaal 220  kunnen bedragen, maar ik kan geen enkele lcd beamer vinden die vanaf die afstand op 235 breed kan projecteren.

Weet iemand wel een beamer die dat kan?

Alvast bedankt
Jelle

donaldk

Verschrikkelijk veel LCD, (U)ST was ooit bijna het exclusieve domein van LCD, Epson, Hitachi, Toshiba(?) hebben heel veel classroom projectoren, allemaal LCD. Meeste is dus WXGA 1280x800, maar als je zoekt vind je ook wel wat 1080P eerste die ik zie is: http://www.ht.com.au/part/BB329-NEC-U321HG-UST-LCD-Projector-FHD-3200ANSI-40001-VGA-HDMI/detail.hts, geen idee van de beeldkwaliteit, vast een oem/odm, dus misschien ook een merk dat de iris op meer contrast zet, enzovoorts.

MechanicalAnimal

#2
Quote from: jelleeelco on July 28, 2016, 23:18:37
Lens tot scherm zal maximaal 220  kunnen bedragen, maar ik kan geen enkele lcd beamer vinden die vanaf die afstand op 235 breed kan projecteren.

hey Jelle,

wat wordt jouw kijkafstand????? ga je niet veel dichter op je scherm zitten in je nieuwe setup? zodat je een kleiner beeld kunt projecteren voor dezelfde beleving/immersion?.


Misschien is zo'n LG Largo iets voor je? Die hebben de LG PF1000 en PF1500. Ik heb me niet verdiept in beide maar dat lijkt me misschien iets voor je?

De 1500 is wat uitgebreider geloof ik, zijn wel wat reviews van te vinden:

http://www.projectorcentral.com/lg-pf1500-projector-review.htm


SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

BernHardN

Ik heb me er ook niet in verdiept maar wij hebben veel van deze op het werk http://www.ricoh.nl/producten/projectors/ultra-short-throw-projectors/

Je zet hem onder je scherm en klaar!

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

jelleeelco

hi,
Ja we gaan veel dichter op het scherm zitten, en zouden theoretisch kleiner kunnen projecteren. Maar dat wil ik niet  :clapping:

Nu zit ik op een afstand van ongeveer 5 meter te kijken naar een scherm van 2,35 breed. In de toekomst zit ik op ongeveer 2,40 naar hetzelfde scherm te kijken.
Ik dacht dat het te dichtbij was, maar heb zowel bij een kennis (met dedicated HT ruimte) als bij mij thuis (stoel op die afstand van scherm gezet) gezien dat dat prima afstand is.

Ik ga eens kijken naar de projectoren die je aangegeven hebt. Ik begrijp uit de reacties echter dat er dus geen projector zoals Sony, JVC, etc zijn die een short throw uitvoering hebben van hun home cinema projectoren.

MechanicalAnimal

bij mijn weten gaan projectoren als de epson 9200/9300, HW65 en de JVC's die afstand niet halen  :nopompom:

ik weet ook niet wat je verwacht, je hebt nu een al wat oudere Mitsu, wil je upgraden naar de PQ van bovenstaande projectoren dan denk ik dat de LG's je gaan teleurstellen.


Ik snap dat je de indeling moet/wil veranderen maar je maakt het jezelf niet echt makkelijk.

kun je niet beter een oplossing verzinnen voor in de woonkamer, dat je beamer en scherm netjes weggewerkt zijn ofzo?

Het beste zou zijn om wat forumsponsors eens te mailen met jouw specifieke vraag, allicht hebben zij al eerder een mooi oplossing verzonnen voor een vergelijkbare situatie
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Charlemagne

#6
Misschien is de BenQ W2000 iets voor je. Het is wel een DLP, maar hij geeft een fraai homecinema beeld. In zijn prijsklasse de beste. Desgewenst is hij te kalibreren en hij is redelijk short throw.

Hier zijn de specs:

http://m.benq.com/product/projector/w2000/specifications/

Ik heb hem hier thuis als beamer voor een vereniging. Hij is geleverd en gekalibreerd en door forumsponsor Mediasluis. In vergelijking met mijn Sony zet hij toch echt geen slecht plaatje neer, vind ik. Wel blaast hij wat harder dan de Sony, maar niet in de mate dat het erg storend is, vind ik. Het beruchte RBE (regenboog effect) heb ik geen last van bij deze beamer en ook niemand van de dertig leden van de vereniging heeft erover geklaagd. Ook niet over lawaaiigheid trouwens.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

donaldk

#7
Quote from: jelleeelco on August  1, 2016, 11:36:33
hi,
Ja we gaan veel dichter op het scherm zitten, en zouden theoretisch kleiner kunnen projecteren. Maar dat wil ik niet  :clapping:

Nu zit ik op een afstand van ongeveer 5 meter te kijken naar een scherm van 2,35 breed. In de toekomst zit ik op ongeveer 2,40 naar hetzelfde scherm te kijken.
Ik dacht dat het te dichtbij was, maar heb zowel bij een kennis (met dedicated HT ruimte) als bij mij thuis (stoel op die afstand van scherm gezet) gezien dat dat prima afstand is.

Ik ga eens kijken naar de projectoren die je aangegeven hebt. Ik begrijp uit de reacties echter dat er dus geen projector zoals Sony, JVC, etc zijn die een short throw uitvoering hebben van hun home cinema projectoren.

Alleen de Sony VW 5000 heeft een optioneel bij te kopen short throw lens, dat is dan ook gewoon een firmware aangepaste VPL-GTZ270 een commercial grade chassis, die ook netjes zijn hete lucht naar achteren blaast, zoals commerciele gebruikers graag willen, de rest heeft geen verwisselbare lensen. Nou is dat nogal een prijzige beamer, daarvoor heb je ook een Beemer;-). De LCD beamertjes van Sony hebben ook een optionele UST lens, maar dat is ook weer de installation niet HT modellen. Barco Residential heeft ook een lens-spiegel lens, maar ook weer dure projectoren.

Coretronic heeft wel wat ultra short throw modellen (oem gelabbeled door DreamVision en DNP, o.a.) de nieuwe generatie komt eraan, dus ook eigen merk Optoma heeft die, in 2017 zelfs een 4K XPR Technology model (plaatje is van de installatie projector de UST komt in dezelfde behuizing als de WUXGA en 1080P modellen die je ook bij Viewsonic ziet), maar ook Viewsonic komt er ongeveer nu mee, zowel WUXGA als 1080P. Dat zijn DLP huizen, dus. Maar je zoekt of installation of commercial modellen met high-end video en verwisselbare lensen, of multi-media projectortjes, zoals de LG LEDs (EU modellen wel slecht 700 lumens (de 1500, de 1000 nog iets minder), de DLP UST zitten er tussen in. Short throw, misschien heb je geluk met modellen die net genoeg hebben, UST heb je meer dan genoeg bewegingsruimte om je muur te vullen.

Alleen zij die ook last hebben van RGB LED of 3 DMD DLP color break-up effecten zullen last hebben van RBE bij de BenQ's:

Color Wheel Segment   6-Segment (RGBRGB)
Color Wheel Speed   6x (50Hz), 4x (60Hz)

jelleeelco

#8
Dank voor jullie uitgebreide postings!! Ik wist uberhaupt niet dat je bij sommige projectoren de lens kon wijzigen in een UST lens.

Wat betreft de beeldkwaliteit etc. Mijn 'wat oudere' Mitsubishi is voor mij perfect. Ik begrijp echt wel dat het beeld nog beter kan, maar in de nieuwe setup zitten we straks op 2,5 van onze 60 inch plasma (de laatste generatie Kuro, de LX6090). Dat beeld is denk ik het mooiste dat ik ooit gezien heb en uiteraard kan de mitsu daar niet aan tippen.

Maar afgezien van de zwartwaarden geeft de mitsu een fantastisch mooi plaatje. De enige reden voor (eventuele) vervanging is dan ook het feit dat we de beneden verdieping compleet opnieuw willen indelen. En bovenstaande lezende, denk ik dat er drie opties zijn:

- Toch voor DLP gaan (en checken/hopen dat we geen last hebben van regenboogeffect. Al zitten we er vrij dicht op en ik heb begrepen dat het effect dan meer zichtbaar is).
- Peperdure projector met verwisselbare (UST) lens
- op zolder nog een verbouwing....en daar een dedicated HT bouwen  :colgate: Eigenlijk mijn laastste optie want dat is recht boven de kamers van de kinderen, en dat zou qua geluidsoverlast niet ideaal zijn (ze zijn 5 en 2). s'Avonds een filmpje kijken wordt dan wat lastiger.

Keuzes keuzes!

EDIT: OEPS...Ik zie dat de Sony ruim USD 60,000 is... :) die keuze valt dus af.

MechanicalAnimal

Quote from: jelleeelco on August  3, 2016, 12:59:06
Wat betreft de beeldkwaliteit etc. Mijn 'wat oudere' Mitsubishi is voor mij perfect. Ik begrijp echt wel dat het beeld nog beter kan, maar in de nieuwe setup zitten we straks op 2,5 van onze 60 inch plasma (de laatste generatie Kuro, de LX6090). Dat beeld is denk ik het mooiste dat ik ooit gezien heb en uiteraard kan de mitsu daar niet aan tippen.


dit is een lastige inderdaad.

je zult 2 keuzes moeten maken als je film wilt zien kijken gezien je budget, of op je kleinere Kuro met topbeeld óf op een groot scherm met een mindere beeldkwaliteit maar wel de beleving van het grote scherm.

het "voordeel"dat je hebt is dat je Mitsu al wat ouder is en veel projectoren (waaronder óók de door mij genoemde LG's) denk ik een beter beeld neerzetten.

je moet maar eens een DLPer gaan bekijken denk ik zo  :popcorn: gewoon een afspraak maken bij een forumsponsor en desnoods een eigen bluray mee die je goed kent. Kijk die film de dag van te voren ook even zodat je zo goed mogelijk kunt vergelijken.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

jelleeelco

Inderdaad, dat is de logische vervolgstap. Het beeld hoeft van mij niet eens beter dan de Mitsubishi. Ik vind dat werkelijk prachtig beeld; super gedetailleerd, haarscherp. Alleen de zwartwaarden zouden iets beter kunnen, maar niet dat het mij stoort.

De lamp heeft al bijna 2400 uur erop zitten :) (gekocht met 2200 uur) en nog steeds genieten we er vaak van!

Ik ga mij eens verdiepen in de sponsoren :)

donaldk

LG is ook DLP, maar levert LG Benelux weer projectoren dan? Anders kom je bijna per definitie bij die Duitse site met websites in vele Europese landen uit.

jelleeelco

Ik ga mij eens rustig verdiepen in de verschillende UST beamers, maar zo na eerste 'google' neig ik al naar de wat bekendere HT beamers zoals de BenQs

Christof_G

Probeer anders je huidige projector eens met een spiegel, zoals onderstaand principe.



Hier wordt het ook toegepast:
https://www.youtube.com/watch?v=LvOrCjeAL0U
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

Christof_G

Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

jelleeelco

Inderdaad! Helaas zegt hij niet wat voor spiegel het is. Ik zou er inderdaad bijna 40cm in diepte mee winnen....

Gaat de beeldkwaliteit niet achteruit? Ben ook benieuwd als ik onder een hoek zou willen projecteren die anders is dan 45 graden. Kan ik dan afstand vergroten?

Dirk

licht wordt weerkaatst onder dezelfde hoek als deze waarmee het invalt, dus als je onder 60° op een spiegel projecteert komt het licht/beeld er ook weer onder 60° van af...daarom dus de 90 (2x90 = 180° zoals op de foto) of 45° die 't vaakst worden toegepast, want 45x2=90° (zoals op het schetsje) waardoor je een recht hoek kan maken en je PJ dus bvb recht naar boven kan laten projecteren.
andere hoeken zijn ook perfect mogelijk, maar vragen gewoon wat rekenwerk ;)

vwb de kwaliteit vd spiegel zou ik me geen zorgen maken mits je hem aanschaft bij een degelijke glas-/spiegelleverancier.
als je die goed uitlegt wat je er mee gaat doen zal hij vast een zeer vlakke en vervormingsvrije kwaliteit gebruiken, wat maakt dat je beeld ook zonder ongewenste vervormingen op het scherm verschijnt...iets wat bij een doodgewone huis-tuin-keuken spiegel echt niet altijd het geval zal zijn.

btw; hou er wel rekening mee dat je spiegel voldoende groot moet zijn voor het beeldformaat wat je op die plek (= waar de beam op de spiegel valt) al hebt!
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

MechanicalAnimal

Inspiratie genoeg via Google en Youtube met de woorden "projector" en "mirror"

https://www.google.nl/search?q=projector+mirror&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=xCmkV8TBM8HWU5iSq-gF

Dat wordt dus gewoon lekker genieten van je Mitusbishi, ben je nog eens goedkoop klaar ook  :pompom:

of van je besparing wat geld steken in extra verduistering of jezelf tracteren op een nieuw scherm om echt het maximale uit je Mitsu te halen  :popcorn:
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

jelleeelco

Jongens jongens wat fantastisch!! Dank jullie wel allemaal voor dit mooie meedenken. Dit biedt zoveel mogelijkheden!

Dus ik kan eigenlijk de beamer in de lengte van de ruimte opstellen, vervolgens het lichtpad met 90 graden laten afbuigen. Ik neem aan dat de totale lengte van het lichtpad bepalend is voor de grootte van het beeld. Alleen krijg je dan ergens op de muur onder het plafond een spiegel van 45graden. Onder een hoek van 180 graden projecteren kun je dus gewoon een spiegel vlak aan de wand hangen.

Over dat laatste, zorgt lensshift er dan voor dat het beeld niet kruist? Immers, als je licht recht op een spiegel projecteert komt de lichtstraal toch weer tegen de beamer aan? Interfereert dat niet?

rovinggecko

Gewoon voor een 10tje bij de bouwmarkt een spiegel kopen en experimenteren?
(Als je er niet thuis 1 tje van de muur kan halen)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dirk

Quote from: jelleeelco on August  5, 2016, 08:11:37
Over dat laatste, zorgt lensshift er dan voor dat het beeld niet kruist? Immers, als je licht recht op een spiegel projecteert komt de lichtstraal toch weer tegen de beamer aan? Interfereert dat niet?
je projecteert in dat geval niet exact onder 90° naar de spiegel, maar ietsje naar beneden net zoals je dat ook zou doen wanneer je PJ tegen het plafond hangt. op die manier zul je ook wat moeten zoeken/testen waar (op welke afstand vd spiegel) exact je beamer moet komen.
Ook de hellingshoek vd spiegel is belangrijk, want zo geeft 1° kanteling vd spiegel natuurlijk al meteen een 2° daling vh geprojecteerde beeld, dus 't is echt een kwestie van eea op elkaar af te stemmen cq finetunen. Dit soort opstelling maak je imo niet "ff snel" 100% perfect, daar gaat echt een beetje tijd in kruipen, maar mogelijk is het absoluut.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

MechanicalAnimal

Quote from: jelleeelco on August  5, 2016, 08:11:37
Jongens jongens wat fantastisch!! Dank jullie wel allemaal voor dit mooie meedenken. Dit biedt zoveel mogelijkheden!

Dus ik kan eigenlijk de beamer in de lengte van de ruimte opstellen, vervolgens het lichtpad met 90 graden laten afbuigen. Ik neem aan dat de totale lengte van het lichtpad bepalend is voor de grootte van het beeld. Alleen krijg je dan ergens op de muur onder het plafond een spiegel van 45graden. Onder een hoek van 180 graden projecteren kun je dus gewoon een spiegel vlak aan de wand hangen.

Over dat laatste, zorgt lensshift er dan voor dat het beeld niet kruist? Immers, als je licht recht op een spiegel projecteert komt de lichtstraal toch weer tegen de beamer aan? Interfereert dat niet?

ja je kunt niet tegen een spiegel projecteren zoals je zelf in de spiegel kijkt, dan projecteer je tegen je eigen beamer aan, dat gaat niet werken.

je zult met 1x45 of 2x45 graden moeten werken, dat is het makkelijkste denk ik.

Ikzelf zou de projector parallel aan het scherm zetten en met 1x45 proberen te beginnen. dan heb je maar één spiegel dat lijkt mij het makkelijkst uitvogelen


SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

jelleeelco

#23
Ik denk inderdaad dat parallel aan het scherm opstellen de makkelijkste oplossing is. Ik zit alleen met de afstanden....

Stel de maximale ruimte tussen muur en scherm is 250 cm. Om het beeld te projecteren dat ik wil hebben (235 breed) heeft de Mitsu 310 cm nodig met maximale zoom. Ik heb dus miminaal 310 cm nodig voor het totale 'lichtpad'.

Klopt mijn redenering dat ik dan (even los van de afstand van de spiegel tot aan de muur) de beamer op minimaal 70cm van de spiegel moet ophangen? Dus de totale afstand is dan 250 + 70 = 310 cm? Of is dat te simpel gedacht...

Als ik de handleiding van de Mitsu bekijk, projecteert hij bij een afstand van 150cm een beeld van 50 inch. Dus als de afstand 75cm zou zijn (totale afstand van lichtpad 315 cm) dan heb ik dus een spiegel nodig van 25 inch in diameter (ongeveer). Klopt deze redenatie? 

EDIT: en als ik mijn beamer op de muur richt (beamer loodrecht) op een spiegel die loodrecht hangt, waarbij de beamer aan de bovenkant van de spiegel is uitgelijnd. Dan met verticale lensshift het beeld naar beneden richten waardoor het beeld met 1 spiegel dus 180 graden weerkaatst wordt.... kom ik dan weg met 1 spiegel die vlak tegen de muur hangt?

MechanicalAnimal

#24
hhmmm........


je kunt het beste even terugrekenen.

je wilt 235 cm projecteren. Daar is een afstand van 310 cm voor nodig. Met of zonder spiegel.


Ten eerste je rekent al niet goed....70 + 250 = 320 en geen 310

als jij de spiegel op 70 cm van je lens hebt dan moet je nog 240 cm hebben, theoretisch heb je die want je kamer is 267 breed. Je hebt nog wat ruimte nodig omdat je spiegel natuurlijk een lengte en breedte/hoogte zal hebben.


Het formaat van de spiegel moet je trouwens volgens mij procentueel gaan berekenen.

op 310cm heb je een beeldformaat van 235. Die 235 is 100 procent.

als je dan een spiegel op 70 cm wilt hangen dan kun je gaan terugrekenen hoeveel procent dat is. Het formaat is dan X procent van die 235 namelijk.


70 van 310 = 22.58%

22.58% van 235 beeldformaat = 53.063 cm spiegelformaat


kan iemand mij ff checken?








SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis