Adviesprijs

Started by darkrunner, July 25, 2016, 07:05:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Staaled

En wat indien de adviesprijs lager ligt dan de verkoopprijs ? Rare vintage bijvoorbeeld.

Kulpercentage van dit topic : 100%.
Volwassenheid : 0 %.


"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

darkrunner

#51
Quote from: Staaled on July 26, 2016, 13:19:23
En wat indien de adviesprijs lager ligt dan de verkoopprijs ? Rare vintage bijvoorbeeld.

Kulpercentage van dit topic : 100%.
Volwassenheid : 0 %.
Dat mag wettelijk niet.

Staaled

#52
Niet alleen rennend maar ook roepend in het duister. :worship: :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Hanky Panky

Quote from: darkrunner on July 26, 2016, 13:24:31
Dat mag wettelijk niet.

Waar staat dat ? Ik zal je de moeite besparen: N E R G E N S

Natuurlijk mag ik een tweedehands product boven de adviesprijs aanbieden. Kijk maar eens naar zeldzame auto's.
Dat noemen we de wet van vraag en aanbod.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

luuk123456

RESPECT met hoofdletters voor sommige die nog de energie vinden om te reageren... :headbanging:
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

Siddartha

er is volgens mij ook helemaal geen probleem, want de wereld via Google is erg klein en kun je dus heel gemakkelijk de reguliere gangbare prijzen bekijken en vergelijken en weet je dus direct wat de 'echte korting' is.
Dus je kunt natuurlijk wel gaan huilen en vinden dat verkopers de boel oplichten, maar het is eenvoudig zat om zelf wat onderzoek uit te voeren alvorens je een product koopt. Dat is volgens mij ook nog eens jouw -wettelijke- plicht ;)
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Hanky Panky

#56
Quote from: luuk123456 on July 26, 2016, 13:33:08
RESPECT met hoofdletters voor sommige die nog de energie vinden om te reageren... :headbanging:

Komkommertijd.

En soms moet je een dwalende even richting het licht sturen  O0
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Hanky Panky

#57
Quote from: Siddartha on July 26, 2016, 13:46:44
Dat is volgens mij ook nog eens jouw -wettelijke- plicht ;)

Nee, dat is niet juist. Als consument die een dergelijk gebruiksartikel koopt in een winkel mag je afgaan op de uitlatingen van een verkoper als het over de eigenschappen van een product gaat.

Over de prijs: je moet je doppen openhouden anders moet je je portemonnee openhouden  :D

Voor tweedehands auto's geldt een beperkte onderzoeksplicht en voor woningen een uitgebreide.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Dirk

waarom ik nu hieraan moet denken... :D

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

rattaplan

Ik kan me grotendeels wel vinden in het verhaal van Darkrunner. Mijn (kleine) ergenis zit hem voornamelijk in de 2ehands markt. Als fictief voorbeeld:
Televisie uit 2010 met een adviesprijs van 2199 euro. De gemiddelde verkoopprijs in de eerste jaren ligt rond de 1600 euro. Als ik dan het prijsverloop zie bij bijvoorbeeld Tweakers.net dan zie ik dat de tv in de afgelopen jaren ook al voor 800 euro te koop heeft gestaan. En als klapper nu als overjarig winkelvoorraadmodel voor 579 te koop staat.

Echter geeft de verkoper alleen info van adviesprijs 2199 nu voor 1000 euro. Net alsof je dan een werelddeal maakt. Ik vind het dan wel lastig om zo iemand (komt ook voor hier op het forum) dan mee in overleg te gaan. Want wat is dan nog de reeele martkwaarde van die televisie?

darkrunner

Quote from: Hanky Panky on July 26, 2016, 13:32:09
Waar staat dat ? Ik zal je de moeite besparen: N E R G E N S

Natuurlijk mag ik een tweedehands product boven de adviesprijs aanbieden. Kijk maar eens naar zeldzame auto's.
Dat noemen we de wet van vraag en aanbod.
Je hebt het over 2de hands dan mag dat ja.

Former member 78

Dat mag met nieuwe producten ook.

darkrunner

#62
Quote from: ArjanR1 on July 26, 2016, 16:18:27
Dat mag met nieuwe producten ook.
Mag blijkbaar dus wel,en dan kan je je beroepen op het recht om de adviesprijzen in te kijken.

Maar zoals rattaplan ook aangeeft is het toch triestig op een forum als dit,dat er zo met adviesprijzen gezwaaid wordt,zeker als het dan ook nog over 2de hands artikelen gaat,alle hoe onnozel ben je nu als verkoper als je iets 2de hands/demo verkoopt dat je daar een prijs opplakt die je zelf nooit hebt gevraagd in je winkel maar een veel hogere adviesprijs als vergelijk opgeeft.
Of als er nu bv een nieuwe beamer uitkomt is dat nu zo moeilijk om als verkoper gewoon de verkoopprijs van je winkel daar bij te zetten.


Hanky Panky

Quote from: ArjanR1 on July 26, 2016, 16:18:27
Dat mag met nieuwe producten ook.

Juist. Iemand noemde de rare vintage en dat is tweedehands. Daar reageerde ik op.



Kijk eens naar de eerste 6 letters van het woord ADVIESprijs.....
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

rattaplan

Quote from: rattaplan on July 26, 2016, 15:02:53
Ik kan me grotendeels wel vinden in het verhaal van Darkrunner. Mijn (kleine) ergenis zit hem voornamelijk in de 2ehands markt. Als fictief voorbeeld:
Televisie uit 2010 met een adviesprijs van 2199 euro. De gemiddelde verkoopprijs in de eerste jaren ligt rond de 1600 euro. Als ik dan het prijsverloop zie bij bijvoorbeeld Tweakers.net dan zie ik dat de tv in de afgelopen jaren ook al voor 800 euro te koop heeft gestaan. En als klapper nu als overjarig winkelvoorraadmodel voor 579 te koop staat.

Echter geeft de verkoper alleen info van adviesprijs 2199 nu voor 1000 euro. Net alsof je dan een werelddeal maakt. Ik vind het dan wel lastig om zo iemand (komt ook voor hier op het forum) dan mee in overleg te gaan. Want wat is dan nog de reeele martkwaarde van die televisie?

Ben nog wel benieuwd hoe anderen hiernaar kijken/ervaren. Dus wie zich geroepen voelt graag :-)

Siddartha

ik zou zeggen... Google is your friend..

Het moet toch echt niet moeilijk zijn om een reële marktwaarde van een -enigszins courant- product te kunnen achterhalen, wel?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

brtram

Quote from: rattaplan on July 26, 2016, 15:02:53
Ik kan me grotendeels wel vinden in het verhaal van Darkrunner. Mijn (kleine) ergenis zit hem voornamelijk in de 2ehands markt. Als fictief voorbeeld:
Televisie uit 2010 met een adviesprijs van 2199 euro. De gemiddelde verkoopprijs in de eerste jaren ligt rond de 1600 euro. Als ik dan het prijsverloop zie bij bijvoorbeeld Tweakers.net dan zie ik dat de tv in de afgelopen jaren ook al voor 800 euro te koop heeft gestaan. En als klapper nu als overjarig winkelvoorraadmodel voor 579 te koop staat.

Echter geeft de verkoper alleen info van adviesprijs 2199 nu voor 1000 euro. Net alsof je dan een werelddeal maakt. Ik vind het dan wel lastig om zo iemand (komt ook voor hier op het forum) dan mee in overleg te gaan. Want wat is dan nog de reeele martkwaarde van die televisie?

Vrij normaal dat de verkoper refereert aan de verkoopprijs tijdens de eerste jaren, zeer waarschijnlijk heeft hij het toestel toen gekocht.

Dat de prijs van een toestel, dat al enige jaren op de markt is, flink daalt komt zeer waarschijnlijk doordat het een restpartij betreft, die met flinke korting door de fabrikant gedumpt wordt.
De laatste exemplaren van deze dumppartij gaan hierna voor een extra zacht prijsje weg.
Maar je koopt dan wel een verouderd toestel dat met zijn specificaties niet in de schaduw kan staan van de huidige modellen.

Als je het een artikel op de 2e hands markt graag wilt kopen, maar de vraagprijs te hoog vindt, kan je altijd contact opnemen met de verkoper.
Wie weet is hij het direct, of als hij weken later nog met het artikel zit, met je eens en kan je tegen een lagere prijs kopen.
Als jij het niet eens wordt over prijs, dan koop je toch niet en zoek je verder  ;D

Maar kruip niet voor dit soort onzin in de slachtofferrol, markt is markt!
If you can't stand the heat, get out of the kitchen.

darkrunner

Quote from: brtram on July 27, 2016, 10:34:45
Vrij normaal dat de verkoper refereert aan de verkoopprijs tijdens de eerste jaren, zeer waarschijnlijk heeft hij het toestel toen gekocht.
Ja is normaal ja dat die refereert aan de verkoopprijs,maar hier refereren ze aan de adviesprijs :)

rattaplan

ok maar dan vraag ik me wel af wat nu dan de precieze (echte) reden is dat er ook op dit forum zo krampachtig wordt gedaan over het bediscussiëren van de verkoopprijs in een verkooptopic?

Slachtofferrol of niet maar is het nu een open transparant verhaal of niet?
Kan ik dan in een verkooptopic uiteenzetten dat de verkoper bijvoorbeeld de huidige lage winkelprijs over het hoofd ziet? Waarom mag je mede geinteresseerden niet hierop wijzen? Alleen omdat de verkopende partij dan misschien geld misloopt ofzo?
Als de verkopende partij 1000 euro vraagt maar de reeele marktwaarde is 750 euro, dan loopt de verkopende partij toch geen geld mis. Hij krijgt ervoor wat de marktwaarde is.

Als er te laag wordt geboden wordt iemand altijd meteen voor gek verklaard en weet die niet wat iets waard is en probeert die er een slaatje uit te slaan, maar als er teveel wordt gevraagd is het ineens allemaal normaal. Dan mag je er niet over praten want anders loopt de verkoper misschien wel geld mis. Maar dat de koper teveel betaald is dan ineens moreel gezien weer geen issue.... apart....


brtram

Als je het niet eens bent met de forumregels kan je een PB sturen aan de moderators.



darkrunner

#70
En waarom zou dat via pb moeten,mods mogen toch ook gewoon hier uitleggen waarom ze achter het adviesprijs beleid staan,terwijl een gangbare verkoopprijs in mijn ogen die je zelf in je winkel hanteert correcter is tov potentiele kopers.
Ik heb buiten,we moeten ook winst maken om te overleven nog geen 1 deftige uitleg gekregen waarom een adviesprijs zetten correcter is dan de effectieve nieuwprijs.

akkoord winkels moeten ook winst maken en mogen sterker nog moeten dat maar on nu de schuld van al die prijs dalingen bij de klant te leggen is te zot...ga eens klagen bij je groothandelaar enz, voor een product bij je in de winkel ligt is de doos al bij 5 andere schuivers gepasseerd en telkens komen er zoveel tientjes bij...

brtram

Zucht, het begint zieliger en zieliger te worden.

Rattaplan, dwaalt van adviesprijs naar forumregels over prijsdiscussie in verkooptopic, vandaar de verwijzing naar pb aan moderators.





H&C Hifi

Quote from: darkrunner on July 27, 2016, 12:39:34
En waarom zou dat via pb moeten,mods mogen toch ook gewoon hier uitleggen waarom ze achter het adviesprijs beleid staan,terwijl een gangbare verkoopprijs in mijn ogen die je zelf in je winkel hanteert correcter is tov potentiele kopers.
Ik heb buiten,we moeten ook winst maken om te overleven nog geen 1 deftige uitleg gekregen waarom een adviesprijs zetten correcter is dan de effectieve nieuwprijs.

akkoord winkels moeten ook winst maken en mogen sterker nog moeten dat maar on nu de schuld van al die prijs dalingen bij de klant te leggen is te zot...ga eens klagen bij je groothandelaar enz, voor een product bij je in de winkel ligt is de doos al bij 5 andere schuivers gepasseerd en telkens komen er zoveel tientjes bij...


Als ik naar mezelf kijk kan/mag ik onze prijzen vaak niet als ''adviesprijs'' vermelden in een verkooptopic, tevens lokt de vraag adviesprijs uit dat er nog speling zit in de prijs... als ik mijn verkoopprijzen geef is daar in eigenlijk alle gevallen geen speling meer voor korting.

Als je groter inkoopt kan je vaak lagere inkoopprijzen krijgen als winkelier, ook grotere jaaromzetten
of goede relaties met importeurs kunnen zorgdragen voor betere inkoopprijzen.
Soms kan ik prijzen maken naar de consument waar een andere winkelier niet eens voor kan inkopen, we kunnen gewoonweg niet zo transparant zijn door deze prijzen openbaar te adverteren... (er ontstaan bij andere dealers nogal wat vraagtekens en importeurs krijgen moeilijke vragen die ze liever niet beantwoorden.)

Wil je de beste prijzen blijft het nog altijd het beste om iets meer moeite te doen dan enkel een tekoop topic te lezen of op een prijsvergelijker te kijken.


Prijsdalingen worden overigens veroorzaakt door de markt... combinatie van importeur / winkelier en consument.
Dit zag je voorheen bij oa. Marantz en Denon veel ... slecht voor de naam en het productvertrouwen, terwijl de producten gewoon erg goed zijn.
Mensen die nu wachten op extreme prijsdalingen kunnen helaas lang wachten, nieuwe producten die ineens voor de helft van de adviesprijs worden aangeboden omdat er een nieuw model op de markt komt zien we eigenlijk niet meer. (zorgt voor veel meer rust op de markt en minder onderlinge strijd)

darkrunner

HcHifi.nl bedankt voor je antwoord.

Een winkel hoort toch vrij te kunnen zijn zijn om de vraagprijs te kiezen die hij wil,dat een andere winkel daar niet aan kan,tja dat is dan toch die zijn probleem,en dan is het aan die winkel om met iets anders uit de hoek te komen voor klant binding.

Ik pleit ook niet voor extreme prijsdalingen,maar bv een adviesprijs zetten van 2000 en dan verkopen voor 1000 is ook geen extreme prijsdaling maar een vorm van misleiding,want dat product is nooit voor 2000 door die winkel verkocht geweest maar hij laat wel uitschijnen dat het product bij hem 1000 euro goedkoper is.



rattaplan

Bij Ibood heb je trouwens ook altijd die discussies. Daar wordt dan ook de torenhoge adviesprijs neergezet, waar het product vaak al nooit eens voor in de winkel heeft gelegen. Het noemen hiervan heeft alleen maar de bedoeling om het om mensen te misleiden in het feit dat ze een goede deal lijken te maken.