Nieuwe HDMI 2.1-norm voor verbeterde UHD HDR-techniek

Started by Koiboy, July 21, 2016, 14:15:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koiboy

"Marktpartijen werken aan HDMI 2.1. Deze nieuwe norm is nodig om in de toekomst een betere en dynamische vorm van de beeldtechniek HDR te gaan gebruiken.

De huidige HDMI-norm 2.0 ondersteunt eveneens HDR en is in de meeste Ultra HD-televisies aanwezig. Bij HDMI 2.1 is er een bredere ondersteuning van de beeldtechniek HDR. Hierdoor kan dynamische megadata gebruikt worden. HDMI 2.1 is nodig omdat er in de huidige 2.0 norm beperkingen bij doorgifte van het HDR-signaal zijn. Zo kan op dit moment alleen statische metadata binnen de HDR-techniek gebruikt worden. Bij dynamische megadata is een meer optimaler beeld op het televisiescherm zichtbaar.
WEER NIEUWE ULTRA HD-TELEVISIE NODIG?
HDMI 2.1 is nog niet officieel gepresenteerd, maar uit uitlatingen van fabrikant TPVision (Philips) blijkt dat de aankondiging van de nieuwe norm nog slechts een kwestie van tijd is. Voor de consument komt wel een groot nadeel om de hoek kijken. De huidige Ultra HD-televisies hebben geen HDMI 2.1-poorten. Daarnaast zijn de meeste 4K UHD-televisies voorzien van de HDR10-standaard. In deze standaard is er alleen ondersteuning van statische – en dus geen dynamische – megadata. De vraag is dus of bij de huidige televisies de HDMI en HDR via firmware naar de hogere normen kunnen worden opgewaardeerd of dat dit alleen met een aanpassing van de hardware kan. In het laatste geval dient de consument een nieuwe Ultra HD-televisie te kopen om van de nieuwe technieken gebruik te kunnen maken."

Gevonden op http://www.totaaltv.nl/nieuws/22535/nieuwe-hdmi-norm-voor-verbeterde-ultra-hd-hdr-techniek.html

marz01

pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

Dura

Ik wacht op de 8K tvs, en bijbehorende standaards, die de markt opkomen zodra de 4K markt verzadigd is.
Hopelijk houdt mijn simpele full HD plasma het tot die tijd uit.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

VincentG

Ze komen zo snel met updates voor HDMI, dat ik me af en toe afvraag of daar wel echt een nieuwe HDMI versie voor nodig is...
Je zou verwachten dat je dergelijke data ook gewoon door een oudere HDMI kabel/poort moet kunnen sturen.
Marantz SR5010 - Marantz UD5007
Klipsch RP-260F - RP-450C - RP-250S - R-112SW

Peerless Monster

Jippie! Met zijn allen allemaal nieuwe surroundbakken!!
Haha geweldig.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Marino

Shit, heb ik net een oldtimer surround processor gekocht.. Ach heb dan ook geen ht in huis!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2