DLNA werkt niet door ziggo/upc modem

Started by Marty__Mouse, July 20, 2016, 12:07:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marty__Mouse

Hallo,

Ik zit met een probleem waarvan ik hoop dat iemand me ermee kan helpen.
Helaas heb ik niet heel veel verstand van netwerken maar ik doe m'n best om alles zo goed mogelijk uit te leggen 

Na aanschaf van een nieuwe receiver (Denon X2200W) wil ik graag mijn NAS (Synology 212j) kunnen benaderen met de receiver om er muziek vanaf te kunnen spelen zonder dat ik daarvoor de mediapc hoef aan te zetten.
Normaliter zou dit met de Mediaserver-app op de synology moeten kunnen, maar ik ben bang dat mijn Ziggo (UPC) Ubee modem roet in het eten strooit.

Voorheen had ik een andere modem en daaraan een draadloze Linksys e2000 router aangekoppeld.
Daarin had ik alles een vast IP adres gegeven en vanaf de mediaspelers in huis vond ik de NAS m.b.v. DLNA/UPnP en kon ik ze zo benaderen.
Omdat er wat problemen waren met het modem kreeg ik destijds nog van UPC een nieuw modem, volgens mij de UBEE EVW 3200.
De Linksys is daarna naar boven verhuisd om ook op zolder fatsoenlijk WIFI te hebben en bedraad aangesloten als accespoint in 1 van de 4 poorten dus ik heb een verlenging van het bestaande netwerk gemaakt(waarbij ik ook weer een mediaspeler bedraad in de Linksys heb geplugd) . Dit werkt allemaal prima en naar wens.

Voor zover ik begreep ondersteunt dit modem/router geen vaste IP-adressen, daarom heb ik alle apparaten in huis individueel een ip adres gegeven in de range 192.168.0.2 t/m 192.168.0.10. De DHCP range van het modem heb ik vervolgens laten beginnen op 192.168.0.20. Dit werkt ansich prima.

Alleen op de mediaspelers (en de smart TV) is de NAS nu niet meer automatisch zichtbaar onder DLNA/UPnP en heb ik op elk apparaat de NAS opgezocht m.b.v. het vaste IP adres wat de NAS heeft (in dit geval 192.168.0.3).
Nu heb ik dus mijn nieuwe receiver aangesloten en aangekoppeld op het netwerk en zou ik gebruik willen maken van de Media Server maar via de DLNA wordt de NAS dus niet gevonden.
Normaliter zou ik ook hier proberen om de NAS handmatig toe te wijzen d.m.v. het vaste IP adres, maar dit werkt helaas niet omdat ik nergens de optie vind om IP adressen in te voeren.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het makkelijkst op kan lossen?

Zou het anders een optie zijn om een losse Switch aan de bestaande modem te pluggen? Ervan uitgaande dat bij een losse switch het wel mogelijk is om binnen de bestaande DHCP reeks vaste IP adressen toe te wijzen zodat de NAS wel weer via DLNA/UPnP gezien wordt? Of denk ik hiermee te makkelijk?

Een voordeel is dan ook dat ik een switch met 8 poorten kan aanschaffen omdat ik de 4 poorten nu vol heb en de Denon nu via WIFI is aangesloten, die wil ik uiteindelijk ook bedraad aangesloten hebben.
Wilde daarom de NAS in eerste instantie boven bij op het accespoint aansluiten maar met een nieuwe switch is dat dus niet nodig.

Maar is een nieuwe switch een goede oplossing denken jullie? En aan wat voor een switch moet ik dan denken? Wil er niet teveel geld aan uitgeven om eerlijk te zijn, had namelijk de hoop dat het zo zou gaan werken.
Of is er misschien een work-around om de Denon alsnog de NAS te laten vinden?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Siddartha

waarom wil je per se elke apparaat een vast ip geven?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Marty__Mouse

Quote from: Siddartha on July 20, 2016, 12:46:22
waarom wil je per se elke apparaat een vast ip geven?
Ze hoeven het niet persé allemaal te hebben. Maar de NAS sowieso wel, want die wil ik van buitenaf kunnen benaderen. En gemakshalve heb ik de laptopjes en de mediaspelers en de tv e.d. ook maar een vast ip gegeven. Het probleem zit hem hier nu juist bij de NAS, die kan de Denon niet benaderen ivm het buiten de range vallen van de IP adressen en juist die moet een vast IP hebben.  :(

_ MarcelloW _

Dat stel je toch gewoon in je Nas in?
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Marty__Mouse

#4
Quote from: _ MarcelloW _ on July 20, 2016, 15:31:28
Dat stel je toch gewoon in je Nas in?

Klopt, heb het ip adres ook per apparaat ingevoerd, de brakke ziggo modem ondersteunt formeel ook geen statische IP, dus ik heb m'n DHCP range aangepast en per apparaat (dus ook in mijn Synology NAS) zelf een IP adres gekozen buiten deze range (ingesteld op het apparaat zelf niet in de modem).

tommi

Weet je zeker dat je als 'guest' die synology probeert te benaderen, er geen naam en wachtwoord ingevoerd hoeft te worden? Als de synology helemaal niet zichtbaar is in het netwerk door je mediaspelers, zou het ook nog kunnen zijn dat je mediaserver niet geactiveerd is, dan worden die mappen niet goed zichtbaar in het netwerk. Die programmaatjes willen nog wel 'ns uitgeschakeld raken na een update van het DSM.

Tom
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

br@m

Een switch kan geen ip adressen configureren dus dat gaat je niet helpen.

Ik vermoed toch dat je een routing probleem hebt.

Ik zou in de router de DHCP range toch bij .1 of .2 laten beginnen (bijv 192.168.0.2 - 192.168.0.51) en dan via DHCP binnen die range vaste ip adressen uitdelen voor de apparaten waar voor je dat wilt.

Meestal (altijd?) hebben DHCP servers in routers de mogelijkheid om via DHCP vaste adressen uit te geven dor een ip adres te koppelen aan het MAC adres van de ethernet kaart. Bij mijn Linksys router heet dat MAC & IP binding.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile