Streaming componenten wel/niet (extreem) dynamisch ontkoppelen/isoleren?

Started by Jean Sibelius, July 15, 2016, 17:43:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jean Sibelius

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af of er mensen hier op het forum zijn die uitgebreid ('extreem') getest hebben met het dynamisch ontkoppelen/isoleren van streaming componenten zoals de NAS + voeding, switch + voeding, router + voeding, .... in hun set-up en eventueel ten opzichte van de rest van hun audiocomponenten.

Mogelijke opties zijn 1) de streaming componenten wel deel uit laten maken van de apparatuur in het audiorack of 2) de streaming componenten apart van het rack plaatsen (bv. op een eigen platformpje), de NAS is namelijk zelf ook een stoorbron door de draaiende HD's en voor het plaatsen van deze kleinere componenten is een ondersteuningsplatform in het rack nodig wat zelf ook weer gevoelig is voor akoestische excitatie met trillingen tot gevolg. Nadeel is dat het 'platformpje' nooit zo goed dynamisch zal ontkoppelen/isoleren als een 'full-blown' audiorack (maar ik ben niet van plan om een dedicated rack te kopen voor alleen de streaming componenten) >:D.

Dilemma: verstoringen van buitenaf kunnen de werking van de genoemde streaming componenten ook nadelig beïnvloeden (wat weegt zwaarder?)

Als het niets uitmaakt dan prefereer ik optie 2) omdat die optie goedkoper is dan 1) en eerlijk gezegd vind ik de streaming componenten minder fraai om naar te kijken (het oog wil tenslotte ook wat), maar uiteindelijk wil ik uiteraard de best mogelijke audiokwaliteit realiseren in mijn situatie.

Iemand een idee/mening hierover? Alvast bedankt! :)


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

chansig

Ik heb wel een idee maar daar zit je vast niet op te wachten. :D

Succes met het zoeken van de laatste puntjes op de i.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Jean Sibelius

Quote from: chansig on July 15, 2016, 17:46:48
Ik heb wel een idee maar daar zit je vast niet op te wachten. :D

Succes met het zoeken van de laatste puntjes op de i.

Gr. Hans

Ik kan zo wel raden wat jouw idee hierover is :) :D
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

bmateijsen

NAS plaats je bij de router... die maakt altijd lawaai ;). Dan kan je in de ruimte zelf evt. wifi-extensie doen, als je niet voldoende WIFI kracht hebt.

Kingpin

Ik heb de streaming componenten in het rack, omdat ik de uitgang van dataoverdracht zo kort mogelijk wil houden tussen streamer en DAC en versterker.
Er zitten verschillen tussen wifi en bedraad aansluiten alsook tussen de gebruikte ethernet kabels.
Mijn voorkeur gaat uit naar wifi mits je ontvangst goed is. Dit geeft technisch gezien de minste storing van het signaal en is vrij van 'rotzooi' op je signaal omdat RF wordt omgezet in een puur zuivere lpcm signaal.
Daarnaast is mijn setup compleet aangepast wbt voedingen, deels draait geheel op LiPo's en de rest op uiterst nauwkeurige lineaire voedingen, allen zo opgebouwd dat aarde geen invloed kan hebben op signaalaarde.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Achiel

Nas staat bij mij in de meterkast, vervolgens naar een Asus router over welke ik heel tevreden ben en vanaf daar bedraar naar een Netgear switch bij de stereo, vanaf daar naar de Linn streamer, de smart tv en de Mede8er voor films te streamen.

Wat ik zeker wel aanraadt is goede netwerkkabels, heb recent alle door de jaren bij elkaar geraapte kabels vervangen door kabels van Vention, 1 van mijn beste kabel upgrades in jaren. De mede8er had moeite met blueray discs te streamen, dat is met de Vention kabels geheel over!

Verder zou ik me niet té druk maken over ontkoppelen, de Linn pootjes zijn voor mij goed genoeg, de Mede8er maakt in mijn ogen al helemaal niet uit.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

Jean Sibelius

Hoi Bjorn, Kingpin en Achiel,

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties :) Als ik jullie reacties lees, dan ben ik al een goed eind op weg!

Voor de volledigheid... ik heb al gestabiliseerde lineaire voedingen op de switch en op de router zitten. Tussen de NAS (switch en Trinnov zitten korte lengte hoogwaardige CAT-kabels (alles geplaatst in het huidige audiorack wat op korte termijn vervangen gaat worden). De router en switch zijn galvanisch van elkaar gescheiden via een zgn. GISO. De switch krijgt alleen maar signalen door direct van de NAS naar de Trinnov (via de high-priority poorten). Alle componenten zijn al ontkoppeld via 'schuim' of master base, maar dat is eenmalig dynamisch ontkoppeld. Ik vraag me af of er nog verbetering te realiseren zou zijn als je bv. driemaal dynamisch ontkoppeld.

Op de NAS heb ik overigens nog de standaard voeding zitten (100W), maar als ik daar een gestabiliseerde lineaire voeding aan wil hangen kost me dat zo'n E500 (vind ik nu even wat te gortig).

@Kingpin: wat bedoel je met LiPo's?


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Kingpin

LiPo is een Lithium-Ion-Polymeer accu.
Deze zit achter een regulator die de boel op de gewenste spanning houd.

Daarnaast zit alles achter m'n DIY verdeelbox met een DC Blokker en een uiterst goede lijn filter (filtert pas vanaf het hoorbare gebied om dynamiek verlies te voorkomen).
Alles volledig sterbedraad.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

eduard

Jan meerdere noemde het al. Dat  het waarschijnlijk beter is om de nas buiten de ruimte te plaatsen.
Of is jouw nas helemaal stil wat ik me met standaard harde schijven niet kan voorstellen.

Eduard

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


Jean Sibelius

Quote from: Kingpin on July 17, 2016, 15:43:44
LiPo is een Lithium-Ion-Polymeer accu.
Deze zit achter een regulator die de boel op de gewenste spanning houd.

Daarnaast zit alles achter m'n DIY verdeelbox met een DC Blokker en een uiterst goede lijn filter (filtert pas vanaf het hoorbare gebied om dynamiek verlies te voorkomen).
Alles volledig sterbedraad.
Bedankt voor je toelichting! Dan zit het qua stroomvoorziening bij jou wel goed 8)

Quote from: eduard on July 23, 2016, 21:14:57
Jan meerdere noemde het al. Dat  het waarschijnlijk beter is om de nas buiten de ruimte te plaatsen.
Of is jouw nas helemaal stil wat ik me met standaard harde schijven niet kan voorstellen.
Hoi Eduard. Bedankt voor je input :) Ik hoor de NAS tijdens normaal gebruik niet. Ik heb tussen mijn NAS en de Trinnov nog een switch zitten (met daartussen hoogwaardige en 'dure' ethernet kabels), vandaar dat ik hem graag in de buurt houdt. Heb overigens in de ruimte waar mijn stoppenkast hangt nog wel plek over, dus mocht het alsnog een issue worden dan kan alles daar naartoe verhuizen.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)