Waarom kabelprobleem voor firmware JVC X5000 ?

Started by Koiboy, July 14, 2016, 20:12:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koiboy

Vraagje over het installeren van firmware op mijn JVC X5000 projector.

Dit is wat JVC erover zegt:
"USB-to-RS232C adapter (required only for PCs without a built-in RS-232C serial port).
A quality adapter is required that is capable of both positive and negative voltage levels.
Some less expensive adapters may only provide positive voltage levels.
*Tested with Tripp Lite Keyspan (model#: USA-19HS) & Staples USB-Serial Adapter (Item: 837560)"


Daarom kocht ik in China het kabeltje met de blauwe stekkers.

De firmware handleiding zegt dat ik eerst de JVC electrakabel moet loshalen, dan mijn data-kabeltje plaatsen en dan de JVC electrakabel weer mag inpluggen.
Ik heb dat gedaan, de compoort wordt direct herkend door de installatiesoftware....maar na het starten van de datatransfer is de melding "Communication Failed".

JVC zelf zegt met deze kabel (met zwarte stekker) te hebben getest: https://www.tripplite.com/keyspan-high-speed-usb-to-serial-adapter~USA19HS/

Tripplite toelichting:
Overview
The USA-19HS Keyspan® High-Speed USB-to-Serial Adapter allows you to connect a serial device to a computer or laptop with a USB Type-A port. Widely recommended by serial device manufacturers, the USA-19HS attaches to switches, routers, barcode scanners, GPS units, point-of-sale devices, lab equipment, network storage devices and other devices with a 9-pin serial port. The included 3-foot detachable cable supports data transfer speeds up to 230 Kbps—twice as fast as a built-in serial port. The USA-19HS works with any USB cable up to 16 feet. An LED indicates data activity. This adapter requires no external power and, at just 2 ounces, packs away easily in your laptop bag for use on the go. Windows line monitor and data trace software included. Easy to upgrade with free software downloads. Works with Windows (up to 10) and Mac OS (up to 10.11). Compliant with the Federal Trade Agreements Act (TAA) for GSA Schedule purchases.
Features
Works with DB9 Serial Devices
•   Connects to switches, routers, barcode scanners, GPS units, point-of-sale devices, lab equipment, network storage devices, modems, graphics tablets and other devices with a 9-pin serial port
•   Supports data transfer speeds up to 230 Kbps—twice as fast as a built-in serial port

Easy to Set Up and Use
•   No external power supply needed
•   Weighs just 2 oz. for convenient transport in your backpack or laptop bag
•   Includes detachable 3-ft. USB Type-A cable
•   Works with any USB cable up to 16 ft.


Naar jullie mening: zijn dit, qua techniek, verschillende kabels en lukt daarom mijn upload van de data niet....wat denken jullie ervan?


Koiboy

#1
...

hifiman


vik

Heb je een probleem met je JVC?

Ik waarschuw je bij deze dat het behoorlijk fout kan geen met deze converters met het gevolg dat je JVC helemaal niets meer doet en terug moet voor een nieuwe FW installatie.

Ik ken iemand waarbij dat is gebeurd met een X5000, en de oorzaak lag bij de converter.

Als je geen probleem ervaart zou ik je adviseren het zo te laten. "if it ain´t broke don´t fix it"
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kjelt

Er zit vaak een FTDI chip in dit soort converters en die worden in China ook nagemaakt , de chip dus. Dat werkt niet altijd even goed afhankelijk van de driver.
Dik jaar geleden heeft FTDI zelfs drivers uitgebracht die de kloon-chips express disablede, is nu terug gedraaid vanwege de ophef die ontstond.

Daarnaast valt het me gigantisch op dat bij jouw kabeltje er een female DB9 connector zit terwijl alle RS232 converters die ik heb (stuk of 5) en ook degene die JVC laat zien een male DB9 plug hebben. Dat is de standaard voor een PC een male DB9 connector.
Ik zou gewoon een fatsoenlijke converter kopen en ook even het berichtje van Vik lezen.

Koiboy

Even terug haar mijn probleemstelling:

Bij het installeren van de nieuwste firmware op de X5000 meldt de software "Communication Failed".
Mijn aanname is dat het een kabelprobleem is.

Het bevreemdt mij dat JVC de kabel niet meelevert met de projector omdat het geen standaard kabel is.
Ook vraag ik mij af of ik de enige eigenaar ben die deze vraag heeft...of wordt in de praktijk nieuwe firmware vaker niet dan wel geïnstalleerd.

@CineMike: Dank voor je waarschuwing, die neem ik zeker ter harte.
@Kjelt: de kabel die ik kocht heb ik o.a. geselecteerd op de female connector, de RS232 uitgang van de projector is immers een male connector.
             Voor een kabel  met male connector heb ik een losse gender-adapter nodig.
             In die verbinding zijn de schroefjes aan de kabelconnector te kort om hem vast te schroeven aan de projector

Zou je mij middels een linkje willen verwijzen naar de kabel die naar jullie kennis en inzichten wèl voldoet aan de JVC specificaties.



Kjelt

Quote from: Koiboy on July 18, 2016, 11:15:53
Het bevreemdt mij dat JVC de kabel niet meelevert met de projector omdat het geen standaard kabel is.
De reden lijkt mij duidelijk, kennelijk is het niet de bedoeling dat de einduser zelf de firmware updates doorvoert. Als ik Vik's verhaal lees is er een kans dat het goed misgaat dus nog een reden om het niet zelf te doen.
Moderne apparatuur waarbij de eindgebruiker zelf firmware updates kan doorvoeren volstaan vaak met een usb of ip ingang.

QuoteOok vraag ik mij af of ik de enige eigenaar ben die deze vraag heeft...of wordt in de praktijk nieuwe firmware vaker niet dan wel geïnstalleerd.
Mijn ervaring tot nu toe (15 jaar) alleen bij zeer noodzakelijke firmware updates, dus dat de projector kapot kan gaan als het niet gebeurt wordt er contact gezocht om de projector op te sturen of in te leveren bij je dealer om een firmware update uit te voeren. Maar meestal niet dus. Het verbaasd me trouwens dat je er dan wel aan kunt komen.
Als deze firmware gewoon op het internet te vinden is en voor iedereen te downloaden zou je dus wel verwachten dat er een kabel bijgeleverd wordt en instructies.

Ik ken de JVC specificaties van de kabel en de pinout niet maar als ze een male connector op de projector hebben gezet dan is het niet standaard. PC is male, eind device is female.

Kjelt

Net even de handleiding snel doorgekeken en daar staat exact bij wat voor kabel je moet gebruiken, een gekruisde rs232 kabel dus kun je met een multimeter precies nameten.
Even checken of jouw kabel dus ook de Rx op dezelfde pin heeft als een standaard kabel, want aangezien het een female connector is kan het best zijn dat hij al gekruist is.
Dus neem een andere oudere pc met rs232 connector of evt een ander apparaat met rs232 en ga eerst via een terminal programma daar eens mee communiceren.

Koiboy

@Kjelt: nuttige info maar....ik merkte dat ik direct in mijn weerstand schoot omdat ik als consument blijkbaar ook geacht wordt mij te verdiepen in de signalen op de diverse pinnetjes van de connectors.  :dozingoff:

Eigenlijk vind ik het heel erg raar dat een consumentenproduct, waarvoor software updates worden uitgegeven, in de praktijk een risicotoestel wordt als je niet heel erg voorzichtig bent.
Zorg dat het apparaat draadloos bereikbaar is en updates via deze 24/7 verbinding automatisch kunnen worden geïnstalleerd.

Vergelijk dat met bijvoorbeeld televisietoestellen en smartphones waar alle mogelijke kabeltjes (standaard usb) worden meegeleverd en nieuwe software installeren een simpele handeling is.
Als JVC over firmware installeren een schadeclaim krijgt en afwijst vraag ik mij af of dat stand houdt. Ik vind dat je als fabrikant van de gemiddelde consument weinig tot geen belangstelling mag verwachten ten aanzien van wat er in het apparaat zoal gebeurt. De klant is gebruiker van waarvoor het apparaat is ontwikkeld.
Het ligt wat mij betreft in de lijn der verwachtingen dat sommige consumenten hiermee de fout ingaan en hun projector schade oploopt.




Kjelt

Televisies hebben een ip stekker waarmee ze rechtstreeks aan het internet hangen en een fw update kunnen krijgen. Komt bij projectoren ook nog wel.

vik

Als ik je nog een advies mee mag geven: nooit FW updaten via wifi. Altijd een vaste kabel gebruiken, dat geldt ook voor processoren. Als het fout gaat via wifi ben je ook hiermee de Sjaak. Ik snap je frustratie richting JVC. Maar ervaar je nou een probleem met je JVC? Ik heb mijn X5000 nog nooit voorzien van een update.


Quote from: Koiboy on July 18, 2016, 14:49:57
@Kjelt: nuttige info maar....ik merkte dat ik direct in mijn weerstand schoot omdat ik als consument blijkbaar ook geacht wordt mij te verdiepen in de signalen op de diverse pinnetjes van de connectors.  :dozingoff:

Eigenlijk vind ik het heel erg raar dat een consumentenproduct, waarvoor software updates worden uitgegeven, in de praktijk een risicotoestel wordt als je niet heel erg voorzichtig bent.
Zorg dat het apparaat draadloos bereikbaar is en updates via deze 24/7 verbinding automatisch kunnen worden geïnstalleerd.

Vergelijk dat met bijvoorbeeld televisietoestellen en smartphones waar alle mogelijke kabeltjes (standaard usb) worden meegeleverd en nieuwe software installeren een simpele handeling is.
Als JVC over firmware installeren een schadeclaim krijgt en afwijst vraag ik mij af of dat stand houdt. Ik vind dat je als fabrikant van de gemiddelde consument weinig tot geen belangstelling mag verwachten ten aanzien van wat er in het apparaat zoal gebeurt. De klant is gebruiker van waarvoor het apparaat is ontwikkeld.
Het ligt wat mij betreft in de lijn der verwachtingen dat sommige consumenten hiermee de fout ingaan en hun projector schade oploopt.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

ruderik

Staan de instellingen voor de seriële poort op de pc juist ingesteld?
Zo ja, zou ik investeren in een fatsoenlijke converter met FTDI chip of er gewoon niet aan beginnen. If it ain't broke, don't fix it.
Marantz DV-9600, VDH interlinks,Rega Elicit-R, Rega P3, Totem Sttaf, Tress kabel, Mordaunt short 907 sub.

Koiboy

@CineMike: Ik heb (gelukkig) geen probleem met de projector.

Het gaat mij er vooral om dat een aangeboden functionaliteit in de praktijk blijkbaar is omgeven met onduidelijke mitsen en maren. Dat heb ik geleerd van de reacties hier en ik vind het klantonvriendelijk. De fabrikant zelf zegt daarover niets en op websites en in reviews van projectorverkopers heb ik nooit gelezen dat er een firmware installatierisico bestaat. Verkopers zouden wat mij betreft de kabel standaard kunnen aanbieden ('klanten voor deze projector kochten ook....') of een firmware upgrade service aanbieden (goed voor klantenbinding).

De nieuwste firmware van JVC zorgt naar mijn weten vooral voor een kant en klare instelling voor HDR, die heb ik nu zelf aangebracht in de instellingen.

Naar mijn smaak hebben we genoeg informatie over dit onderwerp uitgewisseld, dank voor alle input!


Kjelt

Quote from: Koiboy on July 19, 2016, 11:34:33
Het gaat mij er vooral om dat een aangeboden functionaliteit in de praktijk blijkbaar is omgeven met onduidelijke mitsen en maren.
Als ik de handleiding lees staat er NIETS over een firmware update functionaliteit.
Er staat alleen dat je via RS232 de projector kunt bedienen met een pc (of ander device).
Dus wat jij wilt is eigenlijk door JVC niet beschreven, net als bv hoe je in het service menu komt etc. Dus alleen voor werkplaatsen/service technici.

hillie

#14
Naast een USB-to-RS232 adapter heb je een null-modem kabel nodig. Deze laatste is belangrijk. Alles staat goed beschreven in de instructies.

DVDmartinDVD

Ok ik wil mijn JVC een update geven vanwege de HDR functie.

Dus van FW.83.1 naar FW.83.2

Na het lezen van deze topic weerhoud het mij om dit zo maar te doen.

Is het iemand gelukt om het zelf te doen of is het toch handiger om dat door een dealer te laten doen? Ook vanwege garantie als het fout zou gaan.

Alvast bedankt.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

vik

Martin ik heb mijn Keyspan adapter net binnen gekregen. Als ik mijn null modem kabel heb ontvangen wil ik jou als JVC dealer de service bieden om je projector te updaten.

Dan moet je wel even op en naar Den Bosch. Gelukkig zijn de Bossche bollen van Jan de Groot geen straf maar misschien dat je lichaam daar anders over denkt.  :devil: :laugh:




Quote from: DVDmartinDVD on November 13, 2016, 10:47:49
Ok ik wil mijn JVC een update geven vanwege de HDR functie.

Dus van FW.83.1 naar FW.83.2

Na het lezen van deze topic weerhoud het mij om dit zo maar te doen.

Is het iemand gelukt om het zelf te doen of is het toch handiger om dat door een dealer te laten doen? Ook vanwege garantie als het fout zou gaan.

Alvast bedankt.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike