Moederbord met parallelle poort en win XP drivers

Started by Kjelt, July 13, 2016, 23:15:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Ik wil een nieuwe goedkope liefst kleine pc bouwen om twee hobbie apparaten aan te sturen die nog een parallele poort nodig hebben en ook Windows XP. Zijn behoorlijk dure apparaten geweest en heb er zelfs tweedehands behoorlijk wat geld voor neer moeten tellen dus vervangen van deze apparaten zit er niet in.

Ik heb al geprobeerd met win7 in compatibiliteits modi etc en ook met insteekkaarten met par. poort of usb->par poort adapters, helaas dat werkt allemaal niet.

Dus zoek ik een liefst nieuw moederbord met parallele poort en windows xp drivers dus niet met hardware of processor die niet door xp ondersteund wordt.
Ik zie wel moederborden met par poort maar kan niet achterhalen of xp daar ondersteund wordt.
Heeft iemand enig idee of en hoe ik dat kan checken of andere tips?

jossie

Niet gewoon een oude XP pc kopen en uit elkaar halen? Die gaan nooit stuk.
Omni !

jossie

Er zijn diverse aanbieders die een complete Dell bv voor 50-80 euro verkopen, XP geinstalleerd en disk erbij (soms). Ik heb er misschien ook nog wel een voor je staan.
Omni !

Kjelt

Quote from: jossie on July 13, 2016, 23:24:54
Niet gewoon een oude XP pc kopen en uit elkaar halen? Die gaan nooit stuk.
:-[ dat is de reden dat ik een nieuwe wil, vandaag is mijn tweede oude pc overleden, voornamelijk de eide hdd's. En onbetrouwbaarheid na 15 jaar. Met een nieuwe kan ik weer 12 jaar probleemloos verder.

jossie

Ja, maar als je zo'n Dell fabrieksding koopt met CD kun je er gewoon een nieuwe harddisk inzetten of misschien een ssd?
Omni !

Kjelt

Ik wil inderdaad voor een ssd gaan en zal dan een ide->sata adapter moeten gebruiken, OS ondersteund de ssd natuurlijk niet optimaal, bios ook niet, ik weet niet wat ik me allemaal op de hals ga halen. Liever dan een nieuw moederbord waar geen ultra moderne componenten op zitten. Zoiets zal er toch wel zijn, industriele pc ofzo? Ik ga me wel eens verdiepen wat er allemaal te koop was, hoopte dat er hier iemand was die het ook pas gedaan had.

Raphie

#6
Quote from: Kjelt on July 14, 2016, 09:24:12
Ik wil inderdaad voor een ssd gaan en zal dan een ide->sata adapter moeten gebruiken, OS ondersteund de ssd natuurlijk niet optimaal, bios ook niet, ik weet niet wat ik me allemaal op de hals ga halen. Liever dan een nieuw moederbord waar geen ultra moderne componenten op zitten. Zoiets zal er toch wel zijn, industriele pc ofzo? Ik ga me wel eens verdiepen wat er allemaal te koop was, hoopte dat er hier iemand was die het ook pas gedaan had.
ik vind dat je het nogal moeilijk voor jezelf maakt, gewoon een oude laptop met XP licentie, een SSD op IDE heeft géén nut. Er zijn trouwens ook ZAT XP laptops met sata 1 of sata 2 harddisk.
Een compoort applicatie is ook 19.200 baud, dus ook niet echt een performance killer :D
Gewoon een 10 jaar oude laptop van een paar tientjes en gaan. Je hoeft het niet spannender te maken dan dat het is.
JBL PRX Power!

Sjaak_Banaan

Misschien een idee om die Windows XP computer virtueel te draaien op een moderne pc of laptop? Bijvoorbeeld met VMware of VirtualBox.
Op die manier zou je wel het performance voordeel van je SSD en andere componenten hebben (vermoed ik).
Mogelijk is er een adapter voor de poort die jij zoekt naar bijvoorbeeld usb?
Over wat voor apparaten heb je het eigenlijk?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Raphie

Quote from: Sjaak_Banaan on July 14, 2016, 09:48:18
Misschien een idee om die Windows XP computer virtueel te draaien op een moderne pc of laptop? Bijvoorbeeld met VMware of VirtualBox.
Op die manier zou je wel het performance voordeel van je SSD en andere componenten hebben (vermoed ik).
Mogelijk is er een adapter voor de poort die jij zoekt naar bijvoorbeeld usb?
Over wat voor apparaten heb je het eigenlijk?
dit heb ik echt nog nooit goed werkend gezien. Een VM is leuk wanneer er NIKS hardwarematig aanhangt wat afhankelijk is van eigen drivers :D
JBL PRX Power!

Sjaak_Banaan

Misschien wanneer Kjelt kan aangeven om wat voor apparaten het gaat, het misschien ook makkelijker is om mee te denken.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Kjelt

Het gaat oa. om een professionele device programmer van BP electronics, ik heb de laatste versie van de software geprobeerd te installeren op virtual machines en ook onder Win7 met XP compatibiliteitsmodus aan, geen succes.

Quote from: Raphie on July 14, 2016, 09:38:23
ik vind dat je het nogal moeilijk voor jezelf maakt, gewoon een oude laptop met XP licentie, een SSD op IDE heeft géén nut.
Gewoon een 10 jaar oude laptop van een paar tientjes en gaan. Je hoeft het niet spannender te maken dan dat het is. 
Tja ik heb nu twee pc's de geest zien geven, ik kan ze wel weer oplappen en aan de praat krijgen hoor maar baal er een beetje van. In plaats van devices te programmeren ben ik meer tijd kwijt aan het aan de gang houden van de pc hardware. Dus wil eigenlijk gewoon een nieuwe bouwen, met een Celeron processor kost het tegenwoordig geen drol meer alleen de XP compatibiliteit is een probleem.
Laptop, mwaaahh ben ik niet zo'n voorstander van eerlijk gezegd, die zijn helemaal niet meer aan de praat te houden als het mis gaat en die dingen uit die tijd zijn zooooooo traag  :(
Maar bedankt voor het meedenken  :)

Cyrus·

Ik heb wellicht nog wel wat voor je staan. Degelijke Maxdata PC uit de XP-tijd, staat bij mij al enige tijd in het archief. Stevige processor (voor die tijd) en 4GB of misschien zelfs 8GB geheugen. Komt wel zonder HD's, verder compleet.

PM maar even bij interesse.
Groeten,
Edwin

dennism

Quote from: Kjelt on July 14, 2016, 10:13:00
Het gaat oa. om een professionele device programmer van BP electronics, ik heb de laatste versie van de software geprobeerd te installeren op virtual machines en ook onder Win7 met XP compatibiliteitsmodus aan, geen succes.
Tja ik heb nu twee pc's de geest zien geven, ik kan ze wel weer oplappen en aan de praat krijgen hoor maar baal er een beetje van. In plaats van devices te programmeren ben ik meer tijd kwijt aan het aan de gang houden van de pc hardware. Dus wil eigenlijk gewoon een nieuwe bouwen, met een Celeron processor kost het tegenwoordig geen drol meer alleen de XP compatibiliteit is een probleem.
Laptop, mwaaahh ben ik niet zo'n voorstander van eerlijk gezegd, die zijn helemaal niet meer aan de praat te houden als het mis gaat en die dingen uit die tijd zijn zooooooo traag  :(
Maar bedankt voor het meedenken  :)

Je zou kunnen kijken naar nieuwe industriële pc's, die komen regelmatig nog met XP ondersteuning / hardware die werkt onder XP.

Verder hoef je nieuwe hardware denk ik niet te proberen, XP compatibiliteit bij consumenten / standaard zakelijke hardware is al jaren (zeer begrijpelijk) erg weinig tot niet meer aanwezig.


Quote from: Raphie on July 14, 2016, 09:52:19


dit heb ik echt nog nooit goed werkend gezien. Een VM is leuk wanneer er NIKS hardwarematig aanhangt wat afhankelijk is van eigen drivers :D
.

VM voor oude meuk komt nog best regelmatig voor, al hangt het inderdaad wel erg van de hardware af, en of je hardware ondersteuning heeft voor passtrough.


Kjelt

Inmiddels van CyrusOne een pc aangeboden gekregen  :worship: die behalve XP ondersteuning en een parallelle poort ook nog eens Sata aansluitingen heeft  :pompom:
Ik kan voorlopig dus weer vooruit  :thumbs-up: .

jossie

Ach... Die heb ik je vijf posts eerder ook aangeboden... Ik zet 'm wel weer in het rack. Mijne had wel XP pro...

[emoji16]
Omni !

Kjelt

Quote from: jossie on July 15, 2016, 21:57:48
Ach... Die heb ik je vijf posts eerder ook aangeboden... Ik zet 'm wel weer in het rack. Mijne had wel XP pro...
[emoji16]
Ah sorrie overheen gelezen waarschijnlijk omdat mijn hoofd vol zat met een nieuw board maar ja die zijn er dus echt niet meer die XP support hebben.

jossie

#16
Geeft niks, 't is 'n gruwelijk mooie SFF met 'n onberispelijke track record.
Neemt genoegen met het kleinste plankje, dunste netsnoertje en laat zich nauwelijks horen.
Maar ja, helaas, gedane zaken nemen geen keer. Ik zoek wel een ander tehuis voor 'm.

[emoji16]
Omni !