Cinedream/Home@The movies Home Cinema Happening 2016

Started by home@the movies, July 9, 2016, 12:34:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MaxxMark

Je kunt best de tekortkomingen van een projector zien en tegelijkertijd onder de indruk zijn van zijn prestaties.  De 9300 verraste mij ook, maar hij was niet de killer concurrent die ik (op papier) verwachtte
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

kermit

#101
Quote from: maximus79 on October 23, 2016, 20:20:35
Dit vind ik zo bijzonder, je was erg onder de indruk maar met je neus op het doek zie je nog licht de pixels........ja en? Vanaf een meter zie je dat al niet meer laat staan vanaf je kijk afstand.
Ja ik vind het gek dat anno 2016 een projector screendoor vertoont. Dat is mijn mening.

dvd-fan

Vandaag ook geweest. Brian ik heb je niet gezien ,helaas. :(
Nadruk lag dit jaar wel op beeld. Boven stond wel wat te spelen, maar was geen personeel om iets te vertellen. Beetje jammer.
Z1 is natuurlijk prachtig, maar het is voor het eerst dat lcd mij kan bekoren. Wat heeft Epson een sprong gemaakt qua techniek, en nog betaalbaar ook.
Sony heeft de boot gemist. Leuke opstelling van projectoren, je kan een beetje spieken bij de projector ernaast. Viel mij op dat Epson een scherper beeld gaf dan de JVC.
Weet niet of de setting gelijk stonden.
Leuke dag gehad, bedankt Werner en de rest.
Robin
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

riwi

Quote from: maximus79 on October 23, 2016, 20:20:35
Dit vind ik zo bijzonder, je was erg onder de indruk maar met je neus op het doek zie je nog licht de pixels........ja en? Vanaf een meter zie je dat al niet meer laat staan vanaf je kijk afstand.

Het screendoor effect is precies zoals het engelse woord het zegt (een hordeur met fijnmazig gaas). Misschien zie je inderdaad de afzonderlijke gaatjes van de hordeur niet vanaf een meter of 3, maar het is niet zo helder als glas! Dwz je ziet niet de structuur maar wel dat er iets is.

Zoals Maxxmark het over de fillrate heeft is het misschien duidelijker. Als je met de neus op het doek kijkt naar de pixels en je kijkt hoeveel ruimte er tussen de pixels is tov de afmeting van de pixel zelf dan kan je evt screendoor effect beoordelen. In het verleden zag ik dit effect bij alle Epson's als een melkachtige waas over het beeld, het meest duidelijk in donkere scene's. Ik vond dat dit effect bij de tw9300 amper te zien was en daarmee dus een grote verbetering tov eerdere modellen.

Als je kijkt naar de X5000/X7000 dan zie je ook de afzonderlijke pixels wel (van 30cm kijkafstand), maar de ruimte tussen de pixels is kleiner dan bij Epson. Als je de Eshift aanzet bij de JVC vloeien de pixels aan elkaar en is er een volledig egaal beeld. Dit leid in de praktijk echter wel tot een iets verminderde scherpte ervaring.

Bij de Sony 4k panelen zit er geen ruimte tussen de pixels, tenminste niet dat ik kan waarnemen. Dus geen screendoor, maar puur analoge scherpte.

Men schrijft bij de JVC X5000/X7000 ook wel dat het beeld "harder" is. Dat komt volgens mij ook door dit effect. De ruimte tussen de pixels maakt het digitaler kwa look in vergelijking met de Sony 4k projectoren.

@kermit : Toch nog geweest :) De rest van de gang was er op zaterdag al :)
Vorige homecinema event van werner waren er Black Diamond schermen (2 jaar geleden). Nu dus een ander merk Xtrem, deze hebben minder schittering en een stukje goedkoper. Ik denk voor vele home cinema's prima, maar als je een mooie zwarte light controlled kamer hebt vind ik een mat white met evt een beetje gain 1.2 - 1.3 mooier.

Ik heb gisteren de Shallows van voor tot eind gekeken op de X5000 thuis. Echt mooi beeld die film :)

kermit

#104
Quote from: riwi on October 23, 2016, 22:38:14

@kermit : Toch nog geweest :) De rest van de gang was er op zaterdag al :)
Vorige homecinema event van werner waren er Black Diamond schermen (2 jaar geleden). Nu dus een ander merk Xtrem, deze hebben minder schittering en een stukje goedkoper. Ik denk voor vele home cinema's prima, maar als je een mooie zwarte light controlled kamer hebt vind ik een mat white met evt een beetje gain 1.2 - 1.3 mooier.

Ik heb gisteren de Shallows van voor tot eind gekeken op de X5000 thuis. Echt mooi beeld die film :)
Hey Riwi ja, ben wel geweest maar ben ook weer niet te lang gebleven. Behoorlijke griep gehad maar voelde me vandaag iets beter dus dacht ik ga even kijken. Helaas heb ik Werner maar even kunnen spreken want ik ben behoorlijk hees. :(  Verder vond ik het erg leuk opgezet.

Kjelt

Quote from: kermit on October 23, 2016, 20:42:35
Ja ik vind het gek dat anno 2016 een projector screendoor vertoont. Dat is mijn mening.
Het is en blijft een lcd projector, zoals eerder gezegd kan en mag je dat niet vergelijken met een lcos projector omdat je de aansturing niet onzichtbaar kunt wegwerken. Epsons lcos LS10x00 projector heeft ook weinig tot geen screendoor net als de jvc. De Sonys 4k hebben uiteraard 4x kleinere pixels dus is het niet meer te zien.
Voor een lcd projector vind ik de Epson 9300 echt wel erg mooi maar inderdaad zeker niet een projector voor iedereen.

kermit

Quote from: Kjelt on October 23, 2016, 23:16:57
Het is en blijft een lcd projector, zoals eerder gezegd kan en mag je dat niet vergelijken met een lcos projector omdat je de aansturing niet onzichtbaar kunt wegwerken. Epsons lcos LS10x00 projector heeft ook weinig tot geen screendoor net als de jvc. De Sonys 4k hebben uiteraard 4x kleinere pixels dus is het niet meer te zien.
Voor een lcd projector vind ik de Epson 9300 echt wel erg mooi maar inderdaad zeker niet een projector voor iedereen.
Ik weet niet of je mijn post goed gelezen hebt ? Ik heb nergens een vergelijking gemaakt tussen de Epson en de JVC's/Sony. Ik zeg alleen dat de Epson screendoor effect heeft. En als je verder goed leest staat er ook bij dat ik de kleuren en blacklevel mooi vind maar de Epson is niet voor mij. Beter lezen kjelt. :crazy:

Kjelt

Ik reageer puur op je opmerking dat je "het gek vind dat een projector anno 2016 screendoor heeft".
Dan vind je dus dat er geen lcd projectoren meer op de markt mogen komen want iedere lcd projector heeft screendoor. Dat is het enigste waar ik op reageerde.

kermit

Quote from: Kjelt on October 23, 2016, 23:31:20
Ik reageer puur op je opmerking dat je "het gek vind dat een projector anno 2016 screendoor heeft".
Dan vind je dus dat er geen lcd projectoren meer op de markt mogen komen want iedere lcd projector heeft screendoor. Dat is het enigste waar ik op reageerde.
We kunnen een hele discussie gaan voeren wat wel en niet goed is.Maar een ieder zijn mening.

Charlemagne

Persoonlijk heb ik alle projectoren qua beeld beoordeeld op een voor mij gebruikelijke kijkafstand. Ik sta nooit met mijn snufferd vrijwel op het beeld en verder ga ik ook nooit met witte papiertjes in de weer, om te kijken of ik niet iets over het hoofd zie. Zo wil ik niet eens kijken.

Screendoor effect zie je op een prettige kijkafstand niet en het interesseert me daarom ook niet. De nieuwe Epsons, in het bijzonder de 9300 wist voor mij in vergelijking met de andere projectoren, die werden getoond, een heel overtuigend beeld neer te zetten, waar ik met genoegen naar keek; het overtuigde in scherpte, kleurweergave, in contrast en zwartwaarden en detaillering in de zwartpartijen; daar moet ik het - als simpele ziel - maar mee doen. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

MechanicalAnimal

Ik was helaas verhinderd  :nopompom:


Welke projector is stiller? De JVC X5000 of de Epson 9300?
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

RonG

Was gisteren dus ook geweest en vond de opzet erg goed gedaan, Mijn eerste intentie was om te gaan kijken naar de 9300 maar had deze dus al :), desalniettemin toch gaan kijken naar al dat andere mooie spul.

De Z1, tja wat een gaaf ding maar zal natuurlijk niet voor de gewone man zijn, goed gedaan dat deze apart stond in een "eigen HT".

Ik hou het kort want ik ben geen purist, de Epsons gaven een erg mooi plaatje weer en ik zag idd een verschil van de 9300 t.o.v. de 7300, blij dat ik voor de 9300 gegaan ben.
De JVC's alsook de Sony's vond ik ook een erg gaaf plaatje neerzetten en daar zag je ook de nodige verschillen en zou ik ook wel kunnen versmaden, alleen die prijzen :D ;D
Mij zijn geen hotspots e.d. opgevallen maar dat komt zeker daardoor dat ik zoals gezegd geen purist ben en zal ook niet met de neusafstand op een scherm gaan staan. Ik ga op kijkafstand staan/zitten zoals thuis zeg maar.

Aan die man van Oppo even gevraagd wanneer de nieuw Oppo's UHD 203 gereleased worden en hij gaf aan in December.

Nogmaals dank Werner en je team, leuk je heel even gesproken te hebben.

katwax

Gisteren ook even geweest. Zoals altijd een goede show waar het toch duidelijk om meer gaat dan het duurste en meest blingbling te laten zien.

Vond het zeer goed dat de 6 projectors naast elkaar stonden opgesteld, dit maakt het vergelijken toch wel wat simpelere.
Zo vond ik het verschil tussen beide Epsons toch zeer duidelijk, waar je bij de JVC dan weer zeer weinig verschil kon merken.

Spijtig dat er geen LS10500 beschikbaar was want de Z1 toont toch aan dat laser de toekomst is. Dit geeft voor mij ook een bevestiging dat ik met de stap naar de LS10000 de juiste keuze heb gemaakt.

Omdat ik reeds een Xtrem scherm heb hangen was ik benieuwd naar het nieuwe doek, dit 2.0 doek was enkel in demo bij de Z1, bij de andere demo's werd het doek gebruikt dat ik reeds heb.
Hetgeen mij altijd gestoord heeft aan de Black Diamond komt op de nieuwe doek ook naar voren, alleen lijkt het wat minder te zijn en enkel op te vallen bij witte scenes.
Werner gaat er dan ook voor zorgen dat ik met de LS10000 een vergelijk kan doen op beide doeken en zo kan waarnemen wat de voordelen en nadelen zijn tov elkaar.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

MaxxMark

Quote from: RonG on October 24, 2016, 09:06:05
Aan die man van Oppo even gevraagd wanneer de nieuw Oppo's UHD 203 gereleased worden en hij gaf aan in December.

Oh dan stond ik waarschijnlijk vlak naast je, ik hoorde die vraag (en het antwoord)  gesteld worden :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

RonG

Quote from: MaxxMark on October 24, 2016, 11:24:52
Oh dan stond ik waarschijnlijk vlak naast je, ik hoorde die vraag (en het antwoord)  gesteld worden :)

Ha, jammer, zijn idd onherkenbaar buiten het HT forum :). Toch maar allen een HT forum T-shirt aantrekken de volgende keer? :D

ppeter

#115
Wij hebben gisteren ook de test gedaan met de Epson e-shift on/off. Toen ik met de e-shift off met mijn neus op het scherm ging kijken, zag ik ook de raster (wat jullie screendoor noemen?) FOTO1 en bij de andere Epson met e-shift on zag ik wat je aangaf met de JVC:

"Als je de e-shift aanzet bij de JVC vloeien de pixels aan elkaar en is er een volledig egaal beeld. Dit leid in de praktijk echter wel tot een ets verminderde scherpte ervaring" FOTO2

Dit had ik ook al op enkele foto's gezien in bepaalde reviews, zie foto in bijlage.
Maar op een normale kijkafstand was het beeld echt wel mooi en gedetailleerd.

JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

HJ

#116
Als je er zo dicht op staat heb ik meer het idee dat de convergentie niet helemaa goed is. Vooral rood staat er wat naast. 
Maar wat is het nut om van zo dichtbij te kijken?  Realistisch isc toch de je normale kijk afstand?
Als ik bij mijn projector sharpness op de laagste stand of uit zet zie ik op die manier ook verschil maar op 3mtr totaal onzichtbaar.

clicquot

Quote from: Charlemagne on October 23, 2016, 01:03:02
De show werd gestolen door de JVC Z1. Die werd apart gedemo'ed op een reuzegroot daglichtscherm met een gain van 2.0; voor die combi moet je wel eerst de bank beroven en/of je schoonmoeder op Markplaats verkopen, geloof ik.

WOW - Hier moet ik er wellicht zelf een Z1 bijgeven om van de schoonmoeder af te geraken  ;D :pompom:

MaxxMark

Quote from: hans. on October 24, 2016, 12:57:42
Als je er zo dicht op staat heb ik meer het idee dat de convergentie niet helemaa goed is. Vooral rood staat er wat naast. 
Maar wat is het nut om van zo dichtbij te kijken?  Realistisch isc toch de je normale kijk afstand?

Bij mij is het zo dat mijn scherm vrij groot is (320 breed). Bij HCH waren de schermen kleiner dan dat. Om daarvoor te compenseren ga ik dichterbij staan. Nog dichterbij staan zorgt er voor dat je de probleemgebieden nog makkelijker kunt zien. Als de een dan beter presteert dan de ander weet je dat er *iets* aan verschil is. Of dat op het uiteindelijke scherm met de real-life kijkafstand zichtbaar is weet ik niet. Maar je kunt in ieder geval zeggen dat op theoretisch vlak de een beter is dan de ander. Wil je op safe spelen (op dat vlak!) dan moet je dus voor de theoretisch beter presterende gaan.

Ook is bij dichterbij staan het makkelijker om het verschil te zien tussen scherm en projectie. Hoewel weving van het scherm op normale kijkafstand niet als zodanig te zien is, is het weldegelijk zo dat je op normale kijkafstand een gevolg van de weving kunt waarnemen. Het effect hiervan is dat je dit ervaart als iets dat stil staat ten opzichte van de beweging op het beeld. Bij HCH werd dit bestempeld als een 'waas'. Bij Screen Research schermen zag ik het bijvoorbeeld alleen in heldere (witte) scenes als een soort minuscule zwarte 'pikkeltjes'. Alsof het wit vies is.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

wolfkampf

#119
Qua projectoren weet ik dat niet zo goed maar qua doeksoorten weet ik wel dat er heel veel verschil in zit. En ook dat je dit op 3.5 meter afstand ziet! (Links mijn oude doek en rechts mijn huidige) omdat ik dit probleem ondervond heb ik destijds het doek omgeruild
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

squeek

Om ff terug te komen op het screendooreffect, als je met je neus tegen eender welke projector/tv gaat staan van dit moment ga je bijna in alle gevallen individuele pixels zien. Je spreekt pas van een screendoor effect als je individuele pixels ziet op een normale kijkafstand en dat is voor mij sinds de tw10 geleden. Je gaat toch ook niet je oor tegen een tweeter van een luidspreker leggen en dan zeggen dat het te schel klinkt? Als je zo beoordeelt is er iets mis denk ik dan, en niet met het toestel.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Schollaw

Bedankt voor de happening. Zet spijtig genoeg weer het upgradevirus weer in gang  :tounge2:
Parasound a52- parasound hca 2205a - marantz av 7702 mkII - Dali m 375 - Dali h 80 - b&w 610 xp en velodyn spl 12 r- oppo udp 203 - panasonic txp - epson eh tw 9300

RonG

Quote from: squeek on October 24, 2016, 18:40:59
Om ff terug te komen op het screendooreffect, als je met je neus tegen eender welke projector/tv gaat staan van dit moment ga je bijna in alle gevallen individuele pixels zien. Je spreekt pas van een screendoor effect als je individuele pixels ziet op een normale kijkafstand en dat is voor mij sinds de tw10 geleden. Je gaat toch ook niet je oor tegen een tweeter van een luidspreker leggen en dan zeggen dat het te schel klinkt? Als je zo beoordeelt is er iets mis denk ik dan, en niet met het toestel.

Zo denk ik er ook over eerlijk gezegd. De tw 10h idd, deze zette ik een beetje uit focus.

HJ

Maar zoals maxxmark aangeeft kan ik me er wel wat bij voorstellen.

master30

Zouden sommige het niet anders ervaren omdat ze van zo dichtbij normaal een leesbril nodig hebben  8)
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.