Meting bij mij thuis

Started by audio_stabilo, July 8, 2016, 00:14:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

Is er hier iemand op het forum die doormiddel van REW een meting kan doen bij mij thuis zodat mijn sub goed ingeregeld staat met mijn front speakers ? Heb het aardig voor elkaar maar het kan volgens mij beter.

Zo ja... Wat wordt hier voor gevraagd ?

Speakers:

Front: Driade 130D
Subwoofer: BK Monolith DF (vanaf de 15 hz) aangesloten via Neutrikkabel.

Ruimte zie je op de foto

Bedankt alvast

audio_stabilo

foto 2

RalphH

Zal r voor de meesten een beetje vanaf hangen waar je set woont.
Moet voor mezelf zeggen dat ik nog zeker bij een stuk of 4 leden langs wil gaan, maar komt r telkens niet van.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

audio_stabilo

Nieuwegein (adres ga ik hier verder niet melden) ;)

morca

Staat je sub rechts van je bank mid op de muur.
Die zou imo links in de hoek beter tot ze recht komen.
Hoe klinkt het laag vd sub nu?
Midop een muur geeft vaak weinig laag door gebrek aan cornergain,en een beetje tot erg nasale midbass ipv lekker  solide laagbouw in de ruimte.

audio_stabilo

Quote from: morca on July  8, 2016, 01:06:29
Staat je sub rechts van je bank mid op de muur.
Die zou imo links in de hoek beter tot ze recht komen.
Hoe klinkt het laag vd sub nu?
Midop een muur geeft vaak weinig laag door gebrek aan cornergain,en een beetje tot erg nasale midbass ipv lekker  solide laagbouw in de ruimte.

Het hele lage valt me mee inderdaad. Maar naar linkt gaat niet want daar staat de kast 🙁

morca

Het resultaat van een sub staat of valt met de plaatsing.
Die van van jouw staat niet goed zo.
Er kan wel iemand komen meten,maar als dat om het laag vd sub gaat heeft het geen zin te meten imo.

Dirk

deze van TS is niet zo'n uitzonderlijke situatie, maar jammer genoeg wordt er nog steeds te vaak van uit gegaan dat de plaatsing van een sub "niet zo kritisch is", oa om de reden dat je laaginformatie beneden een bepaalde freq toch niet kan lokaliseren.
dat laatste feit is natuurlijk wel correct, maar de conclusie die daaraan wordt gekoppeld is zo fout als 't maar kan.

imo moet je in de plaatsing van je sub net zoveel tijd steken als in de optimale plaatsing van je speakers, maar het tegenovergestelde is bij 90% vd users schijnbaar het geval, want het ding "kan niet zus staan", maar "moet maar zo, want anders mag het niet vd WAF", etc etc en aan het eind vd rit presteert volgens de eigenaar z'n sub ondermaats en/of klinkt stereo met een sub nooit echt lekker want dat krijg je niet mooi geïntegreerd.
tsja...vind je 't gek?  :dontgetit:

dat je dan denkt dat zo'n inferieure plaatsing maar kan/moet worden rechtgetrokken dmv een meting en/of DSP is een utopie, want ook daarmee ga je de wetten vd fysica niet herschrijven, geluidsgolven gedragen zich nu eenmaal op een bepaalde (deels voorspelbare) manier in een ruimte, of je dat nu leuk vindt of niet, dus je zal de plek vd sub daar ook op moeten afstemmen wil je het volle potentieel halen uit die subspeaker, net zoals je dat met je andere (main & surround) speakers moet doen.

jullie plaatsen je fronts toch ook niet asymmetrisch qua toe-in en alleen op een plek die gekozen is door/voor de WAF als dat regelrecht indruist tegen je gezond verstand/inzicht/kennis vwb logische plaatsing van speakers?

over de efficiënte plaatsing van een sub zijn hier al tig draadjes geschreven, dus dat moet niet nóg eens herkauwd worden...gewoon doen wat al veelvuldig is geadviseerd, ipv te zeggen "jaja, dat weet ik maar het kan hier niet zo en ik wil toch dat het goed klinkt", want dan verspil je gewoon een hoop tijd en geld, niks meer of minder.

just my 2 cents  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

RalphH

#8
 ^^
100% waar. Het rigide vasthouden aan 1 locatie brengt je nergens als de sub daar niet tot zn recht komt.
Een meting lost dan idd niets op anders als je laten zien wat er mis is met die plek.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

2 goeie posts !!!
Lijkt me duidelijk voor de TS
Daarom zet ik eerst de set in de kamer en bepaal de luisterplek,...en daarna de rest. ;D

audio_stabilo

#10
De subwoofer stond eerst rechts achter de rechter speaker. Daarna heb ik deze plek gekozen omdat die daar dieper ging. En in de hoek moest die harder werken. Volume moest daar harder staan. Wat is volgens jullie een goede plaats dan om eens te proberen als jullie mijn kamer zien ? Naar links schuiven gaat helaas niet want daar staat de kast. Ben nu wel erg nieuwschierig



audio_stabilo

Hier heeft mijn sub (als ik een sub had) altijd gestaan. Deze hoek bedoelde jullie ook?


Dirk

Quote from: audiogek on July  8, 2016, 11:14:41
Help je even mee tillen de bank op? ;)
maak je nu een (flauw) grapje of is dit serieus?
als je echt wat wil bereiken zal je toch een inspanning moeten doen, wij gaan het niet voor jou doen!

pagina's vol l**len met vragen naar advies, maar als dat dan (meermaals) wordt gegeven sla je 't toch compleet in de wind, waarom zouden we dan nog?
zoals ik al zei, hier zijn al zóveel topics over gestart dat je'r stilaan moedeloos van wordt, maar telkenmale lijkt de TS doof te zijn voor tal van adviezen die wel bijdragen tot een goed resultaat en in de meeste gevallen haast niks kosten...enkel een zekere inspanning van de gebruiker.

wij kunnen jou niet voorspellen waar hij 't best gaat klinken, dat moet je gewoon uitproberen, dus hang er een lange kabel aan en ga aan de wandel met dat ding, simple as that...als je hem dan toch niet op de zetel wil zetten omdat 'ie te zwaar is  ::)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

audio_stabilo

Quote from: Dynky on July  8, 2016, 11:26:06
maak je nu een (flauw) grapje of is dit serieus?
als je echt wat wil bereiken zal je toch een inspanning moeten doen, wij gaan het niet voor jou doen!

pagina's vol l**len met vragen naar advies, maar als dat dan (meermaals) wordt gegeven sla je 't toch compleet in de wind, waarom zouden we dan nog?
zoals ik al zei, hier zijn al zóveel topics over gestart dat je'r stilaan moedeloos van wordt, maar telkenmale lijkt de TS doof te zijn voor tal van adviezen die wel bijdragen tot een goed resultaat en in de meeste gevallen haast niks kosten...enkel een zekere inspanning van de gebruiker.

wij kunnen jou niet voorspellen waar hij 't best gaat klinken, dat moet je gewoon uitproberen, dus hang er een lange kabel aan en ga aan de wandel met dat ding, simple as that...als je hem dan toch niet op de zetel wil zetten omdat 'ie te zwaar is  ::)

Nee oke was een flauwe grap. Zal hem er zo eens opzetten. In de hoek hoeft die toch niet harder te werken. Dat dacht ik. Ook gaat die daar al dieper. Maar volgens mij kan het dieper.

morca

Quote from: audiogek on July  8, 2016, 11:29:31
Nee oke was een flauwe grap. Zal hem er zo eens opzetten. In de hoek hoeft die toch niet harder te werken. Dat dacht ik. Ook gaat die daar al dieper. Maar volgens mij kan het dieper.
Dat is geen hoek,er staat een kast naast.
Dan werkt de cornergain nog steeds niet.

Hier staat alles mbt sub,s http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.0  hoofstuk 5:
5 CORNERGAIN:

Erg belangrijk waar de sub opgesteld is tov de luisterpositie,om de sub mooi laag door te laten lopen.
En een zo gunstig mogelijk geluidsbeeld krijgt.

Mooi verwoord door Staaled:

Hoe een sub in een ruimte klinkt is afhankelijk van :
1 de ruimte "an sich" (= de afmetingen en vorm van die ruimte)

2 wat er in de ruimte staat ( meubilair e.d , maar ook bijv basstraps   :google: zijnde akoestische maatregelen)

3 de positie in de ruimte van de sub tov de luisterplek.

audio_stabilo

Nou heb net gekropen... Links van mijn luisterplek is sowieso niks. Dan blijft er niks over. Rechts in de hoek waarvan ik net een foto gestuurd heb klinkt die het diepste. Echter is het daar weer jammer dat het een hoek is en sub sommige frequenties geboost worden. Hij gaat op die plek wel veel mooier op in mijn speakers. En toch heb ik het vermoeden dat ik nog steeds niet het meest diepe eruit haal

chansig

Mmm......ik krijg ook het gevoel dat je op zoek bent naar diep, dieper, diepst. Ik denk dat je op zoek moet gaan naar goed, beter, beste weergave.

Mensen, in het algemeen, hebben vaak geen idee hoe een strak, gedefinieerd, laag kan klinken.

Een goed ingestelde sub is echt even wennen omdat je het gevoel hebt dat je minder laag hebt, waardoor er ook meer te horen is in de rest van de frequenties. Men ervaart dan bv een weergave die te klinisch is of nog meer audiofiel gezegd: Niet natuurlijk.

Succes...

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

audio_stabilo

Quote from: chansig on July  8, 2016, 12:05:00
Mmm......ik krijg ook het gevoel dat je op zoek bent naar diep, dieper, diepst. Ik denk dat je op zoek moet gaan naar goed, beter, beste weergave.

Mensen, in het algemeen, hebben vaak geen idee hoe een strak, gedefinieerd, laag kan klinken.

Een goed ingestelde sub is echt even wennen omdat je het gevoel hebt dat je minder laag hebt, waardoor er ook meer te horen is in de rest van de frequenties. Men ervaart dan bv een weergave die te klinisch is of nog meer audiofiel gezegd: Niet natuurlijk.

Succes...

Gr Hans

Daar was ik inderdaad naar opzoek om eerlijk te zijn. Dat moet ik dus niet doen misschien. Maar het lijkt me dat die plek sowieso al beter is waar die stond ?

chansig

Ik wil niet te hoog van de toren blazen, maar ik heb het gevoel dat mijn set een redelijk strak weet weer te geven. Het kan nog strakker, met nog meer definitie.....maar wie weet in de toekomst.

Je bent welkom...ik woon tussen Driebergen en Veenendaal.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

audio_stabilo

Quote from: chansig on July  8, 2016, 12:12:43
Ik wil niet te hoog van de toren blazen, maar ik heb het gevoel dat mijn set een redelijk strak weet weer te geven. Het kan nog strakker, met nog meer definitie.....maar wie weet in de toekomst.

Je bent welkom...ik woon tussen Driebergen en Veenendaal.

Gr Hans

Mag ik vragen waar jij je sub hebt kunnen plaatsen in je ruimte ? Bij je speakers of heel ergens anders ?

audio_stabilo

Maar zijn jullie het al meer eens met de opstelling op die plek ? Intergreerd wel beter daar

RalphH

Is zo eigenlijk niets van te zeggen, dit hangt helemaal van de ruimte af --> afmetingen, materiaal plaats van je speakers en luisterplek.
Blader eens door het rew/meet/subwoofer sticky topic van Morca. Staan ook wat basis inregel tips. Als je daarna meer wilt, zul je bij a aan het meten moeten of een professional inschakelen. Hou dan wel rekening met het advies dat je wat aan je akoestiek moet gaan doen. Voor t laag zijn die forse maatregelen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Toevoeging op hierboven --> of een 2e sub. Er zijn r meer die t licht hebben gezien. Wellicht icm dsp, vraag is of je zover wil gaan natuurlijk.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer