Goedkoop pc'tje of tablet achtig iets dat stil is (liefst fan loos) voor foobar

Started by Ejorne, July 6, 2016, 16:18:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Ik ben op zoek naar een zo goedkoop mogelijke oplossing om foobar te draaien op een windhoos pc'tje.
Win10 (of 8? ) licentie heb ik al dus alleen de hardware is nodig.

Een zeer goedkope tablet die ik laatst op ibood heb gekocht van 4 tientjes is nét te langzaam. Misschien kan ik het nog wel een beetje tweaken want het geluid hapert alleen maar wanneer windhoos allerlei dingen op de achtergrond uitvoert. Maar er zit op zo'n tablet ook maar 1 usb poort welke ook gebruikt wordt door de stroom lader. Dus dat prul dingetje is net niet voldoende voor mijn gebruik.

Wat is een goedkoop alternatief?
Net iets sneller dan zo'n Trekstor tablet en minimaal 2 usb poorten? (of in ieder geval 1 vrije usb poort?)

RalphH

Heb hier nog een sempron 1800 (als ik me niet vergis) staan, zit wel in een atx kast, dus niet heel klein. Andere cpu-fan is wel een pre ivm lawaai.
Hoeveel geluid de voeding maakt, weet ik niet.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


Ejorne

Quote from: RalphH on July  6, 2016, 16:28:29
Heb hier nog een sempron 1800 (als ik me niet vergis) staan, zit wel in een atx kast, dus niet heel klein. Andere cpu-fan is wel een pre ivm lawaai.
Hoeveel geluid de voeding maakt, weet ik niet.

Ik ben vergeten te vermelden dat mijn huidige pc ook een atx kast is. Een antec fusion met een c2duo e6300 en vrij stille voeding en koolers.
Maar door de jaren heen is het toch allemaal wat meer geluid gaan maken en erger ik mij daar nu aan. En opnieuw fans te gaan inbouwen, een nieuwe voeding en cpufan heb ik niet veel zin aan en zal ook kostbaar zijn. Tevens verbruikt dat systeempje best wel wat vermogen en staat toch ook best wel een aardig aantal uurtjes per maand te draaien...

Quote from: Audioloog on July  6, 2016, 17:53:42
Is dit iets voor je?

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=157835.0

Ik zag je advertentie laatst al voorbij komen en het lijkt mij een heel mooie optie.
Op alle punten beter dan mijn huidige pc.
Maar Delft is voor mij niet om de hoek. Ik kom voor mijn werk wel vaak in de buurt van delft (zo'n beetje alle plaatsen rondom delft behalve delft zelf...  en ik heb meestal niet de tijd om even een ommetje te maken...

Ejorne

Oh, ik realiseer mij zojuist dat ik wel iets meer processorkracht en/of geheugen nodig heb dan wat die trekstor tablet biedt.

Want ik heb alleen foobar getest op mijn geluidskaart. En dat haperde af en toe al. Maar ik draaide nog geen DSP en ook geen dlna server en cliënt.

paaj

Waar ga je het op aansluiten? Misschien is een Raspberry met Linux en MPD ook wel goed? dan kun je die tablet mooi gebruiken als remote :)
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Ejorne

Quote from: paaj on July  6, 2016, 23:08:34
Waar ga je het op aansluiten? Misschien is een Raspberry met Linux en MPD ook wel goed? dan kun je die tablet mooi gebruiken als remote :)

Ik heb een emu 0404 usb geluidskaart. Deze werkt niet goed onder linux. Alsa ondersteund het maar half. Dus het moet Windows zijn.

/edit;
De trakstor tablets (ik heb er voor die 4 tientjes gelijk 2 gekocht) zijn voor mijn kinderen. (Maar papa mag er ook mee spelen... :)

Hanky Panky

Weet niet wat het budget is maar is een barebone/NUC oid geen idee?

Shuttle, MSI, Intel, Zotac etc bieden die al aan vanaf € 125 euro. SSD erin, plankje geheugen en je bent klaar.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Ejorne

Quote from: Hanky Panky on July  7, 2016, 16:04:30
Weet niet wat het budget is maar is een barebone/NUC oid geen idee?

Shuttle, MSI, Intel, Zotac etc bieden die al aan vanaf € 125 euro. SSD erin, plankje geheugen en je bent klaar.

Dat lijkt me inderdaad een optie. Maar zijn die dingen allemaal stil? Kan ik er zo eentje uitpikken of zijn sommige voorzien van fans?

Hanky Panky

Quote from: Ejorne on July  8, 2016, 00:01:53
Dat lijkt me inderdaad een optie. Maar zijn die dingen allemaal stil? Kan ik er zo eentje uitpikken of zijn sommige voorzien van fans?

Ik heb zelf allemaal fanless Shuttles op de zaak. Die maken nooit herrie  ;)

Zoiets maar dan zonder de lelijke com poorten
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Ejorne

Quote from: Hanky Panky on July  8, 2016, 13:48:06
Ik heb zelf allemaal fanless Shuttles op de zaak. Die maken nooit herrie  ;)

Zoiets maar dan zonder de lelijke com poorten

Thanks.  :thumbs-up:

RalphH

Kijk anders eens bij iets als Hartman direct. Verkopen oude bedrijfspc"s. Heb daar laatst voor mijn ouders voor een nette prijs wat gekocht. Zit enkel wel een licentie bij.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Quote from: RalphH on July  8, 2016, 16:17:14
Kijk anders eens bij iets als Hartman direct. Verkopen oude bedrijfspc"s. Heb daar laatst voor mijn ouders voor een nette prijs wat gekocht. Zit enkel wel een licentie bij.

Bedankt voor de tip. Maar ik ben bang dat deze pc's voor mij teveel lawaai maken. Ik ken wat hp workstations die vrij stil zijn maar die maken ongeveer net zoveel lawaai dan mijn huidige pc nu doet. Ik zit vrij kort op de plaats waar mijn apparatuur staat dus ik hoor al vrij snel een fan of hdd draaien.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Quote from: RalphH on July  8, 2016, 18:35:49
Hebben ook van die kleine kastjes, niet enkel workstations.

Is een thinclient net zoiets als een van schijf en geheugen voorziene barebone/nuc?

RalphH

Thinclient heeft geen harddrive, is echt een terminal systeem.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Quote from: RalphH on July  8, 2016, 19:19:53
Thinclient heeft geen harddrive, is echt een terminal systeem.

Dan zie ik er verder niet zo snel van die kleine kastjes tussen staan. Maar heb alleen via mijn telefoon op de website gekeken. Ik zal straks eens ff de laptop wakker maken.

snopper

Heb je al eens gekeken naar een HDMI Stick .. je kunt nu een stijlloos aanbod aannemen voor een NEXXT HDMI Stick met Windows 10 erop.
Ik heb net gevraagd in een ander topic of iemand deze al heeft of kent.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=158791.0
is dit niets voor je?

groet
Snopper

jantje112

Ik heb een INTEL Nuc, met SSD. Die hoor je nooit, tenzij je hem/haar op de grond laat vallen uiteraard :)

Ejorne

Quote from: snopper on July 13, 2016, 09:46:20
Heb je al eens gekeken naar een HDMI Stick .. je kunt nu een stijlloos aanbod aannemen voor een NEXXT HDMI Stick met Windows 10 erop.
Ik heb net gevraagd in een ander topic of iemand deze al heeft of kent.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=158791.0
is dit niets voor je?

groet
Snopper

Ik heb er naar gekeken, niet deze maar een andere.
Het probleem daarvan was dat er maar 1 usb aansluiting op zat welke ook gebruikt moet worden voor het opladen.
Maar diegene waar jij het over hebt heeft nog een extra usb slot als ik het goed begrijp. Daarmee zou het wellicht moeten lukken.
Maar ik weet niet of dat stickie snel genoeg is om DSP en upnp server/client te draaien...

Quote from: jantje112 on July 13, 2016, 11:29:32
Ik heb een INTEL Nuc, met SSD. Die hoor je nooit, tenzij je hem/haar op de grond laat vallen uiteraard :)

Ik denk dat het inderdaad een NUC gaat worden. De zwaartekracht in mijn huis is niet groot genoeg om de nuc door mijn tv-meubel heen te trekken dus ik denk dat het met het geluid wel mee zal vallen dus...  :hehe:

mrrepel

Zou een Android box niet iets kunnen zijn ? Ik ben al enige tijd op met Kodi naar een Android box (MXQ pro) en zeer tevreden met de resultaten. Uit China bezorgd voor 3 tientjes.

Ejorne

Quote from: mrrepel on August 20, 2016, 13:31:46
Zou een Android box niet iets kunnen zijn ? Ik ben al enige tijd op met Kodi naar een Android box (MXQ pro) en zeer tevreden met de resultaten. Uit China bezorgd voor 3 tientjes.

Daarmee kan ik mijn emu0404 niet gebruiken

cardas49

Quote from: Ejorne on July 14, 2016, 11:15:03
Ik denk dat het inderdaad een NUC gaat worden. De zwaartekracht in mijn huis is niet groot genoeg om de nuc door mijn tv-meubel heen te trekken dus ik denk dat het met het geluid wel mee zal vallen dus...  :hehe:

Nuc's zijn idle lekker stil, maar als ze op hun staart getrapt worden zijn ze best luidruchtig. Die kleine fan draait op max 6000 toeren per minuut, en koelt eigenlijk vrij slecht  ::). Heb dat zelf opgelost door de behuizing te vervangen met een Akasa fanless case. Kost je €65 extra bij de instap Nuc's, maar koelt bij deze modellen wel beter dan de stock fan. Je krijgt er geen gloeiend hete Nuc van, gewoon handwarm.

http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.list.tpl&type=Fanless%20Chassis&type_sub=Fanless%20NUC


Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Ejorne

Quote from: mark235 on August 21, 2016, 12:33:56
Nuc's zijn idle lekker stil, maar als ze op hun staart getrapt worden zijn ze best luidruchtig. Die kleine fan draait op max 6000 toeren per minuut, en koelt eigenlijk vrij slecht  ::). Heb dat zelf opgelost door de behuizing te vervangen met een Akasa fanless case. Kost je €65 extra bij de instap Nuc's, maar koelt bij deze modellen wel beter dan de stock fan. Je krijgt er geen gloeiend hete Nuc van, gewoon handwarm.

http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.list.tpl&type=Fanless%20Chassis&type_sub=Fanless%20NUC

Goede tip.
Mocht er een nuc komen dan lijkt me dat een mooie behuizing. Hoewel ik mij afvraag in hoeverre zo'n nuc op zijn staart getrapt wordt door foobar.
Ik gebruik foobar nu icm met een DSP plugin en upnp server/clent op een oldtimer c2duo e6300 en die trekt dat makkelijk. Ik ga er vanuit dat zo'n huidige nuc mijn e6300 met zijn staart tussen de benen laat weglopen...