Black diamond Scherm

Started by roelk79, July 4, 2016, 11:23:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

roelk79

Afgelopen weekend heb ik een black diamond 1.4 spanscherm overgenomen van een forum genoot (ex demo scherm van Werner)

Hieronder even kort mijn eerste bevindingen

Situatie:
Ik projecteer met een JVC RS49 / X500 die ISF gekalibreerd is bij aanschaf, inmiddels staan er bijna 200 branduren op. De kamer waar ik in projecteer heeft een donkere muur waar het spanscherm op hangt, de rest van de muren zijn wit net zoals het plafond. De ramen worden bedekt door een rolgordijnen. Hierdoor is het redelijk te verduisteren maar overdag wordt het niet donkerder dan schemerdonker.

Bevindingen
Allereerst is het scherm zelf van mooie kwaliteit en ook een stukje zwaarder dan mijn oude Kingpin scherm. Met de ophangbeugels krijg je dit scherm makkelijk waterpas opgehangen.

Wat direct opvalt is dat het scherm veel meer detail laat zien dan mijn oude scherm, als je een donkere scene bekijkt dan is dat veel beter te volgen dan voorheen. Mijn oude scherm kwam pas echt tot leven als het buiten donker was. Nu is er overdag ook heel goed te kijken.
Wel is het zo dat als het buiten ook donkerder wordt het Black Diamond scherm pas echt tot leven komt. De nuances in het zwart zijn dan echt erg goed en ook het contrast is erg mooi. Iets wat ik nog niet eerder had gezien op mijn Kingpin scherm. In dat opzicht zet het black diamond scherm  een heel mooi plaatje neer en komt mijn JVC veel meer tot zijn recht dan voorheen.

Er zijn ook een paar nadelen van het scherm, en dat is met name bij scenes met veel licht, dan is het beeld in het midden van het scherm een stuk lichter dan de randen en is er ook een lichte vorm van sparkles te zien. Je ziet dit met name overdag. Als ik 's avonds laat in het donker kijk is het veel minder zichtbaar.

Als ik volledig in het licht kijk (rolgordijnen omhoog) dan gaat de kwaliteit hard achteruit en krijg je een washed out plaatje, wel minder dan bij mijn oude scherm maar dan is het ook niet heel goed meer te volgen. In praktijk is dat geen probleem omdat ik altijd met het rolgordijn dicht kijk en dan ziet het er prima uit.

Conclusie
Dit scherm is echt een meerwaarde ten opzichte van mijn oude scherm. De details zijn veel meer zichtbaar, het contrast neemt aanzienlijk toe wat erg mooi is en het zwart komt veel beter uit de verf. Voor mensen die een lichte kamer hebben is dit echt een aanrader. Het enige nadeel blijft dat er wat spakles op treden bij lichte scenes en dat het midden van het scherm lichter is dan de rest. Mochten mensen tips hebben om dat te verminderen dan houd ik me aanbevolen ;D. Waarschijnlijk is het ook slim om mijn JVC te laten hercalibreren, ik weet niet of er bij een kalibratie ook iets gedaan kan worden aan de sparkles.  ;D. Ik hoor het graag 

Al met al erg blij met deze aanwinst.
homecinema: JVC N5, Blackdiamond G3 106", Marantz AV 7702mk2, Arcam FMJ P7, HDI Dune 3.0, HTPC (Madvr) front Elac 210ce jet, center Elac cc400, rear Elac 203.2, roof Elac WS 1665 sub: BK Monolith, Synology ds1513+,

Stereo: versterker Musical Fidelity A308, DAC Zodiac Antelope, Bluesound node 1,Siltech FTM3 G3, MIT-MH 750, Elac FS210A, HTPC, 55" LG Oled C7

katwax

Klinkt verdacht veel naar hoe ik et ervaar met daylight scherm van Xtrem ook van bij Werner.
Alleen heb ik geen last van die sparkle (glinster), dat was iets wat ik bij demo's van Blackdiamond zeer irritant vond.

Overdag kijken is inderdaad geen straf en is voor mij vergelijkbaar met plasma overdag kijken, maar als het echt donker wordt dan toont het zijn volle potentieel :)

Veel plezier van je aankoop.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

The Luggage

Dag Roel,

Fijn om te horen dat mijn oude scherm in de smaak valt bij de nieuwe eigenaar. Ik mis het nu al een beetje  ;)

I.v.m. het oplichten van het midden van het scherm ("hotspotting" genoemd denk ik) en de sparkles: hoe verder de projector van het scherm staat, hoe minder dit zou mogen opvallen. Je zou ook eens kunnen experimenteren door de projector wat hoger of lager te plaatsen. Mogelijk kan het veranderen van de invalshoek nog wat opleveren. Maar helemaal weg te krijgen zijn ze denk ik niet. Het is een van de weinige nadelen van een BD scherm. Maar zolang je niet enkel ijshockey of documentaires over Antartica kijkt, wegen de voordelen volgens mij zeker op tegen de nadelen.

Misschien kan een herkalibratie door Werner ook nog wel wat opleveren. Het zou kunnen dat je projector wat mag gedimd worden omdat je nu een 1.4 gain scherm hebt, maar dat zal Werder veel beter kunnen inschatten dan ikzelf.

Veel plezier ermee!


Raymond187

Kan je voor de ramen geen verduisterende plissees nemen ?

home@the movies

#4
Hi,

Kijk dit noem ik nu rendement halen, ondertussen reeds 3 personen die van dit mooie scherm kunnen genieten :-)
Even ivm de sparkles, dit scherm is een gain 1.4, ik had dit jaren geleden gekozen om met de eerste 3D projectoren wat extra winst te kunnen halen.
Nadeel is inderdaad bij scenes met wat hogere lichtopbrengst het zien van sparkles, de hotspot is ook eigen aan een scherm met gain.

Als je de projector wat hoger hangt en dus de projectiehoek wat aanpast zal het minder opvallen, echter weghalen zal je met deze 1.4 nooit kunnen bekomen.
Hercalibreren van de projector is wel aan te raden, dit scherm heeft een lichte verkleuring die wel volledig weg te kalibreren is.

De schermen van Xtrem-Screen hebben die sparkle, zoals Katwax aanhaalde niet of nauwelijks, de eerlijkheid gebeid wel om te zeggen dat dit geen 1.4 gain scherm is.

roelk79

De projector zou ik eventueel nog wel hoger kunnen plaatsen. Op dit moment is de lens ter hoogte van de bovenkant van het scherm.
Ik zou de projector bijv. 30 of 40 boven het scherm kunnen plaatsen. Veel hoger lijkt me ook niet nodig toch?

Dan lijkt het me wel zinvol om mijn projector te laten hercalibreren. Projector komt ook bij Werner vandaan. Is het dan slim om dat nu direct te doen (er staat 200u op) of nog iets langer te wachten ivm vervolg calibraties.
homecinema: JVC N5, Blackdiamond G3 106", Marantz AV 7702mk2, Arcam FMJ P7, HDI Dune 3.0, HTPC (Madvr) front Elac 210ce jet, center Elac cc400, rear Elac 203.2, roof Elac WS 1665 sub: BK Monolith, Synology ds1513+,

Stereo: versterker Musical Fidelity A308, DAC Zodiac Antelope, Bluesound node 1,Siltech FTM3 G3, MIT-MH 750, Elac FS210A, HTPC, 55" LG Oled C7

HJ

Is het mogelijk om als het donker is de iris iets te knijpen zodat er minder licht uit komt?

home@the movies

200 uur is net kantje boordje voor de calibratie, iets langer wachten is aan te raden. Ergens rond de 300 uur, al mag je van mij best langskomen hoor, een hercalibratie meer of minder daar lig ik niet wakker van.

roelk79

Ik heb ook wat met de iris zitten spelen, maar merk daar eigenlijk weinig verschil.
Ik speel overigens altijd met de iris uit (handmatig). Zwartwaardes van de JVC zijn al zo goed dat de Iris niet heel veel verschil laat zien.

Wat betreft het calibreren, dan kom ik daar graag een keertje voor langs. Dan weet ik ook zeker dat alles goed staat voor het BD scherm. Ik zal je een PM sturen.
Wat betreft de hoogte van de beamer tov het scherm, daar moet ik nog mee aan de slag. Wellicht dat ik van het weekend daar iets mee kan proberen.
homecinema: JVC N5, Blackdiamond G3 106", Marantz AV 7702mk2, Arcam FMJ P7, HDI Dune 3.0, HTPC (Madvr) front Elac 210ce jet, center Elac cc400, rear Elac 203.2, roof Elac WS 1665 sub: BK Monolith, Synology ds1513+,

Stereo: versterker Musical Fidelity A308, DAC Zodiac Antelope, Bluesound node 1,Siltech FTM3 G3, MIT-MH 750, Elac FS210A, HTPC, 55" LG Oled C7