Camera Amerika reis, welke optie?

Started by Starred, June 29, 2016, 21:01:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cyrus·

Goed plan. Gewoon de X-T1 mee. De 10-24 is een prima objectief, daar ga je vast veel plezier mee beleven. Mocht je nog ruimte over hebben, dan zou je de 50-140 nog kunnen meenemen.
Groeten,
Edwin

Starred

Quote from: CyrusOne on July  1, 2016, 13:33:51
Goed plan. Gewoon de X-T1 mee. De 10-24 is een prima objectief, daar ga je vast veel plezier mee beleven. Mocht je nog ruimte over hebben, dan zou je de 50-140 nog kunnen meenemen.

Ja, maar die is vrij zwaar en geen idee of deze nu zoveel zoveel gebruikt zal worden...

Cyrus·

Je bedoelt de tele, neem ik aan?

Gewetensvraag. Als je 10-24, 23 en 16-55 meeneemt, heb je voorbij 55mm niks. Juist in een zeer uitgestrekt gebied kan een tele nuttig c.q. prettig zijn om zaken te isoleren i.p.v. achteraf extreem croppen. En ik vind het in de stad ook een prettig objectief om details van gebouwen (monumentale gevels, kerken) vast te leggen.

Ik neem op reis altijd mijn 70-200/4 voor de Sony A7II mee. Ook niet de lichtste/kleinste en ik maak er beslist het minste aantal foto's mee. Maar ik ben toch altijd wel blij dat hij mee is.
Groeten,
Edwin

Achiel

Jammer dat je net de 18-55 xf lens mist, deze lens is een zeer goede all-rounder, staat erg goed bekend en is een flink stuk beter dan de 16-55.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

Starred

Quote from: Achiel on July  1, 2016, 13:54:06
Jammer dat je net de 18-55 xf lens mist, deze lens is een zeer goede all-rounder, staat erg goed bekend en is een flink stuk beter dan de 16-55.

hoe kom je daar bij?
De 18-55 is prima, maar is een kitlens.

Achiel

Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

Starred

Quote from: Starred on July  1, 2016, 13:23:37
Ik heb de volgende lenzen:
23/1.4
56/1.2
16-55/2.8
50-140/2.8

Ik ben van plan de 23/1.4 (voor s'avonds) en de 16-55/2.8 mee te nemen.
Waarschijnlijk ga ik dan nog de 10-24/4.0 aanschaffen en meenemen.

Ik zou ook de 56/1.2 ipv de 16-55 mee kunnen nemen...  Kan me namelijk voorstellen dat de 10-24 80% van de tijd op de camera zal zitten en dat ik de lens tussen 24 en 55 (FF: 36-75) niet zo zal missen?

Cyrus·

Lijkt mij een prima idee. Heb je wellicht alsnog ruimte voor d 50-140 ;)
Groeten,
Edwin

LittleNinja

Quote from: jslender on July  1, 2016, 11:43:58
Ik heb vorig jaar ook een mooie rondreis gemaakt in west USA en toen kreeg ik ook gelijk weer kriebels voor een goede camera :) Ik heb na veel puzzelwerk een Panasonic FZ1000 aangeschaft. Wat mij betreft een goed compromis, goed zoombereik (25-400) en een mooie 1" sensor. Echt compact is het natuurlijk niet, maar je sleept ook geen extra lenzen mee. Is mij in ieder geval erg goed bevallen!

Hi jslender,

Kun je eens wat plaatjes laten zien van de FZ1000?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

mikekiwi

Quote from: Starred on July  1, 2016, 21:53:45
Ik zou ook de 56/1.2 ipv de 16-55 mee kunnen nemen...  Kan me namelijk voorstellen dat de 10-24 80% van de tijd op de camera zal zitten en dat ik de lens tussen 24 en 55 (FF: 36-75) niet zo zal missen?
Wat is de meerwaarde van die 56/1.2 ? Vind het op reis altijd een wat lastige lens qua brandpunt (heb hem zelf niet, maar wel vergelijkbare lens voor ander systeem) en een groot diafragma kan leuk zijn, maar op reis wellicht meer op een groothoek dan op een portret-achtig brandpunt voor low-light situaties. Ik zou dus eerder je 23/1.4 kiezen dan die 56mm, is een veel breder inzetbare lens. Maar dat is mijn mening...

Ik zou 10-24 + 23/1.4 + 50-140 kiezen. Dan mis je 25-49mm, maar de 23mm is een prima allround lens waarmee je nog wel kunt croppen als het echt nodig is.

Starred

Die meerwaarde is inderdaad wellicht beperkt.


De hamvraag voor mij is: Is het van absolute meerwaarde om specifiek voor deze Amerikareis te investeren in een groothoek tele (de 10-24/4.0) om de scenery in de parken goed vast te leggen), of is de 16-55/2.8 daar ook goed geschikt voor?

Cyrus·

Aangezien je werkt met een sensor met cropfactor 1,5x komt de beeldhoek van jouw 16mm overeen met een 24mm op fullframe (35mm kleinbeeld uit de analoge tijd). Gelet op de extreme weidsheid van de diverse landschappen die je gaat zien, zou ik zelf toch wat meer beeldhoek willen dan 16mm op 1,5x crop.

Waar bij een tele-objectief 6mm meer of minder brandpuntsafstand relatief weinig doet met het beeld, telt een paar mm meer of minder aan de groothoekkant juist wel heel zwaar. Ik zou derhalve graag die extra beeldhoek tot mijn beschikking hebben, daarom heb ik zelf ook een 16-35 (fullframe, vergelijkbare beeldhoek als de 10-24 van Fuji) en die 16mm is soms zelfs nog te krap. 

Denk dat je gewoon die 10-24 eens in een winkel op je camera zou moeten zetten (of lenen van een bekende die 'm heeft) en dan kijken wat de instelling van 10mm doet ten opzichte van de 16mm van je 16-55. Ik denk dat je positief verrast zult zijn hoeveel extra beeld je krijgt.

Heb je er echter geen bezwaar tegen om achteraf een aantal foto's aan elkaar te stitchen, dan kun je je de uitgave van de 10-24 natuurlijk besparen. De 16-55 is immers een uitstekend objectief.
Groeten,
Edwin

Starred

De volgende lenzen gaan uiteindelijk mee naar de VS:
10-24/F4.0 (nieuw)
23/F1.4
16-55/F2.8
56/F1.2
50-230/F4.5-6.7 (nieuw)

Ik heb dus naast de groothoek ook een andere telelens aangeschaft. Best scherp en heel goedkoop (<E150). Maar niet onbelangrijk, veel lichter en compacter dan mijn 50-140/F2.8  8)

Ik neem 2 cameratassen mee en denk dat ik elke keer de 2 lenzen kies die ik naar verwachting het meeste zal gebuiken op een specifieke locatie.

VlisChris

Quote from: Starred on June 29, 2016, 21:01:49
een compacte camera ...knip.... en alleen deze meeneem.

Quote from: Starred on July 12, 2016, 20:01:30
Ik neem 2 cameratassen mee

Het eerste dat in me opkomt: waar is het fout gegaan in je plan? :angel:

Maar: have fun!
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Cyrus·

@Starred: prima plan, goede keuze. Snap je wel; ik heb onlangs voor een lang weekend Kiev en Chernobyl een vergelijkbare aanpak gedaan. Grote tas met 16-35, 70-200 en een aantal primes mee in het vliegtuig; kleinere tas in de koffer (opgevuld met laders, snoeren en ander klein grut). Ter plaatse nam ik in de kleine tas alleen het spul voor de dag mee, de grote diende als opslag in de hotelkamer.

Veel plezier in de VS, ben nu al benieuwd naar je foto's!
Groeten,
Edwin

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Starred

Quote from: Christiaan S on July 12, 2016, 21:48:40
Het eerste dat in me opkomt: waar is het fout gegaan in je plan? :angel:


Nergens, zie bericht van Cyrus  ;)

Cyrus·

Quote from: LittleNinja on July 13, 2016, 01:40:47
Hoe was dat in Chernobyl??

Was heel bijzonder om er te zijn. Op een gegeven moment op zo'n 200m van de reactoren, daar mochten wij maar 10 minuten blijven. In Pripyat (ooit 55.000 inwoners) is het een spookstad waar de natuur het van de verlaten gebouwen heeft overgenomen. Dat was goed zichtbaar toen wij op het dak stonden van een flat van 16 verdiepingen. Met eigen ogen aanschouwen wat de gevolgen zijn van die ramp, heeft nog meer indruk gemaakt dan er fotograferen.

Maar goed, dat is hier verder nogal offtopic ;) Ik zet één dezer dagen de foto's wel even in een apart draadje.
Groeten,
Edwin

danielo

Vergeet niet dat wat extra plaatjes maken in portrait mode in een sweep beweging simpel te doen is en in lightroom nu zo makkelijk met 1 knopje tot 1 plaatje te maken.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

LittleNinja

Quote from: CyrusOne on July 13, 2016, 09:17:42
Was heel bijzonder om er te zijn. Op een gegeven moment op zo'n 200m van de reactoren, daar mochten wij maar 10 minuten blijven. In Pripyat (ooit 55.000 inwoners) is het een spookstad waar de natuur het van de verlaten gebouwen heeft overgenomen. Dat was goed zichtbaar toen wij op het dak stonden van een flat van 16 verdiepingen. Met eigen ogen aanschouwen wat de gevolgen zijn van die ramp, heeft nog meer indruk gemaakt dan er fotograferen.

Maar goed, dat is hier verder nogal offtopic ;) Ik zet één dezer dagen de foto's wel even in een apart draadje.

Ja graag.. Ik ben benieuwd naar de platen.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

Kijk alvast even op zijn Flickr pagina; )
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob Eric Blank

Quote from: Starred on June 30, 2016, 13:58:33
Ja ok, maar ik moeilijk even snel op Sony FF overschakelen niet waar? Althans, dat is niet helemaal de bedoeling  :P
Kan ook naar Canon ;)

Starred

Nee, geen DSLR meer voor mij.
Mirrorless is here to stay  :popcorn:

Starred

Inmiddels weer terug uit de USA. Erg tevreden met de 10-24/f4, blij dat ik hem toch had aangeschaft

danielo

#49
Beetje achteraf vraag maar als ik soms geen zin heb om een 10mm er op te zetten kan 3 plaatjes maken met zeg een 16mm in portrait mode en dan in lightroom op 1 knopje drukken toch ook een prima oplossing zijn. edit: oops had deze vraag al gesteld maar nog steeds zinnig.


Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.