Camera Amerika reis, welke optie?

Started by Starred, June 29, 2016, 21:01:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Ik ga binnenkort 4 weken naar de west coast van de usa, met name de national parks bezoeken.
Zit een beetje te twijfelen of ik mijn Fuji XT1 zal meenemen, waarbij ik dan nog wel een groothoekzoomlens wil aanschaffen (voor de landschappen), of dat ik voor dat geld beter een compacte camera als een Sony R100 m4 kan kopen en alleen deze meeneem.

Wat zou jij doen?

br@m

Ik zou dan ipv die Sony een Panasonic Lumix TZ-80 kopen.

30x (!) optische zoom, 18.9 megapixel sensor.

Ik heb vroeger met een reflex plus glaswerk gesjouwd op vakantie. Dat doe ik dus niet meer.

Vakantiefoto's maken gaat voor mij prima met een compact camera. Ik fotografeer niet voor National Geographic magazine.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Perfectionist

Op zo'n onvergetelijke reis het beste meenemen. De XT-1 is voldoende compact nog.
Ben ook in de parken geweest en je kunt daar zulke mooie foto's maken dat een R100 nog iets teveel compromis is.
Een beter forum begint bij jezelf.

Erik

#3
Als je voornamelijk overdag fotografeert en veel zon verwacht zou ik voor klein gaan.
En wat Bram zegt hoe vaak kijk je je foto's nou terug al is het wel fijn als je flink kan inzoomen achteraf als je wat leuks denkt te zien in een foto.
30 x echte zoom klinkt overigens ook wel leuk.

Ik neem zelf op elke vakantie of steden trip mijn rx100 mee, gewoon makkelijk klein kost geen moeite om mee te nemen waar dan ook.  Beter dan mijn smartfone en ook s avonds best redelijke plaatjes. Dingen die om je nek hangen gaan toch vervelen op den duur.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

16mp is best weinig voor al dat moois om eerlijk te zijn
Misschien iets huren voor zo een reis ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 30, 2016, 01:36:08
16mp is best weinig voor al dat moois om eerlijk te zijn
Misschien iets huren voor zo een reis ?

En waar denk je dan aan?

Valkyrie

#6
Zelf heb ik 2x de westcoast gedaan en die 30x zoom heb je niet zo snel nodig. De 2e keer heb ik wel een beer gezien in Yosemite, dan is die zoom wel handig. ;) Voor de rest vooral groothoek ivm de enorm gave parken! Veel plezier!
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Starred

Dus ik kan beter een Fujinon 14-36 groothoeklens aanschaffen voor m'n Fuji XT1 dan hetzelfde bedrag uitgeven aan een Sony R100m4 met 24-70 lensje?

Valkyrie

Ik maakte vooral gebruik van mijn 12-24mm. Nog een tip, ga ook langs de Horseshoe Bend, vlakbij Page.

Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Starred

Quote from: Valkyrie on June 30, 2016, 10:06:21
Nog een tip, ga ook langs de Horseshoe Bend, vlakbij Page.

Staat in de planning!!

J.A.F._Doorhof

Ik zou zeker voor Amerika en de natuur denken in de 36+ klasse maar goed dat ben ik, ik ben er gewoon gek op om helemaal in te zoomen op een plaat en met de huidige 4K schermen of 2K schermen is inzoomen op 16mp snel klaar :(
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Ja ok, maar ik moeilijk even snel op Sony FF overschakelen niet waar? Althans, dat is niet helemaal de bedoeling  :P

Cyrus·

#12
Ik zou de X-T1 meenemen en er een extra groothoek bij aanschaffen of eventueel huren. Compact is lekker compact (no pun intended) in de tas, jas of broekzak maar qua bedieningsmogelijkheden en vanwege de ienie-mienie sensor leg je jezelf je met een compact wel veel beperkingen op, ga je vast spijt van krijgen...

16MP is op zich meer dan genoeg resolutie. Je kunt altijd nog een aantal foto's naast en boven elkaar maken en zo een gigapixel foto stitchen ;)
Groeten,
Edwin

Starred

Ik zat nog te denken.
Geeft de panaroma mogelijkheid op de Sony RX100 iets wat vergelijkbaar is met groothoek op een andere camera of is het effect totaal anders?

Cyrus·

Dat effect is totaal anders. Zo'n pano-stand op je camera werkt hetzelfde als de pano-stand op je telefoon.

Van links naar rechts swipen (of andersom) en je camera maakt er dan een leuke strook beeld van. Niet top. Mijn Sony A7II (24MP FF) ook zo'n stand. Laatst in Chernobyl geprobeerd. Kan niet tippen aan zelf een aantal foto's naast elkaar maken en dan stitchen. 
Groeten,
Edwin

J.A.F._Doorhof

Niet helemaal mee eens Edwin
Ik gebruik de sweep functie best vaak en ook in portret stand en moet zeggen dat er enorm gave foto's uitkomen. Stitchen in Lr of ps is zonder twijfel beter maar het is wel verdraait handig en goed van kwaliteit.

16mp kunnen we lang en breed over praten.
Natuurlijk is het genoeg maar ook weer niet. Je kan mooie prints maken met 16mp zeer groot ook. Maar als je mooi wilt inzoomen achter je pc/Mac om details te bekijken is het toch wel wat mager.

Let wel dat een paar jaar geleden de monitoren 1920x1080 waren maar tegenwoordig eigenlijk allemaal al richting de 2560 toe lopen en met vol 4k en 5k en retina ook al beschikbaar.

Als ik op mijn macbookpro Bv inzoom op zelfs een 24mp foto dan is dit minder indrukwekkend dan Bv een paar jaar geleden ;)

Dit soort foto's ga je over jaren nog bekijken.
Ik zeg huur een 5ds of een Nikon d810 en pak de resolutie voor de toekomst

Moet wel eerlijk zeggen dat ik wel een bijzondere detail genieter ben ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Ik snap je punt Frank, maar nog niet zo lang geleden was 16mp enorm veel, en binnenkort is 50 alweer de nieuwe normaal.


Starred

Inzake huren: een 36mp camera kost 80€ per dag en 2 goede objectieven dito. Dat gaat hem niet worden dus  :wacko:

J.A.F._Doorhof

Niet zo lang geleden was de resolutie van de monitoren een stuk lager ;)
80.00 per dag word wel prijzig ja. Jammer.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 30, 2016, 22:53:07
Niet zo lang geleden was de resolutie van de monitoren een stuk lager ;)
80.00 per dag word wel prijzig ja. Jammer.
Ik denk dat die bedoelde 240,00 bij elkaar pd
Kan jij hem niet wat leuks lenen :D

btw zou hij niet ook een goede standaard nodig hebben dat zie je toch vaak bij landschap fotografen?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Ik schiet zelden vanaf tripod. Eigenlijk alleen als het in de avond uren is dus langere sluitertijden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Een tripod heb ik wel, maar die ga ik niet meenemen.
Verzin wel iets om de camera op te laten steunen  ;D

Jurgen79

Ik heb vorig jaar ook een mooie rondreis gemaakt in west USA en toen kreeg ik ook gelijk weer kriebels voor een goede camera :) Ik heb na veel puzzelwerk een Panasonic FZ1000 aangeschaft. Wat mij betreft een goed compromis, goed zoombereik (25-400) en een mooie 1" sensor. Echt compact is het natuurlijk niet, maar je sleept ook geen extra lenzen mee. Is mij in ieder geval erg goed bevallen!
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Achiel

Welke lenzen heb je bij je XT1? Zelf een rondreis in Nieuw-Zeeland gedaan met mijn X-E2 en de 18-55mm lens. Ben zeker geen topfotograaf maar het heeft toch prachtige plaatjes opgeleverd.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

Starred

Ik heb de volgende lenzen:
23/1.4
56/1.2
16-55/2.8
50-140/2.8

Ik ben van plan de 23/1.4 (voor s'avonds) en de 16-55/2.8 mee te nemen.
Waarschijnlijk ga ik dan nog de 10-24/4.0 aanschaffen en meenemen.