Hypex DS 4 condensatoren defect,welk merk als upgrade?

Started by morca, June 28, 2016, 10:06:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Ik kan me vergissen ,maar heb er wel vaker condensatoren mee gemeten ....denk ik :-\
Misschien was dat een ander type  :(

morca

http://en-us.fluke.com/products/digital-multimeters/fluke-179-digital-multimeter.html#techspecs
Capacitance   Accuracy1   ±(1.2% + 2)
Max. resolution   1 nF
Maximum   10,000 µF

Ik weet al weer welke stand ,het is wel het max wat hij voor Capacitance    / Capacitors kan meten  ;)

GOOS88

Je kan wel testen met de DMM of de Elco nog iets doet.
Volledig ontladen Elco meet heel kort sluiting en weerstand loopt dan rap op. Je laad de Elco met de DMM iets op.

Als je sluiting blijf meten of open verbinding is ie helemaal stuk.

Uitgebouwde Elco wel te verstaan.

Maar zegt weinig over de staat van de Elco.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

morca

Quote from: GOOS88 on June 28, 2016, 23:58:56
Je kan wel testen met de DMM of de Elco nog iets doet.
Volledig ontladen Elco meet heel kort sluiting en weerstand loopt dan rap op. Je laad de Elco met de DMM iets op.

Als je sluiting blijf meten of open verbinding is ie helemaal stuk.

Uitgebouwde Elco wel te verstaan.

Maar zegt weinig over de staat van de Elco.
Zie de handleiding die ik eerst niet kon vinden,en ik wist het niet meer uit me hoofd welke setting het was.

jossie

Handig, je zult ze er wel eerst uitmoeten halen. Dan kun je net zo goed meteen nieuwe plaatsen. Bolle zou ik niet terug erin solderen.
Omni !

morca

Quote from: jossie on June 29, 2016, 00:06:30
Handig, je zult ze er wel eerst uitmoeten halen. Dan kun je net zo goed meteen nieuwe plaatsen. Bolle zou ik niet terug erin solderen.
Ooit gekocht toen ik nog veel inbouwwerk deed.
Super apparaat!!
Maar kan ik ze toch wel meten  :thumbs-up:

morca

Quote from: jossie on June 28, 2016, 23:32:30
Ik bedoel eigenlijk of de module niet goed meer werkt. Bol staan op zich zegt niet zo heel veel bij grote elco's. Het zegt vooral dat ze lekker warm staan en gasdicht zijn [emoji51]
[/quote
Dat kunnen ze niet aan ,dan ploft hij vanzelf en is weer plat.
Dat heb ik bij een oude amp wel eens gezien

morca

Hypex bied aan 2 nieuwe te leveren.
Aangezien het niet zulke goeie elco,s zijn heb ik om betere gevraagd van de door Kjelt voorgestelde merken.
En meteen 4 want ik denk laat ik eens kijken....en ja hoor de andere DS4 die ik hier nog heb staan staan ze net zo bol.
Heb ze meteen paar foto,s gestuurd.

Kjelt

Dat is wel netjes van ze. Tja ik zie weinig 125oC elco's in het assortiment van 10000uF, kennelijk unobtanium.

morca

Quote from: Kjelt on June 30, 2016, 10:42:32
Dat is wel netjes van ze. Tja ik zie weinig 125oC elco's in het assortiment van 10000uF, kennelijk unobtanium.
Is een upgrade in themp niet van invloed op het geluidsbeeld vd amp,zoiets las ik vd week.
Dat werd me afgeraden.
Wat is jouw visie daarop?

Even kijken of ze er 4 sturen,en of ze een beter merk willen sturen.

Kjelt

Daar heb ik geen visie op. Voor mij heeft een condensator een aantal fysiek meetbare parameters waaronder de capaciteit en ESR.
Zolang die gelijk blijven bij een hogere temperatuur rating zou ik geen reden kunnen verzinnen. Wellicht dat artikel even posten of linken?
Daarnaast zoals eerder gezegd zitten deze condensatoren niet in de signaalweg maar zijn het voedingsbufferelco's.

morca

Quote from: Kjelt on June 30, 2016, 10:58:13
Daar heb ik geen visie op. Voor mij heeft een condensator een aantal fysiek meetbare parameters waaronder de capaciteit en ESR.
Zolang die gelijk blijven bij een hogere temperatuur rating zou ik geen reden kunnen verzinnen. Wellicht dat artikel even posten of linken?
Daarnaast zoals eerder gezegd zitten deze condensatoren niet in de signaalweg maar zijn het voedingsbufferelco's.
Ok ik ben niet zo technisch mbt die parameters.
Maar een 105 gr zou dus zeker wel beter zijn?
Dan ga ik die vragen aan ze ,bedankt voor al je hulp Kjelt,word zeer op prijs gesteld.

Kjelt

Als de warmte de enige oorzaak was van het euvel zou dat mijn inziens wel beter zijn ja.
Dan gaan ze in ieder geval (veel) langer mee.
De vuistregel is ongeveer een factor twee aan uren per 10 graden.

morca

Dat is het rare,na uren knallen voelt die voorplaat altijd nog koel/koud aan.
Maar de condensator maakt ook geen contact met die plaat.
Nog geen reply van ze,hopelijk is hij het uit aan het zoeken.
Even afwachten.

Kjelt

Er zijn veel meer oorzaken dan temperatuur waardoor een elco snel kapot kan gaan waaronder te hoge rimpelstromen, te hoge ESR, of gewoon een slechte elco.

morca

Dee eerste paar termen ken ik niet zo goed.
Maar dat het goedkope elco,s zijn heb ik hier en op een buurtforum al gelezen.
Dus ik vermoed een paar goeie erin en klaar,hoop ik voor hypex ook.........anders blijken ze toch niet zo degelijk als ik altijd hoor en lees.
Ik houd het even op de elco,s,gaan ze over 5 a 6 jaar weer stuk met goeie erin heb ik het antwoord  ;)

Dirk

@Morca; 't valt me op dat je deze technische vraag niet ff op ZBA-forum hebt gesteld waar je ook lid bent.

ik twijfel niet aan de technische kennis van sommige leden hier (oa Kjelt) of bepaalde individuen op het groene buurforum waar je een gelijklopend draadje hebt geopend, maar de technische kennis die er voor dit soort specifieke zaken aanwezig is op ZBA bij meerdere leden schat ik persoonlijk toch een ietsje hoger in ;)

Mail of bel anders Jerry eens ff (jou toch ook bekend?), die zal je met plezier z'n nuchtere & ervaren kijk op dit probleem geven.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

Quote from: Dynky on June 30, 2016, 16:32:11
@Morca; 't valt me op dat je deze technische vraag niet ff op ZBA-forum hebt gesteld waar je ook lid bent.

ik twijfel niet aan de technische kennis van sommige leden hier (oa Kjelt) of bepaalde individuen op het groene buurforum waar je een gelijklopend draadje hebt geopend, maar de technische kennis die er voor dit soort specifieke zaken aanwezig is op ZBA bij meerdere leden schat ik persoonlijk toch een ietsje hoger in ;)

Mail of bel anders Jerry eens ff (jou toch ook bekend?), die zal je met plezier z'n nuchtere & ervaren kijk op dit probleem geven.
Vergeten idd.......ZBA

Jerry heb ik wel vaker van gehoord ,ik hoopte dat hij mee zou lezen op het groene forum.

morca

Quote from: Dynky on June 30, 2016, 16:32:11
@Morca; 't valt me op dat je deze technische vraag niet ff op ZBA-forum hebt gesteld waar je ook lid bent.

ik twijfel niet aan de technische kennis van sommige leden hier (oa Kjelt) of bepaalde individuen op het groene buurforum waar je een gelijklopend draadje hebt geopend, maar de technische kennis die er voor dit soort specifieke zaken aanwezig is op ZBA bij meerdere leden schat ik persoonlijk toch een ietsje hoger in ;)

Mail of bel anders Jerry eens ff (jou toch ook bekend?), die zal je met plezier z'n nuchtere & ervaren kijk op dit probleem geven.
Hoe kom ik in contact met Jerry?

Dirk

ik PM je zo ff  ;)
Jerry heeft het wel (nog steeds) erg druk, dus bellen zal wslk 't snelste resultaat opleveren
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea


morca

Ik ben iets wijzer geworden,bij zware belasting dienen die elco,s als buffer.
Doordat die buffer nu krap is worden ze te warm.
Die van mij speelt nog maar heb het idee dat hij soms harder moet als eerst,en ik dat geluidje wat ik bij teus eerst hoorde bij mij soms ook.optreed.

Dus ik heb het idee die buffer te vergroten .
Nu zijn ze 10000 uf.
In de auto monteerde je zo,n joekel.als buffer.
Dan zou ik er 2 van meer als 10000 uf in kan zetten met verder dezelfde specs,en een hogere rimpelspanning als 8 A als ik goed begrijp.

Die zouden dan op een losse print komen en die verbind ik dan door naar de aansluitingen op de plek waar de org gezeten hebben .
Resultaat zou dan moeten zijn dat ze niet zo warm worden en langer meegaan.

Zie ik dat goed?

Pfff veel stof om in me op te nemen....

morca

Ja ik weet dat het beter kan.
Maar er word teveel technische uitleg bij gegeven die ik niet snapte.

Ik zoek een vervanger maar die linkt niemand me naar een vervanger en vraagt teveel of probeert uit te leggen.
Via PM werd ik op iemand gewezen die me het wel uit heeft weten te leggen,dus nu snap ik wat meer van mijn plan.
Dan moet ik een shunt schakeling toepassen,en die ken ik van me werk en snapte percies wat hij bedoelde.
Maar door datzelfde werk loop ik zwaar overspannen thuis dus laat dit plan even liggen tot ik me beter voel.
Want vind dit wel intressant om later nog eens toe te gaan passen.

Voor nu stuurt hypex 4 vervangers gratis op,goeie service!!
Ik heb wel gevraagd of ze een betere vervanger wilen sturen.
Krijg ik dezelfde gaan die er eerst in tot ik me beter voel ,om betere op te zoeken of die shunt uit te zoeken.

Kjelt

Ja in principe klopt je plan wel, de draden moeten wel behoorlijk dik zijn (officieel twee draden eentje van de gelijkrichter kant naar de elco(s) toe en dan eentje terug naar de schakeling en de verbinding er tussen op de print doorbreken) en ik zou dan zelf de schroef elco's nemen en die ergens mechanisch in de kast bevestigen ipv een print te nemen. Als de afstand heel kort is kun je volstaan met een enkele draad en de print intact laten.
Je wilt alleen de oorzaak achterhalen waarom die elco's zo kort meegaan, als dat een capaciteits probleem is dan is het ontwerp dus fout en dat kan ik me van Hypex eigenlijk niet voorstellen. Als het warmte ophoping is kun je oplossingen daarvoor bedenken.

morca

Ze sturen 4 nieuwe op ,gratis.
En geven aan een slechte batch te hebben gehad.
Het is geen topmerk elco maar ik heb nu de energie niet anders te doen.

Als het dan later weer wat beter gaat,ga ik de voorgestelde shunt eens bekijken.
Maarzo een grotere cap plaatsen met draad werd me afgeraden door jerry.
Maar zoals je al zegt als het 5  cm ofzo is zou dat toch te overbruggen zijn.

Maar dat is voorr een andere keer.
Thanks voor het meedenken