Pink Faun D-Power en andere Class D eindversterkers. Ervaringen?

Started by i2Paq, June 27, 2016, 12:06:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

i2Paq

Quote
De Pink Faun D-Power geïntegreerde klasse D versterker aangestuurd met een volledige discrete terugkoppelloze symmetrische JFET klasse A voortrap. Deze voortrap doet ca 75% van de versterking en de klasse D trap buffert als het ware deze voorversterking. Hierdoor wordt het muzikale geluid van klasse A gecombineerd met de kracht van klasse D (dempingsfactor 600 full-range).

Dit klinkt erg interessant als combinatie en zou deze graag eens vergelijke met mijn huidige DI Audio D-200's.

Kan zo maar zijn dat overstap mocht het mij meer bevallen.

De vraag is of er iemand ervaring heeft met de D-Power eindversterkers?

Edit: Titelchange omdat het de lading niet meer dekte.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Dura

klinkt alsof dezelfde architectuur wordt gebruikt als Devialet, hoewel die voor de klasse A ook nog een DAC hebben ingebouwd.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Peerless Monster

Quote from: i2Paq on June 27, 2016, 12:06:58
Dit klinkt erg interessant als combinatie en zou deze graag eens vergelijke met mijn huidige DI Audio D-200's.

Kan zo maar zijn dat overstap mocht het mij meer bevallen.

De vraag is of er iemand ervaring heeft met de D-Power eindversterkers?

Ik heb ook twee nuforcejes in de verkoop staan, die dan ook wellicht interessant voor je zijn in je vergelijk.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Rusher

Ruime ervaring. Al bijna 6 jaar trouwe dienst... In combi met een stereo eindversterker van Pink Faun (PF) tbv bi-amping, PF voorversterker en PF DAC3.32.

i2Paq

Quote from: Rusher on June 27, 2016, 21:19:03
Ruime ervaring. Al bijna 6 jaar trouwe dienst... In combi met een stereo eindversterker van Pink Faun (PF) tbv bi-amping, PF voorversterker en PF DAC3.32.

Dus jij speelt met een D-Power?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Rusher

Correct, drie stuks: twee mono op het laag en een stereo op het mid/hoog = bi-amping

i2Paq

Quote from: Rusher on June 28, 2016, 13:37:37
Correct, drie stuks: twee mono op het laag en een stereo op het mid/hoog = bi-amping

En welke zijn dat, de D-Power 140 of de 2x90?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Rusher

2 x mono D-Power 180
1 x stereo D-Power 140

Rusher

#8
Ik antwoord in staccato, maar ben beetje druk en gehaast.

i2Paq

Dit weekend ga ik een Pink Faun D-Power 140 ophalen in Rhenen.

Super dat ik deze thuis mag beluisteren en kijken (horen) hoe deze klinkt.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Rusher

#10
Als je deze nieuw wilt kopen, zou ik de demo monoblokken die ze in de aanbieding hebben ook proberen, want dan is het prijsverschil relatief een weinig hoger! Zie marktplaats voor de "aanbieding".
Maar... de D-Power 140 is ook een zeer degelijk blok. Het gaat niet zozeer om de wattjes, doch om stabiliteit. En dat laatste weten ze bij Pink Faun als geen ander!

i2Paq

We gaan zaterdag wel even overleggen, gaat er om of het weergave winst oplevert tov. CI Audio D200.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Rusher

Quote from: i2Paq on September 15, 2016, 15:58:28
We gaan zaterdag wel even overleggen, gaat er om of het weergave winst oplevert tov. CI Audio D200.
- Met de D-Power 140 zal het denk ik alleen opener klinken dan CI Audio
- Met de D-Power 180 (2 x monoblok) zal het grootser, opener en met steviger fundament klinken dan de CI Audio; dat weet ik zeker (denk ik [emoji2])

Maar, eerst lekker thuis luisteren. Wie weet klets ik uit mijn nek en valt de klank van Pink Faun jou tegen.

Rusher

En... ? Al gelegenheid gehad om te luisteren?

i2Paq

Quote from: Rusher on September 20, 2016, 23:25:44
En... ? Al gelegenheid gehad om te luisteren?

Ja, maar helaas geen bevredigende uitkomst.  :unhappy:

Het weekend en gisteravond ben ik druk geweest met het testen van de versterker.

Helaas krijg ik er geen fatsoenlijk geluid uit.

Het laag en de stemmen zijn redelijk en soms werkelijk prachtig, ook in bepaalde nummers is het detail onwaarschijnlijk.
Echter is er enorm veel scherpte en "onrust" in de weergave.

Meerdere type kabels etc. ten spijt.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

i2Paq

Eens even contact opgenomen met Pink Faun en bovenstaande gemeld.

Kreeg snel een bruikbare reactie:

"Aangezien wij zonder enige vorm van tegenkoppeling werken in de versterker moeten deze echt een flinke tijd aan de stroom voordat ze weer 'op klank zijn'. Ik meen dit uit uw reactie ook op te maken omdat u spreekt over onrust in het beeld.

Zodra de versterker van de stroom af is geweest moet hij dit proces (deels) opnieuw door.

Kortom; laat de versterker eens 1 of 2 dagen onafgebroken spelen en probeert u het dan nog eens te beoordelen.
"

De versterker staat nu in set 2 te spelen en vrijdag zal ik hem verhuizen naar de woonkamer.

Hopelijk gaat dat resultaat leveren  :smile:

Hij moet nu flink werken aan een set AR3a's die nogal power vreten  :angel:

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Peerless Monster

Probeer eens nuforce heren... Pm me maar als er interesse is.
Daarnaast hebben ze wel gelijk. Je moet apparatuur langer achtereen aan hebben staan om volle profijt ervan te hebben. Dat kost tijd.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Leeuwarden

Quote from: i2Paq on September 21, 2016, 18:50:23
Eens even contact opgenomen met Pink Faun en bovenstaande gemeld.


De versterker staat nu in set 2 te spelen en vrijdag zal ik hem verhuizen naar de woonkamer.


Hoe ga je dat doen zonder hem van de stroom te halen?

Rusher

Mmmm, ik zal ook eens bij mij testen. Ik heb momenteel de stroom eraf. Ik zal van het weekend eens luisteren. Het zegt mij eerlijk gezegd niets, want ze (bi-amping met een D140 stereo en 2x D180 mono) spelen koud uit de doos zeker nooit schel, maar wel nog iets terughoudend, kleiner beeld. Na een half uurtje gaan ze op stoom komen en blazen ze de string van je billen. Enorme controle en super open.
Ik heb wel vaker de stroom eraf, vanwege een andere set...
Je hebt toch de D140 stereo eindversterker meegekregen? Geen geïntegreerde versterker, zoals de 2x90i ?

i2Paq

Quote from: Rusher on September 21, 2016, 19:21:45
Mmmm, ik zal ook eens bij mij testen. Ik heb momenteel de stroom eraf. Ik zal van het weekend eens luisteren. Het zegt mij eerlijk gezegd niets, want ze (bi-amping met een D140 stereo en 2x D180 mono) spelen koud uit de doos zeker nooit schel, maar wel nog iets terughoudend, kleiner beeld. Na een half uurtje gaan ze op stoom komen en blazen ze de string van je billen. Enorme controle en super open.
Ik heb wel vaker de stroom eraf, vanwege een andere set...
Je hebt toch de D140 stereo eindversterker meegekregen? Geen geïntegreerde versterker, zoals de 2x90i ?

Yep, de D140 staat nu in set 2.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

i2Paq

#20
Quote from: Leeuwarden on September 21, 2016, 19:13:51
Hoe ga je dat doen zonder hem van de stroom te halen?

Geen idee, zal max 2min.zijn.

Dan zal hij na een uurtje of wat wel weer "bij" zijn (hoop ik).

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

i2Paq

#21
Ik heb sinds gisteren ook een set CI D-200  MKII staan.

Geheel anders van opbouw dan mijn huidige CI D-200.

Ook een week of 2 ter testen.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Rusher

Quote from: i2Paq on September 21, 2016, 22:37:05
Ik heb sinds gisteren ook een set CI D-200  MKII staan.

Geheel anders van opbouw dan mijn huidige CI D-200.

Ook een week of 2 ter testen.
Leuk! Gaaf om het op deze manier te kunnen vergelijken. Succes en vooral veel plezier!

i2Paq

#23
De PF staat nu ruim 24u. te spelen.

Of er verschil is?

Ik hoor nog steeds het zelfde scherpe en de "rommel" er omheen.
Noem het vreemde bijgeluiden.

Maar we geven de PF tot morgen ochtend wanneer hij de woonkamer in gaat voor de laatste poging.

Beetje teleurstellend  ???

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

i2Paq

Het heeft even geduurd, mede omdat andere zaken belangrijker waren.

De Pink Faun is na 3 weken terug gaan.
De reden is dat wat ik ook probeerde en in welke opstelling ik hem probeerde er bleef een onverklaarbare "scherpe" rand aan de weergave zitten.
Het stereo-beeld en de weergave van de stemmen was stukken beter dan de CDAudio D200 MKI, waarbij de D200 het zeker niet slecht deed.
Dit heeft te maken met de lastige opstelling van mijn Tannoy's en de woonkamer an sich.

Van een kennis kreeg ik een set D200 MKII in bruikleen.
In vergelijk met de D200 MKI al een hele verbetering.
Dit komt mede omdat de D200 MKI een D100 on steroids is waarbij de D200 MKII een "geknepen" D500 is.
Ook qua opbouw zijn ze een verschil van dag en nacht.

Gisteren, eindelijk, kwam Peerless Monster met zijn Nuforce.
Het was geen onwil van mijn kant maar zoals aan het begin van deze post gezegd; er waren belangrijkere zaken.

Rens had de pech dat hij onderweg vastliep in een file op de A9, dat koste hem een uur extra reistijd.
Dit gaf mij de tijd even rustig een referentiekader op de bouwen met mijn favoriete muziek terwijl mevr. i2Paq met zoonlief naar Dr. Strange vertrok.

Eindelijk, daar was Rens  ::)

De Nuforce waren ijskoud, dus terwijl deze konden opwarmen heb ik Rens laten luisteren naar mijn set.
Over hoe hij dat vond kan hij zelf vast meer over vertellen.

Nu ongeveer een uur hebben we zijn Nuforce aangesloten.
Moment suprême met Herman van Veen - Teddybeer
Dit nummer is gemeen, vindt ik, en gebruik ik om de weergave en plaatsing van de stem (van Herman) te ervaren.
Wauw, die stond echt op de juiste plek!
Ook leek het volledige beeld "beter".

Nu vond ik in mijn set het middengebied wat "missen", daar brachten de D200 MKII al een hoop goeds.
De Nuforce deden nog meer, veel meer.

We hebben hierna heel veel muziek voorbij laten komen en wat Rens al die tijd al beweerde bleek bij mij gewoon te kloppen.
De Nuforce klinken, in mijn opstelling, gewoon het beste.

Noodeloos te zeggen dat de Nuforce zijn gebleven.

Naast dat we prima van de muziek genoten hebben is Rens ook een toffe en aangename persoon.
Bedankt voor de gezellige avond Rens!

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70