Oorzaak klikkend geluid?

Started by Abupa, June 24, 2016, 18:01:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Abupa

Hallo,
Ik heb laatst een tweedehands versterker aangeschaft, Rotel RA1570. Is iets meer dan een jaar oud en heeft nog garantie.
Bij aanschaf hoorde ik een klein beetje ruis als ik mijn oren naast de luidspreker hield. Ik schatte in dat dit nog normaal was dus nam hem over.

Eenmaal thuis sloot ik mijn hoofdtelefoon erop aan, gezien ik nog geen luidsprekers heb. Toen hoorde ik wel een ruis die toch echt te luid was. Ik hoorde het zelfs een beetje als ik zacht muziek luisterde. Ik weet niet of dit ook bij hem zo was gezien ik deze aansluiting niet getest had.
De ruis is constant, onafhankelijk van het volume, aanwezig bij elke bron en gelijk over links en rechts. Zodra hij op 1/100 gaat is de ruis er. Ook als ik alle bronnen er vanaf haal of de versterker op een andere verdieping aansluit.

Ik heb hem vandaag naar de reparateur gebracht. Daar constateerden we echter dat er geen ruis meer was. Ik heb hem daar maar toch achtergelaten gezien hij onder de garantie valt. Ze zullen hem nu een week testen om te kijken of er iets naar voren komt. Toch vreemd, het probleem was dus opeens weg.

Weten jullie wat hier aan de hand kan zijn? Bij de reparateur dus geen ruis meer, dus dacht dat het aan mijn stroom in huis lag. Toen ik hem echter aanschafte was er ook wat ruis over de luidsprekers als ik hem aanzette, duidelijk meer dan bij de reparateur. Hiermee zou je zeggen dat het niet aan de stroom in mijn huis ligt? Ik snap het niet  :coffee:



katwax

Zit deze in een stekkerblok samen met andere toestellen?
In het verleden heb ik ook wel is ruis gehad op een receiver, toen heeft audio reparateur (Jerry) mij gezegd is te proberen met ferrietkern. Het had effect, maar volledig weg was het niet.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

hifiman

#2
Weerstanden ruisen, het is een thermisch verschijnsel, hoe hoger de temperatuur hoe meer ruis. Een beetje ruis als in het net horen met je oor tegen de speaker is heel normaal...

Abupa

#3
Beetje ruis is normaal, dat begrijp ik. Maar dit was niet meer normaal dus. Met koptelefoon was het echt storend.

Ferrietkern kan ik uitproberen als ik hem weer terug heb, bedankt! Kost niks, kan geen kwaad dus.

Abupa

De ruis heb ik dus gelaten voor wat het is. Via de luidsprekers is het niet te luid.

Nu hoor ik alleen heel soms een wat luid klikkend geluid in de iets hoge tonen als er geluid door de luidsprekers komt. Nu keek ik bijvoorbeeld een film en terwijl er vlammenwerpers werden gebruikt kwam er ook een wat luide klik bij.

Het geluid komt elke keer terug op hetzelfde moment als ik hem terugspeel en is in verhouding met het volume dat ik op dat moment heb. Het maakt niet uit of ik speaker A of B ingang gebruik. Ik hoor het ook over de hoofdtelefoon aansluiting op dat moment via oordopjes. Als ik echter de speakers A en B uitzet op de versterker en dan luister via de hoofdtelefoon, hoor ik het geluid opeens niet meer.
Verder heb ik er nog nooit last van gehad tijdens videospellen met een groot budget of andere films.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Ligt dus iig aan de versterker lijkt mij als er iets is.

vik

Om eventuele schade te beperken zou ik je adviseren om deze af te koppelen en na te laten kijken.


Quote from: Abupa on July 25, 2016, 00:53:56
De ruis heb ik dus gelaten voor wat het is. Via de luidsprekers is het niet te luid.

Nu hoor ik alleen heel soms een wat luid klikkend geluid in de iets hoge tonen als er geluid door de luidsprekers komt. Nu keek ik bijvoorbeeld een film en terwijl er vlammenwerpers werden gebruikt kwam er ook een wat luide klik bij.

Het geluid komt elke keer terug op hetzelfde moment als ik hem terugspeel en is in verhouding met het volume dat ik op dat moment heb. Het maakt niet uit of ik speaker A of B ingang gebruik. Ik hoor het ook over de hoofdtelefoon aansluiting op dat moment via oordopjes. Als ik echter de speakers A en B uitzet op de versterker en dan luister via de hoofdtelefoon, hoor ik het geluid opeens niet meer.
Verder heb ik er nog nooit last van gehad tijdens videospellen met een groot budget of andere films.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Ligt dus iig aan de versterker lijkt mij als er iets is.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Abupa

Had het bij een film via netflix. Net geprobeerd over optische, usb en analoge ingang. Bij elke ingang hoor ik het klikkende geluid bij dat moment in de film. Toen ik het echter bij de analoge ingang probeerde was het geluid nog luider omdat ik het volume wat hoger moest zetten en hoorde ik ook opeens een brommend geluid. Ik heb hem meteen uitgezet. Nu ik hem weer aandoe is de brom weg. Het klikkende geluid is er echter nog wel op dat moment. Ik heb alleen nu ook bijgeluiden bij andere bronnen: ook bij een videospel waar ik dit gisteren nog niet had..

Net heb ik geconstateerd dat het geluid zich alleen voordoet bij een volume dat hoger is dan 55/100.
Ik zal hem dan maar weer naar de reparateur brengen. Ik vraag mij alleen écht af of deze problemen ontstaan door slechte stroom in mijn huis. Mijn vorige versterker was de classe cap 151 en deze functioneerde prima in het begin. Na een korte tijd kreeg ik hier een brom en moest ik hem ook repareren.

Ik word hier echt verdrietig van. Ik zit er over na te denken om al mijn audio te verkopen en eventueel in de toekomst weer pas wat te kopen als ik mijn eigen huis heb (nieuwe stroom). Dit is niet normaal! Ik begin er echt genoeg van te krijgen, alles gaat stuk.

Belangrijke vraag ook: ik kan zeker zeggen dat het iig niet aan de luidsprekers ligt toch? Ik hoorde gisteren het bijgeluid dus ook over de hoofdtelefoon als ik de speakers tegelijk aanhad. Ik ga deze speakers namelijk over twee weken verkopen aan een kennis.

mijkie

Heb je alles in je stroom-netwerk al een keertje nagekeken, in de groepenkast, of alle schroefjes in de automaten nog vast zitten, of je lasdopjes in de centraaldozen en wandcontactdozennog goed zijn etc .....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Abupa

#8
Ik heb het niet gecheckt gezien ik er echt niks vanaf weet. Ik zit op een verdieping die vijf jaar geleden opnieuw gemaakt was. Kan zijn dat hier iets verkeerd is gedaan. Er is wel een keer iemand langs geweest voor iets anders en ik vroeg of hij ook even de stroom kon meten bij de stopcontacten in mijn kamer. De spanning hier leek normaal te zijn. Ik weet dat ik daar niet alles mee meet.
Moet je hiervoor iemand inhuren die echt ook wat van electronica af weet, of is een standaard iemand voldoende?

Met mijn vorige versterker kreeg hij na een tijdje een brom. Verder sloegen de stoppen ook door en kreeg ik een keer een schok van die versterker nadat hij doorsloeg. Daarom twijfel ik ook of er misschien iets niet klopt.

mijkie

Als dit de 2de versterker al die er last van heeft, is vreemd te noemen !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

mijkie

Ik zou de boel laten nakijken en nameten door een goede elektricien !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

i2Paq

Zoals hier, en op andere fora, tegen je gezegd: de boel laten nakijken.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

mijkie

#12
en als ik tussen de regels doorlees, zou het toevoegen van een aardpen, geaarde stopcontacten geen overbodig luxe zijn, krijg je waarschijnlijk ook geen schok meer .....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Abupa

Ik wil deze week eventueel een elektriciën laten langskomen. Is elke elektricien voldoende, of heb ik er eentje nodig die ook wat afweet van hifi? Er is vorig jaar al een keer eentje langs geweest voor iets anders en ik had hem gevraagd of hij het stopcontact kon checken. Hij keek toen alleen of de spanning binnen de normale waardes lag geloof ik. Dit was in orde. Heeft het nut om iemand naar alles te laten kijken, of is het voornamelijk de spanning waar het om gaat?

vik

Er bestaat niet zoiets als een "audiofiele elektriciën"  ::)

Geef gewoon van te voren goed aan wat je voor problemen ervaart, of wat je wensen zijn. Dus in de mail communicatie of per telefoon zodat je ongeveer weet waar je aan toe bent. Er zijn bedrijven zoals Kemp die wel een meting doen welke groep de minste vervuiling heeft, zodat ze vanaf deze groep een aparte groep aanleggen voor je audio of video keten.

Mocht je er niet uitkomen dan heb ik wel een adres.


Quote from: Abupa on August  7, 2016, 00:21:25
Ik wil deze week eventueel een elektriciën laten langskomen. Is elke elektricien voldoende, of heb ik er eentje nodig die ook wat afweet van hifi? Er is vorig jaar al een keer eentje langs geweest voor iets anders en ik had hem gevraagd of hij het stopcontact kon checken. Hij keek toen alleen of de spanning binnen de normale waardes lag geloof ik. Dit was in orde. Heeft het nut om iemand naar alles te laten kijken, of is het voornamelijk de spanning waar het om gaat?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

chansig

Quote from: vik on August  7, 2016, 10:21:20
Er bestaat niet zoiets als een "audiofiele elektriciën"  ::)


Jawel hoor... Ik weet effe niet meer hoe dat Nederlandsstroomvoorzieningsmerk heet.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vik

Hoe bedoel je Hans? Heb je het dan over materiaal of over de kennis?


Quote from: chansig on August  7, 2016, 10:41:45
Jawel hoor... Ik weet effe niet meer hoe dat Nederlandsstroomvoorzieningsmerk heet.

Gr. Hans
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

chansig

De hele mikmak...stekkerblokken, leggen van aparte groepen, kabels.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vik

Dat is toch gewoon "basis" voor elke electricien die in de meter kast mag werken?


Quote from: chansig on August  7, 2016, 10:48:42
De hele mikmak...stekkerblokken, leggen van aparte groepen, kabels.

Gr. Hans
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

chansig

Kemp electronics...nu weet ik het weer.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vik

Kemp had ik al genoemd Hans.  Als je Ron laat komen ben je minimaal €1000,- euro lichter. Hij installeert alleen zijn eigen kabel plus de rest, en meet met zijn eigen Kemp tool welke hoofd zekering de minste vervuiling heeft. Vanaf dat punt legt hij een groep aan. Verder is het geen "rocket science" en niet nodig om zoveel geld neer te tellen. Dat kan elke geschoolde elektricien. Zodra er de stempel "Audiofiel" bij komt kijken gaat het je geld kosten. Concept & Design bijvoorbeeld heeft prima betaalbare kabels die worden gebruikt als netkabel.

::)


Quote from: chansig on August  7, 2016, 11:34:58
Kemp electronics...nu weet ik het weer.

Gr Hans
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

chansig

Wat mij betreft is Kemp dus een audiofiele elektricien. Dat de basis gewoon hetzelfde is voor iedere elektricien....dat klopt.

En ook inderdaad..zodra iets audiofiel genoemd wordt kost het je gelijk een paar euro's meer.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Abupa

Ik woon aan het Vondelpark in Amsterdam, iemand een aanrader voor een elektricien die kan langskomen? Zou fijn zijn als hij wat dichtbij is omdat ik eerst langs de winkel wil gaan om te vragen of het nut heeft (gezien er al een keer iemand kort was langs geweest) en wat ze dan allemaal willen gaan doen.
Brins Elektra Service Amsterdam vind ik op google, heeft goede reviews. Is vandaag tot 12 open.