Over de tijd van een calibratie (LEES DIT AUB)

Started by J.A.F._Doorhof, June 17, 2016, 10:09:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Steeds vaker word me gevraagd hoe het kan dat wij aangeven GEMIDDELD een uur bezig te zijn terwijl andere aangeven dat een volledige calibratie minimaal 2-3 uur duurt...

Ik kan daar een paar dingen over zeggen.

1.
Het verschilt per toestel.
Een toestel met alleen grayscale is feitelijk in 20-30 minuten klaar
Een toestel met een grayscale en CMS is binnen een uur klaar
Een toestel met geavanceerde instellingen voor grayscale, gamma en CMS kan tussen de 45-90 minuten gedaan worden afhankelijk van de ervaring van de calibrateur de apparatuur EN het toestel zelf.

Sommige toestellen hebben zeer makkelijke instellingen die amper op elkaar inwerken, dat scheelt ENORM qua tijd, andere toestellen hebben instellingen die allemaal op elkaar inwerken waardoor je soms wel 10x door de gehele workflow heen moet, dit scheelt natuurlijk enorm in tijd.

2.
Het verschilt per calibrateur.
Wij doen dit al sinds 2001 en ik durf bijna te zeggen dat er geen systeem is dat ik nog niet gedaan heb, voor de leek lijkt dit onmogelijk maar in feite zijn er niet zo heel veel verschillende mogelijkheden, grayscale is bijna altijd hetzelfde en qua CMS zijn er grofweg eigenlijk maar 3-4 systemen, als je het "trucje" eenmaal doorhebt is het daarna puur ervaring en snelheid opbouwen, weten waar je moet "draaien" als het ware.

3.
Het verschilt per apparatuur.
Wij investeren een flink bedrag per jaar in de nieuwste apparatuur.
Op dit moment gebruik ik een analyzer en generator die bv de pre en after meting binnen een minuut uitvoert, mijn vorige analyzer deed hier doodleuk 7 minuten over, als je weet dat buiten de pre en after meting deze zelfde meting nog gemiddeld tussen de 5-15x word uitgevoerd gedurende een calibratie zie je direct waar een ENORM tijdverschil kan zitten.

Is er meer?
Jazeker.
Met nieuwe technieken komen nieuwe uitdagingen.
3D kalibreren doen we tegenwoordig bij actieve brillen eigenlijk alleen globaal, er is simpelweg amper een 100% betrouwbare meting voor, als je de bril iets verschuift zie je al flinke afwijkingen in de kleuren, ik kalibreer het dus wel maar besteed er minder zorg aan dan bij 2D, of wel afwijkingen tussen de 1-5% zijn acceptabel waar ik bij SD altijd ga voor onder de 1% (indien technisch mogelijk).

HDR.
Talk about a nightmare.
Er is GEEN standaard, Dolby Vision zet wel waardes neer en dit is dan ook de workflow die we kunnen doen, maar er is nog geen toestel die EXACT doet wat de specs aangeven dus hier komen de minuten er wel degelijk bij, dit kan inderdaad flink wat tijd kosten. Andere toestellen en projectoren volgen andere richtlijnen en om eerlijk te zijn........ we leren elke dag bij en dit geldt voor ALLE calibrateurs, iemand die beweert HDR MAKKELIJK te kunnen kalibreren moet je op dit moment nog maar even vermijden, wij geven ook bv aan dat we het kunnen, maar ik zeg ook duidelijk bij klanten dat het allemaal in de kinderschoenen staat en we nagenoeg wekelijks updates krijgen op software en kennis. Vandaar dat we op dit moment ook nog niets extra rekenen voor HDR.

En dan.....
Er zijn ook toestellen die perfecte afstellingen hebben voor SD/HD maar bv amper instellingen hebben voor HDR en/of 3D, en er zijn toestellen waar we net zoveel mogelijkheden hebben/gaan krijgen als met SD/HD.

Met andere woorden, het is eigenlijk nagenoeg onmogelijk om een tijd te noemen voor een calibratie met HDR.
Maar voor SD/HD workflows is het allemaal best te doen in een redelijke tijd, en 3 uur voor een normale calibratie... met alle respect is wel HEEL erg lang.

Als laatste opmerking.
Voor HDR moet de calibrateur over een generator of speler beschikken die HDR op DV activeert (DV=Dolby Vision) heeft hij deze niet, dan zal in 90% van de gevallen het toestel NIET naar de officiƫle HDR stand springen, ik stuur met de generator ook een volledig DV signaal naar de weergever en voor 3D een 100% 3D signaal.

Allemaal dingen waar je dus even op moet letten.
En als allerlaatste.... vraag me aub niet of ik andere mensen ken of kan adviseren, ik weet hoe ik de calibraties uitvoer en ik weet dat mijn apparatuur 100% gekalibreerd is en elk jaar gecheckt word, ik weet dat niet van andere, kan iemand geen calibratie formulier overleggen van zijn/haar analyzer zou ik zelf er niet voor kiezen om door die persoon de calibratie te laten doen.

Dan over de prijs (als laatste).
In Nederland is 50% van elke euro weg door 21% BTW en inkomstenbelasting/volksverzekeringen etc. en dit als je een normaal inkomen hebt.
Een calibratie aan huis komt reistijd bij, verzekering, slijtage, brandstof, afschrijving etc. etc. als je prijzen hoort van 75.00 moet je bij jezelf HEEL hard te raden gaan of dit wel kan..... :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview