HW45 productie model review

Started by J.A.F._Doorhof, June 15, 2016, 21:36:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Vandaag zijn ze bij ons binnengekomen, de lang verwachte HW45.
Waarom lang verwacht...?
Wel het is een zeer interessante projector voor een wel HEEL interessante prijs, en juist daarom hebben ook verschillende mensen hem "blind" gepreorderd, maar is het echt de verwachte unit.....?

Vormgeving
De HW45 is leverbaar in zwart en wit, en beide units zien er gewoon super uit, niets mis mee en zoals we gewend zijn van de instap modellen van Sony. persoonlijk vind ik het een zeer mooie unit die in geen enkele woonkamer zal misstaan.

Ook qua menu's etc is er weinig veranderd, dit is de instapper en jammer genoeg betekend dit ook maar 1 geheugen voor de grayscale... kom op Sony geef ons er gewoon 2 zodat we wat meer kunnen opslaan, qua prijs mag dat niets uitmaken.

De afstandsbediening werkt goed en een beetje richten richting de projector via het scherm is al genoeg om door de menu's te lopen.

Prijs
De prijs van de HW45 heeft een adviesverkoopprijs van 2540.00 inclusief BTW, maar we raden altijd aan even te mailen ivm leuke "combi" aanbiedingen.
Sowieso word de HW45 door ons natuurlijk geleverd inclusief ons gebruikelijke pakket van controles en hercalibraties.

In het volgende gedeelte de test rapporten en conclusies.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Zoals altijd hebben we de unit natuurlijk flink aan de tand gevoeld, en gelukkig viel dat niet tegen.....

Grayscale en CMS
Uit de doos is de unit niet goed afgesteld.
Er is wel eens discussie over geweest of het eerlijk was een projector letterlijk "uit de doos te meten", aangezien volgens sommige de referentie of cinema stand al "perfect" zou zijn..., dus meet ik vanaf toen in de referentie stand, of cinema stand (afhankelijk van het merk) en natuurlijk heb ik ook even het contrast en brightness goed gezet, met andere woorden een beetje zoals de consument dit kan doen zonder apparatuur, dit om een eerlijk beeld voor en na de calibratie te geven.

Zoals je kan zien klopt de grayscale niet en is het CMS absoluut niet correct.
Bij de HW45 is ook de standaard REC709 niet correct, maar gelukkig kun je dit redelijk makkelijk aanpassen waarna het standaard CMS eigenlijk zorgt voor een bijna "schokkende" perfecte weergave van de REC709 kleurspace... wow.

Normaal doe ik ook altijd een sweep meting om een projector te checken per kleur.
Dit gebeurt via een zogenaamde colorchecker meting en een kleur en luminance sweep, wat er feitelijk op neer komt dat een projector niet alleen op de 75 of 100 stimulans perfect is, maar ook de tussenliggende waardes goed weergeeft.

Zoals je op de screenshots kan zien zit dit dik in orde bij de HW45, ook hier een wow.
Alleen in blauw zie je redelijke afwijkingen maar dit is nu net de kleur waar ik het minste moeite mee heb als er iets fout zit. Dus dat is wat mij betreft dik in orde (over het geheel).

In het volgende gedeelte de rapporten voor grayscale en CMS vanuit het rapport.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

En nog eentje die er niet bij paste in de vorige post.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

En dan de metingen van de grayscale en CMS voor en na de calibratie.
Voor gemeten in referentie mode met users settings perfect afgesteld.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Dan komen we aan bij de contrast ratio metingen.
Nu moet je hier altijd even oppassen.
Ik meet deze ALTIJD vanaf dezelfde plek en deze metingen verschillen altijd ENORM met de fabrikanten.
Ook bij projectoren onderling kan er een enorm verschil zijn bij de full-on full-off meting terwijl op het oog de projectoren niet zoveel verschillen of de projector met de "slechtere" waarde eigenlijk veel meer punch heeft.

Om dit te snappen moet je wat weten van hoe deze contrast metingen gedaan worden.

Full on - Full off
Eigenlijk de verkeerde naam, ik prefereer de 0-100 metingen.
We projecteren een 0 IRE vlak en een 100IRE vlak, dit betekend eigenlijk het diepste zwart in een film en het helderste wit in een film.
De metingen worden gedaan met een speciale lichtmeter die voor dit soort doeleindes gemaakt is.

ANSI contrast
Dit is een stuk ingewikkelder.
Via een patroon worden er metingen gedaan van witte en zwarte vlakken en word de contrast ratio berekend die de projector MAXIMAAL kan weergeven in een "worst case" scenario.

Met full-on en full-off kun je makkelijk "sjoemelen" je kan bv een iris letterlijk helemaal dicht zetten en hierdoor "oneindig zwart meten" en hoe lager die zwart meting is, des te hoger word de contrast ratio, en dit gaat HEEL snel, de brightness bv 1 tikje hoger zetten kan desastreuze gevolgen hebben voor de full-on full-off meting. Dit is ook waarom ik niet direct een fan ben van deze meting.

Bij projectoren met irissen doe ik ook vaak een meting met de iris en een meting van het native contrast van het paneel (iris uit) vooral in het verleden zag je hier soms "belachelijke" verschillen die in de realiteit natuurlijk nooit in een film gezien werden.

Wanneer is een hoge full-on en full-off nu belangrijk?
Hoe stom het ook klinkt maar eigenlijk alleen maar in gedeeltes van de film waar tussen de 0-10IRE aan zwart over het GEHELE veld te zien is, dus denk aan een zwarte sterren hemel, zodra de planeet of een schip in beeld komt valt deze waarde al weer in het niet en schakelen onze ogen over naar onze eigen iris en zal het zwart VEEL dieper lijken dan het feitelijk is. Denk maar aan de oude LCD projectoren, als je gewoon een comedy bekeek dan was het zwart erg mooi, zelfde met cartoons, maar zodra je een horrorfilm, SF of thriller keek met veel donkere scenes... dan leek het zwart wel grijs. Voor veel mensen onbegrijpelijk aangezien ze toch perfect zagen in de tekenfilm?

En dit is waar Ansi contrast een "beetje" om de hoek komt kijken.
Als we alleen zwart zien gaan de irissen van onze ogen open en laten die meer licht binnen, dit betekend dat we zien dat een scherm niet 100% zwart is maar iets grijzig (het kan nooit donkerder zijn als het aanwezige licht dat op het witte oppervlak weerkaatst), zodra er echter een helder object in beeld komt zullen onze irissen dicht gaan en word het zwart VEEL dieper zwart en zien we voor onze ogen perfect zwart.

En dit is waar we vaak horen "Maar ik mis punch terwijl mijn beeld 100% zwart lijkt"
Yep, dat is een bekend probleem.
ERGENS worden vaak concessies gedaan, sinds projectoren door een bepaalde grens gingen ben ik ook steeds meer een voorstander geworden van ANSI contrast tov Full-on Full-off.

Bij Ansi contrast kun je redelijk goed inschatten hoe de PUNCH van een beeld zal uitvallen, hoe hoger het ANSI contrast hoe meer punch er in het beeld zit, je zou bijna kunnen zeggen "hoe hoog het dynamisch bereik is dat tegelijkertijd op het beeld te zien is" dit is echter niet helemaal waar aangezien het ANSI contrast een meting is, in de realiteit zal het dynamisch bereik redelijk schommelen, er is namelijk niet altijd een volledig wit veld naast een volledig zwart veld, dus alleen ANSI contrast aanhouden is ook fout, het is altijd een combinatie.


Pffff lang verhaal, maar met een reden.
Bij de metingen van de HW45 heb ik een flink ANSI contrast gemeten van 440:1 wat voor deze prijsklasse echt ZEER behoorlijk is.
Het Native contrast van het paneel bij perfecte calibratie komt uit op rond de 5800:1, let wel als ik het contrast een paar puntjes hoger zet en de brightness een paar puntjes lager (dan clipped de gamma en verlies je wat zwart detail) dan schiet deze flink omhoog (dit is ook de reden dat ik die waarde wat minder interessant vind).

Die 440:1 verklaart ook direct iets dat ik in het volgende gedeelte zal schrijven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

De kijkervaring
Ik ga in dit gedeelte door met het ophemelen van de HW45, want dit is een genot voor deze prijs.

Als we hem naast een 9200 van Epson zetten zien we precies wat ik net omschreef.
De Epson heeft dieper zwart maar in de film is dit niet te zien (wel in de ruimte scene), sterker zodra de film draait en we zijn bij de normale, en zelfs semi donkere scenes, dan spat de HW45 net wat meer van het scherm.

Als we dan naar de waardes gaan kijken klopt dit als een bus.
De 9200 heeft een ANSI contrast van 409:1 en een native contrast van 8700:1
Daarbij heeft de 9200 ook een iris welke er voor zorgt dat bij de ultra donkere scenes de 9200 duidelijk de baas is over de HW45, maar bij nagenoeg elke andere scene moet ik toch de HW45 DUIDELIJK als winnaar uitroepen, wat een plaatje.

Tel hierbij op dat de Sony een filmischer beeld geeft dan de 9200 en iets smoother loopt op veel scenes en je snapt waarom deze review wat langer is dan normaal, dit is echt een mooie projector waar ik behoorlijk blij mee ben.

Conclusie en advies
Beschik je over een complete batcave en kijk je alleen maar ZEER donkere films is in deze prijsklasse de 9200 misschien net iets beter, maar let op die is wel iets duurder als je naar de MARKTPRIJZEN kijkt (laten we zeggen 500.00 verschil ;-)), op elke andere scene moet ik toch de HW45 de winst geven.

Kijk je in een kamer met witte muren dan is er eigenlijk geen discussie mogelijk, in de NIET 4K units vind ik eigenlijk de HW45 de absolute koning van het home theater. Ook in vergelijk met de HW65 moet ik de HW45 toch net de winst geven, ok de HW65 heeft een iris en geeft daardoor wederom wat beter diep zwart, maar ook hier is het ANSI contrast lager. Sony zet gewoon een verdraait goede projector neer met deze HW45 en er rest me niets anders dan hem het predikaat GOLD te geven en als ABSOLUTE aanrader neer te zetten, deze unit kun je echt blind kopen, demo's zijn eigenlijk niet nodig (ja ik weet het dat is nogal een uitspraak).

Gelukkig geven we natuurlijk gewoon demo's met de HW45, sterker aanstaande zaterdag is er weer een demodag met oa de HW45. Geef je wel even op bij Annewiek via [email protected] we zullen die dag ook leuke aanbiedingen verzorgen in combinatie met schermen, kabels, kapjes etc :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

N1v3K


maximus79

Mooie review Frank, hoe verhoud deze zich tegen een VW95?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

J.A.F._Doorhof

Dat is een andere klasse projector :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

maximus79

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 16, 2016, 08:16:12
Dat is een andere klasse projector :D

Klopt maar wel eentje van 5 jaar oud inmiddels, dus je zou denken dat de lagere klasse dat misschien ingehaald hebben? Al blijft de lens alleen al 2x keer zo groot voor mijn gevoel....
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

J.A.F._Doorhof

Precies.
Dynamiek vind ik de hw45 zeker niet onder doen maar dan moet ik echt een beetje graven aangezien ik al een tijdje geen 95 gezien heb.


Sent from my iPhone using Tapatalk
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

williams

Mooie en hele uitgebreide review ,heb deze dan ook weer met veel plezier gelezen .
Top
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

zoldar

Zeker. Staat op mijn short lijstje, de 65 zag er ook prima uit.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

squeek

De epson 9200 is ook alweer drie jaar oud ondertussen. Is de prijs van de epson ondertussen nog geen 500 euro gedaald dan soms?

Ik vind de epson er behoorlijk sterk uitkomen in dergelijk vergelijk aangezien drie jaar in projectorland een eeuw lijkt aan vernieuwingen en verbeteringen. Aangezien de hw45 een sxrd paneel is tov de lcd van epson en de hoeveelheid jaren ertussen had ik toch wel een epson killer verwacht meer. Of verwacht ik teveel hier?

Ik vergelijk hier gewoon mijn eigen situatie maar hoor. Ik projecteer sinds de tw-10 ( :headbanging:) en heb sindsdien meerdere projectoren gehad omdat A : de lampen snel versleten waren en B: de beeldkwaliteit om de drie jaar enorme vooruitgangen boekten. ik ben nu na drie jaar niet zo geneigd meer om al snel een andere projector in huis te halen nog in deze prijscatogorie. Het lijkt erop dat de echte grote vernieuwingen (4k,laser,hdr etc) meer voor de hoge prijsklasses weggelegd blijft. Een 4K onder de 3000 euro zou het overwegen wel sneller waard zijn denk ik!?
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

J.A.F._Doorhof

Het ligt er inderdaad aan wat je verwacht.
Ik ken iemand met een 10 jaar oude projector die nog steeds beweert dat zijn beeld beter is dan bv van een VW520.
Hij ziet er iets in (wat ik niet zie trouwens).

De verschillen worden soms ENORM aangedikt. Met de huidige projectoren (inclusief de 9200) in het hogere segment kun je eigenlijk niet van KILLERS spreken in BEELD.
Het zit veel meer in de processing en natuurlijk zeer zeker wel in contrasten maar het is niet zoals vroeger dat je van een slechte zwart weergave zonder detail ineens naar topbeeld ging, het is veel subtieler. ZELF zie ik de verschillen wel zeer goed en Annewiek ook en we vinden het best de moeite waard, kan me alleen ook indenken dat er mensen zijn die een 7200 zien naar een VW520 en zeggen dat het verschil niet groot genoeg is. Het menselijk brein en ogen zijn soms niet te bevatten, iedereen kijkt anders.

We hebben ooit een keer een klant gehad die uit 5 Epson projectoren hier wilde kiezen, want in allemaal zag hij net iets anders wat beter was.... met de beste wil van de wereld zag ik amper verschil maar hij wel. Dus erg persoonlijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gijs82

Vandaag bij de demo geweest. Erg interessante projector! Heerlijke scherpte en prachtige kleuren!

Nog maal bedankt voor de gastvrijheid!
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

J.A.F._Doorhof

#16
Graag gedaan.

en natuurlijk bedankt voor het lekkers bij de koffie :) Gijs
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

richardnl

hallo Frank

Na de vakantie kom ik kijken, geregeld met annewiek.
Kan je ook iets over 3D zeggen?

Groet
Richard

J.A.F._Doorhof

3D is voor iedereen anders dus ik heb dat buiten de reviews gelaten.
Er zijn teveel variabelen jammer genoeg.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"