Achterluidsprekers vervangen (5.1 -> 7.1, staand -> wallmount)

Started by Gerbrand, May 26, 2016, 10:11:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerbrand

Hallo allemaal,

Momenteel heb ik een B&W surround set bestaande uit 4x de CDM 9NT en 1x de HTM1. Mijn huidige ruimte is hier echter niet echt geschikt voor. Ik kan namelijk direct links en rechts van de luisterpositie geen staande luidsprekers kwijt. De 2 achterste CDM 9NTs staan dus nu schuin achter (vergelijkbaar met de fronts, maar dan achter).  Dit geeft een duidelijk slechter surround beeld dan in mijn vorige HT waar ze wel op de goede plek stonden.

Ik wil eigenlijk toe naar 4 luidsprekers hoog aan de muur (Ca 2 m hoogte). Hiervan kan ik er wel twee links en rechts kwijt.

Ik ben dus op zoek naar 4 surroundspeakers die ik kan ophangen en die matchen met mijn huidige set. Het is mogelijk om iets te kiezen waaraan ik op langere termijn ook de fronts aanpas.

B&W lijkt niet echt meer surroundspeakers in zijn program te hebben. Daarom dacht ik in eerste instantie aan Klipsch, maar andere suggesties zijn uiteraard welkom (anders hoefde ik hier niet te posten  :colgate: ). Prijsindicatie ~1250 euro voor alle vier.

Alvast bedankt,

Gerbrand








Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900


Gerbrand

Dank voor de link. Deze luidspreker kende ik natuurlijk al. Het probleem is alleen om er vier van te vinden.

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

Fox

Quote from: Gerbrand on May 26, 2016, 16:40:47
Dank voor de link. Deze luidspreker kende ik natuurlijk al. Het probleem is alleen om er vier van te vinden.

Gerbrand

Dat is waar, maar voor dit bedrag kun je er geen buil aan vallen.

Begin gewoon met deze 2 voor achter  :music:

Gerbrand

Daar heb je op zich ook gelijk in. Ik zal hem eens schrijven om de vragen of hij ze ook naar NL verstuurt. Edit: advertentie is verwijderd  :(

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

denoontje

Heb je even een foto....

Je speelt ,te gelijke speakers en mijn ervaring is dat dat altijd beste surroundgeluid moet kunnen geven.

Ik ben ooit van 7.1 b&w terug gegaan naar 5.1 b&w met gelijke speakers en dat klonk veel beter.

Ze mogen ip best wat achter je staan in een 5.1 opstelling.
Wellicht kun je wat tweaken met toe in en out en wat schuiven nog.

En denk dat niet iedere ruimte gelijk zal reageren, dit maakt vergelijk ook lastiger met oude en nieuwe situatie.

Als je speakers 2 m hoog gaat hangen gaan ze over je heen stralen. Dat zal ook ander geluidsbeleving geven als oorhoogte.

Ik zou dus nog wat experimenteren met plaatsing en afstelling (Db meter).




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Fox

De ad staat inmiddels op MP
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1055098617-b-w-cdm-snt-cherrywood.html?c=c40de5ad629ab42516ec13768067e2e0&previousPage=lr&pos=21

Nieuwprijs was ca. 1500 euro

Deze zijn door de NT tweeter heel goed te matchen.
Ik heb er zelf 4  :-X

Je zou ook kunnen denken aan 2x een CDM sNT en 2x een CDM 1 NT .... :lookaround:

Gerbrand

Hallo,

Hierbij even een fotootje. Direct naast de luisterplek is een trapje, dus daar kun je geen staande luidspreker kwijt. Daarom staat de achterluidspreker nu in de hoek achter. Ze staan daardoor al ca. 30 cm hoger dan de luisterplek. Het idee is om een surround-speaker boven de trap te hangen en de andere aan de achterwand. Zie foto.

Ik zal eens reageren op de advertentie op marktplaats (edit: is ook verwijderd). Ik kan natuurlijk eerst even experimenteren met 7.1 waarbij ik twee luidsprekers toevoeg en de 9NTs achter laat staan

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900