Softheid van de lens of pure onscherpte - was: Vreemde beeldfouten

Started by VlisChris, May 17, 2016, 21:54:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Vanavond viel me op dat er een aantal hele lelijke beeldfouten in mijn foto's terug te vinden zijn.
Dit is een stijl van fotograferen die ik vaker pak, dus het is niet dat ik opeens iets doe wat ik nog nooit gedaan heb, en daarvoor verrast wordt. Het is echt een compleet nieuwe fout voor me.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Zelf heb ik wel een gedachte hierover, maar ik wacht eerst maar eens af wat jullie denken. Dat is vermoedelijk goedkoper dan dat ik denk/vrees.

De foto's zijn hier overigens voor de volle 100% zonder nabewerking. Dat is het probleem dus niet.

Volledige resolutie is terug te vinden op Flickr zelf. Zie link bij de foto's.

Schermafbeelding 2016-05-17 om 21.50.00 by Christiaan Sauer, on Flickr

Schermafbeelding 2016-05-17 om 21.33.37 by Christiaan Sauer, on Flickr

Schermafbeelding 2016-05-17 om 21.33.22 by Christiaan Sauer, on Flickr
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob Eric Blank

Wat is de beeldfout precies. Op dit scherm zie ik het niet. Is het de onscherpte?

VlisChris

Het gaat om hele lelijke banding in beide foto's.
Straks zal ik even in photoshop een lijntje zetten waar ik precies bedoel.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Raphie

#3
Ik zou me meer druk maken over de onscherpte, dat is toch wel een terugkerend fenomeen, waarom laat je hem niet zelf scherpstellen?
JBL PRX Power!

james_bond

Even een losse flodder: ligt de fout niet aan de monitor?
HT: Epson EH-TW9300, Epson EH-TW3200, DENON AVR-X6700H, Onkyo HT-S9405THX, 2 paar Translator Heliodoor, Translator Center 12, Dune Solo 4K,Apple TV 4K, Projecta Tensioned Elpro RF Electrol 122inch (zichtmaat 270 cm x 152 cm), Zyxel NAS540.

VlisChris

Quote from: Raphie on May 23, 2016, 12:37:05
Ik zou me meer druk maken over de onscherpte, dat is toch wel een terugkerend fenomeen, waarom laat je hem niet zelf scherpstellen?

Dat is even een andere discussie waar ik straks nog wel even op terugkom.

@ James_bond: het ligt zeker niet aan de monitor ;) Vraag even aan Frank Doorhof hoe zijn identieke monitor bevalt ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Vreemd.

Ik zie dat fouten nu zelf ook niet terug. Wel bij het inladen van de foto. Maar als dat eenmaal gebeurd is zijn ze verdwenen.
Toen ik de screenshots maakte gaf die aan dat de foto compleet geladen was, en toen waren de compressiefouten er nog wel.

Het echt verklaren kan ik niet. Maar liever zo dan dat de sensor aan het overlijden was waar ik wel bang voor was (zeker aangezien die net voor de helft gerepareerd is aan de binnenkant).
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

#7
Hier even een drietal foto's, gecropt op 100% om te kijken wat jullie mening is.

Zelf denk ik dat het pure softheid van de lens is. Raphie zegt dat het pure onscherpte is.
Even wat gegevens van alle drie de foto's:

Straks zal ik eens wat foto's maken op bv F8 om even wat te noemen. Ook mijn 16-35 is op 2.8 gewoon niet scherp te noemen. Maar ik hou het op een eigenschap van de lens.

Canon EOS 5DmkII
Canon 70-200 2.8 IS mkII
ISO 100
200mm
F2.8
Als het goed is zit er geen nabewerking in de foto's (in LR even de instellingen teruggezet, en daarna in Photoshop geopent om een 100% crop te maken.). Dus er zit ook nul verscherping in de foto's.
100crop1 by Christiaan Sauer, on Flickr

100crop2 by Christiaan Sauer, on Flickr

100crop3 by Christiaan Sauer, on Flickr
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob Eric Blank

Misschien even de focus nalopen, die lijkt niet helemaal goed.

Raphie

JBL PRX Power!

VlisChris

Quote from: Rob Eric Blank on May 23, 2016, 13:56:41
Misschien even de focus nalopen, die lijkt niet helemaal goed.

Ik zal een dezer dagen eens een focuschart uitprinten, en daarmee gaan spelen. Jij denkt dat het meer de focus is dan de softheid van de lens?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob Eric Blank

Quote from: Christiaan S on May 23, 2016, 14:34:47
Ik zal een dezer dagen eens een focuschart uitprinten, en daarmee gaan spelen. Jij denkt dat het meer de focus is dan de softheid van de lens?
Dan weet je zeker of het de softheid betreft of front dan wel backfocus.

VlisChris

True.
Schijnt een pest klusje te zijn. Maar ik zal me er eens op gaan storten.
Front/back-focus zou het mooist zijn. Dan is het gewoon eenvoudig te verhelpen. Softheid ben je klaar mee.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Raphie

JBL PRX Power!

VlisChris

Doe ik wisselend door elkaar. Sommige foto's op statief, schermpje aan. 10x inzoomen, en scherpstellen maar.
Andere foto's gewoon pure autofocus. De drie voorbeeldfoto's zijn met AF gemaakt.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Raphie

Nou, ik vind de kwaliteit echt Niet goed, sorry dat ik het zeg, maar zien er allemaal uit alsof ze maximaal door een telelens met nog eens een x2 verdubbelaar zijn geschoten. Totaal niet gestoken.
JBL PRX Power!

Rob Eric Blank

Quote from: Raphie on May 23, 2016, 15:15:26
Nou, ik vind de kwaliteit echt Niet goed, sorry dat ik het zeg, maar zien er allemaal uit alsof ze maximaal door een telelens met nog eens een x2 verdubbelaar zijn geschoten. Totaal niet gestoken.
Mn 300mm met 2x converter schiet scherpere platen.

Raphie

Quote from: Rob Eric Blank on May 24, 2016, 10:34:14
Mn 300mm met 2x converter schiet scherpere platen.
precies! Maar Christiaan heeft dit euvel altijd.
Christiaan, even een wat directe vraag, jij was toch altijd extreem bijziend tot dat je implantaten kreeg? Zijn die nog wel 100% in focus? Want het lijkt erop dat je het zelf niet ziet?
JBL PRX Power!

Geert

Quote from: Raphie on May 24, 2016, 10:36:16
precies! Maar Christiaan heeft dit euvel altijd.
Christiaan, even een wat directe vraag, jij was toch altijd extreem bijziend tot dat je implantaten kreeg? Zijn die nog wel 100% in focus? Want het lijkt erop dat je het zelf niet ziet?

En ik maar altijd denken dat er een bepaalde kunstzinnige bedoeling achter zat.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

VlisChris

Quote from: Rob Eric Blank on May 24, 2016, 10:34:14
Mn 300mm met 2x converter schiet scherpere platen.

Binnenkort even een chart afdrukken. En zal ik eens gaan testen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

Deze wel ja, lijkt dat licht en afstand de boosdoener zijn? Ik vind hem nog wel aan de "analoge" kant, nog niet echt gestoken
JBL PRX Power!

VlisChris

Dan heb ik een sterk vermoeden wanneer het probleem ontstaan is ;)
De camera is weggeweest voor een zware reparatie. Alle foto's nadien zijn niet gestoken scherp, en eerder wat ik steeds "soft" noem.
Deze foto is vrij kort voor de reparatie gemaakt. En die is wel scherp.
Dat deze nog niet echt gestoken is kan wel kloppen. Probeer je camera maar eens op 1 punt te focussen, af te drukken op de timer, en zelf op de goede plek te gaan staan ;) Dan loop je kans dat je net niet 100% op de goede plek staat.

Nu nog gaan uitvogelen wat de onscherpte precies aan het veroorzaken is... Alleen heb ik jammer genoeg even een agenda die het niet helemaal toelaat.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Scherpte is ook highly overrated soms.
Voor mij is dit toch echt wel scherp genoeg :D
Natuurlijk kan het scherper maar dan moet je een camera nemen zonder AA filter.

Doe even een test anders.
Leg een liniaal scheef, zet de camera op statief met mirror lockup en focus op een getal op het liniaal (camera haaks op liniaal).
Kijk of de focus klopt.

Veel camera's hebben front of backfocus.
Dit is een van de ENORM sterke punten van bv Sony waar bij dit niet meer voor kan komen bij bepaalde camera's omdat er letterlijk op het beeld word gefocussed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"