Foto archief software

Started by CineSmurf, May 16, 2016, 13:49:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CineSmurf

Wat voor software gebruiken jullie om je foto's te archieveren?

Vroeger zette ik alles op een netwerkschijf. Daar was ik niet heel blij mee. Sinds de combi iMac/iPhoto had ik het redelijk op orde. Archieveren per gebeurtenis, een aantal favorieten selecteren voor de screensaver. Maar nu apple over is gegaan op de Photo-app ben ik mijn overzicht helemaal kwijt. Dramatisch programma, je kan niet eens een foto kopieren naar een word bestand of verzenden per e-mail.
Inmiddels probeer ik terug te gaan naar iPhoto, maar de foto app is zo verweven in OSX, dat dit ook niet meer echt lekker werkt.

Wellicht een idee om eens naar een professioneel archieveringsprogramma over te stappen. Ik weet dat fotoshop ideaal is, maar dat is me wat te prijzig (12 euro per maand las ik. Sowieso koop ik liever iets eenmaligs). Belangrijkste eis aan een programma is voor mij dat het een beetje toekomstbestendig is. Ik wil over 20 jaar ook gewoon bij mijn foto's kunnen... dus een toegankelijk archief. Beetje bijwerken van foto's is leuk, maar ik zal niet uren gaan zitten fotoshoppen. Zou ook mooi zijn als het zowel op Mac als PC draait, zodat ik niet meer aan de apple vastzit.

Wat is een goed programma daarvoor en wat gebruiken jullie?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CineSmurf

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 16, 2016, 14:09:01
Lightroom
Kort maar krachtig. Ik ga er eens induiken. Thanks. Kan ik mijn iphoto en photoapp archief dan ook overzetten (en ontdubbelen...)?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

J.A.F._Doorhof

Lightroom is gewoon de standaard. En kan alles wat je maar nodig hebt voor archivering. Vandaar ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Dat IK dit nog eens ging schrijven :D
Maar inderdaad. Lightroom. Kan een pest zijn om even onder de knie te krijgen :-X Maar als je hem aanvoelt werkt het geweldig inderdaad.

Wie weet nog ergens de fysieke variant te pakken te krijgen op DVD. Hoef je geen abonnement af te sluiten. Maar als dat wel zou moeten: het is het waard.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

CineSmurf

Thanks. Ik ga lightroom kopen en eens uitproberen. Bij BOL zag ik de dvd nog, dus die ga ik maar eens bestellen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Erik

ik heb de mijne gekocht en gedload dan hb je geen dvd nodig alleen key.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

CineSmurf

Dvd werd door mijn mac eruitgegooid, dus uiteindelijk ook gedwonload en de key gebruikt. Helaas nog geen tijd gehad om er verder in te duiken.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CineSmurf

Even een vraagje voor de lightroom gebruikers.

Iphoto library heb ik geimporteert in lightroom, werkt heel mooi. Maar als ik foto's van mijn camera in lightroom importeer is er nergens een knopje om ze na afloop op mijn camera te wissen. Iemand een idee hoe je dat wel kan doen?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

VlisChris

Move ipv copy gebruiken.
Maar waarom na importeren niet even in de camera je kaartje formateren?
Weet je zeker dat je ze nog hebt als import niet goed is gegaan.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

CineSmurf

Move (heet bij mij lekker nederlands "verplaatsen") is grijs. Volgens de handleiding kan je dat alleen gebruiken met importeren vanaf een andere hardeschijflocatie, net vanaf je camera.
Maar ik kan mijn kaartje inderdaad met gerust hard formatteren? Dan doe ik dat gewoon.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

VlisChris

Als de foto's van je kaart naar je computer zijn verzet kan dat probleemloos.

Doe ik tegenwoordig standaard nadat ik mijn foto's in LR heb gezet. Weet ik helemaal 100% zeker dat ik de keer erna geen dubbele imports heb, ook al staat die optie aangevinkt om dat uit te sluiten ;)

Formateren in de camera zorgt ervoor dat eventuele hoofdmappen op je geheugenkaart blijven staan zoals ze moeten staan :) Gewoon doen dus ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

CineSmurf

JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

J.A.F._Doorhof

Laat aub bij lightroom alles in mappen op je hdd staan en voeg NIETS toe aan de catalogus
Maw zorg voor mappen en niet voor 1 grote catalogus
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CineSmurf

#14
Daar ben ik inderdaad heel blij mee nu. Hij sorteert het standaard op datum in de mappenstructuur en elke foto is te benaderen via de finder. Veel prettiger dan de grote iPhoto bibliotheek!
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.