Uitgangspunt speaker ontwerp

Started by Xander32, April 30, 2016, 08:46:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

rovinggecko

^^ :)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

vanzomereng

Leuk topic maar niet verrassend..

Er bestaat geen 100% werkelijkheid dus ook geen 100% accurate speakersysteem.
Ik heb altijd gezegd dat binnen de geluidsweergave (hifi) een bepaalde bandbreedte aanwezig is,
waarin zowel producenten, geluidstechnici als gebruikers een bepaalde vrijheid hebben in keuzes maken & handelen.

Gelukkig maar, anders wordt het wel erg saai.

Ik heb wel vaak het gevoel dat vele zgn audioliefhebbers hun hobby vaak veel spannender, dramatischer, ingewikkelder maken
dan de mensen die er professioneel achter zitten.   
Het zou me niks verbazen, dat vele professionele mensen uit de audiowereld,  veel minder aan de hardware prutsen
en meer onbevangen naar muziek luisteren, dan menig audiofiel hiero  :D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Dura

Ik snap nog steeds niet waarom dit topic niet gewoon bij luidsprekers is geplaatst, ok, Harbeths zijn bizonder, maar toch...

Enniewee, Vorige week zitten rommelen met stands en kabels. Van Damne hifi 2.5mm vervangen door idem 4 mm. Resultaat ietsje meer bas, maar het mag geen naam hebben. En fin, voor die 25 pop...
Ik heb B&W Stav24 stands, zeer mooi en solide stands voor een scherpe prijs die perfect onder de P3ESRs passen, nadat ik de bovenplaat een kwartslag had gedraaid. De stands staan dan weer met de bijbehorende spikes op tegels die op teflon gliders staan, het geheel staat precies op de goede hoogte.
Die heb ik maar eens eenderde gevuld met kattenbakvulling. Resultaat: niets. Denk dat  de stands al solide genoeg waren om niet door de speakers in trilling gebracht te worden,er zit immers niet veel echt Europa had in.
De speakers waren met kleine bolletjes bluetack-maar-dan-wit bevestigd aan de stands.
Maar er zaten bij de stands ook kleine omhoog stekende spikes. Onder de speakers een paar kleine dunne stukjes hard rubber geplakt,weer met dat witte spul, en de speakers op de spikes geplaatst.
Resultaat: opmerkelijk; geluid werd duidelijk nog ruimtelijker, strakker en ' kleurechter'.
De Harbeths zijn veel gevoeliger voor de koppeling aan de stands dan ik gedacht had, ze klonken al zo heerlijk, maar dit is nog een duidelijke verbetering. En voor mij nog gratis ook.

In het algemeen ben ik nog steeds dolblij met de speakers, en ik heb ook het gevoel dat dit in mijn kamer met mijn luisterwijze de beste keuze was. Ik kon me alle types behalve de 40.2 veroorloven, maar ben er steeds meer van overtuigd dat de kleine P3esrs voor mij de juiste keuze zijn. Heerlijke speakertjes. Enige nadeel is dat ik door die dingen op mijn oude dag steeds later naar bed ga en regelmatig op mijn luisterstoel in slaap val, niet goed voor mijn rug.
Maar deze dingen blijven tenzij Alan Shaw iets nog betreed uit zijn hoed weet te toveren,en als dat nooit gebeurd, ik ben meer dan tevreden, een mooi einde van een decennia durende zoektocht naar lekker geluid.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.