Review van de JVC DLA-RS400 / DLA-X5000 Zeer uitgebreid met foto's en metingen

Started by Mediasluis, April 25, 2016, 20:21:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

H&C Hifi

Quote from: vik on October 21, 2016, 11:13:06
Bij deze alsnog van harte gefeliciteerd Marcel!!  :coffee: :pompom:

Ik was vorige week jarig, vrouwtje was gister jarig  ;)
Bedankt voor de felicitaties iig

en nu weer ontopic !

DVDmartinDVD

Quote from: vik on October 21, 2016, 11:11:46
Congrats Martin! Mooie keuze de RS serie en je hebt om te beginnen al het voordeel dat je de lens dop er niet op en af hoeft te halen iedere x zoals ik  :devil:

Voor UHD heb je afhankelijk van de lengte wel een andere hdmi kabel nodig. Deze kan ik leveren  :angel:

Bedankt Viktor,

Dacht dat de RS400 een lens doppie had?
T.z.t koop ik wel een extra HDMI kabel, heb een lengte van 10 Meter nodig. Maar eerst wachten op de oppo.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

vik

Je hebt helemaal gelijk Martin. Wordt dan toch een doppie verwisselen  :D


Quote from: DVDmartinDVD on October 21, 2016, 15:17:21
Bedankt Viktor,

Dacht dat de RS400 een lens doppie had?
T.z.t koop ik wel een extra HDMI kabel, heb een lengte van 10 Meter nodig. Maar eerst wachten op de oppo.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

DVDmartinDVD

Quote from: vik on October 21, 2016, 16:05:46
Je hebt helemaal gelijk Martin. Wordt dan toch een doppie verwisselen  :D

Als dat alles is  :colgate:

Jammer dat we nu in de modder en regen in slagharen zitten want eigenlijk wel iets beters te doen  :nopompom:
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

vik

Er is voor HDR calibratie nog geen enkele standaard, en bovendien is geen enkele projector geschikt om HDR goed te kunnen weer geven.  Gewoon te weinig licht.

Als ik je vertel dat de Sony VPL-VW5000ES laser projector op een 4 meter breed scherm en bij normaal blu ray een vermogen vraagt van 35% van de laser, wordt dit bij HDR UHD 95% vermogen.




Quote from: DVDmartinDVD on October 20, 2016, 13:45:00
Als alles meezit wordt maandag de JVC ook gelijk gekalibreerd.

Weet niet in hoeverre hij ervaring heb om ook HDR in te kunnen instellen en of hij de juiste middelen daar voor heb.

We gaan het zien.

Als de OPPO 203 uitkomt zouden we dan ook een andere HDMI kabel moeten hebben?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

ppeter

Moeten we dan concluderen dat de aankoop van een nieuwe beamer met HDR ondersteuning geen zin heeft wegens te weinig licht? Dan toch maar een goede Full HD beamer aanschaffen zonder al die e-shift 4K HDR spullen erop?
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

denoontje

Quote from: ppeter on October 21, 2016, 22:12:19
Moeten we dan concluderen dat de aankoop van een nieuwe beamer met HDR ondersteuning geen zin heeft wegens te weinig licht? Dan toch maar een goede Full HD beamer aanschaffen zonder al die e-shift 4K HDR spullen erop?

was ook mijn idee...ff wachten met upgrade zodat alles wat meer uitgekristalliseerd is mbt hdr en 4 meer verkrijgbaar is.

J.A.F._Doorhof

1. Calibreren is moeilijk en niet perfect te krijgen omdat wit en zwart geclipped worden en ook horen te clippen afhankelijk van de Mastering en gebruikte nits. Naw als je brightness en contrast op de oude manier goed zet gaat dit fout.

2. HDR heeft zeker zin. Iedereen die twijfels heeft moet eens Batman vs superman of de nieuwe serie Spider-Man erin gooien (WoW)

Feit is wel dat het nog VEEL beter kan.
Qua calibratie is het makkelijk. Als je niet exact weet wat je doet gewoon afblijven en sdr caliberen. In veel gevallen is HDR een geschatte grayscale doen, een zo goed mogelijke bt2020 en dan op gevoel er ervaring tot er perfecte patronen Zijn voor alles. Nu hebben we al redelijk veel maar er missen nog vitale patronen.

Verder zijn er legio systemen waar je letterijk niet MAG caliberen. We hebben bv voor dolbyvision ondertussen een volledig weekende workflow (met wat haken en ogen) maar op bepaalde toestellen gaat het beeld volledig over zijn nek als je ook maar 1 waarde in het cms veranderd.

Zelfs de ervaren calibrateurs zijn aan het "stoeien" met HDR dus bij twijfel gewoon niet doen. Ik doe hetzelfde. Als ik het niet vertrouw dan laat ik hem ook gewoon het werk zelf doen en pak ik alleen een basis calibratie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

vik

Ik vind persoonlijk dat de JVC reeks met de X7000 en X9000 de mooiste oplossing biedt voor HDR vanwege het gebruik van de Real Colour Imaging Technology (intern filter) plus de E-shift.  Ook vanwege de enorme zwart waarden (zeer bepalend voor de mooiere kleuren) en contrast.


Quote from: ppeter on October 21, 2016, 22:12:19
Moeten we dan concluderen dat de aankoop van een nieuwe beamer met HDR ondersteuning geen zin heeft wegens te weinig licht? Dan toch maar een goede Full HD beamer aanschaffen zonder al die e-shift 4K HDR spullen erop?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

DVDmartinDVD

Gisteren de RS400 opgehangen en gekalibreerd, toen dit gebeurd was een film gekeken.

Het eerste wat opviel is de hoeveelheid licht die je nu hebt, details en diepte in het beeld.
Zelfs de lamp op low is veel lichter dan de RS49 op high.

Dit is echt een superkoop geweest qua geld en upgrade naar beter beeld.

Ben nu wel heel erg benieuwd hoe de OPPO met UHD het beeld weer gaat geven.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

Valkyrie

Quote from: DVDmartinDVD on October 25, 2016, 16:12:19
Gisteren de RS400 opgehangen en gekalibreerd, toen dit gebeurd was een film gekeken.

Het eerste wat opviel is de hoeveelheid licht die je nu hebt, details en diepte in het beeld.
Zelfs de lamp op low is veel lichter dan de RS49 op high.

Dit is echt een superkoop geweest qua geld en upgrade naar beter beeld.

Ben nu wel heel erg benieuwd hoe de OPPO met UHD het beeld weer gaat geven.

Veel plezier met jouw nieuwe aanwinst!!!
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Homethx

Quote from: DVDmartinDVD on October 25, 2016, 16:12:19
Gisteren de RS400 opgehangen en gekalibreerd, toen dit gebeurd was een film gekeken.

Het eerste wat opviel is de hoeveelheid licht die je nu hebt, details en diepte in het beeld.
Zelfs de lamp op low is veel lichter dan de RS49 op high.

Dit is echt een superkoop geweest qua geld en upgrade naar beter beeld.

Ben nu wel heel erg benieuwd hoe de OPPO met UHD het beeld weer gaat geven.

Ik heb de X5000 besteld bij Werner na de Home Cinema Happening. Ben ook benieuwd wat dit gaat geven na de JVC RS46.....

vik

Veel plezier Martin!

Quote from: DVDmartinDVD on October 25, 2016, 16:12:19
Gisteren de RS400 opgehangen en gekalibreerd, toen dit gebeurd was een film gekeken.

Het eerste wat opviel is de hoeveelheid licht die je nu hebt, details en diepte in het beeld.
Zelfs de lamp op low is veel lichter dan de RS49 op high.

Dit is echt een superkoop geweest qua geld en upgrade naar beter beeld.

Ben nu wel heel erg benieuwd hoe de OPPO met UHD het beeld weer gaat geven.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

DVDmartinDVD

Quote from: Homethx on October 26, 2016, 08:02:55
Ik heb de X5000 besteld bij Werner na de Home Cinema Happening. Ben ook benieuwd wat dit gaat geven na de JVC RS46.....

In iedergeval veel kijk plezier  :headbanging:
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

DVDmartinDVD

Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

DVDmartinDVD

Gisteren 3 Batman films gekeken (begins, dark knight en rises) wat een genot om naar te kijken.

Heb gekozen voor auto.iris omdat deze toch echt wel de mooiste blacklevels heeft. Je merkt niet dat de iris zijn werk doet, alleen bij de aftiteling zie je het wel. Witte letters op een zwarte achtergrond.

Ik heb nog eens naar de firmware gekeken die er nu op staat en dat is 83.1

Volgens mij mis ik de REC.2020 en de HDR stand?

Tegen de tijd dat ik HDR wil afspelen zal de RS400 opnieuw gekalibreerd moeten worden?
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

kermit

Quote from: DVDmartinDVD on November  5, 2016, 10:41:49
Gisteren 3 Batman films gekeken (begins, dark knight en rises) wat een genot om naar te kijken.

Heb gekozen voor auto.iris omdat deze toch echt wel de mooiste blacklevels heeft. Je merkt niet dat de iris zijn werk doet, alleen bij de aftiteling zie je het wel. Witte letters op een zwarte achtergrond.

Ik heb nog eens naar de firmware gekeken die er nu op staat en dat is 83.1

Volgens mij mis ik de REC.2020 en de HDR stand?

Tegen de tijd dat ik HDR wil afspelen zal de RS400 opnieuw gekalibreerd moeten worden?
Dat klopt. Als de auto iris aanstaat krijg je het beste blacklevel te zien. Ik heb het verschil gezien tussen auto iris aan en uit op een demo bij Werner .Als de Iris aanstaat komt geen enkele projector in de buurt met zo een goede blacklevel. Toevallig stond een  Sony VW520 ernaast. ;)

HTip

Ik heb mijn JVC op vaste iris ingesteld (-9) en dat is ruim voldoende licht voor een prachtig plaatje. Nu is het wel zo dat native de X7000 120.000:1 heeft, dus is dat misschien het verschil. Vorige week The Martian gezien en dat was erg mooi om te zien.

Overigens heeft mijn JVC 2 presets vooraf ingesteld gekregen, SDR (REC709) en HDR (BT.2020). SDR is volgens ISF normen gekalibreerd. HDR in de basis ook ISF, alleen voor de enhanced RGB zijn nog geen normen, dus dat is op het oog gekalibreerd.

Overigens BT.2020 is een kleurprofiel (p. 31 van de handleiding). Voor HDR stel je "Ingangsniveau" manueel in op "Verbeterd" (p. 46)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Mediasluis

Hmmm, ik lag er weer uit met mijn Notify.

Het is inderdaad zo dat HDR er op de X7000 zeer indrukwekkend uitziet.
@ DVDMartinDVD
Je hebt wel de BT2020 profile nodig om hier goed gebruik van te maken.
Je dealer zou deze voor je erop kunnen zetten. Een ISF-service dealer doet dit standaard al voor je als de betreffende projector dit al niet heeft.
Tenzij iemand hem zonder kalibratieservice bij mij koopt om de prijs verder te drukken, want dan komt de projector meteen richting je huis.

Voor het HDR kun je het zwartniveau perfect afstellen en het witniveau zul je ook netjes moeten doen, al kom je er niet omheen dat het gaat clippen bij de zeer heldere reflecties in HDR en zeker als je niet met een veel te donker plaatje wilt zitten. Toch zie je nog steeds veel meer detaillering in lichte partijen bij HDR als bij dezelfde film vanaf Blu-Ray in SDR.
We gaan in de toekomst natuurlijk wel naar een veel verder ontwikkelde UHD standaard, maar toch is het nu al zeer indrukwekkend.
Sterker nog,... de upgrade die projectors maken van tijd tot tijd en dan vergeleken met het oudere model geeft vaak een minder groot verschil, dan wanneer je een 4K-UHD film afspeelt op de X7000 en dit vergelijkt met de Blu-Ray vanaf een andere speler.
Als je overschakeld is het verschil toch echt groot.
Bij de Batman VS Superman film zien lampen en reflecties er zeer realistisch ui, vooral bij de scene in de regen. Alles oogt veel echter.

Met de end-of-life prijzen van nu zeker ook zeer interessant.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

DVDmartinDVD

Quote from: Mediasluis on November  5, 2016, 17:43:48
Hmmm, ik lag er weer uit met mijn Notify.

@ DVDMartinDVD
Je hebt wel de BT2020 profile nodig om hier goed gebruik van te maken.
Je dealer zou deze voor je erop kunnen zetten. Een ISF-service dealer doet dit standaard al voor je als de betreffende projector dit al niet heeft.

De beamer kwam van JVC naar de dealer, dus had wel gehoopt dat de FW.83.2 er op zou staan.

Moet even checken of die BT.2020 al in het kopje kleurenprofiel staat met FW.83.1


Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

Mediasluis

Het BT2020 profiel laat je buiten de firmware om, maar heb je wel nodig voor een goed 4K-UHD HDR beleving.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Koiboy

Ik probeer te achterhalen wat het stroomverbruik van de lamp is als hij in eco-mode gebruikt wordt.....Wie-O-Wie?

Mediasluis

Er zit een 265Watt lamp in, maar wat het stroom verbruik is in eco Mode,...
Hij geeft zo'n 30% minder licht en de koeling gaat omlaag, maar of dit ook daadwerkelijk in het stroom verbruik merkbaar is,...
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

HTip

In de handleiding staat het volgende:

Opgenomen vermogen: 380 W (tijdens netwerkstand-by: 1,5 W, tijdens stand-by: 0,4 W)

Dit is natuurlijk de maximale waarde, maar wat de nominale waarde is staat helaas nergens.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Kjelt

Meestal is het vermogen van de lamp in eco mode rond de 70 a 80% van het nominale vermogen.