Review Sony HW45

Started by home@the movies, April 24, 2016, 21:53:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Hi iedereen,

Bij deze de beloofde review van Sony's nieuwe instapper de HW45, omdat we wat verbouwingen in één van de demo ruimtes aan het doen zijn heb ik de metingen op een ander scherm gedaan dan gewoonlijk. Niet dat dit veel uitmaakt aangezien het ook een matwit scherm is maar wel akoestisch transparant, dat maakt dat de gemeten lichtopbrengst dus vermoedelijk net wat lager zal liggen dan op een standaard scherm. Ik geef het gewoon maar even mee om het verhaal compleet te maken, de nodige cijfertjes en plaatjes van de metingen zet ik morgen online.

Veel leesplezier;

Een nieuwe projector reviewen in het voorjaar, het is een  keer wat anders ;- al is het niet de eerste keer dat Sony een toestel op de markt zet in een wat  rustiger HT gericht seizoen.
De recent HW reeks  is gaande van de oudste HW30 tot de meest nieuwe HW65 steeds een shot in de roos geweest, zowel mensen met een wat lager budget als diegenen die wat dieper in de buidel konden tasten vonden steeds hun gading.
Die HW65 haalt trouwens in het segment van toestellen net onder de 3000 Euro een niveau waar weinig of geen andere merken op dit moment in de buurt van komen, wil je gelijkaardige of net iets hogere prestaties kom je al snel bij toestellen van rond de 4500 Euro terecht.
Een belangrijke stap tussen de reeds geweldig HW55 en de opvolger HW65 was dat de ze laatse inwendig helemaal werd opgebouwd volgens de tecnieken in de duurdere 4K projectoren, datzelfde geld nu ook voor het verschil tussen de HW40 en zijn opvolger de HW45.

De vorig seizoen geintroduceerde HW40 was reeds een zeer mooie instapper en met zijn hoge lichtopbrengst ook zeer geschikt om de steeds groter wordende groep van  mensen die in de huiskamer willen projecteren van dienst te zijn.
De Enige concurrent was en is de Epson TW7200 die net wat lager in prijs zit en uiteraard een lcd is daar waar de Sony's SXRD toestellen zijn.
Over het uiterlijk kunnen we zeer kort zijn,  daar is helemaal niets aan veranderd, en ook  deze is zowel in witte als zwarte uitvoering beschikbaar.

Belangrijkste updates zijn;

Nieuwe lamptechnologie, tot 6000 uur
Updates firmware via USB
Verbeterde reality creation
Betere instelling van grey scale


Om de prijs van de HW40 laag genoeg te houden werden er wel wat wat zaken uit het uitvoerige lijstje van features, zoals die op de grotere broertjes 55 en 65 staan,  geschrapt.
Een aantal daarvan zoals de iris bvb,zijn uiteraard logisch omdat je nu eenmaal geen goedkopere projector op de markt kan brengen zonder compromissen te sluiten. Er was er echter ééntje die mij, en vele anderen met mij, bijzonder stoorde nl het gebrek aan een goede preset of user instelling voor de grey scale calibratie.

Grey Scale

Daar waar je bij de HW55 en ook HW65 de mogelijkheid hebt om een user preset te kiezen die, mits wat kleine aanpassingen, een perfecte grey scale opleverd, was dat bij de HW40 een ander paar mowen.
De Standaard D65 die in de projector zat was niet correct en kon ook niet worden aangepast, de enige user setting die wel kon worden aangepast diende zo ver te worden gecorrigeerd dat we helemaal op de limiet van de settings kwamen te zitten.
Een beetje jammer voor een projector waar we eigenlijk verder weinig andere negatieve punten over konden vertellen.
Dit is dus bij de HW45 aangepast, de D65 preset zoals die uit de doos komt kan nu gewoon worden bijgecorrigeerd en dat is goed nieuws .
Goed nieuws vooral omdat de preset zoals hij uit de doos komt zoals gewoonlijk een behoorlijke dosis blauw teveel heeft, wat heen en weer schuiven met de RGB settings brengt ook hier weer alles netjes in balans.

Bij de HW40 waren er wel wat adders onder het gras, de op het eerte gezicht hoge lichtopbrengst werd voor een deel bereikt door een contrast setting die veel te hoog stond met behoorlijke clipping  als gevolg.
Het terugschroeven van het contrast lost dit probleem perfect op maar dat gaat uiteraard ten koste van wat licht, gelukkig was er van dat laatste meer dan voldoende om te beginnen dus echt dramatisch was het alemaal niet.

Ook de HW45 is wat dat betreft een beetje in hetzelfde bedje een beetje ziek, uit de doos staat het contrast op max, en ook hier gaat de projector dus in de cliping. Met het terugschroeven van deze setting naar een punt rond de 92 is dit behoorlijk snel opgelost.
De Gamma meting zet na het aanpassen van contrast en een klein tik aan de brightness ook een mooie curve neer

CMS

Geen verassinge te noteren hier, zoals we gewoon zijn van Sony is het uit de doos in de juiste preset al vrij goed te noemen al is er nog wel heel wat ruimte voor verbetering. Het CMS van Sony heeft ook al jaren zijn efficientie bewezen en met de nodige aanpassingen komen we tot een bijzonder fraai resultaat met kleuren die zeer netjes binnen de rec 709 specificaties vallen.

Het eindresultaat is een mooi gebalanceerde projector met heel wat punch, zeer nette kleuren, gestoken scherp maar zoals steeds met de geliefde wat zachtere look van de SXRD panelen.





In een projectorwereld waar op dit moment zaken als 4K, HDR, Wide color gamut enz enz veel mensen aan het twijfelen zet om een stap te zetten is deze HW45 een no brainer.
Er is wat mij betreft geen enkel toestel in dit prijssegment dat in de buurt komt van de prestaties die deze Sony neerzet, de HW40 was al een mooie instapper maar deze HW45 gaat nog weer net een stapje verder in zijn prestaties.

Met het komende EK voetebal, de Olymische spelen, ronde van Frankrijk enz enz ook de perfecte aankoop om met zijn allen te genieten van zowel van hoogstaannde sportuitzendingen als een hele rits aan mooie films die er zitten aan te komen.

Uiteraard kan je deze HW45 ook weer bij ons in demo bekijken om je te overtuigen van zijn kwaliteiten.

Gr
Werner


Remco

Leuke review waar ik toch wel naar uitkeek moet ik zeggen. Ik ben wel benieuwd hoe groot het verschil in zwartwaarde is met de duurdere HW55/HW65. Is dat door het ontbreken van de Iris enorm? En hoe verhoudt de HW45 zich tot een Epson EH-TW9200 die vermoedelijk elkaar in prijs niet veel zullen ontlopen.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

N1v3K


Remco

Ik moet zeggen dat ik het ook wel zeer vreemd vind dat er überhaupt niet geageerd wordt door Werner op mijn post. Het nut van een review lijkt mij toch ook om te reageren op feedback en vragen. Ik kan het mis hebben....
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Mediasluis

Ik hoop niet dat Werner het vervelend vind dat ik even reageer.
Hij is bij mij ook altijd erg discreet.

De productiemodellen van de HW45 zijn pas vanaf de 24e leverbaar.
Misschien dat er nog geen goed vergelijk gemaakt kon worden met het testmodel HW45 ten opzichte van een productiemodel HW65.

Het kan ook zijn dat Werner even met vakantie is.
Had ik namelijk ook willen doen maar kon door drukte nu even niet. ;).
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

home@the movies

#5
Heren,

Mijn excuses op het wat late reageren, ik zit in een heel drukke periode met tv opnames en dan loop ik regelmatig achter met mails die dan net daarvoor zijn gepost. Ik ga dan wel terug in de tijd om mails op te volgen maar vaak sla ik dan één en ander over, niet een goede eigenschap van mij.

Wat vergelijk met de HW55/65 betreft, ik heb het toestel niet lang genoeg gehad om dit te vergelijken en onze HW65 in de andere zaak hing, het was een demo toestel van Sony zelf wat redelijk snel weer terug moest.
Met de TW9200 heb ik wel even visueel vergeleken, we moeten de Epson lauweren omdat hij heel erg lang zijn mannetje heeft kunnen staan tussen nieuwere modellen  :worship: :headbanging:. We zijn nu echter wel op een punt dat we met nieuwere goedkopere toestellen dingen in de plaats krijgen, waarbij de ouwe getrouwe Epson zijn meerdere moet erkennen.

Zoals Matthieu al aanhaalde zijn de eerste productiemodellen leverbaar vanaf 24 Mei, ook onze eigen demo is onderweg.
QuoteIk hoop niet dat Werner het vervelend vind dat ik even reageer.

Nee hoor  ;)

Remco

Bedankt voor je reactie Werner. Ik denk dat de zwartwaarden van de Epson TW-9200 toch wel beter zullen zijn en dat de Sony op andere zaken wellicht stappen heeft gemaakt. Ik ben benieuwd wat jouw bevindingen waren op dat vlak van de 2 toestellen. 
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

home@the movies

Het forum is overal aanwezig, ook in de TV regie as we speak  ;D ;D

home@the movies

Quote from: Remco on May 17, 2016, 17:24:14
Bedankt voor je reactie Werner. Ik denk dat de zwartwaarden van de Epson TW-9200 toch wel beter zullen zijn en dat de Sony op andere zaken wellicht stappen heeft gemaakt. Ik ben benieuwd wat jouw bevindingen waren op dat vlak van de 2 toestellen.

Dat zwart is er bij de 9200 wel nog maar de punch die de HW45 neerzet, plus de verbeterde beeldverwerking enz maken het toch wel moeilijk om de 9200 nog als overall beter neer te zetten. Het zal uiteraard ook weer persoonlijke smaak zijn in wat je nu net het meeste aantrekt, de extra punch, SXRD panelen, reality creation enz enz.