geluidabsorptie met textiel?

Started by Ejorne, April 22, 2016, 14:08:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Ik kwam panelen tegen die een vulling van gerecycled textiel blijken te hebben.

http://www.geluidsisolatiewinkel.nl/dividors-en-panelen/83-geluids-absorptie-panelen-ecologisch.html

Toen vroeg ik mij af of textiel een goede absorberende werking zou hebben als basstrap en of dit dan sterk geperst zou moeten zijn of juist losjes gestort?

Ik heb namelijk een hele berg aan "gerecycled textiel" in de vorm van pluis dat uit het filter van een wasdroger is gekomen. Nu wil het geval dat meer mensen in mijn omgeving deze zooi in een plastic tas naast de droger proppen.

Wellicht kan ik er een basstrap van maken, een soort zitzak achtig iets met een molton omhulsel tegen het stof ofzo...
Of kan ik die stoffige meuk maar beter in dat plastic tasje naast de droger laten liggen?

RalphH

Mozes kriebel, die prijzen liegen er niet om zeg!

LOL @jouw stoffige meuk. Helaas geen idee of je dat nuttig kunt gebruiken. Als het voor laagabsorbtie al wat zou doen, denk ik wel dat je het stof uit de gewasdroogde onderbroeken van het hele dorp nodig gaat hebben ;D.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

MaxxMark

Ik vind het best een interessant concept om eerlijk te zijn. Het is een vrij open en zachte structuur, laat zich samenpersen zonder al te veel vervorming te geven (glaswol doet dat ook, steenwol niet). Ik denk dat het grootse probleem is om voldoende materiaal te krijgen :)

Daarnaast is de vraag of je het in een geschikte vorm kunt krijgen en houden(!). Ik ben bang dat het na verloop van tijd gaat uitzakken.

Als je een paneel vol kunt krijgen zou het doormeten er van volgens mij niet al te moeilijk moeten zijn.

De vraag is of het resultaat consequent reproduceerbaar is om er vervolgens iets nuttigs mee te doen (lees: als een batch overwegend pluis van katoen heeft, geeft dat hetzelfde resultaat als dat er overwegend wol is gebruikt?).  Mijn gevoel zegt dat er te veel variabelen zijn en dat het in dezelfde richting gaat als "Om reflectie te voorkomen kan je in je woonkamer meer objecten plaatsen zodat de nare echo weg gaat". Of er echt sprake van arbsorptie is zou je zelf kunnen testen door een flinke lading pluis te hebben, je oor er naast te houden en bepalen of het aanvoelt alsof er watten in je oren zitten (uiteraard niet met je oor IN het pluis gaan, want dan is het letterlijk watten in je oren ::) )
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Raphie

Je hebt MASSA nodig, weeg eens een pak rockwool en dan je zakje fluf.....
Je kan er hoogstens oordopjes van draaien
JBL PRX Power!

luuk123456

JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

bert stoltenborg

#5
Je hebt GEEN massa nodig.
Als basstrap werkt het het best om bijvoorbeeld een Rockfon plafondplaat als front te nemen en daarachter een lichtere glas- of steenwolsoort te nemen.
Met het best werken bedoel ik dat dat meettechnisch het mooist uitpakt, hoewel het verschil met 'normale' minerale wol nogal marginaal is.
Die pluizen uit een wasdroger hebben een fijnvezelige, open structuur waardoor ze ongetwijfeld geluid zullen absorberen. Hoe goed dat gaat zou je moeten meten.
Ik vraag me trouwens af of minerale wol nu echt zo duur is dat je daarop moet gaan bezuinigen. Met dat spul weet je precies waar je mee bezig bent, met die pluizerij niet.

Dat spul uit die link is inderdaad prijzig, maar dat komt denk ik vooral doordat ze "blank geadoniseerd aluminium" gebruiken. Iedereen weet dat dat duur spul is.  :D

Ik bazel maar wat.

chansig

Bij mijn geboorte bleek ik ook geadoniseerd....maar mijn pa/ma zijn ook knap...dus dat kwam niet als een verrassing.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

N1v3K


RalphH

Quote from: bert stoltenborg on April 22, 2016, 18:32:43
Dat spul uit die link is inderdaad prijzig, maar dat komt denk ik vooral doordat ze "blank geadoniseerd aluminium" gebruiken. Iedereen weet dat dat duur spul is.  :D

Lol, scherp!

Quote from: chansig on April 22, 2016, 19:02:40
Bij mijn geboorte bleek ik ook geadoniseerd....maar mijn pa/ma zijn ook knap...dus dat kwam niet als een verrassing.

Hebben ze jou blank geadoniseerd, of was je dat van nature 8)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

DofN

Quote from: chansig on April 22, 2016, 19:02:40
Bij mijn geboorte bleek ik ook geadoniseerd....maar mijn pa/ma zijn ook knap...dus dat kwam niet als een verrassing.

Gr Hans

;D ;D
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software