Het grote Dune HD SOLO 4K Topic

Started by master30, April 17, 2016, 15:26:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

master30

Nu de Dune dan eindelijk bij veel forum leden staat te spelen, leek het me wel handig om hiervoor een topic te maken.

Gisteren heb ik nieuwe beta firmware geïnstalleerd en nu kan een film gelukkig op pauze worden gezet.

Hier een overzicht van de laatste verbeteringen.
http://dune-hd.com/firmware/solo4k/
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Maro

Is er nu ook eindelijk een fatsoenlijke app om hem te bedienen of is dat nog altijd dat uitgeklede stop & play ding?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

williams

#2
Bij mij staat ook de nieuwe dune te spelen en ik ben er dan ook erg blij mee.
Ik moet nog wel de nodige bestanden testen maar op het eerste gezicht gaat deze speler een stuk beter om met diversen 4K test filmpjes t.o.v. de popcorn hour vten .
Weet iemand trouwens of je VXP aan of uit kan zetten ?
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

riwi

Ik moet hem nog steeds bestellen. Ga ik komende week doen denk ik.
Ben benieuwd naar de ervaringen.

Ik denk dat de VXP de scaler is. Die kan je misschien in bypass mode zetten? Oftewel zelfde resolutie in als uit en geen verscherpings algoritmes etc. Maar waarom zou je die uit willen hebben? D'r zit in de x5000 ook al een scaler natuurlijk met de nodige settings dus lijkt me wel het beste om die maar op 1 plek toe te passen.

RonG

Mooi, maar nu hebben we dus 3 topics over de s 8)olo


williams

Quote
Ik denk dat de VXP de scaler is. Die kan je misschien in bypass mode zetten? Oftewel zelfde resolutie in als uit en geen verscherpings algoritmes etc. Maar waarom zou je die uit willen hebben? D'r zit in de x5000 ook al een scaler natuurlijk met de nodige settings dus lijkt me wel het beste om die maar op 1 plek toe te passen.

Klopt de VXP is inderdaad de scaler ,ik dacht eerst dat het een enhancer was in de vorm van een Darbee.
Ik laat nu alles upscalen door de Dune hd solo naar mijn JVC x5000 en dit ziet er geweldig uit .
Afgelopen weekend ook een stuk gekeken naar De Martian in 4K en dit was ook smullen.
Wat me nog niet gelukt is om een filmpje met een kleurdiepte van 10 bit weer te geven .

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

master30

Quote from: riwi on April 17, 2016, 22:47:14
Ik moet hem nog steeds bestellen. Ga ik komende week doen denk ik.
Ben benieuwd naar de ervaringen.


Zodra ik mijn Oppo heb gepatched en hij bevalt goed, dan ga ik vergelijken met de Dune en mocht ie voor mijn gevoel dan overbodig worden gaat ie in de verkoop, maar ik wil ook de beeld kwaliteit is goed vergelijken nog.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

DuneHD

#7
Quote from: williams on April 17, 2016, 16:36:18
Bij mij staat ook de nieuwe dune te spelen en ik ben er dan ook erg blij mee.
Ik moet nog wel de nodige bestanden testen maar op het eerste gezicht gaat deze speler een stuk beter om met diversen 4K test filmpjes t.o.v. de popcorn hour vten .
Weet iemand trouwens of je VXP aan of uit kan zetten ?

Is mogelijk, tijdens het afspelen van een film kan de C knop worden ingedrukt (op de afstandsbediening), VXP kan dan op HIGH (AAN) of DEMO (HALF beeld VXP, HALF beeld uit) of gewoonweg UIT.
Instelling wordt niet opgeslagen en moet dus elke film opnieuw UIT gezet worden (Staat standaard AAN)

In een van de firmware updates zal het wel mogelijk zijn dit op te slaan.
Dune HD Europe Support

riwi

Ik heb de Solo4K gisteren ook binnen gekregen. Net kastje en hij werkt vrijwel identiek aan de base3D, de prime3.0 en de base3.0 die hier ook staan.

Wat ik wel miste was de spdif uitgang. Als ik namelijk 4k materiaal speel dan moet ik de versterker bypassen kwa HDMI (dus direct naar de projector). Zonder spdif heb je dan geen geluid. Ik las in de handleiding dat je de mini jack AV aansluiting  met meegeleverde splits kabel naar 3x tulp kan gebruiken voor spdif. Dat moet ik vanavond even proberen. Kwa beeld is er niet veel verschil met de Base3D denk ik, maar dat wil ik nog beter bekijken komend weekend.

In ieder geval speelt ie soepel. Artwork net als op de oudere Dunes. Ook de bluray menu's doen het goed. 4k clips van 150Mbit AVC gaan soepel. Ook HEVC materiaal met 10 bit (Hi10p) werkt, daar heeft de Popcorn Vten iets moeite mee.

Grindtegel

Riwi, hoe is de beeld en geluidskwaliteit t.o.v. de base 3.0? De moeite waard voor een upgrade of niet echt?
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

riwi

Quote from: Grindtegel on April 30, 2016, 01:03:15
Riwi, hoe is de beeld en geluidskwaliteit t.o.v. de base 3.0? De moeite waard voor een upgrade of niet echt?

Ik heb gisteren uitgebreid full bluray materiaal bekeken en vergeleken tussen de base3D en de solo4k. Ik heb ook een base3.0 maar die staat op de slaapkamer op een oude LCD TV.
Toen ik 3 jaar geleden de prime3.0 verving door de base3D was er al een verbetering te zien in beeldkwaliteit. Kwa scherpte en dynamiek in beeld. Met de Solo4K is er weer een verbetering te zien op dat gebied. Zowel scherpte als dynamiek, net iets meer punch in beeld alsof het iets meer sprankelt. Kwa geluid heb ik niet zo uitgebreid vergeleken, maar de solo4k klinkt prima. Heb de film deadpool zitten kijken met veel actie (waardeloze film trouwens). Daarna de mooie bluray transfer van Alien op beide spelers tegelijk laten lopen in BDlite mode en af en toe gewisseld. Beide via HDMI door de versterker dus zonder upscaling naar 4k door de solo.

Ik heb de spdif aan de praat gekregen. Je moet de witte tulp steker als spdif coax gebruiken. Als je onder Setup - Audio - Audio Connector instelt dat je de spdif wil gebruiken dan doet de Solo geen HD audio meer maar krijg je DD en DTS geluid via de spdif. Dat is handig voor mij omdat mijn versterker geen 2160p video doorlaat. Ik moet dus de HDMI direct van de speler naar de projector aansluiten en de audio via spdif laten gaan. Ik wil nog een HDMI splitter ertussen zetten met EDID kopieer mogelijkheid zodat de Dune 2160p kan afspelen en de Classe toch de audio kan weergeven via HDMI (en dus HD audio). Voor nu steek ik de kabels nog even om als ik 4k/2160p wil spelen.

Of de upgrade de moeite waard is? Het verschil bij normale bluray is te zien maar niet spectaculair. Ik vind het wel de moeite waard. Ik ben blij met de full bluray mogelijkheid (die ik met de base3D niet meer had) en met de HEVC afspeelmogelijkheid en de upscale mogelijkheid naar 2160p.

master30

Ik heb ook het idee dat bluray materiaal via de Dune er iets beter uit ziet als via mijn oppo.
Het geluid is voor mijn beleving via de Oppo toch iets beter.
Als Deadpool de nieuwe Marvel standaard gaat worden dan haak ik af, met een paar biertjes is hij nog net te pruimen, maar snel delete, jammer van je hdd ruimte
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

StefaanD

Heb je één op één een vergelijking gedaan tussen je Oppo en Dune ? Vind het wel vreemd dat de Marvel Qdeo video processor in de Oppo BDP-103 het zou afleggen tegen de SIGMA VXP in de Dune.

master30

Ik zit over de 1400 uur met mijn projector, ik heb nog niet echt een 1 op 1 vergelijking gedaan,
het beeld wordt nu wel erg donker, de isf van 1200 uur moet ik nog doen.
Ik ben in dubio of ik de projector ga vervangen of een andere lamp ga nemen
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

riwi

Quote from: StefaanD on May  1, 2016, 19:43:51
Heb je één op één een vergelijking gedaan tussen je Oppo en Dune ? Vind het wel vreemd dat de Marvel Qdeo video processor in de Oppo BDP-103 het zou afleggen tegen de SIGMA VXP in de Dune.

Ik heb vanavond mijn Oppo BDP95 vergeleken met de Dune Solo 4k. Ik moet zeggen dat het dicht bij elkaar zit. De VXP maakt het zwart iets dieper en daardoor net wat meer diepte in het beeld. Kwa detail zit het dicht bij elkaar. Ik heb het gevoel dat de VXP wat smoothing doet, maar zonder direct detailverlies. Ik heb vergeleken met een 1080p web-dl file van een serie (The Blacklist).
Als ik de oude en de nieuwe Dune vergelijk dan is het verschil juist duidelijker met minder perfect materiaal (zoals de web-dl series van iTunes). Dus de Solo komt dan tot een beter eindresultaat.

williams

Hoi Riwi ook ik vind dat de Solo beter speelt als mijn oude dune en ik zit er zelf aan te denken om mijn Oppo in de verkoop te doen .
Gisteren heb ik een nieuwe hdmi kabel tussen de Solo en mijn jvc gezet om te kijken of ik een bestand met een kleurdiepte van 10 bit op het scherm kon krijgen , maar dit is nog niet gelukt.
Ik heb een trailer van Elysium hier die in 10 bit is en die de Solo ook afspeelt maar de jvc geeft in info nog steeds 8 bit aan .
Heb jij dit al voorelkaar gekregen ?

Williams
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

riwi

#16
Ik heb AVC files in Hi 10 profile 1080p met 10bit die willen niet spelen. Die willen met de popcorn ook niet. De Rpi2 met kodi speelt ze wel maar doet maar een paar beelden per seconden (dus schokt en hapert hevig). Ik denk dat er met die files gewoon wat mis is.

Ik heb die Elysium versie volgens mij ook. Van TrollHD, 50GB versie. Die zal ik eens bekijken zo en post dan het resultaat.

Die Italie filmpjes zijn 10bit 50 fps en spelen krap OK, af en toe in minimale hapering:
Format : HEVC
Format/Info : High Efficiency Video Coding
Format profile : Main [email protected]@Main
Duration : 2mn 6s
Width : 3 840 pixels
Height : 2 160 pixels
Frame rate : 50.000 fps
Color space : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0
Bit depth : 10 bits

Ik denk dat de Dune hier 2160p25 van maakt. Want 50fps zou theoretisch niet kunnen via de HDMI1.4 interface.

Ik vind wel een Elysium trailer (Elysium_trailer_1-4K-HDTN.mp4) maar die is 8bit dus misschien klopt het wel wat de JVC zegt :

Format : AVC
Format/Info : Advanced Video Codec
Format profile : [email protected]
Format settings, CABAC : Yes
Format settings, ReFrames : 4 frames
Duration : 2mn 12s
Bit rate : 26.3 Mbps
Width : 4 096 pixels
Height : 1 716 pixels
Display aspect ratio : 2.40:1
Frame rate mode : Constant
Frame rate : 24.000 fps
Color space : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0
Bit depth : 8 bits

Heb jij die ook?

williams

Ik zal morgen nog eens kijken .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

riwi

Die 50GB versie van Elysium heeft wel 10 bit HEVC en dat zegt de JVC ook. Ziet er ook goed uit die transfer wel. Bitrates tot 85Mbit/sec.

kermit

Quote from: riwi on May  1, 2016, 22:24:59
Ik heb vanavond mijn Oppo BDP95 vergeleken met de Dune Solo 4k. Ik moet zeggen dat het dicht bij elkaar zit. De VXP maakt het zwart iets dieper en daardoor net wat meer diepte in het beeld. Kwa detail zit het dicht bij elkaar. Ik heb het gevoel dat de VXP wat smoothing doet, maar zonder direct detailverlies. Ik heb vergeleken met een 1080p web-dl file van een serie (The Blacklist).
Als ik de oude en de nieuwe Dune vergelijk dan is het verschil juist duidelijker met minder perfect materiaal (zoals de web-dl series van iTunes). Dus de Solo komt dan tot een beter eindresultaat.
Sinds gisteren heb ik de Dune Solo. Ik moet zeggen dat ik erg tevreden mee ben. Tov van de oude Dune is het beeld scherper en ook zwartwaarde is wat dieper. Ook vind ik dat het beeld mooi soepel loopt Ben er erg blij mee.

Raymen

Hou kermit
Welke dune had je hiervoor dan

Mvrg,
Raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

kermit

Quote from: Raymen on May  5, 2016, 14:17:35
Hou kermit
Welke dune had je hiervoor dan

Mvrg,
Raymen
Ik had de Smart D1.
Het is zeker de investering waard. Had ik niet verwacht! Erg tevreden over.

Raymen

#22
Okee thnx
Is effe checken

Hier bij ons in d MM ligt hij ook in de schappen
20€ meer als bij wifimedia maar hij ligt er

Ok ja ik heb de oudere prime 3.0 dus dit is wel een stapje nieuwer
Is beeld en geluid dan echt zo goed

Mvrg
Raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

kermit

Quote from: Raymen on May  5, 2016, 18:47:38
Okee thnx
Is effe checken

Hier bij ons in d MM ligt hij ook in de schappen
20€ meer als bij wifimedia maar hij ligt er

Ok ja ik heb de oudere prime 3.0 dus dit is wel een stapje nieuwer
Is beeld en geluid dan cht zo goed

Mvrg
Raymen
Ik ben erg onder de indruk van de VXP scaler! Zoals Riwi aangaf is de zwartwaarde en scherpte beter als de vorige Dune. Ik heb de popcorn ook gehad met de VXP scaler erin maar was er niet tevreden mee. HD Dune heeft het weer prima voorelkaar .

RonG

Ik had/heb de mede8er 800x3d en ook hier vind ik de dune beter beeld presenteren. Audio is nagenoeg hetzelfde,tenminste ik kan geen verschil horen.

De mede8er mag dus de deur uit ;)