Nieuwe PC oo meteen als server ?

Started by Wotnix, April 11, 2016, 19:24:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wotnix

Hallo lui,

Mijn pc is aan een upgrade toe.

Wat is - met oog op energie zuinig beter om te doen.

Een pc maken die meteen dienst doet als server ?
Of
Twee aparte pc's maken, de één als pc de ander als server.

De pc zal soms gebruikt worden om te gamen (GTA 5)


Roept u maar  :smile:
| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

snopper

En welke functie krigt de server?
Filehosting of transcoding of nog wat anders?
Elke functie heeft een ander resultaat aan wat je daarvoor kunt gebruiken. Heb je al eens aan een NAS gedacht ipv een server?
Snopper

Wotnix

Quote from: snopper on April 12, 2016, 09:09:25
En welke functie krigt de server?
Filehosting of transcoding of nog wat anders?
Elke functie heeft een ander resultaat aan wat je daarvoor kunt gebruiken. Heb je al eens aan een NAS gedacht ipv een server?
Snopper

Hoi Snopper,

Ik heb reeds een Nas, welke dienst doet als filehoster.
Transcoding doet de Htpc en dat werkt goed.
Het lijkt me leuk om een "echte" server te hebben om mee te experimenteren en deze wellicht als file hoster te gaan gebruiken. Dit weet ik nog niet helemaal zeker.
De server is puur voor mij om ervaring op te doen met serversoftware, zoals bv. Win2012,Vmware, Exsi en andere server omgevingen etc.
Geen idee trouwens of zo'n consumenten pc 24/7 aan kan staan  :eh:








| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

Kjelt

Qua stroomverbruik is een gamePC het tegenovergestelde van een 24/7 server.
Dus als die server inderdaad 24/7 aan staat dan zou ik twee aparte systemen overwegen waarbij de server op stroomverbruik wordt geconfigureerd met een zeer zuinige processor en zeker geen dikke energieverslindende gamevideokaart.

dennism

Ik zou zelf eigenlijk nooit alles op 1 systeem nemen. Altijd wel iets waardoor je net op het verkeerde moment even je VM's niet uit kan zetten terwijl je de performance nodig hebt voor een game of andere zware applicatie, of andersom.

Ik zou gewoon een leuke game PC neerzetten, met ernaast een Servertje met voldoende performance voor de taken die je wil uitvoeren, maar ook met een schuin oog naar het verbruik kijken (bijv. op basis van Supermicro moederbord zodat je Out-of-Band management hebt of een HP Microserver, die zijn ook leuk voor starters, altijd handig, hoef je niet altijd een scherm / randapparatuur aan de server te hebben hangen). Voordeel van o.a. SuperMicro en HP Microservers is dat ze vaak volledig VMware gecertificeerd zijn, waardoor je niet in de problemen komt met niet werkende nic's en dat soort zaken.

Nosferatu

Als het alleen maar om een beetje 'spelen' gaat waarom dan niet eerst eens wat doen met VMWare of Virtualbox ? Bevalt het dan een dedicated server neerzetten. Heb zelf 2 kleine doosjes met daarin Gigabyte mini-itx moederborden(jes) met Celeron J1900's, 2Ghz quad-core's, zuinig, goedkoop, stil, en dat draait prima. Intel NUC is ook een leuk (krachtiger want i3/i5/i7) alternatief.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Wotnix

#6
Allemaal bedankt voor de adviezen !!

Ik stap af van een PC en server in één.

Wat ik wil te bewerkstelligen is het volgende:

Een HP microserver of iets dergelijks (goeie tip !) met daarop Freenas een Linux distro voor de beveiligingscamera's die met Zoneminder gaan werken en evt een Windows 2012 server. De test omgeving -waar ik toch niet 24/7 achter zit - bouw ik in de nieuwe pc.

De mogelijkheid bestaat ook dat ik wil proberen deze Nas / server zelf te bouwen met Skylake energiezuinige onderdelen.


| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

Madhouse

Wat je ook kunt doen is een Intel NUC aanschaffen met een SSD (of een SSD en een M.2) er in en daar ESXi op draaien. Ik draai nu ook zo en heb 6 actieve servers draaien (allen 2012 R2). Lekker energie zuinig en je NAS kun je voor storage (iSCSI) gebruiken. Ik heb hier 2 NASsen staan (wil nog wel een keer naar 1 grote) en gebruik er 1 puur voor storage (iSCSI en NFS).
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Wotnix

Quote from: Madhouse on April 13, 2016, 19:35:42
Wat je ook kunt doen is een Intel NUC aanschaffen met een SSD (of een SSD en een M.2) er in en daar ESXi op draaien. Ik draai nu ook zo en heb 6 actieve servers draaien (allen 2012 R2). Lekker energie zuinig en je NAS kun je voor storage (iSCSI) gebruiken. Ik heb hier 2 NASsen staan (wil nog wel een keer naar 1 grote) en gebruik er 1 puur voor storage (iSCSI en NFS).

Een NUC met SSD die 24/7 aan staat ?
En hoe back-up je dan ?


| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

Madhouse

#9
Ik heb een NUC met 1 256GB M.2 SSD en een 500GB SSD. Daar ESXi (vanaf USB) op draaien met VM's. Ik heb daarnaast VEEAM Backup & Replication draaien welke scheduled backuppen naar een NFS share op mijn NAS.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Madhouse

Dit kan in principe allemaal aan staan (NUC5i5RYH met 16GB DDR)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Wotnix

#11
Je gebruikt de NUC als een soort tussenstation.

Je zet daar eerst je foto's op, welke later door een ge-automatiseerd back-up systeem naar je NAS gebracht worden.
Moet ik me dat zo voorstellen ?

Ik snap het gebruik van de NUC niet helemaal.
| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

Madhouse

#12
Nee, de NUC dient als device voor een hypervisor (ESXi in dit geval). Ik heb 2 domaincontrollers, backup server, wds server, wsus server, beheer server, SQL server, nzb server en nog wat meer draaien in ESXi (dus VMware).

Ik heb nfs shares welke middels een loginscript worden geladen op de devices, als mijn vrouw op haar laptop inlogt heeft ze een home schijf, een foto schijf en algemene schijf. Als ik inlog wat meer. De foto's staan gewoon op de nas. Verder nog het eea via GPO's ingesteld.

VEEAM dient als backupsoftare voor de VM's welke worden weggeschreven naar een backup share.

Het is gewoon een echt netwerk maar dan voor thuis. En dient als testlab omdat dit ook mijn werk is en ik voor continu studie kan testen ed.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Wotnix

#13
Quote from: Madhouse on April 13, 2016, 20:43:47
Nee, de NUC dient als device voor een hypervisor (ESXi in dit geval). Ik heb 2 domaincontrollers, backup server, wds server, wsus server, beheer server, SQL server, nzb server en nog wat meer draaien in ESXi (dus VMware).

Ik heb nfs shares welke middels een loginscript worden geladen op de devices, als mijn vrouw op haar laptop inlogt heeft ze een home schijf, een foto schijf en algemene schijf. Als ik inlog wat meer. De foto's staan gewoon op de nas. Verder nog het eea via GPO's ingesteld.

VEEAM dient als backupsoftare voor de VM's welke worden weggeschreven naar een backup share.

Het is gewoon een echt netwerk maar dan voor thuis. En dient als testlab omdat dit ook mijn werk is en ik voor continu studie kan testen ed.

Dank je MAD...

Je installeert Esxi direct op een NUC of PC, vanaf een USB bijvoorbeeld.
Esxi is dus een besturingssysteem op zich.
Nu begint me wat te dagen !
Dat is ook de reden om dat op die manier te doen in een server omgeving. Je hebt geen extra laag met software er tussen.

Ik ga er eerst maar eens een studie van maken.
Mijn favoriete instructeur.

https://www.youtube.com/watch?v=ba3qqJI6ML4
| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |