Gekocht, nieuwe luidsprekers, aurum cantus v8f

Started by martien, April 7, 2016, 12:14:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

djoeri

Het ziet er niet heel verkeerd uit, valt een beetje af naar het hoog. Je ziet wel rond 200-800 Hz wat pieken die zou je goed kunnen temperen dit kan eventueel al met een kussen om te proberen. Het laag is altijd een probleem dit kan je of met dsp danwel bass trappen weg krijgen.

Succes

martien

De xlo reference recordings test&burn-in cd is binnen :pompom:

Het is een zeer handige cd voor het afstellen van je set.
Ik heb al wat geprobeerd met verschuiven van de luisterplek en de speakers. Ik denk dat hier nog wat valt te halen, maar ik heb de luidsprekers nog wat naar voren gehaald en uit de midden van de ruimte gezet. Het eerste reflectie punt aan de rechterzijde is namelijk een raam en ligt dus wat verder naar buiten. Nu staat de set dus symetrisch tussen dat raam en de linkerwand en dat is al wat beter. Hier ben ik nog wel even zoet mee met testen en schuiven.
Ook doet een opname blijkbaar veel want er zitten muziekstukken bij die erg veel diepte en breedte geven in de soundstage. Ook staan er opnames op waar veel verschillende instrumenten tegelijk spelen, erg mooi om die te kunnen blijven onderscheiden, ook als het er steeds meer worden. Kortom top cd voor het testen/afstellen


DofN

#352
Wat ik ervan weet is, maar verbeter me gerust:

Je kan een perfecte frequency response meting hebben terwijl de hele boel uit fase staat en versmeerd klinkt :) Je kan een enorme bult in het laag hebben, en meten, en toch kan de focus goed zijn. Een SPL meting geeft alleen heel ruw de volumeresponse weer in het betreffende frequentiebereik op je luisterplek en zegt daarmee vooral iets over de klank.

Een waterfall zegt al iets meer.. Maar als je echt wil weten laten op dit forum zien dmv metingen hoe het ervoor staat met het geluid op je luisterplek moet je het laag meten op je luisterplek (in het laag hoor je vooral je kamer op je luisterplek) en meet je het hoog met je microfoon wat verder naar voren naar je luidsprekers. In het hoog hoor je vooral wat je luidsprekers doen en je oren horen ongeveer wat je microfoon meet op die plek, omdat je oren in staat zijn om snelle reflecties die op je luisterplek aankomen weg te filteren die je microfoon wel weer meet op je luisterplek. Je zou een probleem kunnen meten, wat gehoormatig geen probleem is.

Ook zijn de off-axis metingen van belang om iets te zeggen over de kwaliteit van het geluid wat je op je luisterplek hoort.
De combinatie van die metingen, SPL, waterfall, RT (waarde daarvan is ook beperkt, RT metingen worden vooral gebruikt voor echt grote ruimtes) en off axis metingen zouden een indicatie kunnen geven of het goed zit. Uiteindelijk kan je dat alleen zelf bepalen door zelf te luisteren en een hoop andere sets te beluisteren om een referentiekader te hebben.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

djoeri

Deze materie is ook heel complex fase verschuiving op crossover gebieden kun je meestal wel uit een speaker meting halen omdat daar versterking of verzwakking optreed.Dit weekend nog gemerkt wat verschillende merken buizencondensatoren doen met plaatsing bij de ene plaatsing goed in het midden en bij de volgende helemaal weg maar veel meer effecten buiten de speaker.

Succes ermee,

Groet Djoeri

DofN

#354
Dat zie je inderdaad in een meting SPL met fase. Je ziet wel het faseverloop, maar of het uit fase staat? Er is toch geen directe relatie met een gemeten verzwakking en uit fase staan? Een verzwakking leidt tot een andere klankkleur?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

djoeri

Absolute fase kun je niet uit de spl meting halen maar wel fase verschil op het crossoverpunt. Want als de speakers bijvoorbeeld mid en hoog uit fase staan 180 graden dan zullen ze elkaar uitdoven en krijg je een dal. Zeker bij 12 db filters draait de fase 180 graden en moet je bij een van beide plus en min omdraaien om dit te compenseren. Ik heb weleens gehoord dat merken dit niet doen, zodat je bijvoorbeeld het hoog beter hoort of het waar is weet ik niet.

Groet Djoeri

dre73

Dat klopt!
Dynaudio doet/deed het soms ook wat fase verdraaing om de boel beter te laten klinken.

Zelf kom ik ook wel eens uit op een iets verlopen fase na het op gehoor finetunen.

Als het maar klinkt,daar gaat het uiteindelijk om.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

martien

#357
Door mijn vakantie (mailcontact was via werkmail), had ik een mail gemist van de importeur.
De nieuwe woofer was al rond 20 augustus binnen, en hij wilde een afspraak maken, dat is dus sneller dan verwacht.
Volgende week word hij nu vervangen, zal geluidtechnisch niet veel verschil maken denk ik. Ik hoor het nu alleen op hoger volume, pal naast de unit.

martien

Als alles volgens plan loopt word vanavond de woofer vervangen.
Gisteravond wat test gedaan;
Nummers met bas op hoog volume,
Tonen van 10, 20,30, 40, 60 en 80hz gedraaid, ik hoor het kraakgeluid niet meer :o
Het was na het draaien van de unit al bijna helemaal weg maar ik hoorde het zeker nog.
Komt het vaker voor dat zoiets vanzelf wegtrekt? O) En kan het weer terug komen?

Brammus

Quote from: martien on September  7, 2016, 11:34:53
Als alles volgens plan loopt word vanavond de woofer vervangen.
Gisteravond wat test gedaan;
Nummers met bas op hoog volume,
Tonen van 10, 20,30, 40, 60 en 80hz gedraaid, ik hoor het kraakgeluid niet meer :o
Het was na het draaien van de unit al bijna helemaal weg maar ik hoorde het zeker nog.
Komt het vaker voor dat zoiets vanzelf wegtrekt? O) En kan het weer terug komen?
Altijd typisch zoiets. [emoji4]

Heb ik ook altijd wanneer ik met mijn auto naar de garage ga.

Ze zullen hem toch wel vervangen mag ik hopen. Succes.
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

martien

O jawel hoor,
Het is alleen zo vreemd dat ik het nu niet hoor.

Carrol

Heb het ook n keer gehad,bij hoge volume begon het fotoalbum te trillen,bij jouw niét??Dat hoorde ik,niet de luidspreker!
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

martien


Carrol

#363
Ja haha,dat geloof ik graag,hoop dat je vanavond weer lekker kan knallen met jouw nieuwe woofer!!
Véél plezier ermee!! Hou ons op de hoogte
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

martien

Unit is zojuist vervangen!
En nu...... weer verder met luisteren :music:

pvd_66

Mooi eindelijk, maarre en en?
Weg?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Carrol

En...geconstateerd dat de woofer iid stuk is(was)!!?
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

martien

#367
Het was niet meer te horen, wellicht als ik de unit weer gedraaid had dat het wel weer te horen was. Als je met twee vingers links en rechts van midden op een bepaalde stand voorzichtig drukt, schuurde de conus wel. De nieuwe had dat helemaal niet.
Ik zei nog dat we de oude unit wel even konden terugdraaien in de oude stand maar de importeur zei laten we hem maar gewoon vervangen.

En nu spelen ze uiteraard weer fantastisch.

Ps de andere woofer unit evenals de units van mijn klipsch luidspreakers schuren niet bij het zachtjes drukken op de conus, dus er was zeker wel iets niet zoals het hoort.

Dolby

Moet nu sowieso bijdragen aan meer luistergenot, wetende dat er een nieuw 100% werkend onderdeel inzit.
Blijft je toch bezig houden wanneer het niet helemaal is zoals het moet zijn.

Mvrgr, Peter

martien

#369
Ik wil iedereen bedanken voor zijn imput/hulp.
Als iemand ze een keer wil horen kan dat uiteraard.

Regio noord limburg is waar deze set woont.

chansig

Nu ook niet meer gaan lopen drukken op die units...dat vinden ze namelijk niet fijn en kunnen ze stuk van gaan.

Geniet ze...en inderdaad...als je weet dat alles gewoon werkt, werkt dat ook rustgevend.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

i2Paq

Quote from: chansig on September  9, 2016, 08:20:48

Geniet ze...en inderdaad...als je weet dat alles gewoon werkt, werkt dat ook rustgevend.

Gr Hans

Is dat een audiofiele rust en "hoor" je dat ook tussen de muziekstukken in?

:D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70