Gekocht, nieuwe luidsprekers, aurum cantus v8f

Started by martien, April 7, 2016, 12:14:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

Quote from: frank2 on April 20, 2016, 12:50:29
Wat men schrijft klopt wel maar als een speaker op je eigen versterker heel helder klinkt of juist dof zal dat normaliter in meer of mindere mate ook te horen zijn in je woonkamer. Dus de speakers beluisteren en degene die je mooi vind ook thuis beluisteren.

En grafieken met de Response vd speakers zegt totaal niets dus daar hoef je niet opnte letten. Ik heb ooit speakers met een zeer mooie vlakke respons beluisterd, zo saai vreselijk, dus gewoon beluisteren wat je in de winkel mooi vind

Even voor de duidelijkheid. Metingen zeggen heel veel over de kwaliteit van een luidspreker maar niet over of de luisteraar het dan fijn vindt klinken. Extra aanzet in het laag vindt men vaak fijn klinken maar dat is dan heel breedbandig en gelijkmatig zonder echte bulten. Ik heb ook wat extra aanzet in het laag maar niet in de vorm van een bultje. En dat komt prima terug in een meting.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

op eigen verzoek verwijderd.

Wanneer een speaker een vlakke power response heeft zegt dat juist erg veel over de speaker. En over hoe goed de fabrikant zijn best heeft gedaan.

H&C Hifi

Quote from: Baardmannetje on April 20, 2016, 13:26:24
Wanneer een speaker een vlakke power response heeft zegt dat juist erg veel over de speaker. En over hoe goed de fabrikant zijn best heeft gedaan.

Zijn meer factoren... afstraling, fasecorrectheid etc... bijna belangrijker dan een ideaal vlakke response.


op eigen verzoek verwijderd.


chansig

Ach...je weet bij voorbaat niet wat een speaker doet in een ruimte. Maar een speakers die goed meet op de genoemde gebieden is wat mij betreft een betere speakers dan een speakers die niet lekker meet op alle genoemde gebieden.

Het smaak verhaal even daargelaten....wanneer iemand een voorkeur heeft voor een mindere speakers qua meting...be my guest.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

pvd_66

Volgens mij is de klankleur en detail die een luidspreker heeft in zo'n beetje ieder ruimte wel hetzelfde.
Ik denk alleen de strak/droog of sompig bas, plaatsing en ruimtelijkheid meer door de luisterruimte beïnvloed worden ...
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

chansig

Ik denk dat je je in het eerste vergist. Klankleur, detail zijn ook afhankelijk van de akoestiek. Er zijn mensen die dit met een kabel kunnen veranderen...laat staan wat de akoestiek daar voor een invloed op heeft.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

GOOS88

Quote from: chansig on April 20, 2016, 14:26:44
Ik denk dat je je in het eerste vergist. Klankleur, detail zijn ook afhankelijk van de akoestiek. Er zijn mensen die dit met een kabel kunnen veranderen...laat staan wat de akoestiek daar voor een invloed op heeft.

Gr Hans

Een kabel met een mantel gemaakt van 1m dik steenwol brengt hoorbare verschillen in de klankkleur en detail  ::)
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

H&C Hifi


martien

door omstandigheden op het werk kan de geplande luistersessie (aurum cantus en revel) van vanmiddag niet doorgaan :nopompom:

pvd_66

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

martien

De kleur van de nieuwe speakers wordt iig gloss Black.
Wit heeft nog een kleine kans de rest valt af omdat dat niet in het interieur past vinden wij.

martien

ik heb van het weekend wat zitten googelen op akoestiek/luidspreker opstelling.
nu heb ik de voorzichtige conclusie dat de quad z3 een betere soundstage had dan de dali, puur door de akoestiek/opstelling.
met soundstage doel ik op het kunnen aanwijzen van de zangeres en instrumenten (wellicht is stereobeeld een betere omschrijving).
zo goed als ik de zangeres aan kon wijzen bij de quad z3, heb ik thuis nog niet voor elkaar kunnen krijgen.
nu denk ik dat luidsprekers die ontworpen zijn voor een grote toe-in, mits ook zo opgesteld, wat minder last zullen hebben van akoestiek problemen.
ook ribbons schijnen wat minder met indirect geluid te werken. 

pvd_66

Wanneer word je nieuwe luistersessie weer?
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

martien

Staat nog niet gepland.
Ik vind het kiezen van luidsprekers lastiger dan ik van te voren verwacht hadden.  Die die ik eigenlijk wil liggen wat boven budget, hebben een levertijd van 2 maanden, en zijn niet thuis te beluisteren. Komt nog bij dat ze hier erg onbekend zijn.
Kan zo maar eens zijn dat over een week of 2 ik toch de arendel monitoren op proef neem ( zijn dan weer in stock).
Als ik iets leuks op de gebruikte markt tegen kom probeer ik dat eerst. Het lijkt ook wel dat hoe meer tijd er nu voorbij gaat, hoe minder haast ik zelf heb.

Berend van Til

Ik ben ook zeer benieuwd naar die Arendal monitoren, enig idee wat het terugsturen kost als ze niet bevallen?

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk


pvd_66

Ff in de ruststand, scheelt wel kan je een beetje sparen waardoor je misschien toch net die mooiere kan kopen. Hoewel niet thuis beluisteren best wel een struikelblok kan zijn ja als je zoveel geld uitgeeft.
Herkenbaar eerst ernstig enthousiast dan wat beluisteren zonder gewenste resultaat en dan laten bezinken. Die arendals zijn ook een uitdaging [emoji6] ben benieuwd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

martien

Quote from: Berend van Til on April 28, 2016, 10:30:57
Ik ben ook zeer benieuwd naar die Arendal monitoren, enig idee wat het terugsturen kost als ze niet bevallen?

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Terug sturen is maximaal 80 of 100 euro dacht.
Dus zeker niet meer dan 100 euro.
Ik vind het wel een redelijk bedrag voor een thuis demo
Je kunt ze dan ook echt een paar weken op je gemak testen zelfs.

martien

#93
Quote from: pvd_66 on April 28, 2016, 10:57:05
Ff in de ruststand, scheelt wel kan je een beetje sparen waardoor je misschien toch net die mooiere kan kopen. Hoewel niet thuis beluisteren best wel een struikelblok kan zijn ja als je zoveel geld uitgeeft.
Herkenbaar eerst ernstig enthousiast dan wat beluisteren zonder gewenste resultaat en dan laten bezinken. Die arendals zijn ook een uitdaging [emoji6] ben benieuwd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Budget is in goed overleg met mijn wederhelft bepaald, sparen heeft hier dus geen invloed op.


martien

Nieuwe update
Ik heb een thuisdemo aangevraagd van de volla's.
14 mei is de bedoeling dat ik ze te horen krijg, ik ben erg benieuwd.

pvd_66

Leuk en spannend thuis, dat is toch wel het beste  ;D
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

martien

I think I know what you mean - It's the clean, crisp dynamics that somehow seem unstrained and immediate. It's the tweeter version of why one big mid-bass driver sounds and feels better that a row of smaller units with the same area and the reason is efficiency.

In much the same way that the larger woofer couples more easily with the air in front of it, all of the systems you refer to are constrained directivity designs, be they compression driver horns, or waveguides. The boundary between the two is blurred as waveguides are a sort of horn and the modus operandi is similar - namely, they load the tweeter with a volume of air that can't escape. This also constrains the directivity of the tweeter, preventing wasted output being sprayed sideways, which increases efficiency.

The result is that transients and micro details are more efficiently reproduced, plus you get less being reflected from the adjacents walls/floors/etc, so the detail is not blurred by time smeared late arrivals, so these sounds feel cleaner and crisper.

I know what you mean about the KK speakers and his legacy based designs not sounding cinema - The fact that they are perceived to sound cinema, is as much about parroted AV dogma and people swallowing the idea hook, line and sinker. The fact is all of the KK and derivative speakers are designed as close/mid-field monitors designed not to achieve a sound, but a lack of. That they took such a unique set of form factors was derived from his approach to the issues in speakers that bothered him and what could be achieved to ameliorate these problems with the technology available at the time.

Either way, these original KK designs are not designed to 'sound' like anything other than accurate and to remove as many of the room issues as possible in a mixing suite. It should also be realised that they are far from (and always were far from) the only speaker used in film production, certainly as we hear it in our front room. You'll see all sorts of large soffit mounted monitors in the orchestral score mixing suite and something more akin to the pile of Pro JBL PA behind the screens in the final mix/viewing auditoriums.

Then that gets handed over Dolby and Datasat, to mix the cinema and domestic soundtracks, both companies clearly having a different take on what ends up on either the commercial or domestic releases. Datasat were using JBL monitors and PA when I was there.

So, to say using KK or his cloners is to hear what the director intended, is to assume that nothing ever got changed, at any other of the multiple stages of pre, during or post production. This is clearly not the case, otherwise people wouldn't prefer on soundtrack on their disc/rip over another.

No, the best way to hear what the director (or band, or whoever) intended, was and is always to get the most accurate loudspeaker, lacking colouration and capable of the most full-scale, uncompressed dynamics that interacts with your room the least.

If someone wants that 'cinema' sound, then what they're saying is they like that PA presentation in a purpose designed and very large room. If someone wants that sound then, asking a small standmount satellite with flat-mount tweeters ain't going to do it!

Na het lezen van deze tekst, vooral de 1 na laatste alinea, ben ik er zeker van dat ik de arendals moet proberen.
Dit is waar ik in eerste instantie naar opzoek was. Dus moet ik proberen ofdat ik dat 'realistische' geluid wat ik zocht ook echt mooi vind.
Ik doel dan op het neutrale karakter.
Het zou mooi zijn als ik ze 1 op1 kan vergelijken met de volla's. (Die volgens mij ook redelijk neutraal zijn).
Ik ben benieuwd naar de verschillen tussen deze 2.

pvd_66

Stukje over Arendal ja, klinkt idd wel bekend zoals ik t ook wel wil horen. Vond je dat bij de Dali's niet?
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

martien

Meer dan bij de pl200 maar ik denk dat arendal het beter doet in een akoestisch minder goede ruimte. En aangezien ik daar niet veel aanpassingen in kan doen, gok ik nu even op arendal.
Ik vind de dali's ook net wat te strak vormgegeven, behalve de epicon's maar die zijn nieuw boven budget. Zien er wel echt top uit die epicon serie.
Wat ik op plaatjes kan zien vind ik de volla's ook mooier dam de arendal's. Ik vind het uiterlijk nou eenmaal ook belangrijk.

CinéHome

Waarom dan ook de 'originele' KK afstammelingen niet beluisteren? 750, 950 en evt 150 series?
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.