Wat is voor jou de betekenis en ervaring van?

Started by Roksan, March 26, 2016, 09:23:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roksan

Quote from: Jumping Jack on March 29, 2016, 09:44:55
En wat is het nut ervan ook? Elk koopt die spullen waarvan hij / zij vindt dat ze goed klinken en de muziek weergeven, niet "zoals de artiest het heeft bedoeld" (want wie bepaalt dat dan weer?) maar zoals hij / zij er kan van genieten. Voor de ene is dat "strak" en "analytisch", voor de ander "wollig"...

Het nut voor mij is, om te begrijpen wat veel forum genoten beschrijven. En het lijkt mij leerzaam over hoe andere dingen ervaren.

Een uitspraak die ik onlangs zag staan
Mijn nieuwe luidsprekerkabels klinken dynamischer. Maar hoe kunnen kabels nu aan dynamiek bijdragen? Als er voldoende stroom doorheen kan, dan is dat toch voldoende?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

martien

Ik wil het liefste de zanger (es) live voor me horen, net alsof hij of zij voor me staat. Dit geld ook voor instrumenten.
Dus natuurgetrouw, vind ik een goed uitgangspunt.
Het fijt dat akoestiek voor een groot gedeelte bepaald wat ik hoor, maakt het wat lastig denken ik.
Dit neemt niet weg dat ik een natuurgetrouwe weergave nastreeft.

Jumping Jack

Quote from: martien on March 29, 2016, 10:02:26
Ik wil het liefste de zanger (es) live voor me horen, net alsof hij of zij voor me staat. Dit geld ook voor instrumenten.
Dus natuurgetrouw, vind ik een goed uitgangspunt.
Het fijt dat akoestiek voor een groot gedeelte bepaald wat ik hoor, maakt het wat lastig denken ik.
Dit neemt niet weg dat ik een natuurgetrouwe weergave nastreeft.

Dan ga je er al aan voorbij dat veel opnames al door allerhande filters en bewerkingen zijn gegaan vooraleer ze tot bij de luisteraar komen. Of je moet enkel naar akoestische muziek luisteren die direct on tape is gezet...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Staaled

#28
Quote from: hekra on March 28, 2016, 19:10:25
Ik ben de afgelopen weken in de gelukkige omstandigheid geweest om hetzelfde concert in drie verschillende zalen te horen, met dezelfde opstelling, dezelfde apparatuur etc. en ze klonken alle drie totaal verschillend. M.a.w. zet jouw installatie in verschillende ruimten en je hebt elke keer een ander geluidsbeeld. Alle genoemde begrippen worden dan wel erg relatief.
Het laatste ben ik het niet mee eens.
Dergelijke begrippen , subjectief als ze zijn , heb je immers ook gebruikt om de zalen van elkaar te onderscheiden. ;)
Het toedichten van oorzaken echter ben ik met je eens. Akoestiek maakt of breekt.

Wat dan wel weer kan is , vanuit een redelijke basis aan akoestiek, de zaak zo opstellen en afregelen dat het optimale wordt bereikt.
Ik meen dat voorafgaand aan de afgelopen Kraftwerk albums tour er drie dagen is gewerkt door hun eigen team om Paradiso op klank te krijgen. O0
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kjelt

1 omschrijf wat jij hieronder verstaat
Warm geluid : geluid waar ik het warm van krijg of geluid waarbij het middenfrequente gebied wat versterkt is
analytisch geluid : geluid waarbij er geen frequentie manipulatie heeft plaatsgevonden
Ruimtelijk geluid : je hebt niet in de gaten dat het geluid uit twee luidsprekers komt (bij stereo), het lijkt alsof er meerdere geluidsbronnen aanwezig zijn.
plat geluid / vlak geluid / geluid blijft plakken : je hoort dat het uit twee luidsprekers komt , je kunt het pinpointen en er is  niets tussenin of omheen
Zwarting in het geluid: wordt vaak gebruikt als er geen ruis in het geluid zit en bij stiltes dus echt stil is maar zelf zou ik dit nooit gebruiken.
Diepte in het geluid: zie ruimtelijk geluid.
Strak laag: de bass blijft onder controle, het geluid wordt weergegeven zonder door te slaan
rommelig laag: flapperige bass, de woofer blijft naschudden en bijgeluiden produceren, geen controle

2 geef aan wat dit in jouw installatie doet en wat jouw mening is over dit onderdeel.
Luidspreker kabels: meer vermogen naarmate ze dikker en korter zijn, meer controle naarmate ze korter zijn (<2 meter).
                             verder heb ik tussen kabels van 250 euro/meter en 20 euro/meter weinig verschil waargenomen.
DAC / meer detail / warmere sound / analytische sound: hangt van het filter in de DAC af, ieder merk, ieder type weer anders. Weinig algemeens over te zeggen.
EindVersterker: voldoende vermogen en snelheid zijn belangrijk gematched voor de gebruikte luidspreker verder zal het wel.
Voorversterker: zie DAC weer fabrikants afhankelijk wat ze met de manipulatie van de frequentieband hebben uitgevogeld.
Luidsprekers / waarom klinkt de ene speaker anders dan de andere? Geluids(klank)kast, gebruikte elementen en filters, iedere speaker kan anders klinken zelfs twee gelijke types uit dezelfde fabriek kunnen subtiel anders meten.

scrutinizer

"Wat vinden wij van jou betekenis en ervaring van?"

Als het je echt om de subjectieve beredenering van de beleving van het individu gaat, moet je deze niet (willen) plaatsen in een topic dat handelt over techniek en wetenschap en een discussie daarover.....

 

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Quote from: scrutinizer on March 29, 2016, 10:44:54
Als het je echt om de subjectieve beredenering van de beleving van het individu gaat, moet je deze niet (willen) plaatsen in een topic dat handelt over techniek en wetenschap en een discussie daarover.....


Quote from: chansig on March 26, 2016, 09:26:04
Ik zal morgen eens zien of ik hier aan toe kom.

Maar misschien kan het wel in een ander board worden geplaatst. Echt wetenschappelijk is je subjectieve ervaring en deze vervolgens in woorden vatten allerminst. :D

Beetje als iets te koop aanbieden in het gratis gedeelte...

Gr Hans

Even om het moment te markeren: WE ZIJN HET EENS MET ELKAAR!!!!!!!!!  :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

martien

Quote from: Jumping Jack on March 29, 2016, 10:05:21
Dan ga je er al aan voorbij dat veel opnames al door allerhande filters en bewerkingen zijn gegaan vooraleer ze tot bij de luisteraar komen. Of je moet enkel naar akoestische muziek luisteren die direct on tape is gezet...

Of de live ervaring willen benaderen

Raphie

Er moet altijd ruimte zijn voor persoonlijke beleving en euforische beschrijving.
Zo lang we ons maar realiseren dat dit niet gestaafd wordt door de wetenschap.

Maar er is een publiek voor, bladen als Audiophile worden er maandelijks mee vol geschreven.
Ook hier zitten een aantal audio poéten in spé 
JBL PRX Power!

scrutinizer

Quote from: Raphie on March 29, 2016, 11:02:32
Er moet altijd ruimte zijn voor persoonlijke beleving en euforische beschrijving.

Is er niet.

QuoteZo lang we ons maar realiseren dat dit niet gestaafd wordt door de wetenschap.
Zolang we ons maar realiseren .....dat wij de eindgebruiker zijn.

QuoteMaar er is een publiek voor, bladen als Audiophile worden er maandelijks mee vol geschreven.

Zo ook in bladen Big Game, Big Twin, Classic cars, ....en voor sommige zelfs de Wachttoren.   

QuoteOok hier zitten een aantal audio poéten in spé

Zo ook enige Randi protege's .....
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....